هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 30 فروردين 1403
ساعت 03:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 25 آذر 1397 ساعت 14:45
يكشنبه 25 آذر 1397 14:13 ساعت
2018-12-16 14:45:39
شناسه خبر : 301668
 رویکرد تغییر حکومت ایران با تمرکز بر ایجاد آشوب های داخلی در ایران  به برنامه اصلی دولت  ترامپ مبدل شد و بر این اساس با ادبیاتی نظیر حکومت ایران پول مردم ایران را خرج ماجراجویی منطقه ای می کند برای شوراندن مردم ایران علیه نظام را تشکیل داده است، چه اینکه در وقایع دی ماه 96 و التهاب بازار تهران عوامل میدانی آمریکا از جمله سلطنت طلبان شعار " سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن" سر می دادند.
رویکرد تغییر حکومت ایران با تمرکز بر ایجاد آشوب های داخلی در ایران به برنامه اصلی دولت ترامپ مبدل شد و بر این اساس با ادبیاتی نظیر حکومت ایران پول مردم ایران را خرج ماجراجویی منطقه ای می کند برای شوراندن مردم ایران علیه نظام را تشکیل داده است، چه اینکه در وقایع دی ماه 96 و التهاب بازار تهران عوامل میدانی آمریکا از جمله سلطنت طلبان شعار " سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن" سر می دادند.

گروه بین الملل-رجانیوز: حمله تبلیغاتی و رسانه ای در مورد کمک های مالی ایران به جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا اگرچه مسئله جدیدی نیست اما به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولتهای مختلف آمریکا برای  تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی ایران جهت تقابل مردم و نظام از یکسو و تضعیف قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی از سویی دیگر همواره از رئوس اصلی سیاست خارجی ساکنان کاخ سفید بوده است.

 

به گزارش رجانیوز، برای سالیان طولانی افسانه بخشیدن تمام ثروت کشور به لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و... به کمک بمباران کارتل رسانه ای غرب و غربگرایان داخلی ذهن مردم ایران را به خود مشغول کرده است گرچه ظهور نیروی اهریمنی داعش که می رفت تمام منطقه را ببلعد و به مرزهای ایران نزدیک شود و نابودی این غده سرطانی بوسیله ایران و حامیانش از جغرافیای غرب آسیا تا حد زیادی چرایی کمک ایران به جریان مقاومت را برای اذهان جامعه روشن ساخت؛ اما واقعیت افسانه کمک های نجومی مالی ایران به جریان مقاومت چیست؟ مقایسه هزینه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به همراه متحد راهبردی اش عربستان سعودی در منطقه بسیار راهگشاست.

 

پس از به دست گرفتن سکان کاخ سفید توسط دونالد ترامپ، رویکرد تغییر حکومت ایران یا رژیم چنج با تمرکز بر ایجاد آشوب های داخلی در ایران با مبنای مشکلات اقتصادی به برنامه اصلی دولت وی مبدل شد و بر این اساس ادبیاتی نظیر حکومت ایران پول مردم ایران را خرج ماجراجویی منطقه ای می کند ترجیع بند اظهارات مردان سیاست خارجی دولت ترامپ برای شوراندن مردم ایران علیه نظام را تشکیل داده است، چه اینکه در وقایع دی ماه 96 و التهاب بازار تهران عوامل میدانی آمریکا از جمله سلطنت طلبان شعار " سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن" سر می دادند. شعار " نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" نیز یکی دیگر از نتایج این تبلیغات است. حالا در تازه ترین فاز عملیاتی، مقامات آمریکا اخیرا حتی به جزئیات مبالغ کمک ایران نیز اشاره می کنند.

 

برایان هوک "رئیس گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری درباه ایران در پایگاه نظامی آناکاستیا مدعی شد: ایران همچنین وجوه نقد و جنگجویانش را به مناطق درگیری می‌فرستد تا از نیروهای نیابتی‌اش، از شام تا شبه جزیره عربی، حمایت کند. رژیم ایران ۴.۶ میلیارد دلار در قالب اعتبار به رژیم اسد داده است، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین پرداخته است.

 

هوک همچنین 30 آبان در گفتگو با تلویزیون الحره مستقر در امارات می گوید: ایران رژیمی است که از سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۱۶ میلیارد دلار در عراق، سوریه و یمن – به منظور حمایت از گروه‌های شبه نظامی مختلف، تولید موشک، و همه گونه تهدید علیه صلح و امنیت – هزینه کرده است.

 

 

پیش از اینها هم دونالد ترامپ در پیام نوروزی خطاب به مردم ایران اشاره کرده بود: «سپاه پاسداران از سال ۲۰۱۲ شانزده میلیارد دلار از ثروت ایران را صرف کمک به رژیم اسد و حمایت از تروریستها در سوریه، عراق و یمن کرده است.»

 

اگر مبلغ 16 میلیارد دلاری مورد ادعایی ترامپ و برایان هوک در مورد کمک ایران به سوریه را طی 6 سال ( 2012-2018) و برای 80 میلیون جمعیت کشور محاسبه کنیم ( نرخ دلار در زمان پیام نوروزی ترامپ) با یک ضرب و تقسیم ساده سهم هر ایرانی از این رقم در هرماه مبلغی کمتر از 15 هزار تومان می شود.

 

در رابطه با لبنان هم گفتنی است حزب الله لبنان در انتخابات اخیر این کشور برای اولین بار رقم کل هزینه های خدماتی خود در لبنان طی ۱۰ سال گذشته را در یک نشست انتخاباتی منتشر کرد. این هزینه ها شامل خدمات اقتصادی، زیرساخت ها، منافع عمومی و هزینه های مختلف مجموعا ۹۴ میلیون دلار طی ده سال بوده است؛ به عبارتی تنها 9/4 میلیون دلار در سال! یعنی معادل با ۷ هزارم درصد بودجه سالانه دولت، معادل با ۱ درصد بودجه صدا و سیما، معادل با ۵ درصد بودجه دانشگاه تهران، معادل با ۶ درصد بودجه سازمان محيط زيست.1

 

 

 

تبلیغات مسموم نسبت به کمک های ایران به لبنان حتی باعث واکنش خبرنگار بی بی سی نیز شده است! نفیسه کوهنورد که چند سال است توسط این شبکه به عراق اعزام شده است در حساب توییترش نوشت: اشتباه ترین تصوری که ایرانی ها دارند این است که پول حزب الله و حتی لبنان همه از ایران می آید. وقتی این تصور را به رئیس اتاق بازرگانی لبنان گفتم قهقهه زد و با اعداد وارقام نشان داد که لبنان چه حجم گسترده درآمدی از آفریقا و بعضی از کشورهای عربی دارد.

 

 

 

اما اوضاع دخل وخرج آمریکا در خاورمیانه چگونه است؟ مشهورترین جمله را ترامپ، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت؛ از اینکه آمریکا در سال‌های گذشته چند تریلیون دلار در غرب آسیا (خاورمیانه) هزینه کرده انتقاد کرد. او نوشت: «هفته بزرگی برای زیرساخت‌ها خواهد بود. بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن 7 تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.»

 

 

کارشناسان و تحلیلگران در همین زمینه می‌گویند آمریکا حدود ۱.۸ تریلیون دلار بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ برای جنگ‌های افغانستان و عراق هزینه کرده است؛ اما ارزیابی جامع‌تر از هزینه‌های آمریکا در خاورمیانه در مسائل مربوط به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶، حدود ۳.۶ تریلیون دلار هزینه شده است.

 

این هزینه های سرسام آور در حالی انجام می پذیرد که بدهی ایالات متحده به رقم نجومی 22 تریلیون دلار رسیده است و نیمی از خانوارهای آمریکایی قادر به مایحتاج اولیه زندگی خود نیز نیستند. مجله TIME چندی قبل در گزارشی تکان دهنده به انعکاس اوضاع اسفناک معلمان پرداخت؛ جایی که در جلد این مجله آمده بود: ‏فوق لیسانس دارم، ۱۶ سال سابقه کار، در دو شغل اضافه هم کار می‌کنم و پلاسمای خونم را هم اهدا می‌کنم تا قبوضم را پرداخت کنم. من یک معلم در آمریکا هستم!

 

 

جلد دوم مجله تایم: با فرزندم یک تخت خواب را در یک آپارتمان کوچک تقسیم می کنم.بابت هزینه ها، 1000دلار می پردازم وبه خاطر کاهش بودجه، سه مرتبه از کار، بیکار شدم.من یک معلم در آمریکاهستم

 

در خصوص عربستان سعودی هم فقط هزینه جنگ این کشور مقابل یمن به گفته کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت هر روز برای سعودی ها 200 میلیون دلار هزینه دارد. در سال این رقم به 72 میلیارد و در سه سال گذشته به 216 میلیارد دلار رسیده است.

 

با شرحی که رفت، ضروری است پس از مقایسه هزینه ها به قیاس نتایج حاصله نیز پرداخت، ایران با هزینه ای اندک در قیاس با آمریکا و سعودی، ضمن تامین منافع ملی به قدرت اول منطقه مبدل گشته است، اتفاقی که حتی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نیز ناگزیر از انکار آن هستند.

 

نتانیاهو سال گذشته مقابل چشم جهان، در سازمان ملل متحد ایران را یک امپراطوری بزرگ اسلامی معرفی کرد و گفت از دریای مازندران تا مدیترانه، از تهران تا طرطوس، ایران در حال افکندن پرده‌ای بر اقصی‌نقاط خاورمیانه است.

 

دونالد ترامپ هم طی میتینگی در ایالت آیوا گفت: «به ایران نگاه کنید، قبل از حضورم در کاخ سفید، ایران در حال تسلط بر خاورمیانه طی ۱۲ دقیقه بود.» ترامپ در جلسه پذیرش استعفای نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل هم گفت: «ایران مشکل دیگری بود که ما در بدو حضورمان در کاخ سفید با آن مواجه بودیم. آنها در حال تسلط بر کل خاورمیانه بودند.»

 

رهبر انقلاب سال گذشته در حرم امام راحل گفتند:" برخی می گویند چالش هزینه دارد، بله! اما سازش هم هزینه دارد. البته اگر چالش منطبق بر منطق باشد هزینه اش کمتر از سازش است."  این عبارت رمز دوام و قدرت در این منطقه متلاطم و پرآشوب است؛ نگاهی به اوضاع فعلی عربستان سعودی درک عمیق تری از این سخنان می دهد، جایی که پس از خرج کردن میلیاردها دلار ترامپ با تحقیر حکام سعودی، آنها را به گاو شیرده تشبیه می کند و اعتراف می کند اگر حمایت های آمریکا نباشد عربستان ظرف دو هفته از ایران شکست می خورد.

 

1-کانال لبنان فارسی