هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 15:40
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 11 تير 1394 ساعت 12:40
پنجشنبه 11 تير 1394 14:38 ساعت
2015-7-2 12:40:22
شناسه خبر : 216244
19 ماه پیش بود که کشورهای غربی در توافق ژنو متعهد به لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها برای ایران شدند؛ تعهدی که تازه یک هفته از عملی شدن آن می گذرد. سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا قرار است به دنبال لغو تحریم های آمریکا  و اروپا علیه ایران در توافقنامه ای که میان ایران و 1+5 منعقد می شود، طرف ایرانی بار دیگر باید ماه ها زمان صرف کند تا بتواند زمینه عملی شدن تعهد آنها را فراهم سازد؟!
19 ماه پیش بود که کشورهای غربی در توافق ژنو متعهد به لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها برای ایران شدند؛ تعهدی که تازه یک هفته از عملی شدن آن می گذرد. سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا قرار است به دنبال لغو تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران در توافقنامه ای که میان ایران و 1+5 منعقد می شود، طرف ایرانی بار دیگر باید ماه ها زمان صرف کند تا بتواند زمینه عملی شدن تعهد آنها را فراهم سازد؟!

گروه بین الملل - رجانیوز: روز گذشته بود که «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد «معادل ۱۳ تن طلا که قبلاً خریداری شده و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی ۲ سال گذشته نگهداری می‌ شد و به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها امکان انتقال به ایران را نداشت، بر اساس پیگیری های انجام شده در مذاکرات جاری در وین رفع مشکل شده و طی هفته گذشته در قالب ۳ محموله که آخرین آن به میزان ۴ تن بود، وارد کشور و تحویل خزانه‌ بانک مرکزی شد.»

 

هر چند اين خبر همزمان با دور نهايي مذاکرات براي رسيدن به توافق جامع، با استقبال قابل توجهي از سوي رسانههاي حامي دولت مواجه شد، اما نکته قابل توجه درباره اين خبر آن بود که اساسا انتقال اين مقدار طلا مي بايست در دي ماه 92 و پس از اجرايي شدن توافق ژنو يعني 19 ماه پيش امکان پذير مي شده است، چرا که مطابق با يکي از بندهاي تعهدات طرف مقابل به ايران در «برنامه مشترک اقدام» موسوم به توافقنامه ژنو، طرف مقابل ملزم به رفع تحريم طلا و فلزات گرانبها در قبال انجام تعهدات از سوي طرف ايراني شده بود.

 

در مقابل، سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپایی به اضافه سه کشور دیگر، انجام اقدام­های داوطلبانه زیر را متعهد می گردد ...

 

تعلیق تحریم­های امریکا و اتحادیه اروپا بر:

 

.... طلا و فلزات گران­بها و هم­چنین تحریم های خدمات مرتبط.

 

Suspend U.S. and EU sanctions on: Gold and precious metals, as well as sanctions on assocciated services.

 

بر اساس اين بند از توافق ژنو امريکا متعهد بوده است که تحريمها در قبال طلا و فلزات گرانبها را تعليق کند. اما آنچنان که رئيس بانک مرکزي گزارش داده است، ظاهرا اين عمل به تعهدات تا روز پايان زمان تمديد يک ساله اين توافقنامه، يعني 10 تيرماه 94 هم انجام نشده است، و اين در حالي است که امريکا با انتشار دو فهرست مفصل از برخي شرط و شروط ويژه براي لغو تحريم طلا و فلزات گرانبها، با نقض توافق ژنو، عملا وعده اي که داده بود را لغو کرده و از اجراي اين تعهد به دليل شروط پنج گانه اي که اعلام کرده بود، صرف نظر کرده است.

 

امريکا در دو سند که به عنوان اسناد اجراي توافقنامه ژنو شناخته ميشود، لغو تحريم طلا و فلزات را منوط به 5 شرط کرده و عملا توافق صورت گرفته با ايران را که در آن قرار بود تحريم طلا و فلزات گرانبها بدون قيد و شرط رفع شود، نقض کرد.

 

بر اساس سند «خلاصه‌ای از تفاهمات فنی برای اجرای توافق ژنو» و «گزاره برگ راهنمای اجرایی توافقنامه» که هر دو در دی 92 يعني موعد اجرايي شدن توافق ژنو منتشر شد، امريکا براي تعهدي که پذيرفته بود بدون قيد و شرط اجرايي کند، 5 شرط قرار داده است:

 

1. تحريم طلا تعلیق موقت شده و لغو نمي شود. يعني قانون و ساختار اين تحريم باقي مانده و تنها در مدت اجراي توافق ژنو يعني يکسال توافق بعلاوه يکسال تمديد آن، اين تعهد اجرايي خواهد شد و پس از آن بدليل وجود قانون، تحريم باز خواهد گشت.

 

2. فقط افراد حقیقی و حقوقی غیرآمریکایی مشمول اين رفع تحريم شده و افراد امريکايي حق خريد و فروش طلا با ايران را ندارند.

 

3. معاملاتی شامل تعلیق تحریم‌هاست که «قرارداد، حمل و پرداخت پول تجارت»، کاملا در بازه مدت اجرای توافق (ژنو) باشد. یعنی تاریخ خرید یا پرداخت پول اگر خارج از بازه اجرای توافق باشد، دوباره شامل تحریم‌ خواهد شد.

 

4. ایران اجازه ندارد با پول‌های بلوکه‌شده طلا بخرد و تعلیق تحریم‌های طلا و فلزات گران‌بها، اجازه استفاده از دارایی‌های مسدود شده (ایران) در خارج از کشور برای پرداخت این خریدها را نمی‌دهد. یعنی ایران برای خرید طلا، حمل آن و ... نمی‌تواند از پول‌هایی که آمریکا به طور غیرقانونی و نامشروع از اموال ایران (مثلا عواید حاصل از فروش نفت و سایر صادرات) بلوکه کرده است، استفاده کند.

 

5. اين تحريمها براي افراد و نهادهای موجود در فهرست تحریم وزارت خزانه داري امريکا لغو نخواهد شد. یعنی اگر یک فرد،‌ یک شرکت تجاری، یک موسسه‌ مالی یا یک شرکت حمل و نقل (مثلا کشتیرانی)، در این فهرست قرار داشته باشد، این تعلیق شاملش نمی‌شود و اگر وارد معامله طلا برای ایران بشود، افراد و نهادهای دخیل در آن معامله، مورد تحریم قرار می‌گیرند.

 

بر اين اساس، دولت امريکا چنان قيودي را براي رفع موقت تحريم طلا وضع کرده بود، که عملا لغو آن را ناممکن مي کرد تا بر اين اساس يکي از تعهدات خود را با وضع قوانين چند لايه نقض کند.

 

خريد طلا؛ شاه کليد ايران براي دور زدن تحريمها

 

اما اينکه چرا موضوع خريدو فروش طلا و فلزات گرانبها براي ايران و طرف مقابل پر اهميت شد، به شيوههاي خاص ايران براي دور زدن تحريمها باز ميگردد.

 

بارها از سوی دولتمردان آمریکایی اعلام شده بود که هدف از اعمال تحریم‌ها، کاهش درآمدهای دولت ایران و ایجاد فشار بر آن برای ایجاد تغییر در رفتارش است. ایران نفت خام خود را از طریق شرکت ملی نفت می‌فروخت و درآمدهای آن پس از برداشت سهم شرکت ملی نفت، به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شد. آمریکا نیز این مسیر را شناسایی کرده بود و علاوه بر تحریم خرید نفت خام ایران و ایجاد فشار جهت کاهش میزان فروش آن که منجر به کاهش فروش نفت تا یک میلیون بشکه در روز شد، بر روی ایجاد مانع در دسترسی به درآمدهای نفتی نیز تمرکز کرد.

 

اولین حرکت تحریم بانک مرکزی ایران بود که در قانون NDAA مصوب شد و بر اساس آن دسترسی به دلارهای نفتی برای ایران ممکن نبود و بانک مرکزی ایران نمی‌توانست از حساب‌های دلاری خود بهره ببرد. اما هنوز می‌توانست پول‌های نفتی را با ارزهای دیگر دریافت کند و به کشورهایی مانند ترکیه منتقل کرده و در آنجا با تبدیل آن به طلا به داخل کشور منتقل کند. این مسیر برای مدت کوتاهی کارآمد بود چرا که با حساس شدن دولت آمریکا به واردات طلای ایران، دولت آمریکا با دستور اجرایی ۱۳۶۲۲ (جولای ۲۰۱۲- مرداد ۱۳۹۱) تجارت طلا با ایران را تحریم کرد. در نتیجه فروش طلا به نهادها و سازمان‌های دولتی ایران ممنوع و مشمول تحریم شد.

 

 

کنگره آمریکا نیز بعد از مدت کوتاهی تحریم تجارت طلا را در قانون کاهش تهدید ایران (TRA) قرار داد. کنگره با ارایه تعریف گسترده از تراکنش‌های مالی این کار را انجام داد.

 

مسیر رشد عدم دسترسی به درآمدهای نفتی

 

بعد از تحریم بانک مرکزی، ایران بخشی از درآمد نفتی خود را با انتقال به ترکیه تبدیل به طلا و آن را به داخل کشور منتقل می کرد. در واقع بخش قابل توجهی از صادرات نفت و گاز ایران با سایر کشورها نظیر چین، هند و ترکیه به دلیل تحریم های مالی، از طریق تهاتر با طلا تسویه و طلا جایگزین دلارهای نفتی می‌شد.

 

با این کار بخشی از درآمدهای نفتی به داخل کشور منتقل می‌شد، پشتوانه ریال افزایش می‌یافت و همچنین ضمن حفظ ذخایر ارزی و ارزش آنها، این امکان به وجود می آمد که دلار از حجم انبوهی از مبادلات حذف شود. در نتیجه ایران به این وسیله می توانست بخش مهمی از تحریم‌های غرب علیه خود را خنثی کند.

 

پس از تحريم طلا در سالهاي بعد، امريکا پذيرفت اين تحريمها را مطابق با توافق ژنو لغو کند، اما امريکا در اجراي تعهد خود به گونه اي رفتار کرد که عملا اين تعهد اجرايي نشود.

 

وندی شرمن- مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا- در همین رابطه در کمیته بانکداری، مسکن و  امور شهری کنگره آمریکا می‌گوید: تعلیق تحریم‌ها در مورد طلا و فلزات گران‌بها به ایران اجازه دسترسی به دارایی‌های مسدود شده برای خرید طلا و فلزات گران‌بها را نمی‌دهد، بلکه به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد که طلا و فلزات گران‌بها را صادر یا وارد کنند.

 

دیوید کوهن نیز در مقاله‌ای که در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر کرد، این موضوع را این گونه تشریح کرد: به ایران اجازه خرید و فروش طلا داده شده است، اما ایران برای خرید و فروش فلزهای قیمتی مانند طلا نیاز به مبالغ قابل توجهی ارز دارد. همه مجاری که به ایران اجازه دسترسی به ارز را می‌دهد همچنان بسته است. به این ترتیب،‌ایران نه به ارزی برای خرید طلا دسترسی دارد و نه به لحاظ محدودیت‌های بانکی- که همچنان برقرار است- امکان انتقال ارز ناشی از خرید یا فروش طلا را دارد.

 

دیوید کوهن در جلسه استماع کمیته مجلس سنا نیز همین نکته را گفته بود که نشان از آگاهی قبلی تیم آمریکایی درباره میزان اثر این بند و حساب شده بودن گنجاندن آن در متن توافق ژنو از جانب آنها دارد (90): تحریم‌های موجود بر توانایی ایران در خرید و فروش طلا موقتا معلق خواهند شد. اما پیش‌بینی می‌کنیم که ارزش این تخفیف برای ایران محدود باشد؛ چون تنها وجوهی که ایران می‌تواند از آن‌ها برای خرید طلا استفاده کند ذخایر ارزی محدودی است که در دسترس این کشور است. ایران به خاطر ساختار تحریم‌ها که همچنان برقرار خواهد ماند، نه حق دارد برای خرید طلا از ذخایر ارزی محدود شده خود در خارج و نه حق دارد از پول رایج خود که ریال است استفاده کند. از این رو،‌ نفع اقتصادی ایران از خرید طلا قابل اغماض است چون باید برای این کار از منابع ارزی خود استفاده کند.

 

اين در حالي است که پس از توافق ژنو، عملا ميزان واردات طلاي ايران نه تنها افزايش نيافت بلکه بصورت قابل ملاحظهاي نيز کاهش داشت به نحوي که طبق آمار رسمی ترکیه از صادرات خود به ایران، از نوامبر 2013 (که 24 ام این ماه توافق ژنو امضا شد) تا پایان اکتبر 2014، یعنی به مدت 11 ماه تمام، هیچ واردات مستقیم و رسمی طلا از ترکیه صورت نگرفته است.

 

آنچه در توافقنامه ژنو به عنوان امتیاز تعلیق تحریم طلا مطرح شد، با توجه به قیود بسیاری که برای آن گذاشته شد، امکان رسیدن کشور به فایده‌ای هر چند اندک در این حوزه را باقی نگذاشت. اين در حالي بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی از همان ابتدا در گزارش های خود به پایبندی ایران به تعهداتش طبق توافقنامه ژنو اذعان داشته، اما عملی شدن تعهد غرب به یکی از تعهداتش که لغو تحریم طلا بوده، ۱۹ ماه زمان برده و آنهم در نهایت با رایزنی وزارت خارجه در حاشیه مذاکرات هسته ای وین محقق شده است.

 

سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که وقتي امريکا در مورد موضوعي که به صراحت در توافق ايران و 1+5 آمده است، به راحتي نقض عهد کرده و اجازه اجراي آنرا نميدهد، آیا قرار است به دنبال لغو تحریمهای آمریکا  و اروپا علیه ایران در توافقنامه ای که میان ایران و 1+5 آنهم براي سالها منعقد می شود، از امريکا انتظار عمل به وعده داشته باشيم!؟

 

و يا اينکه باز هم طرف ایرانی بار دیگر باید ماه ها زمان صرف کند تا بتواند زمینه عملی شدن چيزي را که امريکا به آن تعهد داده بود فراهم کند!؟



دیدگاه کاربران

این فقط یک هویج است تا توافق تحمیلی را بپذیریم و پس از آن است که چنان چماق بر سرمان فرود می آید که حتی راه منزلمان هم گم کنیم

لغو نیست ، تعلیق است.

فکر کردید که معامله با شیطان کار ساده ای است؟ هر متنی که بنویسید آنها برایش یک دوز و کلکی برای فرار پیدا می کنند. تنها راه حلی که به نظر حقیر می رسد، گرو کشی است با شرکت طرف سومی که هیچ کدام از دو طرف دعوا روی آن نفوذ اجرایی ندارند.

رای منفی!
-8
فقط یک سوال چرا وقتی آنها به توافقات خود عمل نمی کنند ما باید به تمامی تعهدات خودمان عمل کنیم ؟ یعنی ما اینقدر بدبختیم و آنها خیلی کدخدا !

انگار با بچه طرفن
دقیقا موقع توافق جدید طلاها رو آزاد کردن که بگن ببین چقدر خوبه طلاهاتو داری !
اونم چی ؟طلاهای خریداری شده خودمون رو اجازه میدن داشته باشیم!
خاک...

کاملا مشخصه این یه خدعه کثیف برای دور زدن افکار عمومی بی بصیرت هستش!!!!متاسفانه روز نامه های زنجیره ای نیز بطور زاید الوصفی خوشحال و سرمست هستند در حالی که هنوز اتفاق مهمی نیفتاده!!!!!!!!!!!!!!!

چرا سر ملت کلاه میذارن؟
در ژنوچای ولوزانچای ما باختیم.