هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 05:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 27 تير 1397 ساعت 15:04
چهارشنبه 27 تير 1397 15:01 ساعت
2018-7-18 15:04:28
شناسه خبر : 289914
اعتراض اساتید و دانشجویان به صحبت های وزیر علوم بالا گرفت تا جایی که بعد از 24 ساعت از این مصاحبه وزیرعلوم صحبت های خودش را تکذیب کرد و خبر از صحت بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه را داد.
اعتراض اساتید و دانشجویان به صحبت های وزیر علوم بالا گرفت تا جایی که بعد از 24 ساعت از این مصاحبه وزیرعلوم صحبت های خودش را تکذیب کرد و خبر از صحت بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه را داد.
گروه سیاسی_رجانیوز: خبر کوتاه و شوکه کننده بود: «بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت بازرسی کردند!» این خبر که توسط وزیر علوم رد شده بود کمتر از 24ساعت توسط همان وزیر تایید شد.
 
به گزارش رجانیوز: بازرسی بیگانگان از محافل آکادمیک داخل کشور به شدت شوکه کننده و نگران کننده است چراکه برجام نه تنها نتوانست فضای اقتصادی جدیدی روبه روی ایران بگشاید و براساس ادعاهایی واهی غرب گرایان تنش های بین ایران و غرب را کاهش دهد بلکه شدیدترین نظارت ها را هم بر محافل علمی و تحقیقاتی ایران بارکرده که بی‌سابقه و حیرت آور است تاجایی که دانشجویان و اساتید دانشگاه برای انجام پروژه های علمی و تحقیقاتی خود باید نظارت آژانس بدنامی که در سابقه خود جاسوسی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا را دربرداشته بپذیرند.
 
پس از انتشار خبر بازدید ماموران آژانس از دانشگاه علم و صنعت رسانه ها به دنبال پاسخی قانع کننده از سوی مقامات دولتی بودند اما نه وزیر و نه روسای دانشگاه ها در این خصوص صحبتی نکردند. تا اینکه صحبت هایی در خصوص بازدید تفتیش دانشگاه های شهید بهشتی، امیرکبیر و شریف توسط بیگانگان به گوش رسید.
 
بسیج اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در محکومیت بازرسی پنهانی عوامل بیگانه از دانشگاه علم و صنعت، بیانیه ای اعتراضی صادر کرد و نسبت به نقض حاکمیت ملی هشدار داد: «متاسفانه با خبر شدیم که بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه یافته اند که در روز تعطیل و به صورت پنهانی اقدام به تفتیش و بازرسی از دفاتر کار اساتید و آزمایشگاه های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران نموده و صحنه ای دیگر از فرآیند نقض استقلال و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی را رقم زنند.»
 
در این بیانیه به زیرپا گذاشتن خطوط قرمز رهبرانقلاب اشاره می شود و عنوان شده بود: «علیرغم تاکید صریح ایشان مبنی بر ممنوعیت دسترسی بیگانگان به دانشمندان و زیرساخت های علمی کشور،   بخصوص در مسائل هسته ای، با بهانه واهی وبصورت پنهانی به عوامل آژانس اجازه داده می شود، تا اقدام به بازرسی از آزمایشگاه های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت، و تفتیش دفاتر اساتید آن دانشکده و حرمت شکنی نسبت به قداست محیط علمی نموده و ضمن جاسوسی ازمراکز فن اوری و اقتدار افرین کشور امنیت علمی وجانی دانشگاهیان رادر معرض خطر قرار دهد.چطور می توان باور کرد و قبول نمود که در شرایطی که حتی نیروی انتظامی برای حفظ امنیت شهروندان و محیط دانشگاه، باید با مجوز خاص به محوطه دانشگاه (چه رسد به اطاق اساتید و آزمایشگاه ها) وارد شود، به عوامل بیگانه و اجنبی به راحتی و به بهانه های واهی اجازه ورود به اطاق اساتید (!) و آزمایشگاه های آنان داده می شود.»
 
تکذیب وزیرعلوم
منصور غلامی وزیر علوم اما خبر بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کشور از سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی شریف و شهید بهشتی را اینگونه تکذیب کرد: «از زمانی که من مسئولیت وزارت را بر عهده گرفته ام آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه های کشور نداشته و این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.»
 
تایید بعد از تکذیب
اعتراض اساتید و دانشجویان به صحبت های وزیر علوم بالا گرفت تا جایی که بعد از 24 ساعت از این مصاحبه وزیرعلوم صحبت های خودش را تکذیب کرد و خبر از صحت بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه را داد. 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص ابراز داشت که این بازرسی ها بدون هماهنگی با وزارت علوم بوده است. وی همچنین اعلام کرد: «بحث مربوط به تصمیمات شورای عالی امنیت ملی بوده و این بازدید بدون اطلاع و هماهنگی وزارتخانه اتفاق افتاده است.» وی ادامه داد: «کوردی که انجام شده نه با هماهنگی وزارت علوم بود و نه متاسفانه دانشگاه به وزارت علوم گزارش داده است، لذا من قبلا اظهار بی اطلاعی کرده بودم، بعد بررسی کردم دیدم دلیلش این بوده که چون دانشگاه موظف بوده تصمیم شورای عالی امنیت ملی را اجرا کند؛ دیگر به هر دلیل به ما اطلاع نداده است.»
 
دکتر غلامی مدعی شد: «بازرسی از این دانشگاه در سطح بازدید از ازمایشگاه ها بوده که خوشبختانه هیچ مشکلی هم در پی آن پیش نیامد و به افراد مربوط نبوده است.»
 
پیش از این رهبرانقلاب بازدیدهای غیرمتعارف را به عنوان خط قرمز معرفی کرده بودند. مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان نظام در دوم تیرماه سال 94 با مطرح کردن خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای عنوان فرمودند: «با بازرسی‌های غیرمتعارف و پرس و جو از شخصیت‌ها هم به هیچ‌وجه بنده موافق نیستم. بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.»
 
باید دید بنا به چه قانونی ایجاد این بازرسی های غیرمتعارف و ایجاد ترس برای اندیشمندان و دانشجویان ایرانی انجام شده است. آیا دولت پاسخگوی نقض استقلال و تجاوز به حریم علم و استاد و دانشجو خواهد بود؟
 


دیدگاه کاربران

من در خبری خونده بودم که وزیر علوم در جلسه ای که با رهبری داشتن در حضور رهبری قسم میخورن که تمام تلاشه خودشونو برای جلوگیری از نفوذ انجام بدهند

سلام ،احتمال زیادقصد بازرسان آژانس ازحضور درمحل کاراساتیدآلوده کردن دفترآنهاوانجام عملیات بیوتروریسمی باشد وگرنه تواتاق لساتیدکه تاسیساتی نیست

رای منفی!
-36
سپاه مسئولین این امر رو به جرم خیانت بازداشت کنه