هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 16:15
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 21 ارديبهشت 1394 ساعت 12:53
دوشنبه 21 ارديبهشت 1394 12:23 ساعت
2015-5-11 12:53:14
شناسه خبر : 210929
چرا من که اینقدر او را دوست داشتم الآن عشقم را نسبت به او از دست داده‌ام. اشکال کارم کجا است؟ این سؤال با هاله ای از ابهام و حیرت از دختران و پسران جوانی شنیده می شود که زمانی در عشق و محبت به هم مثال زدنی بوده‌اند اما چه ااتفاقی افتاده که این سؤال را می پرسند؟ پنجمین بسته پیشنهادی رجانیوز برای خرید از نمایشگاه کتاب، شامل 15 کتاب است که به شما در این زمینه کمک می‌کند.
گروه فرهنگی-رجانیوز: چرا من که اینقدر او را دوست داشتم الآن عشقم را نسبت به او از دست داده‌ام. اشکال کارم کجا است؟ این سؤال با هاله ای از ابهام و حیرت از دختران و پسران جوانی شنیده می شود که زمانی در عشق و محبت به هم مثال زدنی بوده‌اند اما چه ااتفاقی افتاده که این سؤال را می پرسند؟
فوت های کوزه گری شامل مهارت هایی است که هر زن و مردی باید آن ها را کسب کنند تا بتوانند زندگی خود را بهتر و بهتر کنند. چهارمین بسته پیشنهادی رجانیوز برای خرید از نمایشگاه کتاب، شامل 15 کتاب است که به شما در این زمینه کمک می‌کند. توضیحات نسبتا مفصلی که ذیل هر کتاب وجود دارد به شما کمک می‌کند تا متناسب با سوالات و مشکلات احتمالی خود کتاب مفیدتر را انتخاب کنید.
 
 
 
1. مهارت های زندگی زناشوئی/ متیو مک‌کی٬ پاتریک فانینگ٬ کیم پالگ/ نسل نواندیش‏
 
 
«مهارت های زندگی زناشوئی» اثر سه نویسنده توانمند در حوزه روابط زناشویی و راتباط بین فردی می باشد. در این کتاب ، مخاطب با اغلب مشکلاتی که در زندگی زناشویی وجود دراد مواجه می شود و راه های برخورد با آن را هم می آموزد.
یکی از اهداف زندگی و ازدواج، رسیدن به آرامش و سکون می باشد که در قرآن کریم نیز از آن یاد شده است، اما رسیدن به این ارامش در سایه داشتن برخی از مهارت هاست که اگر در زوجین نباشد بیعتا زندگی آنها با چالش هایی مواجه می شود زیرا دو فرد یکه با یکدیگر ازدواج می کنند دارای سلایق متفاوت، روحیات مختلف و دیدگاه های بعضا متناقضی می باشند علاوه بر اینکه زن و شوهر از لحاظ روانشناختی نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. کتاب پیش رو نیز با توجه به وجود این اشکالات مباحثث مختلف را بیان می دارد.
نکاتی که می بایست در مورد این کتاب خوانندگان عزیز توجه نمایند این است که اولا این کتاب به نوعی یک کتاب تخصصی و در عین حال کاربردی و قابل فهم برای عموم می باشد، دوم اینکه لازم نیست هر شخصی تمامی مطالب کتاب را مطالعه نماید بلکه فقط می تواند در آن قسمت از مباحث که در زندگی زناشویی خود اختلاف دارد مطالعه خویش راآغاز کند و دیگر اینکه در این کتاب ما با یک رویکرد خاص تشخیصی و درمانی مواجه نیستیم، بلکه با توجه به نوع مشکل، رویکردی که در این زمینه حرف های بیشتری برای گفتن دارد ذکر می گردد.
مهارت های مخصوصی که در این کتاب ذکر می شود شامل مهارت های گوش کردن ( تعهد به درک و همدلی، تعریف و تمجید به اینکه حرف خودت را بیان کن و افکارت را بازگو نما) می باشد ، این مهارت از مهم ترین مهارت ها در زندگی زناشویی است که نداشتن این مهارت یا عدم آگاهی از اهمیت این روایت می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، برخی از موانع گوش کردن در زندگی زناشویی عبارت است از ذهن خوانی، مرور، قضاوت، توصیه، مشاجره، حق به جانب بودن و...البته مهم این است که در گوش کردن فعالانه مشارکت نماییم، به اینکه حرفی را که شنیدیم شرح و بسط دهی، شفاف سازی مرده و به همسر خویش بازخورد دهیم. دیگر مهارت های زندگی زناشویی ابراز احساسات و تعیین نیازها می باشد. مهارت های تقویت متقابل، ارتباط شفاف، شناسائی تحریف های شناختی، مذاکره، حل مسأله، مدیریت خشم و اختلاف، وقفه قرار دادن در وسط نزاع، شناسایی طرح واره هایی که در باره همسر خویش دارین، جدا کردن همسر از والدین و دیگر افراد مهم در گذشته زندگی، رویارویی با نظام های دفاعی، شناخت نظام زناشویی، شناخت انتظارات و قوانین و در پایان پذیرش و تعهد در زندگی زناشویی می باشد که البته نمی توان در این مختصر به همه آنها اشاره نمود. اما بیان این نکته لازم است که بدانیم اولا این کتاب با توجه به فرهنگی تحقیق و بررسی شده است که در مواردی با فرهنگ اسلامی ایرانی ما مناسبتی ندارد.
برای نمونه در مواردی می بینیم که زوجین به دنبال ایجاد رابطه با شخص دیگری غیر از چارچوب روابط شرعی می باشند البته که کتاب در صدد ترویج نمی باشد.
خواندن این کتاب علاوه بر خانواده ها، برای مشاوران، دانشجویان رشته های روانشناسی و دیگر رشته های مرتبط بسیار قابل استفاده می باشد.
سبک ورود کتاب به هر موضوع و مشکل نیز اینگونه می باشد که ابتدا بعد از بیان مسئله، تاریخچه نظریه مورد نظر را و مبدع روش تشخیصی و درمانی نیز ذکر می شود و در ادامه مشکل و موضوع مورد بحث و ابعاد آن تحلیل می گرد( عوامل افزایش مشکل، موانع بهبودی ارتباط و ...) سپس راهکارهای درمانی بر اساس دیدگاه مطرح شده در ادامه آن می آید.
سادگی قلم در عین حالی که مطالب از غنای کافی برخوردار می باشد، بعلاوه پرداختن به موشوعات و مشکلات رایج خانوادگی از نکات مثبت این کتاب می باشد. البته برای تأثیر گرفتن از این کتاب می بایست فرد راهکارهای ذکرشده را به خوبی عمل نماید.
توجه کردن به خود. حرف زدن با خود
توجه نشان دادن به شریک زندگی
حل تعارض ها: برنامه ریزی برای مشکلات
انتخاب سبک های ارتباطی
 
 
2. همسران سازگار؛ راهکارهای سازگاری/ علی حسین زاده/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
 
 
کتاب حاضر با عنوان «همسران سازگار» نوشته علی حسین زاده که در 359 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره به چاپ رسیده است، کتابی است که در مورد راهکار های سازگاری با همسر، به زن و شوهرها آگاهی های لازم را می دهد.
از دیدگاه اسلام برای پیمودن نردبان صعود و رسیدن به کمال انسانی، ازدواج و تشکیل خانواده جایگاه ویژه ای دارد. در محیط و کانون خانواده ای که براساس معیارهای اسلامی و انسانی تشکیل شده است، آسایش تن و آرامش جان و روان انسان تأمین می شود. خداوند منان زن و مرد را به صورتی آفریده است که بتوانند پیوسته در منطقه جذب و انجذاب همدیگر قرار گیرند و عمیقاً مجذوب یکدیگر شوند و نقش آرامش گری خود را ایفا کنند. بدیهی است در وصول به این هدف، سازگاری نقش مهمی دارد. کسانی که می خواهند زندگی موفقی داشته باشند، باید عوامل سازگاری را به خوبی بشناسند و بدان پای بند باشند. در این میان بیشترین سهم در سازگاری و نشاط همسران از آن عوامل اخلاقی است که مطالب این کتاب نیز با همین مبنا نوشته شده است چرا که اگر اخلاق به معنای واقعی کلمه در زندگی اجرا شود زندگی در مسیر شیرین خودش حرکت خواهد  کرد.
این کتاب  که با بیانی ساده و روان، توانسته است مخاطبان زیادی را به طرف خودش جذب کند و در طی چند سال، چاپ های متعددی را به خودش دیده که د ر سال 1391چاپ سیزدهم این کتاب انجام گرفته است، در 3 بخش نوشته شده است که اهم مباحث این کتاب عبارتند از: عوامل اخلاقی ،عوامل رفتاری و عوامل جسمانی و جنسی موثر در سازگاری، که هر بخش به تفصیل بیان می شود.
 
 
3. خود را به که بسپارم؟ (مدیریت خانواده)/  مجتبی حیدری/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
 
 
مدیریت خانواده حق کیست و آیا اساسا یک خانواده باید مدیر داشته باشد؟ آیا اسلام عزیز در این رابطه حق را به کسی داده است؟ مردسالاری و زن سالاری به چه معناست؟ سرپرستی مرد بر خانواده آیا نوعی ظلم در حق زنان نیست؟ چگونه یک زندگی آرام و بدون مشاجره داشته باسیم، شیوه و روش مطلوب اداره و مدیریت منزل با کیست؟ مشارکت زن و مرد در امور منزل به چه معناست؟ قسمت کردن کار چه معنا و فوایدی دارد و از این قبیل سوالاتی که معمولا برای خانواده ها پیش می آید. در این کتاب مورد بررسی قرار می گیرد.
کتاب پیش رو به یک معضل امروزی در خانواده های ایرانی اشاره دارد و آن هم این مسئله که در خانه مرد باید حاکم باشد یا زن!!!
کتاب پیش رو در سه بخش کلی مطالب خویش را بیان می دارد» ابتدا با بررسی موضوع سرپرستی خانواده به واکاوی این اصطلاح پرداخته در ادامه روش های مدیریت خانواده را مورد برر رسی قرار می دهد. و به این نکته نیز اشاره می کند که وظایف مرد و زن و فرزند در قبال مدیریت خانواده چه می باشد، آخرین مباحث مطرح شده به مشکلات مدیریتی در خانواده برمی گردد. که این مشکلات غالبا ناشی از عدم تفاهم و نگاه های متفاوت زن و شوهر به مسئله و مشکل خاص می باشد. برخی از زنان معتقدند که مردان ارزش آنان را نمی دانند و از طرفی برخی از مردان نیز به این نکته اعتقاد دارند که زنان بی عرضه اند و از این قبیل مسائل که زمینه ساز مشکلات و اختلافات زناشویی می شود.
سبک های مدیریتی خانواده از تنوع زیادی برخوردار می باشد، برخی روش مستبدانه، برخی روش آزادی مطلق و برخی از روش آزادمنشانه و مشارکتی برای پیش برد زندگی زناشویی خود بهره می برند. که صحیح ترین روش در این روش ها روش آزادمنشانه و مشارکتی می باشد که فواید و امتیازات آن در کتاب بیان شده است.
از نکات جالب این کتاب اشاره مولف به برخی از فعالیت هایی است که در منزل خانم ها می توانند برعهده بگیرند، مانند تدبیر امور منزل، رسیدگی به فرزندان و تربیت آنان، مشورت دادن به شوهر و یاری رساندن به شوهر در مشکلات.
کتاب حاضر به زوج های جوان توصیه می شود.
 
 
 
4. این نقش ها واقعی است؛ نقش های زناشویی/ سید مهدی خطیب/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
 
 
عمده ترین نقش های خانواده، نقش های والدینی، همسری، و خواهر- برادری است. اما موضوعی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، تنها نقش همسری یا همان « نقش های زناشویی» است. در نظام خانواده اگر در ایفای نقشها نا هماهنگی پیش آید و وظایف و مسولیت ها به درستی انجام نشود تعارضهای خانوادگی شکل خواهد گرفت. اما کارکرد مناسب هر یک از اعضا در نقش خویش، پایداری و شادکامی و در نتیجه رضامندی را به خانواده ارزانی خواهد داد. در بخش اول این کتاب، به بررسی این نقشها پرداخته و در ادامه به کارکردها و ویژگی های زنان و مردان می پردازد. کارکردها و ویژگی های زنان عبارتند از: مراقبت کنندگی، عشق ورزی، ارتباط مداری و پرورش دهندگی. کارکردها و ویژگی های مردان نیز عبارتند از: اقتدارطلبی، مهیاکنندگی، حمایتگری و هدف مداری. در بخش دوم به نقش های زناشویی در خانواده می گذرد. این نقشها را می توان اینگونه نام برد:  حمایت عاطفی، که شامل عشق ورزی و ستایش، آرام بخشی و احترام متقابل است. مدیریت خانواده، مدیریت خانه، کار و اشتغال، مدیریت مالی، پرورش مذهبی، رابطه جنسی و نقش های تسهیل گر. برخی از مسئولیتها در نظام روابط زناشویی هستند که به منزله¬ی نقش تسهیل کننده اند. آراستگی از جمله مسئولیت هایی است که بر دوش زن و شوهر است و بی توجهی به این نیاز زیبا شناختی، پیامدهای جبران ناپذیر دارد. سازگاری و واقع بینی در انتظارات، نیز از دیگر نقش های تسهیل کننده هستند
 
 
 
5. مدیریت خشم در خانواده/ محمد خان‌احمدی، مریم مالمیر، امیرمحمد شهسوارانی/ دانش‌آموز
 
 
کتاب « مدیریت خشم در خانواده» در پی این است که در ابتدا خشم را به مخاطب بشناساند و سپس راهکارهای مقابله با خشم را در خانواده مطرح سازد. مطالعه این کتاب به مخاطب کمک می‌کند تا بی‌آنکه خشم به کانون گرم خانواده آسیب برساند، رفتارهای خود و دیگر اعضای خانواده را بهبود بخشد. آنچه در این کتاب بیان شده اصولی کاربردی هستند که به وسیله آنها می‌توان برخوردی صحیح‌تر با خشم و استرس را درون خانواده اعمال کرد. تلاش مولفین بر این است که نشان دهند عوامل و سازوکارهای بسیاری در پیدایش خشم در خانواده نقش دارند. در ادامه نیز روابط بین یکایک افراد خانواده مورد بررسی قرارمی‌گیرند و راهکارهایی عملی برای بهبود بیشتر روابط میان همسران، والدین با فرزندان و فرزندان با یکدیگر ارائه می‌شود. همه راهبردهای این کتاب برپایه نظریه‌ها و مفاهیم روان‌شناختی و کاربرد عملی آنها در زندگی روزمره استوارند. از امتیازات کتاب این است که به صورت کاربردی نمونه‌هایی از اختلافات همسران را مطرح کرده و سپس با توجه به راهکارهای ارائه شده به حل اختلاف و مشکل پرداخته است. در فصل پنجم کتاب، پنج گام برای مدیریت خشم ارائه شده است: « اکنون پنج گام برای مدیریت خشم را که به کاهش خشم در زندگی کمک می‌کنند مورد بحث قرار خواهیم داد. از این گام‌ها می‌توان برای آماده شدن در برابر رویدادهای تحریک‌کننده در زندگی استفاده کرد. اساس این فرایند آن است که به شما کمک کند تا بیشتر پاسخ‌گو باشید و کمتر رفتار تکانشی( تحریک‌آمیز) از خود نشان دهید. واکنش بدون فکر(رفتار تکانشی) چیزی است که به رفتار آسیب‌زا منجر می‌شود. بیاموزید که به جای پاسخ چند دقیقه صبر کنید، وضعیت را بسنجید، راهکار را برگزینید و بعد جواب دهید. بدین وسیله، روابط محترمانه و موثر با اعضای خانواده خود و دیگران را در زندگی‌تان افزایش خواهید داد.»
 
 
 
6. چگونه رابطه زناشویی خود را نجات دهیم؟/ فیلیپ مک گراو - غلامحسین خانقایی/ نسل نواندیش
 
ممکن است با دیدن عنوان کتاب "چگونه رابطه زناشویی خود را نجات دهید راهبرد هفت مرحله ای برای پیوند مجدد با همسرتان" فکر کنید که این کتاب به دردتان نمی خورد. شاید علت فکر شما این باشد که: «من تازه به فکر ازدواج افتاده ام و این مسائل هنوز برایم زود است، من که با همسرم مشکلی ندارم زیرا ما تازه در دوران نامزدی هستیم و در اوج تفاهم و عشق هستیم، من در زندگی مشترکم تا بدین جا مشکلی را حس نکرده و تهدیدی را در زندگی مشترکم احساس نکرده ام که بخواهم آن را نجات دهم و ... » اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که انسان ها به خاطر تفاوت هایی که با یکدیگر دارند، حتما با مشکلاتی مواجه خواهند شد. اما آن چه مهم است مدیریت این روابط است. زیرا هیچ مشکلی در زندگی مشترک یک شبه به تهدید تبدیل نمی شود و گذشت زمان سبب می شود تا شکاف اختلاف میان زوجین به تدریج بیشتر شود. این کتاب که یکی دیگر از تالیفات دکتر فیلیپ مک گراو ـ معروف به دکتر فیل ـ است، توسط انتشارات نسل نواندیش و با ترجمه غلامحسین خانقایی، در 423 صفحه منتشر شده است. نویسنده از مشاوران بسیار معروف و رسانه ای در زمینه روابط بین زوجین و مسائل خانواده است که با داشتن کوله باری از تجربه و برگزاری همایش ها و کارگاه های گوناگون درباره خانواده توانسته است شهرت فراوانی را کسب کند.
کتاب پیش روی شما از نثر بسیار روان و صمیمانه ای برخوردار بوده و گویی نویسنده به صورت مستقیم با شما به صحبت نشسته است. محور اصلی این کتاب حل و فصل مشکلات و سوء تفاهم های میان همسران است. اما شیوه به کار رفته بنابر ادعای نویسنده با تمامی شیوه های مرسوم متفاوت بوده و صددرصد دارای نتیجه مثبت خواهد بود. هدف نویسنده این است تا افراد را با خود واقعی و آگاهانه شان مرتبط سازد بنابراین در این شیوه هیچ جایی برای از خود دفاع کردن، انکار و حاشا وجود نداشته و باید صددرصد صادق و روراست بود. هرگونه واکنشی که سبب قطع ارتباط با خود شود می تواند برای ادامه کار مضر باشد. نویسنده به دور از هرگونه کلی گویی و به کار بردن عبارات کلیشه ای، به مخاطب خود شناخت های لازم در زندگی مشترک را ارائه کرده و در برخی موارد تکالیف عملی برای هر چه بهتر شدن رابطه را مطرح می نماید. به همین خاطر در ابتدای کتاب برای این که به مخاطب شناخت بیشتری از خودش و رابطه با همسرش بدهد، آزمون هایی را ذکر کرده است تا زوجین با نگاه عینی تری به مشکلات خود بنگرند. صرف استفاده از این پرسشنامه ها می تواند به فرد شناختی قوی از خود داده و برای رفع بسیاری از مشکلات شروع خوبی را تدارک ببیند. به عنوان مثال در یکی از موارد فرد می تواند با خشم، عصبانیت، ترس، تنهایی ، سرزنش، عفو و رویاهای زندگی خود به صورتی عینی آشنا شود.
این کتاب در ده فصل به ارائه مطالب سودمندی پرداخته است. هفت فصل آن را راهبردی هفت مرحله ای برای رفع مشکلات و رسیدن دوباره به تفاهم تشکیل داده است که به ذکر نام آن ها اشاره می شود: 1- بررسی وضعیت کنونی رابطه، 2- آزادی از تفکر اشتباه، 3- از بین بردن روحیه نامتناسب خود، 4- اصول رابطه سازی، 5- دستورالعمل موفقیت، 6- تجدید پیوند، 7- مدیریت رابطه. 
در فصل سوم با برخی تفکرات اشتباه و باورهای غیرمنطقی که موجب قطع رابطه از آگاهی به خود شده آشنا می شویم. مولف این باورهای غلط را برای ما اصلاح می کند: تفاوت ذاتی بین زن و مرد نباید برطرف شود و این برحسب طبیعت است، میان عاشق شدن و عاشق ماندن تفاوت وجود دارد و عشق دارای مرحله است، کوشش برای ارتباط مجدد بر فراز تمامی اختلاف ها، با نبود علائق مشترک هم باز می توان به زندگی ادامه داد، بحث و جدل نشانه شکست نیست، هر کسی شخصیت خاص خود را دارد، زوجین باید در مسیر زندگی یکدیگر را بسازند و مواردی دیگر.
یکی از بخش های زیبا در این کتاب، آشنا کردن افراد با نیمه تاریک وجود خود است. آن بخشی که سبب می شود افراد به صورتی ناهشیار و با استفاده از رذائل اخلاقی با همسر خود تعامل کرده و به بدتر شدن رابطه کمک کنند. مولف در فصل چهارم و با عنوان از بین بردن روحیه نامناسب خود، به این موارد اشاره می کند: رقابت میان زن و مرد بادی مسموم است. برای این که دست بالا داشته باشید، سعی می کنید همسرتان را تحقیر و «من» خود را باد کنید، بهت خود مغرور شوید و همواره در صدد بیشینه کردن خواسته های خود و کمینه سازی خواسته های او برآیید. همیشه رویکرد «آفرین بر من» را به خود می گیرید.
در فصل هشتم با طرح اجرایی 14 روزه آشنا می شویم که با شیوه نظارت بر خود و با استفاده از مبانی مطرح شده در فصول قبلی، می توان با تمرینات عملی داده شده به بهبود رابطه خود بپردازیم. به عقیده نویسنده ساختن خود، برابر با ساختن رابطه مشترک است.
با وجود همه نکات مثبتی که به آن ها اشاره شد و نشد، به سبب اینکه نویسنده برحسب فرهنگ رایج خود این کتاب را تالیف کرده است باید به ذکر نکاتی اشاره گردد:
- در برخی موارد (مانند صفحه 17، 102 و 129) به سریال ها و شخصیت هایی اشاره شده است که برای مردم ما شناس نمی باشند و این تمثیل ها کمکی در فهم بهتر مطالب نمی کند.
- نویسنده از آن جایی که فردی خداباور است، به مثال هایی از کتاب مقدس خود اشاره کرده است که این کار برای مردم ما و با وجود کتاب مقدس عاری از هرگونه تحریف و اشتباه، کمک کننده نخواهد بود.
- مسائلی مانند داشتن سگ در خانه برای کسب استانداردهای زندگی (صفحه 150) و جدایی معنویت از مذهب (صفحه 409) و نگرانی بسیار شدید از مصرف الکل که در بخش های مختلفی از کتاب به آن ها اشاره شده است، از مطالبی است که در صورت نبودن بیشتر به اثرگذاری مثبت کتاب کمک می شد.
 
 
 
7. آموزش مهارت های ارتباط زناشویی حرف زدن و گوش دادن به همدیگر/ شراد میلر، فیلیس میلر و.../  رش‍د‏
 
هنر برقراری ارتباط ریشه در وجود آدمی دارد. ارتباطی که دارای دو مؤلفه به نام های نگرش و رفتار هست. نگرش ریشه در باورها، احساسات و قصد افراد دارد و از طرفی رفتارها بازتاب و واکنشی از تلقی های زیربنایی افراد است و از آن ریشه می گیرد. ارتباط زوجین در زندگی زناشویی هم از این دو مؤلفه مستثنی نیست. ضمن این که علاوه بر وجود مؤلفه های مذکور، ارکان دیگری همچون عشق و محبت هم نقشی اساسی ایفاء می کنند. در این میان زوجین در زندگی زناشویی نیاز به ارتبا کلامی بیشتری دارند که این ارتباط کلامی در صورت اجرای صحیح آن، می تواند الگوی مناسبی برای دیگران و فرزندان هم باشد. هر فردی در قالب کلام، نگرش های خود را دربارۀ خویشتن، مخاطب خود، مسائل کلی و مسائل مشترک بیان می کند. در زندگی های مکانیکی و صنعتی امروز صحبت کردن با یکدیگر و برقراری ارتباط  به خوبی قابل تحقق نیست. و می بینیم که افراد نیازها و اوقات خالی خودشان را با وسایلی همچون تلفن همراه (و متعلقاتش)، رایانه، تلویزیون و ... سپری می کنند. در کتاب حاضر با عنوان «آموزش مهارت های ارتباط زناشویی(حرف زدن و گوش دادن به همدیگر) نوشتۀ شراد میلر و همکاران و ترجمۀ فرشاد بهاری، سعی شده است، بحث مهارت های ارتباطی و کلامی بین زوجین ارتقاء داده شود و مهارتهایی برای حرف زدن و گوش دادن به همدیگر ارائه گردد. این کتاب در چهار فصل نگاشته شده است. در فصل اول با عنوان توجه کردن به خودتان بیان شده است، که به معرفی چرخه آگاهی پرداخته یعنی طرح و نقشه ای که به شما کمک می کند تا آگاهی خود را دربارۀ مشکلات تشخیص و تعمیم دهید. در فصل دوم توجه کردن به همسرتان را که در آن سعی شده است پنج مهارت ساده اما کارآمد را به شما آموزش دهد. فصل سوم با عنوان حل تعارض ها: برنامه ریزی برای مشکلات می باشد که به زوجین می آموزد تا تصمیم گیری های عادی و الگوهای حل تعارض را بشناسند. و در نهایت در فصل آخر انتخاب سبک های ارتباط:شیوه های حرف زدن و گوش دادن را بیان می نمایند.
 
 
8. پیش رفتن با همدیگر/ شرود میلر، فیلیس میلر/  دانژه‏
 
پیش رفتن با همدیگر (آموزش مهارت های ارتباط زناشویی) 1
 
آیا می توان انسان را بدون ارتباط با دیگران تصور کرد؟ به راستی که چنین چیزی بعید به نظر می رسد، زیرا آدمی از همان بدو تولد، در طول عمر و حتی هنگام مرگ با دیگران در ارتباط است. یکی از رابطه های معقول و مقدس رابطۀ همسران با یکدیگر است. یکی از معانی که اصطلاح «همسر» برای انسان ها تداعی می کند با هم بودن و پیش رفتن زوجین با هم در مسیر زندگی است، همچون سر در بدن آدمی که همواره همراه او هست  و وجود انسان بدون سر قابل تصور نیست.  در کنار هم بودن و با هم پیش رفتن لوازمی دارد از جملۀ آن ها، توجه زوجین به رابطه شان و مراقبت از آن برای افزایش پیشرفتن با یکدیگر در طول زندگی مشترک است. این امر در صورت وجود درک متقابل دو طرف از یکدیگر و مشکلات و خصوصیاتشان قابل تصور است. کتاب پیش رو با عنوان «پیش رفتن با همدیگر» نوشتۀ شرود میلر و فیلیس میلر و ترجمۀ دکتر فرشاد بهاری است. کتابی که به عنوان جلد دوم کتاب «آموزش مهارت های ارتباط زناشویی» است و نشان می دهد که چگونه زوجین می توانند به گونه ای مثبتی در خود تغییر ایجاد کنند و به چه نحو یک نظام زناشویی مؤثر و پایدار به وجود آورند، همچنین راهکارهای مفید و سازندۀ مدیریت خشم خود و چگونگی پاسخ دادن به خشم همسر، مراحل مختلف رابطه،  تعیین ارزشها و اهداف زوجین را به صورت عملیاتی مطرح می نماید. کتاب حاضر در پنج فصل با این تفصیل که در فصل اول بحث نقشه رابطه ما، فصل دوم ارتباط مبتنی بر همکاری، فصل سوم مهار کردن خشم خود، فصل چهارم پاسخ دادن به خشم همسرم(خشم و سبک های ارتباطی)، فصل پنجم مراحل رابطه، نگاشته شده است.
 
 
 
9. تا ساحل آرامش(4)، پرسش و پاسخ زندگی مشترک/  محسن عباسی، ولدی، / جامعه الزهرا علیها السلام
 
 
کتاب حاضر با عنوان « تا ساحل آرامش » نوشته محسن عباسی ولدی که در 141 صفحه نوشته شده و توسط انتشارات جامعه الزهرا به چاپ رسیده است، در مورد مهارت های زندگی زناشویی و رسیدن به موفقیت در زندگی مشترک بحث می کند.
تمام امور این عالم براساس نظم و قاعده آفریده و اداره می شود که زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنا نیست و قواعد و قوانینی را در بر دارد تا بتواند به سر منزل مقصود برسد. و یکی از موانع گرم شدن فضای خانواده آن است که زن و شوهر به عنوان رکن اصلی خانواده، از قواعد زندگی مشترک آگاه نیستند.
کتاب حاضر که در حقیقت مطالبی است که درجمع دانشجویان و برنامه رادیویی، مطرح شده و به دلیل استقبال مخاطبان، به رشته تحریر در آمده است، درحقیقت به قواعدی که در زندگی مشترک باید اجرا شود، می پردازد چرا که اکثر نابهنجاری هایی که در زمینه خانواده  اتفاق می افتد به خاطر رعایت نکردن همین قواعد است. این مجموعه، جلد 4 از سری مجموعه های « تاساحل آرامش » می باشد که این جلد در حقیقت پاسخ به پرسشهایی است که در زندگی مشترک مورد سوال واقع می شود که دانستن آنها به روند زندگی مشترک کمک شایانی خواهد کرد. دانستن راه حل مشکلات و مسائلی که در زندگی پیدا می شود برای هر زن و شوهری مهم است تا در هر موقعیتی بهترین راهکار را انتخاب کنند، که کتاب حاضر نیز در این زمینه به زن و شوهر ها کمک می کند. مباحث و پاسخ های مختلف مطرح شده در این کتاب، مبتنی بر معارف دینی است، چرا که اعتقاد ما بر این است که دین به تنهایی می تواند تمام امور انسانها را مدیریت کند که خانواده و زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنا نیست.
یکی از خصوصیات بارز این کتاب روان و قابل فهم بودن آن برای همگان، و کار آمد بودن آن در عرصه زندگی مشترک است که به همین خاطر توانسته است تا بهار سال 1392، شانزده چاپ را به خودش اختصاص دهد و مخاطبان زیادی را به طرف خودش جذب کند.
 
 
 
10. تا ساحل آرامش (5)، پرسش و پاسخ زندگی مشترک/  محسن عباسی، ولدی/ جامعه الزهرا علیها السلام
 
Image result for ‫10. تا ساحل آرامش (5)، پرسش و پاسخ زندگی مشترک/  محسن عباسی، ولدی/ جامعه الزهرا علیها السلام‬‎
 
کتاب حاضر با عنوان « تا ساحل آرامش » نوشته محسن عباسی ولدی که در 160 صفحه نوشته شده و توسط انتشارات جامعه الزهرا به چاپ رسیده است، در مورد مهارت های زندگی زناشویی و رسیدن به موفقیت در زندگی مشترک بحث می کند.
تمام امور این عالم براساس نظم و قاعده آفریده و اداره می شود که زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنا نیست و قواعد و قوانینی را در بر دارد تا بتواند به سر منزل مقصود برسد. و یکی از موانع گرم شدن فضای خانواده آن است که زن و شوهر به عنوان رکن اصلی خانواده، از قواعد زندگی مشترک آگاه نیستند.
کتاب حاضر که در حقیقت مطالبی است که درجمع دانشجویان و برنامه رادیویی، مطرح شده و به دلیل استقبال مخاطبان، به رشته تحریر در آمده است، درحقیقت به قواعدی که در زندگی مشترک باید اجرا شود، می پردازد چرا که اکثر نابهنجاری هایی که در زمینه خانواده  اتفاق می افتد به خاطر رعایت نکردن همین قواعد است. این مجموعه، جلد 5 از سری مجموعه های « تاساحل آرامش » می باشد که این جلد در حقیقت پاسخ به پرسشهایی است که در زندگی مشترک، خصوصا مسائل مربوط به ازدواج، مورد سوال واقع می شود که دانستن آنها به روند زندگی مشترک کمک شایانی خواهد کرد. دانستن راه حل مشکلات و مسائلی که در زندگی پیدا می شود برای هر زن و شوهری مهم است تا در هر موقعیتی بهترین راهکار را انتخاب کنند، که کتاب حاضر نیز در این زمینه به زن و شوهر ها کمک می کند. مباحث و پاسخ های مختلف مطرح شده در این کتاب، مبتنی بر معارف دینی است، چرا که اعتقاد ما بر این است که دین به تنهایی می تواند تمام امور انسانها را مدیریت کند که خانواده و زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنا نیست.
یکی از خصوصیات بارز این کتاب روان و قابل فهم بودن آن برای همگان، و کار آمد بودن آن در عرصه زندگی مشترک است که به همین خاطر توانسته است تا بهار سال 1392، شانزده چاپ را به خودش اختصاص دهد و مخاطبان زیادی را به طرف خودش جذب کند.
 
 
 
11. ارتباط با خانواده همسر/ محسن ایمانی/ حدیث راه عشق
 
 
یکی از مسائلی که در ازدواج و زندگی مشترک باید مورد توجه قرار گیرد، مسأله ارتباط با خانواده همسر است. هر چه این رابطه محکم تر باشد، رابطه زوج ها بهبود بیشتری خواهد داشت. سازمان ملی جوانان کتاب هایی را با عنوان خانواده موفق به چاپ رسانه که یکی از این کتاب ها «ارتباط با خانواده همسر» نام دارد. کتاب توسط محسن ایمانی در 148 صفحه نوشته شده است.
کتاب دارای چهار فصل می باشد. فصل اول به مباحثی در زمینه ارتباط می پردازد و به اهمیت و عناصر یک ارتباط اشاره می کند. نویسنده همچنین در این فصل به ابعاد ارتباط، انواع آن، ضرورت برقراری ارتباط و عوامل مؤثر در این پدیده اجتماعی می پردازد. در فصل دوم کتاب (آثار ارتباط با خانواده همسر) مسأله روابط صمیمانه با همسر، ضرورت و تأثیرات ارتباط با خانواده همسر مطرح شده می شود. علاوه بر این تأثیر ارتباط همسران بر ارتباط آن ها با خانواده همسر مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصل سوم کتاب به علت های قطع ارتباط با خانواده و بستگان همسر پرداخته می شود. همچنین مداخله ها و برخی از علت های آن در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد. فصل پایانی به مسأله پیامدهای قطع ارتباط با خانواده و بستگان همسر می پردازد و چند پیامد خانوادگی و اجتماعی در این فصل بیان می شود. در پایان نیز  نگارنده در دو صفحه به نتیجه گیری از مطالب ارائه شده می پردازد.
مباحث مفید و کاربردی در کتاب مورد توجه قرار گرفته و کتاب سعی دارد با زوج هایی که با مشکل ارتباط با خانواده همسر مواجه هستند، ارتباط برقرار کند. ضمن این که در ارائه مباحث سعی شده از منابع قرآنی و روایی نیز استفاده شده، لذا کتاب حاضر برای زوج های جوان می تواند راهنمای خوبی در روابط خانوادگی باشد.
 
 
 
12. دانستنی از جنس ندانستنی (نکاتی درباره ارتباط زناشویی)/  محمدرضا حاتمی/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):
 
 
ازدواج و زندگی مشترک، موضوعی است که به نوعی یک زندگی جدید برای دختر و پسر به وجود می آورد. معمولا افراد مختلف با اهداف و نگاه های مختلفی پا به عرصه تأهل می گذارند، اما یکی از مهم ترین انگیزه ها در زندگی رسیدن به آرامش و کاهش فشارهای روانی می باشد. برای رسیدن به آرامش، یکی از لوازم آن برقراری ارتباط مناسب زن و شوهر در زندگی می باشد. از مهم ترین روابط زن و مرد روابط جنسی بین آنهاست که دارای اهمیت زیادی نیز می باشد.
در این کتاب ما با این نکته مواجه می شویم که این ارتباط مقدس و با ارزش، اگر به نحو مطلوب طرفین انجام گیرد می تواند مرهمی باشد بر دیگر مشکلات زندگی و به نوعی جبران دیگر خطاها و کمبودهای زندگی می کند و به همان میزان اگر این روابط به خوبی انجام نگیرد و طرفین از این رابطه احساس خوبی نداشته باشند، دیگر مشکلات زندگی نیز به انواع مختلفی موجب افزایش فشارهای روانی  و در نتیجه تلخی زندگی می شود.
یکی از مهم ترین مسائلی که حتی ممکن است زمینه های اختلاف و جدایی را نیز ایجاد کند، عدم شناخت صحیح زن و شوهر از نیازهای جنسی جنس مخالف و در نتیجه عدم ارضای مناسب آنان می باشد که می بایست زوجهای جوان مهارتهای لازم هم آغوشی را بیاموزند تا بتوانند شریک خوبی در زندگی و مسائل جنسی برای همسر خویش باشند.
کتاب پیش رو در پنج فصل گردآوری شده است:
در این کتاب ما با مباحث متنوع مرتبط با مسائل جنسی و ارضای نیاز جنسی همسران آگاه می شویم. که شامل دانش جنسی ( فواید ارتباط جنسی خوب، تفاوت ها و تمایلات متفاوت جنسی زنان و مردان و...) بایسته های جنسی ( نحوه ارتباطات جسمی، کلامی، عاطفی و...) آمادگی برای امور جنسی ( آمادگی روانی، مهارت های ورود به دنیای عواطف زنان، مقدمات زناشوئی، ارگاسم، اتاق جنسی و...) سلامت جنسی و تفاهم جنسی می باشد.
هر چند که کتاب در قطع کوچک تهیه و گردآوری شده است اما همین خلاصه گویی در برخی موضوعات، به غنای مطلب ضربه می زند. اشکال دیگر که به چشم می خورد استفاده زیاد از برخی منابع محدود می باشد.
 
 
 
13. محرمانه با همسران/  اکبر شعبانی/ وفایی
 
 
«محرمانه با همسران» نام کتابی است که اکبر شعبانی آن را در 139 صفحه نوشته است. مباحث ارائه شده در کتاب راجع به مسائل زناشویی می باشد که بر اساس احادیث اسلامی بیان می شود. نگارنده سعی دارد مسائل جنسی مربوط به همسران را همراه با آداب و احکام آن از اولین شب ازدواج بیان کند و در کنار احادیث ذکر شده ، به مسائل پزشکی پیرامون این مسأله نیز می پردازد.
مطالب کتاب در هفت فصل ارائه شده است. در فصل اول کتاب (شب زفاف) به مستحبات و آداب شب زفاف و آداب عروسی و مباحثی پیرامون آن اشاره شده است. بیشتر مباحث فصل دوم (محرمّات آمیزش) به اثرات آمیزش در زمان عادت ماهانه زن می پردازد. در ادامه و در فصل های سوم و چهارم به مستحبات و مکروهات آمیزش اشاره می شود.
نگارنده در فصل پنجم کتاب به ناگفته های زناشویی می پردازد. در این فصل به مسائل خصوصی تر و جزییات بیشتری از رابطه زناشویی اشاره می شود. عواملی که موجب افزایش بهره مندی جنسی می شود، بخشی از مطالب این فصل را شامل می شود. «خیانت های جنسی» عنوان فصل ششم کتاب است، که انواع خیانت ها در این فصل مطرح می شود. خیانت دیداری، گفتاری، لمسی و جنسی از جمله این انواع می باشد.
یکی از مطالب کتاب که می تواند مفید و قابل استفاده برای زوج ها باشد و کمتر می توان به صورت یک مجموعه در کتاب ها پیدا کرد، مسأله احکام فقهی جنسی است که نگارنده این احکام را در فصل پایانی کتاب ارائه می کند.
 
 
 
14. خوشبختی اتفاقی نیست (فصل نهم از بخش دوم و سوم (هنر هم‌آغوش))/ هادی نیک دل/ مهر امیرالمومنین(ع)
 
 
ازدواج، انتخاب همسر، تربیت فرزند، روابط مناسب اعضای خانواده با یکدیگر و بهبود این روابط، همه از مسائلی است که در خوشبختی یک فرد اثر بخش می باشد. هادی نیکدل همه این مباحث را در کتابی با عنوان «خوشبختی اتفاقی نیست» در 494 صفحه آورده و این مباحث را از منظر قرآن و روایات بررسی می کند.
مطالب کتاب در هفت بخش ارائه شده است. بخش اول آن (تشکیل خانواده) به اصل مسأله ازدواج و باید ها و نباید های آن می پردازد. این بخش همچنین به خواستگاری و انتخاب همسر اشاره دارد و به چگونگی جلسات خواستگاری، مهریه و دوران عقد می پردازد. بخش دوم کتاب (خانواده در آیینه احادیث) به احادیثی می پردازد که به ازدواج و معیار انتخاب همسر اشاره دارد. آداب عروسی، محبت در خانواده، حقوق اعضای خانواده و پاسخ به مسائل جنسی، از موضوعات مهمی است که مؤلف در این بخش مطرح کرده است.
بخش سوم کتاب به موضوع رابطه جنسی زن و شوهر می پردازد و با عنوان «هنر هم آغوشی» ارائه شده است. در ادامه و در بخش چهارم، وظایف و حقوق همسران مطرح شده است و در بخش پنجم و ششم به مسائلی می پردازد که بعد از بچه دار شدن می تواند مفید باشد. یکی از این بخش ها به رابطه والدین با فرزندان و دیگری به رابطه فرزندان با والدین می پردازد. بخش پایانی کتاب، مسائل متفاوتی را ارائه می کند و به مسائلی پیرامون زنان و دختران می پردازد. پوشش و عفاف از مسائلی است که در این بخش مطرح شده و در ادامه به مسأله عفاف از دیدگاه غربیان اشاره می شود، که می تواند جالب توجه باشد.
اگرچه مؤلف در کتابش به مسائل مختلفی پرداخته و زندگی انسان را از ازدواج تا فرزند دار شدن تحت پوشش قرار می دهد، و البته از معارف اسلامی نیز بهره گرفته است، ولی سؤالی که مطرح است اینست که آیا ارائه همه این مباحث در یک اثر می تواند مخاطب را به خود جذب کند و آیا می توان به طور جامع به همه این مسائل پرداخت؟ البته مؤلف سعی دارد به این مهم دست یابد و از کتاب بر می آید که سعی فراوانی در جمع آوری و ارائه مباحث شده است.
 
 
15. رضایت زناشویی (قسمت پنجم)/ عباس پسندیده/ دارالحدیث
 
Image result for ‫15. رضایت زناشویی (قسمت پنجم)/ عباس پسندیده/ دارالحدیث‬‎
 
رضایت زناشوئی، عنوان یکی از کتابهای دکتر پسندیده می باشد، ایشان در این کتاب با توجه به یک الگوی خاصی که از آیات و روایات بیان کرده اند به بررسی موضوع زناشوئی از نگاه دین اسلام پرداخته اند.
در فصل ابتدایی کتاب، مسئله ازدواج و ترغیب به آن به چشم می خورد، اسلام در این باره از یک سو سعی در برطرف ساختن موانع ازدواج و از سوی دیگر این امر مقدس را مورد تشویق و تأکید قرار می دهد. بخش بعدی کتاب به بررسی عوامل پیشینی رضامندی در زندگی زناشویی اشاره دارد که ابتدا توانمندی های شناختی و در ادامه مهارت انتخاب همسر مناسب می باشد. در این بخش به دقت در امر انتخاب همسر  و ویژگی های لازم برای انتخاب همسر اشاره می کند برخی از این ویژگی ها شامل: دینداری، حسن خلق، همسانی و خردمندی می باشد.
فصل انتهایی کتاب به بررسی عوامل پسینی پایداری و رضامندی زناشویی پرداخته است. که مهم ترین محور در پایداری روابط از منظر اسلام مودت و رحمت است، البته لازمه تحقق این مهم، وابسته به تعامل سازنده ای دارد که در ادبیات روایات دینی ما از آن به عنوان حسن معاشرت برای مردان و حسن تبعل ( شوهر داری نیکو) برای زنان دارد.
در این بخش با موضوعات مختلفی از جمله خوش اخلاقی، واکنش مناسب به خوبی و بدی همسر، الگوی تعامل مثبت با همسر و خانواده، واکنش مناسب در زمان حضور یا غیبت همسر ( مباحث مرتبط با خیانت زناشویی و راهکارهای ایمن سازی از آن آسیب) ارضای جنسی و مسائل مرتبط با آن، شادی و نشاط در خانواده، سازگاری و مدارا با همسر و الگوی مناسب اقتصادی خانواده می باشد.
یکی از نکات مهم در این کتاب این است که آثار و پیامدهای ازدواج را از دلایل اصلی ازدواج جدا سازیم. برخی از مسائلی که به عنوان هدف در زندگی و ازدواج یاد می شود در واقع نوعی پیامد و آثار می باشد نه هدف ازدواج. نکته مهم دیگری که در این کتاب به آن اشاره می گردد این می باشد که سکونت و آرامشی که خداوند برای ازدواج بیان می فرمایند (لتسکنوا الیها) هر چند امری بسیار مهم می باشد ولی هدف غایی ازدواج آرامش و سکون نیست بلکه این هدف مقدمه ای است برای هدف والای ازدواج و آن هم تربیت فرزند موحد می باشد. این مطلب را می توان در صفحه 77 مشاهده نمود.
 


دیدگاه کاربران

عالی بود فقط جای پولاش خالی بود...خخخخخ... شوخی... لطفا اگه میشه یه بخش مجزایی در سایت ایجاد کنید به اسم معرفی کتاب و تمام کتابها و سیر مطالعاتی هایی که تا به حال یا حداقل از این به بعد در زمینه های مختلف معرفی می کنید رو در اونجا آرشیو کنید تا اگر بعضی ها رونتونستیم بگیریم و بعدا بهش نیاز شد بتونیم استفاده کنیم... سرچ سایت هم که همچنان قربونش برم :-) بازم ممنون از بچه های زحمتکش رجاجون

شما همه اینا رو معرفی کردید ولی ای کاش راه خریدشو هم نشون میدادید ما شهرستانیم و امکان خرید از نمایشگاهو نداریم .چرا مثل قبلی راه اینترنتی رو نگذاشتید؟

پسندیدم
44
بیشتر این کتابها از طریق سایتهای فروش اینترنتی کتاب مثل کتاب فردا، ترنجستان، پاتوق کتاب و... قابل خریداری هستن. خیلی از ناشرین کتابها هم آنها را در سایتهای خودشون میفروشن. نیاز به کمی جستجو تو اینترنت داره.

سلام کتاب آیین همسرداری اثر ابراهیم امینی از قدیمی ترین و کتب سلیس در این زمینه هم کاش معرفی می شد.

سایت رجا واسه تهیه چند تا کتابی که معرفی شده بود، سامانه 10006871 رو هم واسه خرید اعلام کرد
مثل اینکه ارسالشم رایگانه