هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:04
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 25 فروردين 1394 ساعت 15:09
سه شنبه 25 فروردين 1394 14:59 ساعت
2015-4-14 15:09:10
شناسه خبر : 208033
فیصل در بخشی از اظهارات خود در این کنفرانس خبری مدعی شد که که نقش ایران در یمن غیر سازنده است و منجر به افزایش خشونت در این کشور شده است اما در عین حال تاکید کرد که «ما با ایران در جنگ نیستیم.»
فیصل در بخشی از اظهارات خود در این کنفرانس خبری مدعی شد که که نقش ایران در یمن غیر سازنده است و منجر به افزایش خشونت در این کشور شده است اما در عین حال تاکید کرد که «ما با ایران در جنگ نیستیم.»
گروه بین الملل - رجانیوز: سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود برای مخاطب قرار دادن حضرت آیت الله خامنه ای، عبارت «حضرت امام خامنه‌ای» را مورد استفاده قرار داد.
 
به گزارش رجانیوز، «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه با «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفتگو کرد. وی پس از این دیدار که پیرامون مسائل مهم منطقه از جمله حمله عربستان به یمن و پرونده هسته‌ای ایران برگزار شده بود، به همراه همتای فرانسوی خود در کنفرانس خبر مشترک حاضر و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.
 
فیصل در بخشی از اظهارات خود در این کنفرانس خبری مدعی شد که که نقش ایران در یمن غیر سازنده است و منجر به افزایش خشونت در این کشور شده است اما در عین حال تاکید کرد که «ما با ایران در جنگ نیستیم.»
 
اما بخش جالب توجه سخنان وزیر خارجه عربستان مربوط به زمانی بود که راجع به مواضع «رهبر معظم انقلاب اسلامی» در مورد حوادث اخیر یمن سخن می‌گفت. به گزارش ایران اسلامی وی در این بخش از سخنان خود برای مخاطب قرار دادن حضرت آیت الله خامنه ای، عبارت «حضرت امام خامنه‌ای» را مورد استفاده قرار داد.
 

سعود الفیصل.mp4 | دانلود فیلم 
 
 
به نظر می‌رسد تجربه 40 ساله او از تکیه زدن بر مسند وزارت خارجه عربستان باعث شده تا برخلاف شاهزاده های کم تجربه و تازه به قدرت رسیده این کشور، درک به نسبت بهتری از وضعیت کنونی منطقه داشته و به همین دلیل است که سعی می‌کند تا در انتخاب واژگان خود در عرصه دیپلماسی، نهایت دقت را به کار گیرد.
 
گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی، چند روز پیش از این و در دیدار مداحان و سایر اقشار مردم، به رژیم آل سعود هشدار دادند تا دست از حرکت جنایت‌آمیزشان علیه مردم یمن دست بردارند.
 
ایشان احتمال پیروزی سعودی‌ها در جنگ علیه مردم یمن را زیر صفر دانستند و تاکید کردند که اینها قطعاً ضربه خواهند خورد؛ قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد. ما با سعودی‌ها اختلافات متعدّدی در مسائل گوناگون سیاسی داریم؛ امّا این را همیشه میگفتیم که سعودی‌ها در کار سیاست خارجی‌شان یک وقار و متانتی نشان میدهند؛ این وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ی توحّش را غلبه میدهند بر جنبه‌ی متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد. من هشدار میدهم به سعودی‌ها، از این حرکت جنایت‌آمیزی که در یمن میکنند باید دست بردارند؛ این در این منطقه قابل قبول نیست. 
 
* منشا اختلافات دربار عربستان چیست؟
 
گفتنی است هم اکنون دو دیدگاه متفاوت درباره ادامه جنگ در عربستان وجود دارد. 
 
محمد بن سلمان وزیر دفاع فعلی عربستان تمایل دارد وارد نبرد زمینی علیه یمن شود، ولی در مقابل محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان سعودی مخالف این مسأله است و به نظر او تا زمانی که نیروهای خارجی به این کشور نرسیده‌اند، نباید وارد نبرد زمینی شد. اکثر اعضای خاندان حاکم نظر بن نایف را تأیید می‌کنند، ولی تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده فرزند سلمان است و نزدیکان بن نایف می‌گویند که او سعی دارد از طریق آمریکایی‌ها محمد بن سلمان را متوقف کند زیرا به این نتیجه رسیده است که این کار فقط از آنها بر می‌آید.
 
از سوی دیگر علاوه بر این تفاوت دیدگاه، پس از مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان، ساختار حکومتی عربستان به دو شاخه اصلی تقسیم شد. ملک سلمان که پس از در اختیار گرفتن قدرت با انتخاب مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد تغییرات در دربار سعودی را کلید زد، متعب بن عبدالله را از سمت جانشینی ولیعهدی کنار زد و با کم کردن اختیار بندر بن  سلطان و خالد التویجری عملا فرزندان عبدالله را از عرصه سیاست ورزی کنار گذاشت. 
 
حال افسار حکومت عربستان در دستان محمد بن سلمان پسر پادشاهی عربستان و وزیر دفاع و همچنین محمد بن نایف جانشین ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی است. هر چند به نظر می رسد سرنوشت جنگ یمن روزهای سختی را برای این شاهزادگان جوان به دنبال خواهد داشت.
 


دیدگاه کاربران

چه حکیمانه فرموده اند :"تا نباشد چوب تر فرمان نبرند گاو وخر"

پسندیدم
29
خخخخخ... چه رک گفتید :-)

کاش برادران خوشحال دیپلماسی هم این گفته شما رو درک می کردند!

تقویممان بی تابی میکند تا به یُمن یَمن ثبت کند سقوط آل سعود را . . .

به میگن ولی امر مسلمین جهان
زنده باد امام خامنه ای

تلوتلو می زنه رفتنی ولی تا نمیره از پستش کنار نمیره
عربستان در باطلاق یمن گرفتار شده

اصلا تابلوئه که ترسیدن.

تبدیل خادم الحرمین به خائن الحرمین چیزی نیست جز فروپاشی آل سعود .

ميشود ميتوانيم اين سعودي ها را در صورت ادامه توحش ، حسابي چرخ كرده كنيم، ايران به راه علي تحت فرمان سيد علي ادامه داده و عربستان در آتش ظلم هايي كه بر ايران كرده و ميكند بشدت خواهد سوخت. يازهرا.

عربها از قدیم کمی دیر میفهمند و بدون فکر عمل میکنند.. هیجان و توحش در خونشان است.

با چه ترسی هم گفت "الأمام خامنئی"...!!