هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 18:11
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 14 فروردين 1394 ساعت 18:08
جمعه 14 فروردين 1394 17:37 ساعت
2015-4-3 18:08:55
شناسه خبر : 206814
ضروری است ضمن پرهیز از اقدامات ناشی از احساسات و تبریک و تشکرهایی که عمر آنها به زودی سپری می شود، به خوبی آنچه در حال وقوع است را رصد کرد تا در گام نهایی که تا 11 تیرماه سال جاری بوقوع خواهد پیوست، توافقی اجرایی شود که حداقل آسیب ها و مضرات توافق کنونی را داشته باشد و به معنای واقعی کلمه به نفع مردم باشد نه آنکه در عمل به ضرر منافع ملی باشد و  تنها برای بهره وری سیاسی داخلی جناحی خاص آن هم برای مدت زمانی معین بکار گرفته شود.
ضروری است ضمن پرهیز از اقدامات ناشی از احساسات و تبریک و تشکرهایی که عمر آنها به زودی سپری می شود، به خوبی آنچه در حال وقوع است را رصد کرد تا در گام نهایی که تا 11 تیرماه سال جاری بوقوع خواهد پیوست، توافقی اجرایی شود که حداقل آسیب ها و مضرات توافق کنونی را داشته باشد و به معنای واقعی کلمه به نفع مردم باشد نه آنکه در عمل به ضرر منافع ملی باشد و تنها برای بهره وری سیاسی داخلی جناحی خاص آن هم برای مدت زمانی معین بکار گرفته شود.
گروه سیاسی- امیرحسین ثابتی: سرانجام مذاکرات لوزان سوییس به پایان رسید و اگرچه همچنان بسیاری از جزییات توافق هسته ای روشن نشده و بنا بر اعلام دکتر ظریف تعیین این مسایل  تا 11 تیر ماه سال جاری انجام خواهد شد، اما به نظر می رسد اکنون می توان با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده در این باره، به قضاوت نشست که آیا مذاکرات لوزان توانسته در چارچوب خطوط قرمز و حقوق ملت گامی به جلو بر دارد یا خیر؟
 
در این باره توجه به نکات ذیل، ضروری است:
 
1. آیا خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات لوزان رعایت شد؟
 
توجه در متن بیانیه قرائت شده توسط دکتر ظریف، موگرینی و هم چنین انتشار متن توافق توسط آمریکا نشان می دهد که حداقل در 5 مورد، به طور آشکار خطوط قرمز ترسیم شده توسط نظام در باب مذاکرات هسته ای رعایت نشده است:
 
الف/ توافق دو مرحله ای
 
رهبر انقلاب در 19 بهمن 93 در جمع فرماندهان ارتش، درباره یک مرحله ای یا دو مرحله ای بودن توافق هسته ای فرمودند:
 
«این حرفی هم که حالا انسان می‌شنود که میگویند که در یک برهه‌ای درباره‌ی اصول کلّی توافق کنیم، بعد درباره‌ی جزئیات، این را هم بنده نمی‌پسندم؛  با تجربه‌ای که از رفتارهای طرف مقابل داریم، احساس میکنم که این وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه‌گیری‌های پی‌در پی برسر جزئیات. اگر توافق میکنند، جزئیات و کلّیات و همه را در یک‌جلسه‌ی واحد تمام بکنند، امضا کنند. اینکه کّلیات را جداگانه توافق کنند، و بعد بر اساس آن کلّیات - که یک‌چیزهای مبهمی است، تفسیرپذیر است، تحلیل‌پذیر است - بروند سراغ جزئیات، نه، این منطقی نیست.»
 
اما عملا آنچه در مذاکرات لوزان سوییس انجام شد، تخطی آشکار از این مساله مهم بود و طرفین بعد از انتشار متن بیانیه اولیه، اعلام کردند که جزییات باقی مانده در این باره را تا 11 تیر ماه حل و فصل خواهند کرد. فارغ از اینکه با این اقدام علنا یکی از مهم ترین خطوط قرمز توسط تیم مذاکره کننده هسته ای زیر  پا گذاشته شده است، به نظر می رسد این موضوع در آینده کار را برای این تیم سخت تر هم خواهد کرد چرا که آمریکا طبق تجربه توافق ژنو،  در گام نهایی نیز  از فرصت استفاده کرده و با استناد به بخش های کلی و تفسیر پذیر توافق لوزان، از وعده هایی که به ایران داده شانه خالی کرده و در عمل علیرغم آنکه ایران به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد، طرف مقابل مشخص نیست تا چه اندازه به تعهداتش پایبند خواهد بود.
 
ب/ پا برجا ماندن تحریم ها و پذیرش اینکه «تحریم ها جزو نتیجه مذاکرات خواهد بود نه روند آن»
 
رهبر انقلاب در نخستین روز از سال 1394 در حرم رضوی علیه السلام فرمودند:
 
«آمریکایی‌ها تکرار میکنند که ما قرارداد با ایران میبندیم، بعد نگاه میکنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند تحریمها را برمیداریم. این حرف حرف غلط و غیر قابل قبولی است؛ این را ما قبول نداریم. رفع تحریمها جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه‌ی مذاکرات؛ آن کسانی که دست‌اندرکار هستند، فرق این دو را بخوبی میفهمند. این یک خدعه‌ی آمریکایی است که میگویند قرارداد میبندیم، نگاه میکنیم به رفتارها، بعد تحریمها را برمیداریم! این‌جوری نیست؛ همین‌طور که مسئولین ما صریحاً گفته‌اند و رئیس‌جمهور محترم صریحاً گفت، رفع تحریمها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد، یعنی رفع تحریم جزء توافق است نه چیزی مترتّب بر توافق.»
 
اکنون با انتشار متن نهایی بیانیه لوزان توسط طرفین مشخص شده است که نه تنها ایران نتوانسته طرف مقابل را برای رفع یک جای تحریم های غیرقانونی و ظالمانه  متقاعد کند بلکه ضمن پذیرش این مساله که فقط تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران «تعلیق» خواهد شد،  عملا هیچ تغییری در ساختار تحریم ها بویژه نفتی و بانکی نتوانسته انجام دهد. چنانچه جان کری وزیر خارجه آمریکا تنها دقایقی بعد از قرائت متن بیانیه پایانی توسط دکتر ظریف، اعلام کرد: «در ازای این همکاری ها از جانب ایران آمریکا مرحله به مرحله تحریم ها را "تقلیل" خواهد داد و در جایی که ایران به توافق عمل نکند تحریم ها به جای خود بازخواهد گشت.»
 
همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز بلافاصله با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد:
 
«آمریکا و اتحادیه اروپا زمانیکه آژانس تائید کند ایران تمام گام‌های کلیدی مرتبط با هسته‌ای را برداشته، تحریم‌های "مرتبط با هسته‌ای" را "تعلیق" خواهند کرد. در هر زمان که ایران به تعهدات خود عمل نکند، این تحریم‌ها فورا به جای خود باز می‌گردند. معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند ... تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.»
 
نکته جالب توجه در این میان آنکه اساسا اظهارات آقای ظریف مبنی بر لغو همه تحریم ها توسط آمریکا عجیب است چرا که نه تنها آمریکا چنین تعهدی را به ایران نداده است بلکه بر اساس قانون جامع تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «سیسادا»، تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران از جمله در حوزه نفت و بانک، تنها منشاء هسته ای ندارد بلکه اتهامات واهی آمریکا علیه ایران از جمله نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسیم و ... نیز دلیل اعمال این تحریم هاست و مشخص نیست وزیر محترم امور خارجه کشورمان که به خوبی از این قانون اطلاع دارد، با چه مبنایی انتظار دارد آمریکا بلافاصله تمام تحریم های علیه ایران را لغو کند؟ 
 
ج/ تغییر کاربری راکتور اراک
 
یکی دیگر از مواردی که نشان می دهد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نتوانسته بر خطوط قرمز پافشاری کند، قبول تغییر کاربری و بازطراحی راکتور آب سنگنین اراک است. البته آقای ظریف در سخنان خود تصریح کرد که فعالیت های هسته ای ایران در اراک ادامه خواهد یافت و بلافاصله بعد از حضور در فرودگاه مهر آباد نیز مجددا بر این مساله تاکید کرد اما واقعیت این است که این تمام ماجرا نیست و اگرچه ایران در اراک به فعالیت های هسته ای خود به طور بسیار محدود و متفاوت به نسبت گذشته ادامه خواهد داد اما اساسا طراحی و ساخت اولیه راکتور اراک برای انجام اقدامات مرتبط با فناوری آب سنگین بوده است که شامل ۴ کارکرد تولید برق، انجام امور تحقیقاتی، تولیید پلوتونیوم و تولید رادیو دارو صنعتی می باشد  لذا هرگونه کاهش قدرت راکتور یا اعمال تغییرات دیگر از جمله بازطراحی آن، ۳ کارکرد آخر را تعطیل می کند و صرفا کارکرد اول که کم اهمیت ترین کارکرد راکتور اراک است باقی خواهد ماند.
 
لذا از این به بعد با تغییر کاربری و بازطراحی راکتور اراک، این راکتور در عمل کارآیی سابق خود را ندارد و با این حساب به نظر می رسد اساسا ساخت و طراحی اولیه آن با توجه به تصمیم فعلی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، «نقض غرض» بوده است.
 
این در حالی است که موضوع حفظ ماهیت راکتور آب سنگین اراک و عدم تغییر  آن، یکی از خطوط قرمزی بوده که رهبر انقلاب قبل از مذاکرات وین 4 در خرداد ماه سال 93 مطرح کردند و اساسا یکی از علل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین 4 نیز همین مساله بود که آمریکایی ها اصرار به بازطراحی و قلب ماهیت راکتور آب سنگین اراک داشتند. حتی پیش از وین 4 نیز  محمد جواد ظریف طی یک نشست خبری در توکیو در اسفند ماه 92 با تاکید بر اینکه حفظ راکتور اراک خط قرمز ماست، گفت: «ما به‌دنبال تعطیل کردن اراک نیستم، ما به‌دنبال برچیدن آن نیستیم، این خط قرمز ما است، اما به نگرانی‌های برخی طرف‌ها در مورد اشاعه تسلیحات هسته‌ای خواهیم پرداخت.»
 
د/ ممنوعیت  غنی سازی در فردو
 
بر اساس مذاکرات لوزان، سایت هسته ای فردو عملا دیگر به هیچ اندازه نمی تواند غنی سازی اورانیوم را انجام دهد، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تا کنون بارها و بارها بر خط قرمز بودن سایت هسته ای فردو و لزوم ادامه غنی سازی در آن تاکید کرده اند. به عنوان مثال ایشان در تیر ماه 93 در دیدار بار جمعی از مسئولان نظام فرمودند: «مسئله‌ی ظرفیّت غنی‌سازی یک مسئله است که خیلی مهم است؛ مسئله‌ی تحقیق و توسعه که قطعاً باید رعایت بشود؛ حفظ تشکیلاتی که دشمن قادر به تخریب آن نیست. روی "فردو" تکیه میکنند، چون غیر قابل دسترسی است برای آنها؛ میگویند جایی که ما نمیتوانیم به آن ضربه بزنیم، نباید داشته باشید! این خنده‌آور نیست؟»
 
در هر حال هم اکنون سایت فردو نیز مانند راکتور اراک دیگر نمی تواند همچون گذشته به کار ویژه اصلی خود ادامه دهد و در حالی که این سایت 40 متر زیر زمین بوده و 90 متر نیز پوشش کوه دارد، یعنی مجموعا با 130 متر ضریب عدم دسترسی برای انهدام موشکی دشمن، یکی از تاسیسات استراتژیک و فوق امن هسته ای جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی اورانیوم محسوب می شد، دیگر نباید غنی سازی انجام دهد و تنها به یک مکان برای تحقیقات هسته ای آن هم به طور محدود تبدیل شده است! تحقیقاتی که شاید لزومی نباشد برای انجام آنها 40 متر به زیر زمین رفت و خیلی از آنها را می توان در تاسیسات هسته ای دیگر و حتی برخی دانشگاه ها و پژوهشگاه های مرتبط با فناوری هسته ای انجام داد. لذا به نظر می رسد اجازه آمریکایی ها برای روشن ماندن چراغ های سایت فردو انجام تحقیقات هست های در آن، تنها به رسمیت شناختن حق کنجکاوی! داشنمندان هسته ای  ایران بوده است تا با حضور در 40 متر زیر زمین بتوانند تحقیقاتی را انجام دهند که همزمان در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران نیز قابل پیگیری و پژوهش است!
 
نکته قابل توجه دیگر در این باره اینکه، موضوع تعطیلی غنی سازی در فردو و تجمیع تمام فرآیند غنی سازی ایران در سایت نطنز آن هم با محدودیت های متعدد و زیر 5%، یکی از مطالبات اصلی آمریکایی ها از ابتدای مذاکرات بود، چرا که نطنز در مقایسه با فردو به هیچ عنوان امنیت فوق العاده ای در برابر هر گونه حمله نظامی و موشکی احتمالی دشمن را ندارد.
 
جالب آنکه وندی شرمن معاون جان کری در مرداد ماه سال 93 در جلسه با کنگره آمریکا از این موضوع خبر داده و تاکید کرده بود: «توافق شده است که فردو دیگر مرکز غنی سازی نباشد و اصلاً اگر قرار است برنامه ای برای غنی سازی در ایران در کار باشد، تنها تأسیسات غنی سازی موجود، نطنز خواهد بود.»
 
هر چند علی اکبر صالحی در آخرین روزهای سال گذشته در 25 اسفند 1393 ضمن تاکید بر خط قرمز بودن حفظ اراک و فردو اعلام کرد: «هر توافق نهایی باید شامل خواسته ایران برای فعال ماندن راکتور آب سنگین اراک و مرکز غنی سازی فردو باشد.» اما در عمل این اتفاق نیفتاد و اراک و فردو این روزها تنها چراغ هایشان روشن است و فاصله زیادی با کارویژه اصلی خود دارند.
 
ه/ ماجرای 190 هزار سو
 
رهبر انقلاب در 16 تیر سال 93 در دیدار با جمعی از مسئولان نظام فرمودند:
 
«طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی بشوید. هدف آنها این است که جمهوری اسلامی را در باب ظرفیّت غنی‌سازی مثلاً - که یکی از مسائل است - به ده هزار سو راضی کنند، منتها از پانصد سو و هزار سو شروع کرده‌اند، که حدود ده هزار سو مثلاً محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ - همین قدیمی‌هایی که از قبل داشتیم و داریم - است. هدف آنها این است. مسئولین ما میگویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعی کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود.»
 
اما آنچه که بر اساس توافق لوزان عملی شده است، برچیدن 13 هزار سانتریفیوژ فعال و تنها استفاده از 5000 سانتریفیوژ نسل اول، آن هم در سایت نطنز است که با این اوصاف برای رسیدن به میزان 190 هزار سو، فاصله بسیار زیادی وجود دارد. به بیان دیگر با توجه به آنکه بر اساس این توافق ایران حتی حق استفاده از نسل های جدید سانتریفیوژهای خود را ندارد تنها باید با تکیه بر نسل قدیمی سانتریفیوژهای خود به غنی سازی اورانیوم آن هم به صورت محدود در سایت نطنز مشغول شود، برای رسیدن به 190 هزار سو، باید 190 هزار سانتریفیور در اختیار ایران باشد! اما در حال حاضر تنها 5000 سانتریفیوژ فعال در سایت نطنز باقی است که نشان می دهد برای رسیدن به این مقدار 185 هزار سانتریفیوژ دیگر از نسل اول مورد نیاز است! مگر آنکه ایران می توانست از تعداد کمتری از سانتریفیوژهای نسل دوم و جدید تر استفاده کند که آن هم بر اساس توافق لوزان، ممکن نیست و حداقل برای یک دهه ایران حق استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید را ندارد.
 
 
2. ضرورت پرهیز از ذوق زدگی های موسمی و دیدن واقعیات
 
با این اوصاف بدیهی است که توافق لوزان و حتی توافق نهایی که تا 11 تیرماه منعقد خواهد شد، یک توافق خوب نیست زیرا اولا از بسیاری از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عدول کرده است ثانیا نتوانسته تضمینی برای رفع تحریم های ظالمانه و غیر قانونی علیه ایران داشته باشد و در خوش بینانه ترین حالت، تنها تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای ایران برای زمان محدودی «تعلیق» خواهد شد که همانطور که در بند دوم قسمت قبل نیز اشاره شد، اساسا قانون جامع نظام تحریم های آمریکا علیه ایران تحت عنوان «سیسادا» برای همیشه به آمریکایی ها اجازه می دهد تا به بهانه های واهی از جمله نقض جمله حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ...اصلی ترین تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم های نفتی و بانکی را اعمال کنند.
 
لذا ضروری است ضمن پرهیز از اقدامات ناشی از احساسات و تبریک و تشکرهایی که عمر آنها به زودی سپری می شود، به خوبی آنچه در حال وقوع است را رصد کرد تا در گام نهایی که تا 11 تیرماه سال جاری بوقوع خواهد پیوست، توافقی اجرایی شود که حداقل آسیب ها و مضرات توافق کنونی را داشته باشد و به معنای واقعی کلمه به نفع مردم باشد نه آنکه در عمل به ضرر منافع ملی باشد و  تنها برای بهره وری سیاسی داخلی جناحی خاص آن هم برای مدت زمانی معین بکار گرفته شود. چرا که هنوز جمله معروف سال گذشته وزیر خارجه در جمع اعضای شورای روابط خارجی امریکا فراموش نشده است که تاکید کرد: «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلاً در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!»
 


کلیدواژه ها »

دیدگاه کاربران

واقعا که شما کاسبان تحریم هستید و فقط سعی می کنید مواردی را قلب و جعل کنید.
مبارک باد تفاهم هسته ای بر ملت سرافراز ایران

پسندیدم
32
امروز به ما فحش بدهید اما نسل آینده ما رو بی شرف خطاب نمی کنه!

کاسبان تحریم آنهایی هستند که از داخل ایران پیشنهاد این تحریم ها را به طرف غربی دادند و آنهایی که از قبل این تحربم ها و با دروغ الوده بودن بنزین تولید داخل، اقدام به واردت بنرین کرده و سودهای کلانی به جیب زدند و امروز همان ها یا در دولت راستگویان! رفت و آمد دارند یا مورد حمایت دولت اعتدال!! هستند

به سلامتی دیگه نماز جمعه که نمیرین هیچ، اخبارشم دنبال نمیکنین، نه؟

رجانیوز،اسرائیل تسلیت،تسلیت.

احسنت، منطقی و مستدلل. واقعا اگر اینهایی که از روی جوگیری خیلی خوشحالند همین چند مورد رو بدونند، رویشان میشود باز هم خوشحال باشند؟

چرا همچنان فکر می کنید شما همه چیز رو میدونید و بقیه نمیدونن ؟؟؟؟!!!!!

درود بر ظریف بزرگ
درود بر روحانی
درود بر بزرگمان خاتمی

مبارک همه باشه این توافق

بزرگ شما همون نبود که پشت میر حسین خائن بود و در آخر هم از شما بدبختا برای موج سواری استفاده کرد.

صدای مردم یا صدای اقلیت افسادطلب؟؟؟!!! درود بر حماقت، درود بر نادانی، درود بر حزب بازی، درود بر فریب افکار عمومی! درود...

رای منفی!
-102
قرار دادن نام رئیس جمهور و منتسبان به دولت در کنار نام فتنه گران مرتد از نظام و حکومت اسلامی دانسته یا ندانسته باشد، کاری نادرست و فراهم کننده زمینه تخریب ایشان است. باید بدانیم که مردم بصیر و پایدار امت اسلامی با گذشتن از آبرو و مال و جان خویش اجازه احیاء دوباره فتنه و فتنه گران را نخواهد داد.

خوابی برادر دستشون تو یه کاسه است!!

صدای کدوم مردم؟ مردم اسراییل منظورته؟ انشا الله خدا با خاتمی و اشغالهم محشورتان کنه .

رای منفی!
-96
لعنت خدا بر خاتمی و هر کس که دنباله رو راهش هست و هرکس که طرف دارش هست و هر کس که ... به مردم و کشور و انقلاب و اسلام خیانت کرد و خیانت میکند و خیانت خواهد کرد
خدایا دشمنان داخلی و خارجی ما را نیست و نابود بگردان
لبیک یا امام خامنه ای

یا صاحب الزمان به رهبرمان کمک کن. به مردم ما بصیرت بده تا دوست و دشمن را بشناسند. تنها راه خلاصی از این فتنه توسل است و بصیرت و روشنگری. پس با علی

قبل از هر اظهار نظری باید ببینیم رهبری چه می گویند

اتفاقا ایشان منتظرنند ببینند شما چکار می کنید
رهبری بیانات خود را در ایباره ایراد فرموده اند. بسم الله برادر نوبت شماست

رای منفی!
-94
دیده رهبری چی باید بگه، تا کی بی بصیرتی آخه؟

بسم الله
چرا همیشه منتظر رهبری هستید؟
آقا خودشون فررمودن همیشه منتظر اظهار نظر من نباشید
خیلی جاها آقا منتظرن ک از ما ی حرکت ببینن تا پشتیبانی کنن
مثل قضیه امر ب معروف یا انتقادات ب دولت

پسندیدم
41
دوست عزیز شما اشتباه می کنید چون رهبری برای ما کاملا مسیر از قبل مشخص کرده اند و خطوط قرمز گذاشتند پس حالا نوبت ماست که اطاعت امر رهبرمان کنیم و فدای شویم و نگذاریم که دشمنان داخلی و خارجی امام خامنه ای را مقابل مردم قرار بدهند
امام خامنه ای بارها و بارها فرمودند که مردم بصیرت داشته باشند و به موقع در صحنه حاضر شوند به ویژه خواص که اگر به موقع حضور پیدا نکنند عاشورا تکرار خواهد شد
در این مورد اولین وظیفه به عهده نماینده های مجلس هستش و بعد نخبه ها و دانشجویان و .......
لبیک یا امام خامنه ای

پلو تونيوم به چه درد شما ميخوره كه انقدر نگران تغيير كاربري اراك هستي؟؟
الان شما چند تا نيروگاه داري كه اورانيوم غني شده بخواد؟ تو اين ده سال نيروگاه بايد ساخته بشه كه تو جيهي براي غني سازي اورانيوم وجود داشته باشه
والا اورانيوم غني كردن و انبار كردن يعني چي به نظر شما؟

یک مطلب شبیه همین مطلب در سایت تریبون مستضعفین
http://www.teribon.ir/archives/۳۰۰۴۹۵

نه قبل از رهبری ما نظرها را می خواهیم بدانیم و وقتی رهبری نظری دادند بدون کم وکاست می پذیریم

لازمه منتظر سخنرانی رهبر بود
من که به کل گیج شدم

جووووووون، حالتون گرفته شد، دیدید بالاخره حرف شد حرف مردم و جوونا شد، آب بریزید اونجا که میسوزه

رای منفی!
-97
حالا که نه به باره نه به دار! فعلا توافقی نوشته نشده است و ما هم نخواهیم گذاشت

جای تاسفه که اینقد باید خفت و خواری ناشی از ندانم کاری تیم مذاکره کننده رو تحمل کنیم. با چه رویی به هم تبریک میگن.

دوستان ذوق زده داستان "خربرفت و خربرفت" مولوی را حتما بخوانند!!!

پسندیدم
26
اين امتياز ها عباسقلي خان هم ميداد غربي با اشتياق توافق را قبول مي كردند اين ديپلماسي نيست سواد ديپلماسي هم نمي خواست

رای منفی!
-88
با عرض سلام ،
چرا این همه دعوا آقا برید خودتون عین انگلیسی و متن توافق نامه رو بخونید. ببیینید چی دادیم و هیچی نگرقتیم . من موندم این بعضیا که میان اینجا مطلب مینویسن چطوری دو دو تا چهارتا کردن اومدن نظر دادن . هر کی تونست فقط تونست یه دونه از دستاوردهای این توافق رو نام ببره یه جایزه توپ از من داره . خدایی راست میگما...................

سامان جان
آب رو ریخته بودیم به اونجای دشمن که داشت میسوزید نه خودی ها
این گل به خودیه
زودذ قضاوت نکنید
راستی اگه مقاومت هشت ساله دولت قبل و ملت و تیم هسته ای قبل نبود با چی میخواستنن جناب ظریف مذاکره کنن؟؟؟؟
این خیلی مهمه

انشاالله عمر رهبر عزیز مستدام. خودتون میدونید تمام مذاکرات زیر نظر مستقیم ایشونه ، با این حال این طور جبهه گیری می کنید. دیدگاههای شما از روی عناده و نه دلسوزی برای کشور؛ خودتون هم خوب می دونید.

حرف رهبرو زیر پا گذاشتند.جناب ظریف این توافقتون هیچ فرقی با توافق های دوره ی قاجار نداره.غربی ها دارن میگن ما توافقو دو مرحله ای میکنیم ولی mr عراقچی و بقیه میگن:نه.....اینا الکی واسه مردم خودشون میگن.خدا نکنه مث زمان امام ،رهبر بخواد جام زهر سر بکشه چون اون زمان هم تقصیر مسئولان دروغگو بود ک میگفتن مردم خسته شدن...

تا اینجا سه صفر به نفع امریکا البته متاسفانه!

پسندیدم
40
این توافق به معنای پذیرش و اعتراف به حقانیت فشارها ،تحریم ها و اتهام بی اساس امریکا و غرب به ایران جهت فعالیت نظامی هسته ای است