هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:33
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 29 آذر 1400 ساعت 11:15
دوشنبه 29 آذر 1400 11:11 ساعت
2021-12-20 11:15:25
شناسه خبر : 353581

96 درصد مردم معتقدند یک خنده زیبا جذابیت بیشتری نسبت به زیبایی کل صورت دارد. استفاده از دستگاه های ارتودنسی یکی از راه های داشتن لبخندی زیبا و کامل است. اما اغلب داوطبین ارتودنسی در دو راهی ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی فلزی گیر می کنند.

با استفاده از ارتودنسی نامرئی دیگر از وجود بریس ها روی دندان های خود خجالت نمی کشید و از طرفی، ارتودنسی فلزی نتیجه دلخواه را در زمان کوتاه تری به دست می دهد. پس کدام بهتر است؟ کدام را باید انتخاب کرد؟

در اینجا این دو روش مرتب کردن دندان ها را از لحاظ مختلف مثل قیمت، راحتی، کارآمدی و غیره بررسی می کنیم تا دیگر برای انتخاب بهترین روش ارتودنسی گیج نشوید.

 

 

 

قیمت

قیمت ارتودنسی در مطب ها و شهرهای مختلف متفاوت است. مثلا تعرفه ای که یک متخصص ارتودنسی در کرج مشخص می کند با تعرفه های یک ارتودنتیست دیگر در کرج یا شهرهای دیگر کمی فرق می کند. اما بطور کلی، قیمت ارتودنسی نامرئی کمی بیشتر از ارتودنسی های فلزی قدیمی است. تعداد صفحات یا تری های (trays) لازم قیمت ارتودنسی نامرئی را تعیین می کنند. از طرف دیگر، تعداد صفحات به شدت ناتراز بودن و ناهماهنگی دندان ها بستگی دارد.

برای براورد دقیق هزینه ارتودنسی باید به مطب یا کلینیک مراجعه کنید زیرا هزینه ها بسته به ناهنجاری های دندانی برای هر فرد متفاوت خواهد بود. بخاطر داشته باشید که شرکت های بیمه هزینه هیچ یک از روش های ارتودنسی را تقبل نمی کنند.

میزان راحتی

پروسه ردیف کردن دندان ها همیشه تجربه راحتی نیست. جابجایی دندان ها و تغییر موقعیت آنها چه با الاینرهای شفاف (ارتودنسی نامرئی) و چه با بریس های فلزی شاید با کمی درد همراه باشد. با اینحال، استفاده از ارتودنسی نامرئی درد کمتری دارد زیرا به طور کلی فشار کمتری را به دندان ها وارد می کند. ارتودنسی فلزی برای ورزشکارانی که ورزش های تماسی انجام می دهند گزینه مناسب تری است.

البته بعد از مدتی که از بریس ها استفاده کنید دیگر احساس ناراحتی و درد نخواهید داشت.

 

مدت زمان روش درمان ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین) - دکتر داود عبدالهی

 

ارتودنسی نامرئی موثرتر است یا ارتودنسی فلزی؟

بریس های فلزی معمولا ثابت و غیرمتحرک هستند. یعنی تقریبا دو سال بدون وقفه روی دندان ها قرار می گیرند و تا زمانی که دندان ها در حالت مطلوب قرار نگیرند، از روی دندان ها برداشته نمی شوند.

اما قسمت چالش برانگیز ارتودنسی نامرئی این است که بیمار معمولا به مدت زمان تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی برای استفاده از اینویزیلاین توجه نمی کند. اینویزیلاین ها معمولا متحرک هستند و خود بیمار می تواند آن را بیرون آورده یا روی دندان ها قرار دهد. به علاوه، اگر استفاده از آنها را فراموش کنید یا به طرز صحیحی روی دندان ها قرار ندهید، موقعیت و جهت دندان ها دوباره تغییر خواهند کرد.

بریس های فلزی برای دندان هایی که بهم ریختگی زیادی دارند گزینه مناسب تری هستند. اینویزیلاین ها تاثیر چندانی بر نامرتبی های شدید و دندان های روی هم قرار گرفته ندارند.

 

 

مدت زمان روش درمان ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین) - دکتر داود عبدالهی

 

مراقبت و تمیز کردن

صرف نظر از اینکه ارتودنسی نامرئی یا فلزی را انتخاب می کنید، تمیز کردن دندان ها را باید در اولویت قرار دهید. معمولا پروسه تمیز کردن دندان هایی که بریس های فلزی روی آنها قرار دارد، راحت تر است. در این شرایط، شما می توانند مانند همیشه دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. اگر غذا پشت سیم های ارتودنسی گیر کند، یک مسواک کوچکتر می تواند مشکل را برطرف نماید.

با ارتودنسی نامرئی هم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به همان شکل نرمال است. اما باید حواستان به تمیزی اینویزیلاین ها هم باشد. بعد از هر وعده غذایی اینویزیلاین ها را با آب گرم و مسواک بشویید. از محلول های مخصوص شست و شوی اینویزیلاین هم می توانید کمک بگیرید.

ویزیت های در طول درمان

چه ارتودنسی فلزی داشته باشید و چه اینویزیلاین، در طول درمان باید به طور مرتب توسط ارتودنتیست خود ویزیت شوید. برای بریس های فلزی این ویزیت ها بصورت ماهانه و برای اینویزیلاین ها 4-6 هفته یکبار است.

پس از آنکه دوره درمان با ارتودنسی فلزی کامل شد، باید از ریتینر یا نگهداره استفاده کنید. ریتینر مانع از حرکت و بازگشت دندان ها به حالت قبلی می شود. استفاده از ریتینر مانند بریس ها 24 ساعته نیست و می توانید فقط در طول خواب آن را بر روی دندان ها قرار دهید.

بعد از تکمیل درمان با ارتودنسی نامرئی هم باید از اینویزیلاین ها در طول شب استفاده کنید.

نکته آخر

قبل از انتخاب میان ارتودنسی نامرئی و فلزی باید فاکتورهای بالا را سبک و سنگین کنید تا هم پروسه درمان و هم نتیجه آن برای شما یا کودکتان رضایت بخش باشد.

مشاوره ها و توصیه های متخصص ارتودنسی بر اساس معاینه وضعیت دندان هاست. بنابراین، روش و ابزار ارتودنسی که که پزشک به شما پیشنهاد می کند، بهترین گزینه است و نباید به سادگی از آن چشم پوشی کنید.

منبع : https://www.noskhe.com/