هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 04:51
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 18:36
دوشنبه 11 اسفند 1393 18:24 ساعت
2015-3-2 18:36:12
شناسه خبر : 204264
صدیقه محمدخانی*
 
جهان اسلام در رویارویی با جهان کفر به مبارزه ای تنگاتنگ رسیده که کانون این مبارزه ایران است. در این میان میزان عِده و عُده طرفین در یک مبارزه تعیین کننده است.
 
در جنگ تحمیلی آنچه پیروزی را برای ملت ایران رقم زد، ادوات جنگی نبود بلکه یکی از علل مهم آن اراده ملتی بود که به علت کثرت جوانان، توان مقابله با دشمن را داشت آن هم نه حزب بعث عراق بلکه 44 کشور یا 64 کشور که بسیج شده بودند تا ملت ایران را به زانو در آورند.
 
اکنون استکبار جهانی دریافته است که علاوه بر به کارگیری راهکارهایی در حوزه جنگ نرم، باید جهت حرکت ایران به سمت رشد منفی جمعیت نیز تلاش کند. دولتهای قبلی نسبت به نرخ رشد جمعیتی پایین اهمال و بی توجهی کرده اند و به این علت ناکارآمدی در اقتصاد، تولید و صنعت مخاطره آمیز شده است. عموم جامعه از مخاطرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین جمعیت زیاد سالمند و جمعیت اندک جوان مطلع نیستند و به همین دلیل نمی توانند مواضع صحیحی اتخاذ کنند. بسیاری از خانواده ها در پایان سن باروری هستند و اگر تبلیغات صحیحی صورت نگیرد و سن آنها به سنین ناباروری برسد، فرصت برای جبران ازدست می رود، بنابراین باید با هدایت خانواده ها درصد باروری را افزایش داد تا اندکی از خطرات حتمی کاهش جمعیت درآینده کاست. لذا باید بحران جمعیتی به طور اورژانسی حل شود و بی توجهی به آن جای جبران را غیرممکن می سازد. ارگانهای دولتی بویژه صدا و سیما می تواند در این زمینه بسیار فعال و اثرگذار باشد و با طرح هایی که در ادامه می آیدِ، در فرهنگ سازی برای رشد نرخ موالید موثر باشند.
 
1- نشان دادن زندگی خانواده های پرجمعیت و موفق، جهت رفع این ابهام که پرجمعیتی خانواده، عامل شکست است.
 
2- تبیین عواقب منفی زندگی تک فرزندی و دو فرزندی برای فرزند و خانواده و جامعه.
 
الف) مخاطرات تک فرزندی یا دو فرزندی برای والدین
 
خانواده ای که یک فرزند دارد اگر مقدرات الهی همان یک فرزند را از آنها بگیرد، احتمال افسردگی برای والدین بسیار زیاد است؛ در خانواده¬هایی که دارای دو فرزندند، اگر اتفاق این چنینی رخ دهد، مراقبت از والدین در سالخوردگی توسط یک فرزند بسیار طاقت فرسا خواهد بود. به خانواده های تک فرزند باید تذکر داده شود که با چه تضمینی امیدوارند که خداوند آن فرزند را برایشان تا آخر عمر حفظ کند؟ آیا خداوند به عزیزترین بنده خود، حضرت رسول "ص"، تضمین داده بود که فرزندانش را تا پایان عمر حضرت حفظ کند.
 
آیا تعدادی از فرزندان حضرت رسول(ص) در زمان حیات آن  حضرت از دنیا نرفتند؟ این بدیهی است که ما نزد خداوند محبوب تر از حضرت رسول (ص) نیستیم.
خانواده هایی وجود دارند که پس از ازدست دادن تنها فرزندشان، اذعان میدارند که در اتخاذ سیاست تک فرزندی اشتباه  کرده اند. نشان دادن عدم رضایت خانواده های داغدیده ممکن است برای جامعه شوک آور باشد، اما شوک دیدن این صحنه ها برای جامعه، بسیار کمتراز ازدست دادن تک فرزند والدینی است که توان باروری را از دست داده اند.
 
ب) مخاطرات تک فرزندی برای فرزند
 
خانواده های تک فرزند به علت فراغ بال، وقت بیشتری برای فرزندشان صرف میکنند و خود را به نحوی قربانی آنها مینمایند.این توجه زیاد به فرزند، او را نازپرورده می کند. حقیقت این است که نازپروردگی اراده انسان را ضعیف میکند و روحیه مقاومت فرد را از بین میبرد. فرد ضعیف، قدرت سازندگی ندارد و در مقابله با مشکلات زندگی به هیچ وجه سختی ها را تحمل نمی¬کند و به دلیل احساس ضعف، به شدت افسرده می شود و طبیعتاً برای چنین فرزندی نگهداری از والدین سالمند مقدور نمی باشد. این فرزندان به دلیل تربیت نادرست، از والدین و جامعه انتظارات زیادی دارند و خانواده و جامعه را به خود بدهکارمی دانند. 
 
در این قسمت نیز مسئولان صدا و سیما می تواند از روانشناسان متعهد به اسلام در پرداختن به عواقب منفی تک فرزندی بهره گیرند.
 
ج) مخاطرات تک فرزندی برای جامعه
 
جامعه ای با جمعیت جوان اندک، با بحران کاهش نیروی کار مواجه خواهد شد. بنابراین به علت عدم وجود نیروی کار کافی، به ناچار مهاجرت از کشورهای دیگر افزایش می یابد. این نیروی کار مهاجر به علت ناهماهنگی فرهنگی منجر به مشکلاتی در جامعه میگردد؛ در ثانی این امر که خانواده های مهاجران غالبا همراه آنها نیستند، مشکلات فراوانی برای بانوان جامعه ما به بارخواهد آورد؛ همچنین به تبع کاهش جمعیت جوان،  نیروی متخصص برای اداره کشور کاهش خواهد یافت. 
 
به علت تکوین انقلاب اسلامی در ایران و همکاری این نظام با نهضتهای آزادی بخش، کینه استکبار جهانی از ملت ما  فراوان و دشمنی آنها بسیار است. در مصاحبه با افراد جامعه می-توان متوجه شد که آنها به داشتن موشکهای دوربرد ایران مغرور شده اند، اما متوجه نیستند که این موشکها همه جا کاربرد ندارد. کشورهای سوریه و عراق شاهدی هستند که نشان میدهد دشمنان اسلام با سرازیر کردن هزاران تروریست از ده ها کشور جهان چگونه امنیت و ثبات این کشور را بهم ریخته اند. آیا با موشکهای پیشرفته ایران می توان آینده کشور را از وجود تروریستها محفوظ داشت؟ آیا برای مقابله با این تروریستها نباید بسیج میلیونی داشته باشیم؟  باید خاطر نشان کرد که در جامعه ما از کل جامعه آماری مزدوجین، 15 الی 20 درصد هیچ زمانی صاحب فرزند نمی شوند. بنابراین محاسبات ما با محاسبات متخصصین امر متفاوت است.
 
کنترل موالید در گذشته سیاست اشتباهی بوده است و باید عبرت گرفت، اما آنچه مایه تأسف است و باید به سرعت جلوی آن گرفته شود، ادامه همان سیاست غلط گذشته می باشد. اگر سیاست گذشته درباره تحدید نسل منجر به آینده بحرانی جامعه شده است، پس باید به سرعت به فکر آینده نزدیک باشیم و تا حد ممکن خانواده هایی که هنوز به سن ناباروری نرسیده اند، مجاب به فرزندآوری شوند تا این روند نادرست ادامه نیابد. 
 
 ازآنجا که برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی به زودی به نتیجه نمیرسد و غالباً دیربازده است، صداوسیما باید اقدام به آماده سازی فوری برنامه هایی بنماید که با تأثیرگذاری از طریق آنها، مانع از دست رفتن سن باروری زوجهای جوان و عدم رشد مناسب جمعیت گردد. 
 
*کارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلام