هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 22:56
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 23 آذر 1401 ساعت 21:28
چهارشنبه 23 آذر 1401 20:41 ساعت
2022-12-14 21:28:25
شناسه خبر : 363299
عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در پی پایه گذاری بدعت و رویه‌ای خطرناک از سوی آمریکا و در نمایشی ضد ایرانی در این نهاد بین المللی پایان یافت.
عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در پی پایه گذاری بدعت و رویه‌ای خطرناک از سوی آمریکا و در نمایشی ضد ایرانی در این نهاد بین المللی پایان یافت.

گروه بین‌الملل - رجانیوز: قطعنامه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

 

 


 

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند

 

نمایش ضدایرانی آمریکا به بهانه حمایت از زنان ایرانی و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به‌وقت محلی در مقر سازمان ملل متحد برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن برگزار شد.

 

دولت‌ جوبایدن و متحدان غربی آن، به‌رغم ادعای رویکرد دیپلماسی هم‌زمان با آغاز حوادث اخیر در ایران با دخالت در امور داخلی تهران و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی‌ها پشتیبانی و امروز چهارشنبه (۱۴ دسامبر /۲۳ آذرماه) به وقت محلی، پیش‌نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود و بدعتی خطرناک را در سازمان ملل برای کشورهای غیرهم‌سو با خود پایه‌گذاری کند.

 

این نشست به ریاست خانم لاشزارا اسووا ( Lachezara Stoeva ) رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) سفیر و نماینده بلغارستان در سازمان ملل برگزار شد که ابتدا پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا یعنی قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ با عنوان «پایان‌دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» ذیل دستور کار ۱۹(a) پیشرفت زنان در اکوسوک از سوی سفیر و نماینده آمریکا ارائه شد و سپس کشورها و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند. پس از پایان سخنرانی‌ها، درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی‌گیری شد.

 

روسیه با لغو حضور ایران از کمیسیون مقام زن مخالفت کرد

نماینده روسیه در این نشست در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: شما اصلاً تعریف سازمان ملل در این خصوص را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین‌المللی را تخریب کنند. تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل باید نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود.

 

 

نماینده  چین هم با لغو حضور ایران از این کمیسیون سازمان ملل مخالفت کرد

نماینده چین در این نشست در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: معتقدیم حکومت ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی خودشان را مدیریت کنند. پکن معتقد است حذف ایران از کمیسیون مقام زن رویه‌ای خطرناک پایه‌گذاری خواهد کرد.

 

 

نماینده ونزوئلا: قطعنامه پیشنهادی آمریکا خصمانه است/ قطعنامه واشنگتن دیکتاتوری اعمال می‌کند

نماینده ونزوئلا در نشست بررسی وضعیت ایران در کمیسیون مقام زن تصریح کرد: قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خصمانه است. می‌خواهیم در حمایت از منشور سازمان ملل صحبت کنیم. اصل چندجانبه‌گرایی یکی از بنیادهای سازمان ملل است و نباید خدشه دار شود. اگر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون فائق شود نه تنها سیستم بین‌المللی را ضعیف می‌کند؛ بلکه اجازه می‌دهد سازمان ملل پسرفت هم کند. به نظر ما کشوری که عضو مشروع نهادهای بین‌المللی است نمی‌تواند از این کمیسیون اخراج شود؛ چرا که همه کشورهای سازمان ملل بر عضویت آن کشور توافق کرده‌اند.

 

اگر قرار باشد کشوری اخراج شود باید گام‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد. ما از تمام اعضای کمیسیون مقام زن می‌خواهیم از یک بدعت خطرناک جلوگیری کنند. این نشست سنت خطرناکی را پایه‌گذاری می‌کند تا خودکامگی قدرت بگیرد. این کشورها می‌خواهند اراده سیاسی خود را بر سایرین تحمیل کنند. قطعنامه آمریکا یک دیکتاتوری را اعمال می‌کند.

 

کمیسیون مقام زن، نهادی زیرمجموعه اکوسوک است که از سال ۱۹۴۶ تلاش می‌کند در حوزه چالش‌ها و مشکلات زنان، راهگشا باشد و جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه و با رأی اکثریت اعضای اکوسوک به عضویت آن درآمده است.

 

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Economic and Social Council) موسوم به اکوسوک(ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل بوده و مسئولیت رسیدگی به امور اجتماعی، اقتصادی و امور مرتبط با کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل را برعهده دارد.

 

اکوسوک در حال حاضر دارای ۵۴ عضو است و آخرین بار جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شده بود که دوره‌اش سال گذشته به پایان رسید.

 

کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گرچه در برهه‌هایی مانند بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی متأثر از تصمیمات و اقدامات سیاسی کشورهای اروپایی است اما نشست سالانه و ۱۰ روزه آن برای حل‌وفصل بسیاری از مشکلات زنان در حوزه عدالت جنسیتی، استانداردهای جهانی برای پیشرفت زنان و نابرابری‌های موجود در این حوزه تلاش می‌کند.

 

کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس رأی اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رأی از ۵۴ رأی اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده است.

 

بحث پایان‌دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را نخستین‌بار به‌صورت رسمی، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کرد که پیش از آن، با "نازنین بنیادی" یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامی افزایش تحریم‌ها علیه ملت ایران و چهره بزک شده به‌اصطلاح فعال حقوق بشری مطرح کرد.

 

کامالا هریس معاون بایدن، دوم نوامبر ۲۰۲۲ /۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضدایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه‌ای قصد واشنگتن را برای همکاری با شرکا به‌منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام کرد.

 

پیش از آن، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار نامه‌ای سرگشاده از سوی برخی زنان شناخته شده در آمریکا همچون هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌ بودند.

 

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه در ژنو سوئیس، قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی‌های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند.

 

این قطعنامه نیز با ۲۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند.

 

وزرای خارجه ۹ کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز ۱۷ آذرماه در بیانیه‌ای مشترک در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، تهران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.

 

در بیانیه مداخله‌جویانه این ٩ کشور ادعا شده است که وزرای خارجه این کشورها خواهان "همکاری بین‌المللی برای مقابله با آزار و اذیت جنسیتی در فضای مجازی" و توجه به خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی در پی مرگ ناگوار مهسا امینی هستند.

 

دولت بایدن اگرچه نقش خود را در حوادث اخیر ایران منکر شده و مدعی است در پی تغییر رژیم نیست، اما از آغاز ناآرامی‌ها در ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به‌صراحت اعلام کرده است که به‌جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده است، بر ناآرامی‌های ایران متمرکز است.

 

دولت دموکرات بایدن همچنین سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران تاکنون تحریم‌هایی را نیز همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

 

انتهای پیام/