هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 05:24
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 ساعت 11:20
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 11:19 ساعت
2022-5-17 11:20:33
شناسه خبر : 357692

بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران

یکی از علت‌های مرگ و میر نوزادان هنگامی که متولد می‌شوند اختلالات مادرزادی قلب است. که به طور متوسط از هر 1000 نوزاد متولد شده 6 نوزاد به این مشکل دچار هستند. پس تشخیص مشکلات قلبی توسط اکو قلب جنین در دوران بارداری تأثیر زیادی در پیشگیری از تولد نوزاد ناقص و همچنین مراقبت‌های مورد نیاز نوزاد دارد.

به این دلیل که قلب جنین اندام پیچیده‌ای است، امکان بروز مشکلات بسیاری در هفته‌های اول بارداری وجود دارد. این مدل مشکلات مادرزادی عبارت‌اند از به وجود آمدن خطرهایی در قلب و ارتباطی غیر طبیعی بین بخش‌های چپ و راست قلب و در نهایت تغییر شکل دریچه‌های قلب هستند. مرکز قلب امید به عنوان یکی از بهترین مراکز قلب جنین در تهران به صورت تخصصی در زمینه قلب جنین و کودکان فعالیت می‌کند و برای عارضه‌های قلبی جنین و کودکان به پزشکان متخصص این مرکز مراجعه کنید.

اگر هنگام جنینی این بیماری‌ها تشخیص داده شوند می‌توان درمان را آغاز کرد و در صورت نیاز با مشورت پزشک مربوطه و نظر خانواده بارداری را پایان داد. بعضی از نارسایی‌های قلبی در جنین را می‌توان به کمک روش‌های دیگر دمان کرد اما اگر پزشک تشخیص دهد که جنین به نارسایی پیچیده قلبی غیر قابل درمان دارد، در همان مراحل اولیه با مشورت پزشکدر مورد ادامه بارداری تصمیم می‌گیرند

کو کاردیوگرافی چیست ؟

اکوکاردیوگرافی روشی برای تشخیص اختلالات مادرزادی قلب است که توسط آن می توان ساختار قلب جنین را مورد بررسی قرار داد و بخش زیادی از اختلالات را از متولد شدن جنین تشخیص داد.

در ادامه به مهمترین نکات درباره اکو قلب حنین میپردازیم:

  • اکو قلب چنین یعنی چه؟
  • مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین
  • انواع مختلف اکوکاردیوگرافی چیست؟
  • اکوکاردیوگرافی جنین چگونه انجام می شود؟
  • آیا انجام اکو قلب جنین ضروری است؟
  • انجام اکوکاردیوگرافی برای چه گروه هایی توصیه می شود؟
  • بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران

اکو قلب چنین یعنی چه؟

اکوکاردیوگرافی جنین یا همان اکوی قلب جنین یک نوع آزمایش سونوگرافی است که بسیاری از خانم ها قبل از تولد نوزاد خود یعنی معمولا بین هفته های 18 الی 24 دوره بارداری انجام میدهند.در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی غیر تهاجمی تصویر قلب جنین در مانیتور کوچکی نمایش داده خواهد شد که این آزمایش روشی بدون درد و بدون اشعه و بی خطر است. و وضعیت ساختار قلب جنین را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین در حین انجام اکوی قلب جنین می توان جریان خون قلب جنین را هم بررسی کرد و در صورتی که به انجام دوباره آن نیاز باشد در مراحل بعدی نیز تجویز خواهد شد.

نکته ای که لازم است بدانید این است که اکو قلب جنین نمی تواند تمام ناهنجاری ها مثل اشکالات خفیف در دریچه های قلب و سوراخ های کوچک را شناسایی کند که در این صورت پزشک فوق تخصص قلب اطفال اقدامات آتی و نکات لازم جهت ادامه درمان به شما خواهد گفت.

انجام اکو قلب جنین و نوزاد در مرکز قلب امید

مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

از مزایای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام این آزمایش مزایای زیادی دارد که با استفاده از آن می توان از سالم بودن قلب جنین اطمینان حاصل کرد و همچنین دیگر نگران ناهنجاری های قلبی جنین نباشید.
  • در صورتی که بیماری های قلبی زود تشخیص داده شوند می توان نسبت به درمان آن ها اقدامات لازم را انجام داد.
  • اگر با انجام اکوی جنین آریتمی تشخیص داده شد می توان آن را با داروی درمان کرد.
  • اگر پس از انجام اکوکاردیوگرافی قلب تشخیص داده شد که جنین بیماری قلبی پیچیده ای دارد و قابل درمان نیست، می توان با مشورت و تجویز پزشک متخصص قلب کودکان برای پایان دادن به بارداری تصمیم گرفت.

انواع مختلف اکوکاردیوگرافی چیست؟

در واقع ما انواع مختلفی از اکوکاردیوگرافی داریم که در این بخش قرار است به معرفی هر کدام بپردازیم:

  • اکوکاردیوگرافی ابدومینال:

این اکو شکمی مانند سونوگرافی است و به همان شکل فرد باید بر روی تخت دراز بکشد و در مرحله بعد ژل بر روی شکم فرد مالیده میشود، سپس پروب سونوگرافی روی آن قرار می گیرد. در این روش تصاویری از بخش های مختلف قلب جنین بر روی مانیتور نمایش داده شود. این نوع اکوی قلبی در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود.

  • اکوکاردیوگرافی ترنس واژینال:

در این نوع آزمایش فرد باید لباس زیر خود را در بیاورد، سپس روی تخت دراز بکشد. در مرحله بعد پزشک مربوطه پروب سونوگرافی را وارد واژن فرد می کند که این پروب به وسیله امواج صوتی تصویر هایی از قلب جنین را نمایش می دهد. این روش معمولا در ابتدای بارداری انجام می شود و میتواند تصویر واضحی از قلب جنین نشان دهد.

  • اکوکاردیوگرافی دو بعدی:

این نوع اکوکاردیوگرافی برای بررسی عملکرد و ساختار قلب استفاده می شود، به این صورت که تصاویری مخروطی بر روی مانیتور ایجاد کرده و امکان بررسی ساختار قلب را برای پزشک فراهم می کند.

  • اکوکاردیوگرافی داپلر:

برای اندازه گیری و بررسی جریان خون موجود در دریچه های قلب جنین استفاده می شود که میزان پمپاژ خون در هر ضربان قلب نشانگر عملکرد قلب است. از دیگر ویژگی های داپلر تعیین جریان خون غیر طبیعی قلب جنین است.

  • اکو داپلر:

نوع پیشرفته ای از اکوکاردیوگرافی داپلر است که در آن با استفاده از رنگ های مختلف جهت گردش خون را نشان می دهند.

اکوکاردیوگرافی جنین چگونه انجام می شود؟

این آزمایش در بازه زمانی 30 دقیقه الی یک ساعت صورت می گیرد. به طور معمول با قرار دادن دستگاهی بر روی شکم فرد توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان مربوطه انجام می شود. این دستگاه امواج صوتی که توسط ساختار های قلب جنین ساطع می شود را تجزیه و تحلیل می کند و تصویری از قلب جنین  را برای پزشک نمایان میکند. در آزمایش اکو قلبی جنین علاوه بر ساختار قلب، جریان خون در سیاهرگ ها و سرخرگ ها مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت وجود مشکلاتی مانند تنگ شدن سرخرگ ها، باز و بسته شدن ناقص دریچه ها، وجود حفره ای در قلب اقدامات لازم جهت درمان صورت گیرد.

آیا انجام اکو قلب جنین ضروری است؟

گاهی اوقات نتایج به دست آمده از این آزمایش طبیعی و نرمال است و دیگر نیازی به بررسی آن نیست اما در مواردی که نتایج مشاهده شده غیر طبیعی باشند، در این صورت نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی بیشتری در این زمینه هست تا پزشک متخصص قلب اطفال به طور دقیق مشکل را مورد بررسی قرار دهد. در صورت نیاز به برای مشاهده لیست پزشکان فوق تخصص قلب اطفال به سایت omidecho.com مراجعه کنید.

انجام این آزمایش بدون درد و بی خطر است پس جای نگرانی نیست و با خیال راحت می توانید آن را انجام دهید. اگر پزشک مربوطه تشخیص دهد که  جنین به بیماری قلبی مبتلا است، می تواند دوره ی بارداری را کنترل کرده و بیمار را برای زایمان آماده کند. حتی نتایج حاصل از آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین میتواند نشان دهد که آیا بیمار پس از زایمان به جراحی اصلاحی احتیاج دارد یا خیر. همچنین مادر در این شرایط می تواند از پزشک فوق تخصص قلب اطفال در این زمینه مشاوره بگیرد.

پیشگیری از تولد نوزاد با نقص حاد قلبی با انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین

انجام اکوکاردیوگرافی برای چه گروه هایی توصیه می شود؟

امروزه در اکثر بارداری ها اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای اطمینان بیشتر توصیه می شود. اما معمولا در دلیل خاصی برای انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی وجود دارد:

  • اگر در هریک از آزمایش های قلبی انجام شده، نشانی از ضربان قلب غیر طبیعی باشد. باید برای درمان اقدام کرد.
  • اگر از افراد درجه یک جنین یا فامیل ها کسی نقص مادرزادی قلب دچار باشد.
  • اگر در خانواده سابقه بیماری هایی مانند فشار خون بالا وجود داشته باشد.
  • اگر تشخیص بدهند که جنین بیماری قلبی دارد.
  • اگر جنین دارای ناهنجاری های ژنتیکی باشد مانند عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری های کلیوی و یا مغزی.
  • اگر مادر در هنگام بارداری الکل یا مواد مخدر مصرف کرده باشد.
  • برای مادرانی که سقط جنین مکرر داشته اند.
  • برای افرادی که سابقه نازایی و یا استفاده از راه های کمک باروری مانند IVF و ICSI داشته اند.
  • اگر سابقه مصرف دارو های اعصاب مانند لیتیوم را داشته باشد.
  • وجود جهش های کروموزومی در دوران جنینی مانند سندروم داون.
  • اگر مادر در دوران بارداری عفونت های خاصی مانند سرخچه، سیتومگالوویروس، آنتروویروس ها و پاروویروس ها داشته باشد.

بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران

اگر برای انجام اکو قلب جنین در تهران به دنبال یک مرکز تخصصی و پیشرفته هستید، مرکز قلب جنین و کودک امید به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند. پزشکان این مرکز همگی دارای مدرک فوق تخصص قلب اطفال بوده و آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب نوزاد و جنین توسط پزشکان متبحر و با تجربه مرکز آقایان دکتر حسن زمانی ، دکتر احمد وصال و آقای دکتر محمدرضا خلیلیان انجام میگردد. برای رزرو نوبت از بهترین مرکز اکو قلب جنین در تهران به سایت omidecho.com مراجعه کنید و یا با شماره ۰۹۱۲۰۷۴۹۰۰۴ تماس بگیرید.