هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403
ساعت 03:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 14 اسفند 1400 ساعت 11:54
شنبه 14 اسفند 1400 11:51 ساعت
2022-3-5 11:54:00
شناسه خبر : 355916

کمپرسور یک دستگاهی است که تحت فشار زیادی، گازها را متراکم می کند و حجم آن ها را کاهش می دهد. با کاهش حجم گازها، فشار آن ها زیاد می شود. این گاز فشرده شده و با فشار زیاد در صنایع مختلفی از جمله استخراج معدن کاربرد دارد.

در حال حاضر شرکت های بسیاری به تولید دستگاه کمپرسور به خصوص کمپرسور مناسب برای استخراج معدن می پردازند. یکی از معروف ترین تولید کنندگان تجهیزات حفاری در سراسر دنیا شرکت اطلس کوپکو است.

کمپرسورها انواع مختلفی دارند و همچنین روز به روز انواع جدید و به روزتری از آن ها تولید میشود. در ادامه به معرفی انواع کمپرسور از برند اطلس کوپکو می پردازیم.

 

 

 

آشنایی با انواع کمپرسور

کمپرسورها انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی می توان به نوع جابجایی مثبت و نوع دینامیکی اشاره کرد. هر کدام از این دستگاه های فشرده ساز  خود نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی انواع هر کدام از این نوع کمپرسورها می پردازیم. برند اطلس کوپکو تمامی انواع این تجهیزات را تولد می کند و به فروش می رساند.

کمپرسور با جابجایی مثبت

مکانیسم عمل این دستگاه به این گونه است که با کمک یک پیستون و یا دیافراگم، هوا به شکل فشرده در می آید. این نوع فشرده ساز هوا به دلیل قیمت مناسب و همچنین تطبیق پذیری که دارند بسیار مورد استقبال هستند.

کمپرسورهای دینامیکی

این نوع کمپرسور که به آنها کمپرسور گریز از مرکز نیز گفته می شود، یکی از معروف ترین و پرکاربردترین دستگاه های فشرده ساز هوا محسوب می شود. سازوکار این نوع فشرده ساز هوا به این گونه است که یک پروانه چرخشی به همراه یک دیسک داخل محفظه ای قرار می گیرد. وظیفه این قطعات و کارکرد آنها در کنار هم این است که هوا را به شکل فشرده در بیاورند.

از این نوع کمپرسور در صنایعی که نیاز به یک جریان ثابت، مانند کارخانه های پتروشیمی، صنعت استخراج معدن و استخراج گاز طبیعی استفاده می شود. قدرت دستگاه متغیر است و از چیزی حدود 100 اسب بخار تا 1000 اسب بخار تغییر می کند.

کمپرسورهای محوری

نوع دیگری از کمپرسورهای دینامیکی، مدل محوری هستند که بسیار پر کاربرد و شناخته شده هستند. ساختار این نوع فشرده ساز گاز و هوا به این شکل است که یک سری پره های معین در ساختار آن وجود دارد که عملکرد آن به شکل فن است و موجب می شود هوا درون آن متراکم شود.

از نوع کمپرسور محوری در جایگاه های CNG  و همچنین توربین های گازی استفاده می شود. کمپرسور محوری اجزا و قطعات مختلفی دارد. ساختار کمپرسور محوری از سایر کمپرسورها پیچیدگی بیشتری دارد.

کمپرسور محوری برای کاربردهایی با حجم بالا تا 860000 متر مکعب در دقیقه، گزینه بسیار مناسبی است. این نوع از کمپرسور نسبت به نوع سانتریفیوژ آن کاربرد بسیار بیشتری دارد.

آشنایی با انواع روش های استخراج معدن

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، از دستگاه کمپرسور برای استخراج معدن نیز استفاده می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش از این مقاله شما را با معدنکاری و روش های استخراج معدن آشنا کنیم.

در فرایند معدنکاری باید مراحل زیادی را پشت سر گذاشت تا به مرحله استخراج معدن رسید. مراحل معدنکاری شامل مراحل، عملیات جستجو و اکتشاف معدن می شود، بعد از اکتشاف معدن نوبت به مرحله عملیات آماده سازی جهت استخراج می شود. بعد از این مرحله نوبت به استخراج معدن می رسد. پس از این مرحله بازسازی و احیای معدن باید انجام شود.

 

 

 

تکنیک های استخراج معدن

استخراج معدن در سراسر جهان با روش هایی که در ادامه آنها را بیان می کنیم صورت می گیرد.

تکنیک استخراج معدن به صورت سطحی

این تکنیک استخراج معدن بسیار متداول است. تا حدود 85 درصد از مواد معدنی در آمریکا با روش استخراج معدن سطحی انجام می شود. این تکنیک استخراج معدن در قرن شانزدهم ابداع شد و از آن زمان تا به امروز استفاده می شود. از ماشین آلات به کار رفته در روش استخراج سطحی می‌توان به بیل های دراگلین، بیل های مکانیکی و چرخ سطلی برای استخراج معدن به شکل سطحی می توان اشاره کرد.

این روش استخراج معدن، صرفه بالای اقتصادی بیشتری دارد و همچنین هزینه کمتری برای انجام آن باید پرداخت. همچنین این روش ایمنی بالاتری دارد و خطرات و تلفات کمتری به دنبال خواهد داشت.

این روش معایبی که دارد این است که آلودگی های زیست محیطی زیادی به همراه دارد و همچنین به دلیل آلودگی صوتی ایجاد شده و همچنین بیماری های قلبی و عروقی از معایب انجام این روش است.

تکنیک استخراج معدن به صورت زیر سطحی

در روش استخراج معدن زیر سطحی، با استفاده از حفر تونل و شافت جهت دستیابی به عمق زمین و در نهایت استخراج مواد معدنی بهره برداری می شود. خود این روش نیز با توجه به نوع شافت و تونلی که برای استخراج معدن حفر می شود به سه حالت استخراج افقی، استخراج شیب دار و استخراج عمودی تقسیم بندی می شود.

 

 

 

کمپرسور با برند اطلس کوپکو

شرکت اطلس کوپکو یک برند تولید کننده لوازم و تجهیزات حفاری معدن، ابزار صنعتی، انواع کمپرسورهای هوا و گاز، کمپرسور دیزل و سایر لوازم صنعتی را دارا است. شرکت اطلس کوپکو در 150 کشور دنیا نمایندگی دارد. اطلس کوپکو یکی از بزرگترین و معروف ترین شرکت های تولید کننده لوازم صنعتی و حفاری است.

اطلس کوپکو از سال 53 در ایران در حال فعالیت است و تا کنون ماشین آلات صنعتی اطلس کوپکو در پروژه های عمرانی و ساخت و سازهای کشور نقش بسیار مهمی داشته است.

برای خرید و اطلاعات بیشتر شما می توانید با مجموعه آرمیکو تماس حاصل فرمایید. مجموعه آرمیکو (https://armico.ir) یکی از بزرگترین واردکنندگان و تامین کنندگان محصولات و تجهیزات حفاری اطلس کوپکو است.