هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 13:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 26 تير 1400 ساعت 20:12
شنبه 26 تير 1400 20:10 ساعت
2021-7-17 20:12:10
شناسه خبر : 349595
خرما یکی از مغذی ترین و خوشمزه ترین مواد غذایی شناخته شده توسط بشر است. این میوه خوشمزه در مناطق گرمسیری به خوبی کشت میشود. البته درخت خرما که به نخل خرما هم معروف است در مناطق دیگر هم رشد میکنند اما فقط در مناطق گرم میوه میدهند.

خرما بیشتر در کشورهای مسلمان و به ویژه در ماه مبارک رمضان مصرف دارد و نکته جالب هم اینجاست که بیشتر تولیدات خرما هم در همین کشورهای مسلمان انجام میشود. مصر، تونس، عراق، ایران و ... جزو تولید کنندگان عمده خرما هستند و در ایران بیشتر استان های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شامل نخلستان بوده و نیازهای بازار داخلی و خارجی را تامین میکنند. بیشتر خرمای صادراتی ایران (میتوانید برای مشاهده لیست انواع خرمای ایرانی این لینک را دنبال کنید: https://basketbulk.com/iranian-dates) به کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان، مالزی، اندونزی، هند، بنگلادش صادر میشود.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی از خرما به عنوان مواد شیرین کننده و تولیدات اولیه صنعتی استفاده میشود و کمتر مانند ایران و سایر کشورهای مسلمان مورد مصرف قرار میگیرد.

خرما به صورت کلی در دوسته خرمای تازه و خرمای خشک قرار میگیرد. هر کدام از این خرماها شرایط کشت و نگهداری متفاوتی دارند. البته برخی از این خرماها در هر دو دسته قرار میگیرند و آن هم به علت تغییر در هر دوره از کشت محصول میباشد. در ادامه به معرفی هر کدام از انواع خواهیم پرداخت:

معرفی انواع خرمای خشک

خرمای خشک به دلیل شرایط نگهداری، حمل و بسته بندی راحت تر بیشتر مورد توجه مشتریان و خریداران خارجی قرار میگیرد.

خرما پیارم

خرمای پیارم

خرماي پيارم (Piarom) خوشمزه ترین و گرانترین خرمای ایران است. طعم بسیار لذیذی دارد و شیرینی آن نیز مناسب است. اندازه این خرما بزرگ بوده و شکلی بیضی و کشیده دارد و ظاهر آن هم به صورت حفره ای است. این خرما عمدتا در حاجی آباد استان هرمزگان کشت میشود.

خرمای ربی

خرماي ربي (Rabbi) از لحاظ ظاهری، این خرما شبیه به پیارم است اما شیرینی کمتری نسبت به آن دارد. این خرما در استان سیستان و بلوچستان کشت میشود و حجم صادراتی بالایی هم دارد، البته عمده صادرات این خرما به پاکستان است

خرمای لولو یا آلویی

خرماي لولو (Lulu) یکی از خرماهای خوشمزه و گوشتی است که رقم صادراتی بالایی هم دارد. این خرما به دلیل شباهت آن به آلو به خرمای آلویی مشهور شده است. ظاهر آن تقریبا گرد و حفره دار است.

خرمای سایر یا استعمران

خرماي ساير (Sayer) این خرما شبیه به خرمای لولو است. این خرما بیشتر در استان خوزستان کشت میشود. از لحاظ ظاهری هم کوتاه و حفره دار است و رنگ آن قرمز متمایل به قهوه ای است.

خرمای کبکاب

خرماي كبكاب (Kabkab) خرمایی که بسیار شیرین است و در بازار داخلی ایران طرفداران فراوانی دارد. این خرما بیشتر در دشتستان و بهبهان کشت میشود. پوست این خرما نسبت به سایر خرماها ضخیم تر است.

خرمای زاهدی

خرمای زاهدی

خرماي زاهدي (Zahedi) این خرما هم یکی از پرطرفدارترین انواع خرمای مصرفی در داخل و صاداراتی است. شیرینی آن مطبوع و مناسب است. پوستی تقریبا ضخیم، از لحاظ اندازه متوسط و رنگی زرد مانند دارد

معرفی انواع خرمای تر و تازه

خرمای تازه به جهت نوع آن نیاز به نگهداری در یخچال دارند. به همین دلیل برخی از انواع آن فصلی هستند و تنها در برخی از فصول سال یافت میشوند. البته با توجه به گسترش سردخانه ها در سراسر کشور، برخی از انواع آن در تمامی فصل های سال قابل استفاده میباشد.

خرما مضافتیخرمای مضافتی

خرمای مضافتی یا رطب مضافتی (Rotab Bam Mazafati) یکی از پرطرفدار ترین انواع خرمای در بازار داخلی ایران است. این خرما در استان کرمان و به خصوص در شهر بم کشت میشود به همین دلیل به آن خرمای بم یا بم مضافتی هم میگویند. این خرما شیرینی زیادی دارد و با توجه به قیمت مناسبی که نسبت به سایر انواع خرما دارد، مورد توجه خریداران در ایران و سایر کشورهای جهان است. در برخی کشورها نظیر هند و امارات متحده عربی، این خرما به خرمای کیمیا نیز معروف شده است.

خرمای رطب برحی

خرماي برهي (Barhi) بطور کلی انواع خرما شامل سه مرحله هستند، خارک رطب و خرما. اکثر انواع خرما در مرحله رطب یا نوع خرما قابل مصرف هستند. اما خرما برحی (یا برهی) در هر سه مورد قابل مصرف است. البته نوع خارک بیشتر در مناطق محلی مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا با گذشت زمان پس از برداشت خارک، این نوع به رطب تبدیل میشود که رطب آن نیز در این حالت کیفیت قابل قبولی ندارد و بهتر است که سر نخل به رطب و خرمای آن تبدیل شود، البته نوع خارک آن جزو دسته خشک قرار میگیرد.

خرمای شاهانی

خرما شاهاني (Shahani) این خرما جزو انواع خرمای تر قرار میگیرد، ظاهری کشیده و رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمز است. بیشتر کشت آن در استان فارس انجام میشود شیرینی این خرما زیاد است و خارک آن نیز مورد مصرف قرار میگیرد.

منبع: ویکیپدیا / BasketBulk