هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403
ساعت 12:37
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 3 آبان 1397 ساعت 17:09
پنجشنبه 3 آبان 1397 17:01 ساعت
2018-10-25 17:09:21
شناسه خبر : 296912

امروزه شبهه فراگیر شده در میان برخی از مردم شبهه «ناکارآمدی» است. گرچه این شبهه حاصل وهم و خلط و بی اطلاعی است اما مهمتر آن است که عامل فراگیری چنین وهمی دقیقا چه کسانی هستند؟ اساسا مدعیان انقلابی گری و مدافعان آن چه قصوری مرتکب شده اند تا دشمن، انقلابی را که برخی از آرزوهای انبیا (ع) در طول تاریخ را محقق نموده است در میان مردم در مظان اتهام قرار می گیرد؟ دقیقا چه کسانی باید حمله می کردند و فتح قله ها را به رخ می کشیدند اما امروز زیر بار دفاع آن هم کم آورده اند؟

 

پاسخ روشن است؛ نخبگان انقلابی!

 

به عنوان مثال یکی از ارکان مهمی که باید در این زمینه حداقل در آستانه چله انقلاب در کف میدان مبارزه باشد و نیست، همین "جنبش دانشجویی است"؛ دانشجویی که به قول شهیدِ انقلاب باید موذن جامعه می بود تا نماز امت قضا نشود اما امروز خود بیش از همه کس نیازمند مؤذن شده است.

 

امروز و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بزرگترین رسالت و شاید امتحان جنبش دانشجویی تبیین "حقانیت، کارآمدی و دستاورد"های انقلاب است که باید در کنار کاستی ها در نقشه ای جامع و با استفاده از شاخصه های کارآمدی نظام اسلامی تحلیل، ارائه و برای عموم مردم تبیین شود.

 

حال و در این میان اگر کسی به ضرورت این امر پی برد و برای انجام این واجب کفائی کمر همت بست، مهمترین امر در قدم بعدی کیفیت انجام این کار است.

 

کیفیت تحلیل و ارائه نقشه جامعی از دستاوردها و کاستی های جمهوری اسلامی آنقدر اهمیت دارد که در صورت عدم توجه به آن همانند بسیاری از کارهای سطحی انجام شده در گوشه و کنار به ضد خود تبدیل خواهد شد و خروجی تمامی تلاش ها به انحراف کشاندن اذهان مخاطبان نسبت به آن تحلیل جامع کارآمد خواهد بود.

 

قدم اول در این مسیر که شاید اصلی ترین وجه تمایز یک تحلیل جامع صحیح با برخی تحلیل های علیل و انحرافی است اولا استخراج مؤلفه ها و شاخصه های کارآمدی در "نظام اسلامی" و اعلام برائت از تحلیل های مبتنی بر شاخص های توسعه غربی و نظام های لیبرال است و ثانیا تعیین ترتیب و اولویتِ اهمیت برای آن شاخص هاست.

 

عدم توجه به این اصل مبنایی ترین علت ارائه تحلیل های علیل و انحرافی است که به ظاهر در حال ارائه آمار و ارقامی برای اثبات دستاوردهای انقلاب است اما در باطن در حال نابود کردن روش تحلیل صحیح و جامع در موضوع "کارآمدی" است.

 

وقتی نظامی که بر مبنای اسلام پایه گذاری شده است با شاخص های توسعه غربی با مبنای لیبرالیسم و اولویت های آن فرهنگ سنجیده شود، نتیجه اش دقیقا همان چیزی می شود که دشمنان برای القائش خواب ندارند. 

 

گرچه جمهوری اسلامی با همان شاخص های انحرافی هم حرف برای گفتن کم ندارد اما نکته بسیار مهم اینجاست که اینگونه سنجش از اساس به لحاظ روشی باطل و خطاست چرا که سنجش دو فضای متفاوت که به لحاظ مبانی مقابل هم قرار دارند با یک رشته شاخص های ثابت و بدون توجه به اولویت های مبتنی بر مبانی هر کدام از آنها قطعا محکوم به خروجی غیر واقعی خواهد بود و ضمن آن اصرار بر این خطا توسط برخی نخبگان و رسانه ها اذهان عموم مردم را از رسیدن به روش تحلیل صحیح و جامع منحرف خواهد کرد.

 

وقتی بناست کارآمدی یک نظامی مبتنی بر آموزه ی اسلام سنجیده شود باید به سراغ شاخص های کارآمدی برآمده از همان مبانی اسلامی و با رعایت ترتیب و اولویت برگرفته شده از همان مبانی رفت.

 

امروزه بسیاری از کارهایی که در زمینه کارآمدی صورت گرفته است همان شاخص های توسعه غربی است که باتوجه به مبنای لیبرال آنها بر اساس اصل انتفاع مادی و به دور از دخالت دین و معنویت بنا شده است حال آنکه اصل این مولفه ها و ترتیب اهمیت و اولویت آنها در نظام مبتنی بر اسلام کاملا متفاوت است.

 

فرض کنیم امروز در اواخر عمر مبارک حضرت رسول اکرم (ص) قرار داریم و رسانه ها مصاحبه ای با موضوع بررسی دستاوردهای حکومت رسول گرامی اسلام (ص) ترتیب داده اند، پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به سوال خبرنگاران دقیقا چه پاسخی خواهند داد؟

 

آیا صرفا از اقتصاد مردم مدینه، وضعیت منازل و شهرسازی، راه های مواصلاتی و امثال این مسائل سخن خواهند گفت یا در کنار این ها از شاخص هایی چون توحید، ولایت، مشروعیت، ایمان، مبارزه با طاغوت، شعائر اسلامی، علم، معرفت دینی، تعقل متصل به وحی، اخلاق، شهادت طلبی، عدل، انصاف و صدها مسئله اینچنینی دیگر سخن خواهند گفت؟اگر سخن خواهند گفت دقیقا با چه ترتیب و اولویتی؟

 

این ها تنها چند نمونه از شاخص های کارآمدی مبتنی بر اسلامی است که شاخص های غربی بویی از آنها نبرده اند و قطعا تحلیل جامع و صحیح زمانی رقم خواهد خورد که شاخص های آن مبتنی بر تمام ابعاد نیازهای بشر از جمله ابعاد مادی و معنوی توأمان، آن هم برآمده از متن اسلام باشد.

 

اگر چنین شد ده ها شاخص غربی که با مبانی نظام اسلامی مغایرت دارد حذف خواهد شد، ده ها شاخص دیگر تغییر مفهوم پیدا خواهد کرد، ده ها شاخص دیگر به آن اضافه خواهد شد که اتفاقا انقلاب اسلامی در آن اعجاز انگیز عمل کرده و حتی برخی از آرزوهای انبیا و اولیا (ع) در طول تاریخ را محقق کرده است؛ لذا تحلیل ما در این صورت یک تحلیل جامع و صحیح از شرایط و جایگاه انقلاب و جمهوری اسلامی خواهد بود. زمین بازی تغییر کرده و جایگاه، دستاوردها و کاستی های جمهوری اسلامی به طور صحیح، منطقی و به دور از بزرگنمایی و کوچک انگاری تحلیل می شود.

 

در این صورت دیگر فهم فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر کارآمدی و جایگاه بسیار خوب انقلاب اسلامی علی رغم وجود ضعف ها و کاستی هایی که برآمده از طبیعت حرکت به سمت قله است برای کسی سخت نخواهد بود.

 

انجام این رسالت بزرگ و تبیین آن در میان عموم مردم در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بر عهده نخبگان انقلابی، به خصوص جنبش دانشجویی و رسانه ها خواهد بود.