هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 04:41
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 14:44
پنجشنبه 5 مهر 1397 14:36 ساعت
2018-9-27 14:44:35
شناسه خبر : 293087
ما یک زاهد داریم و یک عارف، زاهد که می گوییم مراد همین زهد خشک است، همان کسانی هستند که حافظ در اشعارش از اینها می‌نالد. آنهایی که اهل زهد خشک اند دنبال کثرت عمل هستند، هزار مرتبه این ذکر را بگویند، اینقدر نماز بخوانند، اینقدر حج، اینقدر ختم قرآن و ... دنبال این هستند. اما آن کسی که عارف است دنبال کیفیت عمل است، کیفیت عمل یعنی اخلاص. چقدر این عمل مرا جلو می برد؟ چقدر من خلوص دارم در این عمل؟
ما یک زاهد داریم و یک عارف، زاهد که می گوییم مراد همین زهد خشک است، همان کسانی هستند که حافظ در اشعارش از اینها می‌نالد. آنهایی که اهل زهد خشک اند دنبال کثرت عمل هستند، هزار مرتبه این ذکر را بگویند، اینقدر نماز بخوانند، اینقدر حج، اینقدر ختم قرآن و ... دنبال این هستند. اما آن کسی که عارف است دنبال کیفیت عمل است، کیفیت عمل یعنی اخلاص. چقدر این عمل مرا جلو می برد؟ چقدر من خلوص دارم در این عمل؟
گروه معارف-رجانیوز: جلسه سوم از سلسله جلسات ماهانه شرح کلمات اخلاقی آیت الله بهجت(ره) به همت هیات کریم آل طاها(ع) (کانون دانش پژوهان نخبه) و مسجد لولاگر، روز چهارشنبه چهاردهم شهریور ماه در تهران برگزار شد. این مراسم با بیان احکام و خوانش فرازهایی از صحیفه حضرت امام خمینی(ره) آغاز  و با شرح فرازهایی از کلمات اخلاقی آیت‌الله العظمی بهجت(ره) ادامه یافت.
 
 
 
متن مشروح جلسه سوم را از نظر می‌گذرانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی هدانا سبل السلام و نهانا عن اتباع خطوات الشیطان و الصلاة و السلام علی افضل من دعل الی سبیل ربه بالحکمة و الموعظة الحسنة سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد صل الله علیه و علی اهل بیته  الطیبین و الطاهرین المعصومین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین
الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور  و تصل إلی معدن العظمة و تصیر أرواحنا معلقة بعز قدسک الهی وجعلنی ممن نادیته فأجابک و لاحظته فصعق لجلالک و ناجیته سرا و عمل لک جهرا
 
محور بحث ما کلمات عارف بزرگوار مرحوم آیت الله العظمی بهجت بود. دستورالعملی را ایشان نسبت به مقام معظم رهبری داشتند که این دستور را مورد بحث قرار دادیم، یک مقداری از توضیح باقی مانده، آن را هم عرض کنیم و وارد دستورالعمل بعدی ایشان بشویم، یعنی کلمات ایشان که مورد بحث هست، وارد اولین کلام ایشان بشویم. دستوری که ایشان نسبت به مقام معظم رهبری داشتند، این بود که این دعا را زیاد بخوانید: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»
عرض کردیم که این دعا معروف به دعاء الغریق است و در دوران غیبت کبری به واسطه فتنه های پیچیده ای که رخ می دهد و امتحانات سختی که فرا روی همه ما قرار می گیرد، به این دعا احتیاج داریم که توضیحاتش در جلسه قبل داده شد.
 
آیا خواندن دعا کافی است؟
یک مطلب اینجا باید به آن توجه شود و آن این است که آیا صرف خواندن این دعا راهگشاست؟ و یا چیز دیگری هم باید کنار این دعا ضمیمه بشود. صرف خواندن این دعا راهگشا نیست چون مشیت الهی این است که کارها روی حکمت و حساب و کتاب انجام بشود. این که انسان یک مسیری برای خود انتخاب کند که این مسیر تناسب با میزان قرآن و عترت نداشته باشد و فقط اکتفا بکند به دعای تنها، این راهگشا نخواهد بود. لذا کنار این دعا، آن چیزی که همه ما به آن احتیاج داریم، واکاوی درونی است یعنی دائما باطن خودمان را و نیت خودمان و مقاصد خودمان را مورد واکاوی قرار دهیم.
 
ما یک ظاهری داریم و یک باطنی. ظاهر ما معلوم است که چیست، آن چیزی که مهم است، باطن ما هست که چه نیتی داریم و چه مقصدی داریم و چه اهدافی داریم؟ إن الله يَنْظُرُ إِلَى‏ قُلُوبِكُم‏ ، از دل های ما آگاه است و می داند که چه هدفی داریم و چه مقصدی داریم، لذا اینها را باید انسان در همین دوران جوانی بررسی کند و ببیند چه مقدار علاقه به مقام دارد و چه مقدار علاقه به شهرت دارد و چه مقدار علاقمند به مرید پروری است، چه مقدار علاقه به دنیا دارد؟ اینها را بررسی کند و اگر نقص‌هایی در خودش می بیند که قطعا نقص هایی در وجود ما هست، اقدام جدی عملی برای برطرف کردن اینها داشته باشد، کنارش هم این دعا را مکرر بخواند.
 
روایات قرائت دعای غریق در دوران غیبت
و اما مدرک اینکه چرا این دعا را باید در دوران غیبت زیاد بخوانیم، چون ما در دوران غیبت با امتحانات و فتنه های پیچیده ای مواجه می شویم. آن کسی که این دعا از او صادر شده وجود مقدس امام صادق(ع) هست، خود حضرت دو روایت از ایشان نقل شده است یکی در کتاب شریف کافی و یکی هم در کتاب بحار. این دو روایت را دقت بفرمایید، خیلی روایت مهمی هست و باید دائما به این دو روایت توجه داشته باشیم.
 
روایت اول که از حضرت نقل شده و در بحار مرحوم مجلسی جلد 52 صفحه 101 هست، در روایت با چند قسم جلاله مطلب را امام بیان می کنند، یعنی با «والله» امام قسم می خورد. می فرماید: وَ اللَّهِ لَتُكْسَرُنَ‏ كَسْرَ الزُّجَاجِ» هم در این روایت چند قسم جلاله است و هم فعل هایی که در این راوایت آمده بیشترش با نون تاکید است. وَ اللَّهِ لَتُكْسَرُنَ  ببینید امام می فرماید به خدا قسم شما شکسته خواهید شد، حتما شکسته خواهید شد، لَتُكْسَرُنَ‏ كَسْرَ الزُّجَاجِ به خدا قسم شکسته می شوید حتما، مثل شکسته شدن شیشه. ما خودمان را از این روایت استثنا نکنیم، ما مورد خطاب این روایت هستیم، مثل شیشه شکسته می شوید. چرا مثل شیشه؟ وَ إِنَّ الزُّجَاجَ يُعَادُ فَيَعُودُ كَمَا كَانَ شیشه وقتی شکسته می شود این را ذوب می کنند، فَيَعُودُ كَمَا كَانَ دوباره مثل همان شیشه قبل که بوده دوباره بر می گردد. عده ای در این امتحانات شکسته می شوند و توبه می کنند و جبران می کنند و دوباره بر می گردند. این برای یک عده ای است. در جریان فتنه 88 همینطور بود بعضی شکسته شدند و بعد توبه کردند و دوباره برگشتند و فهمیدند اشتباه کردند. وَ اللَّهِ لَتُكْسَرُنَّ كَسْرَ الْفَخَّارِ به خدا قسم عده ای هم شکسته می شوند اما مثل شکسته شدن شیشه نیست، مثل سفال می شکنند كَسْرَ الْفَخَّار مثل سفال می شکنند وَ إِنَّ الْفَخَّار لَا يَعُودُ كَمَا كَانَ، اما سفال دیدید وقتی می شکند همینطور می ماند و دیگر نمی توان برگردانند مثل حالت قبل، عده ای در فتنه های آخر الزمان مثل سفال می شکنند و دیگر راه برگشت ندارند که مثل سابق بشوند. وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ باز هم تاکید است، به خدا قسم شما امتحان می شوید وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ  باز هم با نون تاکید، به خدا قسم شما غربال خواهید شد كَمَا يُغَرْبَلُ الزُّؤَانُ‏ مِنَ الْقَمْح‏ همانطور که گندم را غربال می کنند تا ان دانه های تلخش را جدا کنند.
 
 
پس ببینید، خودمان را استثنا نکنیم، این مسائل اقتصادی که الان پیش آمده، خیلی ها دارند در این مسائل غربال می شوند. یک وقت کسی هست از دولت سوال دارد و از مجلس سوال دارد و مطالبه می کند، باید هم بکند، باید این را مراقبت کرد که هم خودتان و هم خانواده تان و هم رفقایتان این را مراقبت کنید. کاری که الان رهبر عزیز دارد این است که کار هر کسی را از خودش ایشان می خواهند مطالبه کنند. دولت می تواند این کار را انجام دهد، راه دارد و باید انجام دهد. اما پازلی که دشمن طراحی کرده این است که بیاید نظام ولایی را ناکارآمد جلوه دهد و این مطالبات را ببرد به سمت مقام معظم رهبری، آقا چرا کاری نمی کند؟ این را باید خیلی مراقبت کرد.
پس ببینید ما امتحان خواهیم شد، امام قسم جلاله خوردند، غربال خواهیم شد، در این امتحان و غربال بعضی مثل شیشه شکسته خواهیم شد و بعضی مثل سفال شکسته خواهیم شد. باید مراقب بود در این تورم بی حساب و کتاب که بخش زیادی اش ناشی از سوء مدیریت بسیاری از این کارگزاران و دست اندر کاران نظام است، جوری نشود با نظام و با ولایت و با دین و با نماز و با مسجد ما زاویه بگیریم.
 
این یک روایت، منتها این غربال و امتحان را باید توجه داشته باشیم، که هر کسی که معرفتش، آگاهی اش و مسئولیتش بیشتر است و موقعیتش بیشتر است، بیشتر در معرض تهدید است، چرا؟ چون اگر بنده در این امتحانات شکسته بشوم یک عده ای را گمراه خواهم کرد اما یک آدم عادی فقط خودش گمراه می شود.
 
روایت دوم این است که راوی در  کافی (ط اسلامیه) جلد 1 صفحه 335  می گوید: «كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُلُوساً»  ما پیش امام صادق(ع) شسته بودیم فَقَالَ لَنَا امام فرمودند إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً برای امام عصر یک غیبتی رخ خواهد داد الْمُتَمَسِّكُ‏ فِيهَا بِدِينِهِ‏ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ( در نسخه دیگر آمده كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ بيَدِه‏ ) آن کسی که می خواهد در دوران غیبت دینداری بکند، دینداری به قدری سخت خواهد شد که مثل کسی است که دست خودش را به درخت خاردار قتاد می کشد. قتاد یک درختی هست که خاردار است و خارها به سمت بالا هست و وقتی می خواهند این خارها را از بین ببرند، خرط قتاد یعنی اینکه یک دست باید بالای آن را نگه دارد و با یک دست دیگر از بالا بیاورد پایین، چقدر سخت است؟ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ‏ اما این کار را با دستش انجام داد و گفت اینطور باید بکشد.  فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ الْقَتَادِ بِيَدِهِ ، شوک یعنی خار، کدام یکی از شما تحمل دارید، خارهای این را در دستتان تحمل کنید. بعد راوی می گوید: ثُمَّ أَطْرَقَ مَلِيّاً  لحظه ای امام صادق ع سرشان را پایین انداختند و فرمودند: ثُمَّ قَالَ إِن‏ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً امام زمان یک غیبتی دارد، فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِه‏. بنده باید در این دوران غیبت، تقوا اختیار کنند و به دین خودشان بچسبند و جدای از دین نشوند. این هم روایت دوم. پس ما یک خطری را همه ما در پیش داریم یعنی الان همه ما در این خطر هستیم، در امتحان الهی و در غربال مر هستیم. لذا با همه وجودمان باید این دعا را بخوانیم که: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک».
 
شرح رهبر انقلاب بر دستور آیت‌الله بهجت(ره)
مقام معظم رهبری وقتی این بیان دستور آقای بهجت را نقل می کنند در توضیح این دستور یک قطعه ای و چند فرازی از دعای صحیفه سجادیه را مطرح می کنند و بعد هم یک بیت از حافظ را. آن دعایی که ایشان بیان می کند این است که می فرماید: امام سجاد(ع) به خداوند عرض می کند أَمِتْنَا مُهْتَدِين‏ غَيْرَ ضَالِّينَ، طَائِعِينَ غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ، تَائِبِينَ غَيْرَ عَاصِينَ این دعا را مقام معظم رهبری در توضیح این دستور مرحوم آیت الله بهجت نقل کردند، خب این دعا یعنی چه؟ یعنی این را باید از خدا بخواهیم. عرض می کنیم که: أَمِتْنَا خدایا ما از این دنیا برویم اما با چه حالی از این دنیا به عالم برزخ منتقل شویم؟ می فرماید: مُهْتَدِين‏، معنای این دعا این است که سعادتمندی انسان در هنگام مرگ معلوم می شود. الان بنده سعادتمندم؟ معلوم نیست، شما سعادتمندی؟ معلوم نیست. این در لحظه انتقال از این عالم به عالم برزخ معلوم خواهد شد. أَمِتْنَا مُهْتَدِين: من هدایت شده از این دنیا بروم. خب خیلی ها هدایت شدند اما از صراط مستقیم انحراف پیدا می کنند: غَيْرَ ضَالِّينَ هدایت شده ای که دیگر هیچ انحرافی به صراط مستقیم پیدا نکنم، همین تنها؟ نه بلکه طَائِعِينَ، من جوری از این دنیا بروم که جزء کسانی باشم که انقیاد محض نسبت به اوامر الهی دارند، تسلیم محض و منقاد محض. غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ این را دو جور می توان خواند:  هم غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ و هم غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ. اگر این را بخوانیم غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ یعنی من جوری از این دنیا بروم که این عبادات و طاعاتی که انجام می دهم از روی اکراه نباشد و از روی حب باشد، حباً للّه طاعت الهی را انجام دهم. نماز شب می خوانم، نماز صبح می خوانم، روزه می گیرم، خمس می دهم، واجبات مالی را انجام می دهم، حباٌ باشد نه با حال اکراه، نه با حال جبر.
 
اگر این را به صیغه مفعول بخوانیم غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ ، یعنی از روی ترس از عقاب نباشد، تمام توجه ام این است که رضای محبوبم چیست؟ چون رضای او این است که این طاعت را انجام دهم، دارم انجام می دهم. تَائِبِينَ  در حالی که از دنیا بروم که بازگشت به خدا کردم و از گناه فاصله گرفتم و تارک گناه هستم. غَيْرَ عَاصِينَ جوری من در دایره توبه آمدم که دیگر از این دایره خارج نمیشوم به  سمت گناه، غَيْرَ عَاصِينَ خارج از دایره طاعت الهی نمی شوم.
 
این هم معنای دعایی که حضرت آقا در توضیح کلام مرحوم آقای بهجت داشتند. بعد یک بیت از حافظ از ایشان دارند که: حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است، کس ندانست که آخر به چه حالت برود. حکم مستوری و مستی کنایه از پرهیزکاری و گناه است که اینکه من از این عالم با حال تقوا و پرهیزکاری می روم یا با حال گناه؟ کس ندانست که آخر به چه حالت برود. این است که باید نگران معنویتمان باشیم و این دعایی که این فقیه عارف دارد را مکرر بخوانیم.
 
ماجرای خواب عجیبی که علامه طباطبایی(ره) برای مرحوم بهجت تعریف کردند
اولین کلامی که مرحوم آقای بهجت در این کتاب دارند، دارند باید ریشه این کلام بیان شود، خیلی راهگشاست، حالا ایشان یک مصداق را ذکر کردند اما عمومیت دارد.
کلام اول ایشان، جریان خوابی را مرحوم آقای بهجت از مرحوم علامه طباطبایی شنیدند و این را از مرحوم علامه نقل می کنند. این خواب را مرحوم علامه در نجف برای مرحوم آقای بهجت نقل کردند. مرحوم علامه می فرمایند که یکی از شاگردان مرحوم صاحب کفایه مرحوم آخوند خراسانی، آقا شیخ عبدالله گلپایگانی نامی بوده است. ظاهر این حکایت این است که مرحوم علامه طباطبایی خودشان این خواب را دیدند. در خواب می بینند و می گویند چه کردی؟ ( البته یک احتمالی هست که خواب را دیگری دیده باشد اما آن که نقل شده ظاهرش این است که مرحوم علامه خواب را دیدند) می گویند در آن عالم چه کردی؟ نوعا هم کسانی که به آن عالم می روند کمتر هست که از وضع عالم برزخ گزارش بدهند به اهل دنیا، لذا دیدید این جور چیزها خیلی کم است. می گویند چه کردی؟ خواب هست اما این خواب ریشه قرآنی و روایی دارد یعنی رویای صادقه است. ایشان می گوید به تمام اعمال من اشکال گرفتند. خوب دقت کنید به تمام اعمال من، نماز من، روزه من، واجبات من، مستحبات من، اشکال گرفتند. تنها به من درّی که به اندازه تخم مرغ بود و برق می زد، این را فقط دادند. درّ برزخی با درّهای دنیا متفاوت است. گفتند تو فقط این را داری، خوب دقت کنید اینها را، چه کسی نقل می کند؟ مرحوم اقای بهجت، از چه کسی نقل می کند؟ مرحوم علامه. این مسئله مهم است، وقتی آقای بهجت این را نقل می کند یعنی مطلب درست است و می خواهد به ما هشدار دهد. گفتند تو فقط این را داری. گفتم خب این چیست؟ این صورت برزخی چیست که به من دادید؟ گفتند تو در یکی از این سفرهایت که به حرم حسین بن علی(ع) مشرف بودی، پیاده می رفتی، در راه خسته شدی، برای استراحت نشستی و در حالی که خسته شده بودی و پاهایت از سختی راه خسته شده بود، در کناری نشستی و از دهانت این کلام بر آمد: الحمدلله. این الحمدلله همین درّی است که الان به تو دادند.
 
ببینید می گوید به همه اعمال من اشکال کردند، یعنی این آقا پیاده می رفته حرم سیدالشهدا(ع)، زیارت هم کرده، به آن زیارت هم اشکال کردند، به آن پیاده روی هم اشکال کردند. به آن الحمدلله ای که خسته شده بوده و در راه هم بوده و در حرم سید الشهدا(ع) هم بوده می گوید الحمدلله، این را از او می خرند. این یعنی چه؟ این یعنی کیفیت عمل. این همان چیزی است که از مهمات سیر و سلوک است. ما یک زاهد داریم و یک عارف، زاهد که می گوییم مراد همین زهد خشک است، همان کسانی هستند که حافظ در اشعارش از اینها می‌نالد. آنهایی که اهل زهد خشک اند دنبال کثرت عمل هستند، هزار مرتبه این ذکر را بگویند، اینقدر نماز بخوانند، اینقدر حج، اینقدر ختم قرآن و ... دنبال این هستند. اما آن کسی که عارف است دنبال کیفیت عمل است، کیفیت عمل یعنی اخلاص. چقدر این عمل مرا جلو می برد؟ چقدر من خلوص دارم در این عمل؟
 
امام رضوان الله یک بیانی دارند خوب دقت کنید، حالا نظر اسلام را درباره کیفیت عرض خواهیم کرد، حالا بیان امام را ببینید، ببینید ما چقدر از این حقایق فاصله داریم. این در اربعین حدیث امام است و در اوایل اربعین حدیث امام هم هست: تو که بحمدلله مومنی، انبیا ص را صادق می دانی، تو که اخبار وارده در کتب معتبره ما را که همه علمای امامیه قبول دارند، درست می دانی، تو که ادعیه و مناجات وارده از ائمه معصومین ع را صحیح می دانی، تو که مناجات مولای متقیان امیرالمومنین(ع) را دیدی  (دعای کمیلشان هست، مناجات شعبانیه هست، مناجات ائمه معصومین، همین دعای عرفه) تو که مناجات سید الساجدین(ع) را در عای ابوحمزه دیدی، (خب این دعای ابوحمزه است در ماه مبارک رمضان، ببینید ما می گوییم ختم قران چقدر کردیم، چقدر دعا خواندیم چند تا دعای ابوحمزه خواندیم، اما آنکه عارف است اینطور حرف می زند) قدری تامل کن در مضمون آنها، قدری تفکر نما در فقرات آنها، لازم نیست یک دعای طولانی را یک دفعه با عجله و شتاب بخوانی و تفکر در معانی اش نکنی. ( بعد ببینید اما خودشان را استثنا نمی کنند) بنده و شما حال سید سجاد(ع) را نداریم که آن دعای مفصل را با حال بخوانیم، شبی یک ربع آن را با حال بخوان و تفکر کن در فقراتش، شاید صاحب حال بشوی.
 
او می خواهد ما وقتی دعای ابوحمزه می خوانیم خودمان صاحب حال شویم و این معارف در وجود ما رسوخ پیدا کند. این همان کیفیت عمل است. تمام این کتب اسرار حج، آداب الصلاة، اسرار الصلاة، سر الصلاة، تمام اینها برای این است که کیفیت عمل در ما بالا رود. بله اسلام به کمیت اهمیت می دهد، در نماز جماعت هر چه تعداد بیشتر شود، ثواب نماز بیشتر است، در فلان شب این ذکر به این تعداد گفته شود، اما نه کمیت بی کیفیت، کمیت سر جای خودش اما مهم کیفیت است.
 
اهمیت اخلاص در عمل
خدا رحمت کند استاد بزرگوار ما فقیه عارف مرحوم آیت لله جعفری را، مجلس روضه ای بود بعد از فوت مرحوم آیت الله پهلوانی در مجلسشان، یکی از رفقای ما خواب دیده بود که جمعیتی که آمدند در این جلسه برای روضه نه سمت قبله نشستند و نه سمت امام هشتم، بلکه به سمت دری که این در نه سمت امام هشتم(ع) بود و نه سمت قبله، به آن سمت نشستند. این را برای مرحوم اقا سید عبدالله جعفری نقل کردند، ایشان فرمودند که از آن در چیزی می آمده و از آن در پذیرایی می شدند؟ گفتند بله از آن در چیزی می آوردند. فرمودند: خب آنهایی که شرکت کردند، خالص خالص نبودند، انگیزه استفاده از آن پذیرایی را داشتند این است که نه به سمت قبله بودند و نه به سمت امام هشتم(ع)، به سمت آن در بودند که از آنجا پذیرایی می شدند. بعد ایشان فرمودند البته کرم سیدالشهدا(ع) زیاد است و همینها هم با همین ناخالصی ها ایشان می خرد. اما حیف است که آدم بتواند کاری را خالصانه انجام دهد اما ناخالصی واردش کند.
 
 این مسئله کیفیت، در مسئله انقلاب خودمان هم مسئله است، یک مسئله جدی است. امام رضوان الله وقتی که مردم به جمهوری اسلامی رای دادند، در صحیفه یک بیانی از ایشان نقل شده، می فرمایند:
 دو مسئله است ( خوب دقت کنید، الان دشمن آن کیفیت را در معرض تهدید قرار داده است، دشمن را هم می گوییم نه اینکه فقط آمریکا و غیره باشند، آنها یک مصداق دشمن هستند، خیلی هم در داخل دارند پازل دشمنان بیرونی و طراحان بیرونی را تکمیل می کنند) یک مسئله عدد است (عدد یعنی کمیت) که در تاریخ همچون عددی نمی توانند نشان بدهند ( که از سی و چند جمعیت، بیست میلیون رای بدهند، این کمیت ) یک جهت هم کیفیت است که بالاتر است  ( امام این مسئله کیفیت را عرض کردم خیلی به آن توجه داشتند) یک وقت این است که مردم می روند رای می دهند ( این می شود کمیت، کیفیت چه؟ می فرماید) یک وقت علاقه و عشق هم دارند ( علاقه دارد به انقلاب، عشق به انقلاب دارد و عاشق به انقلاب است) مردم با یک عشق و علاقه ای رای دادند که این کیفیت هم هیچ سابقه ندارد.
 
دشمن این عشق و علاقه را برایش برنامه ریزی کرده که این را کمرنگ کند. چرا؟ چون آن چیزی که شهید حججی می سازد، آن چیزی که شهید حسین فهمیده طراحی میکند، آن چیزی که بچه های ما را در خارج از مرزها به دفاع از اسلام و اهل بیت می کشاند، همین عشق و علاقه است. اینها که اهل برهان و فلسفه و حکمت که نبودند، عاشق بودند، این را می خواهند کمرنگ کنند. پس مسئله کیفیت، مسئله مهمی است.
 
ریشه این کیفیت در خود قرآن بیان شده، خوب دقت کنید آیه را، این آیه را بنویسید، در خانه تان نصب کیند، در جیبتان داشته باشید: الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ خداوند نظام طبیعت را که نظام مرگ و زندگی است خلق کرد، برای چه؟ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا، نفرمود اکثر عملا، فرمود أحسن عملا، این نظام خلقت را، نظام مرگ و حیات را خداوند خلق کرد برای اینکه شما مورد امتحان قرار بگیرید، معلوم شود عمل کدامتان بهتر است نه اینکه عمل کدامتان بیشتر است.
 
تمام پیشرفت‌ها مرهون اخلاص رهبر انقلاب است
در یک سفری که مقام معظم رهبری به قم آمدند، این سفر آخرشان که قم آمدند، بنده با مرحوم فقیه عارف اقا سید عبدالله جعفری تهرانی رفتیم خدمت آقا، حالا آنجا چه اتفاقی افتاده و چه مطالبی بعدش در راه مطرح شد بماند، این را می خواهم عرض بکنم، ایشان در همین راهی که داشتیم می آمدیم، فرمودند: فلانی! یادت می آید شما چند وقت قبل این پیشرفت های موشکی را برای من نقل می رمدی؟ عرض کردم بله آقا، سپاه، خدا رحمت کند شهید تهرانی مقدم چه کارهایی انجام دادند و چه کارهایی می کنند و اینها، فرمودند یک چیزی می خواستم به شما بگویم. عرض کردم: بفرمایید، فرمودند: تمام این پیشرفت هایی که حاصل می شود، درست است این بچه ها زحمت می کشند و خالصانه کار می کنند، اما تمام این پیشرفت هایی که الان دارد حاصل می شود، مرهون اخلاص این مرد است یعنی مقام معظم رهبری، این یعنی کیفیت. وقتی کیفیت بالا باشد، آثار خودش را در جامعه ایجاد می کند.
 
یک دانه از این مسائلی که الان اتفاق افتاده، یک دانه اش اگر در هر حکومتی اتفاق می افتاد به وادی سقوط می رفت. چرا این نظام سر پاست و هنوز حرف دارد در داخل و بیرون؟ معلوم است امدادهای غیبی است و یک نفس هایی است که دارد کار می کند. این می شود کیفیت. ؟ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا دنبال بهتر بودن باشیم نه بیشتر بودن بلکه بهتر بودن.
 

 



کلیدواژه ها »

دیدگاه کاربران

احسنت به این خبرگزاری، الحمدلله که شما هستید، اینگونه معنویت را در اخبار روز می گذارید و وجهه های زیبای مملکت را نمایش می دهید