هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 07:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 18:59
يكشنبه 18 مرداد 1394 18:38 ساعت
2015-8-9 18:59:09
شناسه خبر : 219206
در شرایطی که  مقامات نظامی آمریکا ضمن تاکید بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، معتقدند با اجرای این توافق حملات نظامی به جمهوری اسلامی ایران «هدفمند تر» خواهد شد، سرلشگر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان طی یادداشتی بدون کوچکترین اشاره به حفره های امنیتی- نظامی بزرگ قطعنامه 2231 و برجما، به بیان 16 نکته آن پرداخت.
در شرایطی که مقامات نظامی آمریکا ضمن تاکید بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، معتقدند با اجرای این توافق حملات نظامی به جمهوری اسلامی ایران «هدفمند تر» خواهد شد، سرلشگر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان طی یادداشتی بدون کوچکترین اشاره به حفره های امنیتی- نظامی بزرگ قطعنامه 2231 و برجما، به بیان 16 نکته آن پرداخت.
گروه سیاسی- رجانیوز: در شرایطی که هنوز فرصت قانونی بررسی برای تصویب یا عدم تصویب متن نهایی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مراجع قانونی کشورمان به پایان نرسیده و همزمان مقامات نظامی آمریکا ضمن تاکید بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، معتقدند با اجرای این توافق حملات نظامی به جمهوری اسلامی ایران «هدفمند تر» خواهد شد و در حالی که انتظار می رفت واکنشی محکم و نظامی از سوی ارشدترین مقام نظامی کشور برای این نقل ارائه شود، سرلشگر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان طی یادداشتی بدون کوچکترین اشاره به حفره های امنیتی- نظامی بزرگ قطعنامه 2231 و برجما، ترجیح را بر آن داده اند که به بیان 16 نکته مثبت این توافق بپردازند، کاری که وظیفه مقامات سیاسی و سیاست خارجی کشور و نه وظیفه ارشدترین مقام نظامی کشور به شمار می رود.
 
به گزارش رجانیوز، این اظهار نظر از سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی منتشر شده است که سه ماه قبل و در روزهای بعد از مذاکرات لوزان نیز این مقام نظامیپیام تبریکی عمومی را برای مقام معظم رهبری  ارسال کرد و معظم له در پاسخ به این مساله در 20 فروردین 94 فرمودند: «اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی؟ آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را». اما سرلشکر فیروز آبادی این بار با انتشار 16 نکته مثبت در باره مذاکرات اخیر، مطالبی را بیان کرده که به نظر می رسد انتشار چنین متنی در شرایط کنونی، از منظر راهبردی به رسانه های غربی پالس های نادرستی ارسال می کند و آن تایید همه جانبه یک توافق ضعیف نظامی- امنیتی، از سوی عالی ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران است.
 
به عبارت دیگر، در حالی که بر اساس مذاکرات وین و قطعنامه 2231 برخی از توانمندی های نظامی کشور به طور جدی و نگران کننده ای «محدود» شده اند، تاکید سرلشگر فیروزآبادی بر نقاط مثبت برجام و قطعنامه، سیگنال های خطرناکی را به افکار عمومی داخلی و خارجی ارسال میکند.
 
نگرانی بیشتر نیز از آنجایی نشات می گیرد که در متن منتشر شده از سوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، برخی از محدودیت ها و نقاط کاملا منفی قطعنامه 2231 به طور عجیبی جزو «نقاط مثبت»  ذکر شده است.
 
به عنوان مثال در شرایطی که بر اساس قطعنامه 2231، جمهوری اسلامی ایران با محدودیت های 8 و 5 ساله برای تست موشک های بالستیک خود و همچنین خرید و فروش تسلیحات نظامی روبروست، آقای فیروزآبادی با این استدلال عجیب که این مساله به نسبت قطعنامه های گذشته با لحنی «توصیه ای» به جای «آمرانه» مطرح شده است، آن را نکته ای مثبت تلقی کرده است! این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا قبل از این هیچ یک از قطعنامه های ظالمانه و غیر قانونی گذشته شورای امنیت علیه محدودیت های نظامی و هسته ای خود را از اساس به رسمیت نمی شناخت و برای صدور آنها نیز هیچ گونه مذاکره و گفتگویی با 1+5 انجام نداده بود اما امروز قطعنامه 2231 بعد از مذاکرات طولانی میان ایران و 1+5 در دولت یازدهم صادر شده و حتی اگر بپذیریم که محدودیت های نظامی این قطعنامه برای ایران با ادبیاتی «غیر آمرانه» به نگارش در آمده است اما از آنجایی که ایران برای این محدودیت ها بر اساس مذاکره با 1+5 به توافق رسیده است، نقض آن هزینه های بسیار جدی برای کشور خواهد داشت. ضمن اینکه بر اساس فرمایشات صریح و آشکار رهبر معظم انقلاب اساسا مذاکرات دولت یازدهم با آمریکا فقط منحصر به موضوع هسته ای بوده و امروز باید تیم مذاکره کننده کشورمان پاسخگو باشد که با کدام مجوز وارد مذاکره بر سر موضوعات غیر هسته ای از جمله محدودیت های نظامی ، موشکی و تسلیحاتی برای کشور شده است؟
 
از سوی دیگر در قسمت های دیگری از مطلب منتشر شده از سوی سرلشگر فیروزآبادی، نکاتی به چشم می خورد که به نظر می رسد به لحاظ فنی و حقوقی مورد اجماع کارشناسان نیست و محل بحث و انتقاد جدی است، از جمله تاکید رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان بر خروج ایران از ذیل فصل هفت شورای امنیت.
 
بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان معتقدند اساسا هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران مانند عراق یا لیبی و ... ذیل «کلیت» فصل هفت نبوده  بلکه تنها ذیل ماده ۴۱ فصل هفت بوده که اتفاقا امروز هم اگرچه کلیت قطعنامه 2231 ذیل ماده 25 منتشر شده است اما  قسمت های مهم و قابل توجهی از این قطعنامه از جمله بخشی از آن که محدودیت های موشکی بر ایران تحمیل می کند، همچنان کشورمان را ذیل ماده 41 از فصل هفت حفظ کرده است.
 
لذا نه در گذشته و نه امروز هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا ماده ۴۲ فصل 7 که منجر به حمله نظامی به کشور شود نبوده است، بلکه تنها تفاوت گذشته با امروز اینجاست که تا پیش از این ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی شورای امنیت را به رسمیت نمیشناخت ولی امروز در اثر مذاکرات دوسال قبل، به دست خود با پذیرفتن قطعنامه 2231 و بخشهایی از آنکه ایران را ذیل ماده 41 فصل 7 حفظ کرده است، به این مساله تن داده است.
 
همچنین در جای جای مطلب سرلشگر فیروزآبادی مطالب عجیب و حیرت آور دیگری مبنی بر نکات مثبت برجام و قطعنامه 2231 ذکر شده که به لحاظ حقوقی و فنی بسیار محل بحث جدی است؛ از جمله رعایت شدن اصل «تناظر تعهدات داوطلبانه در برجام» که یکی از اصلی ترین محورهای انتقادات کارشناسان در مدت اخیر بوده است و از قضا به نظر می رسد این مساله که یکی از مهم ترین خطوط قرمز رهبر انقلاب نیز بوده است، به طور جدی نقض شده و در آینده می تواند منشاء مشکلات جدی در روند اجرای توافق باشد.
 
 
در هر صورت انتشار چنین مطلبی از سوی فردی مانند آقای فیروزآبادی در شرایط حساس کنونی، یادآور پیام تبریک زودهنگام ایشان به رهبر معظم انقلاب بعد از توافق لوزان بود که معظم له در واکنش به آن مساله چنین کاری را غیرقابل دفاع توصیف کردند. لذا امید می رفت تا اگر آقای فیروزآبادی قصد تجلیل از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را داشتند ضمن این کار، برخی از حفره های امنتی- نظامی خطرناک قطعنامه 2231 و مذاکرات وین را نیز به عنوان یک صاحب نظر در امور نظامی مورد تاکید قرار می دادند تا از این مطلب وی، در رسانه های بین المللی به عنوان سند ذوق زدگی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بابت انعقاد یک توافق بد، یاد نشود و طرف غربی نسبت به تهدید نظامی کشورمان در شرایط کنونی جری تر و تشجیع نشود.
قطعا از یک مقام ارشد نظامی به عنوان نماد قوه قاهره نظام، انتظار پرداختن به بدبینانه ترین زوایای یک توافق بین المللی وجود دارد و اساسا جایگاه مقام نظامی این رویکرد را ایجاب می کند تا بواسطه این نگاه، کوچکترین احتمالات برای ناامن شدن کشور نیز مسدود شود. با این حال جابجایی نقش ها و تلاش برای دیدن خوشبینانه ترین وجوه توافق، از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امری است که قطعا مغایر با جایگاه سازمانی جناب فیروزآبادی تحلیل خواهد شد و از آن برداشت ذوق زدگی کل نظام درباره یک توافق غیرقابل دفاع در مجامع بین المللی صورت می گیرد.
 


دیدگاه کاربران

همه اشتباه می گن فقط شما درست میگید!!!!!!

قبلا درباره آقای فیروزآبادی طور دیگری فکر می کردم ولی حمایت های ایشون از توافق نظرم رو عوض کرد.

مگر نه نظامی ها نباید در سیاست دخالت کند. چرا ایشان هم در فیلم تبلیغاتی آقای روحانی شرکت می کند و الان هم ..
اگر این بنده خدا برای جناح مقابل تبلیغ می کرد، حالا لایه اوزن را اصلاح طلب ها پاره کرده بودند.

ایشون بالاترین مقام نظامی کشور و از نزدیکترین افراد به حضرت آقا هستند لطفا وقتی سخن مستدل ایشون به مذاقتان خوش نمیاد حرف نزنید سنگین ترید واللا

من هنوز زبان دارم... حرف مرا از خودم بشنوید/

اینکه ایشون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هستند دلیل نمیشه که هر نظری میدهند قابل نقد نباشه

به حضرت اقا نزدیک باشه خوب که چی؟ رهبری فرمودند حرف من را از زبان خودم بشنوید نه از منصوبان

اصلا نفهمیدیم چی شد ماده چهل چیه یکم بواضح تر توضیح بدید مردم که به اندازه شما خبره نیستند
وظیفه شماست واضح گویی کنید

آفرین به رجانیوز. تعارف بی تعارف... و معیارها مشخص.

بسیاری از مواد خام و غیر خاو و ابزارهای مختلف که در صنعت هسته ای و به خصوص در تحقیق و توسعه مورد استفاده است در صنایع نظامی همکاربرد دارد چگونه می شود تحریم تصلیحاتی به خصوص در خرید مواد باشیم در عین حال تحریم ها در خصو صنعت هسته ای را رفع شده بدانیم ؟؟

تحلیل جالبی بود قابل توجه سردار

فرق شما فقط یک کلمه است انصاف در وجود خود ندارید چون خدا ندارید

شاید برای تحقق شعار امسال و جلوگیری از جبهه گیری دولت برابر نظامیان و برای مصلحت نظام چنین مواضعی اتخاذ میکنند شاید...

نباید بابت انتقاد یا حمایت از توافق به کسی خرده گرفت. قرار نیست چون نظامی هست منتقد توافق باشد.

جناب آقای فیروزآبادی شماميدانيدکه بااین توافق موشک های ماکالبدشکافي و نحوه مقابله با اون برای گتبداهني تقویت خواهدشد
شماميدانيد دروزهای پایانی توافق مبنی بر رفع تحریم های تسلیحاتی گروه مذاکره هسته ای ما باسست عمل کردندونتونستن این تحريموبردارند درصورتی که روسیه و چین به شدت دراین موردازايران حمایت ميکردند
شماميدانيدبااين توافق دستاوردهای مهندسین ودانشمنداي هسته ای ونطامي به فنارفت
پس. اگرميدانيداين صحبتهارونکنيد

((در حاشیه اظهار نظر اخیر سرلشگر فیروزآبادی درباره برجام))
با همه احترام و علاقه ای که به شما رجانیوز دارم ولی این کارتون صحیح نیست نباید علنی
از سرلشگر فیروز آبادی انتقاد میکردید نکته دوم اینکه ایشان در آخر صحبت گفت که بهتره مجلس
این توافق را تصویب نکنه یعنی قانونا پذرفته نشه تا برای ایران با ر حقوقی داشته باشه
به همان صورت داوطلبانه اجرا بشه تا هم از نکات مثبتش استفاده بشه کرد هم به نکات منفی توجه نکرد
ولی مهمترین اصل در اینجا حفظ وحدت هست البته بنده خودم شخصا به دولت آقای روحانی انتقا دا ت
بسیار شدید کرده ام اما گمان کنم دشمن هم فهمیده که ایرانی ها گوشت تن همدیگه را بخورند استخونش را دور نمیریزند
و به موقع هم چنان همه از اصلاح طلب و اصولگرا و تندت رو و کند رو پشت هم و زیر پرچم ولی فقیه جمع می شند
که دنیا را ا نگشت به دهان میکنند .

بابا ما فهمیدیم هر کس در هر مقام و موقعیت و تخصص و تجربه و دانش و سابقه کاری باشه و موافق توافق باشه میشه ضد انقلاب و کج اندیش و سطحی و در مقابل هر انسان با کمترین تجربه و دانش و تخصص و موقعیت و کمتریت اشراف به مسایل مهم روز مملکت باشه و فقط اندکی مخالف توافق باشه میشه انسان انقلابی و عمیق و شرف نگر بابا ما فهمیدیم که فقط شما و موافقین ساسی شما می فهمند بقیه .... خوب شد (البته که منتشر نمیکنید چون ...نیستید چون ...ندارید.چون...هستید.)

من اصلا نه انقلابی هستم نه دین دارم ولی این رو میدونم که اگه دست آمریکا به کشورمون برسه اول میاد نفت و معدن هارو غارت میکنه دلش به حال من و تو نمیسوزه بیاد به فکر رفاه ما باشه دشمن دشمنی میکنه .الان هم با راه انداختن داعش صهیونیستی همه رو مشغول کرده که نفت منطقه رو چپاول کنه.شما که نظر میدید موافق یا مخالف توافق متن برجام رو خوندید که نظر میدید یا به خاطر طرفداری از گروهی چشم بسته میگی قبوله.ساده نباشید.شما دارید ناموستون رو به اجنوی میفروشید....

کدوم تخصص کدوم متخصص حتی از توافقنامه نمی تونند دفاع کنند اومدن دهن منتقد رو می بندن این چه توافقیه که هم پیاز وهم کتک خوردیم هم پول دادیم..... با مدیحه سرایی و حرفای گل وبلبلی که نمیشه جواب نقد تخصصی روداد

از کامنت شما و ادبیاتتون مشخصه ک تکلیف موافق و مخالف توافق چیه ! از نظر رییس جمهور موافقا همه باشعور و مخالفا همه کاسب تحریمن ! در مقابل انتقاد هم توقیف میکنن دستور تعریف و تمجید و سانسور خبری میدن و بعدهم توهین میکنن! هر عقل سلیمی ب این حرکات شک میکنه ! اگه مفاد این توافق انقد عزتمندانه س اینهمه سانسور و دور زدن چیه؟؟؟

بازهم اقدامی که به جا نبود.

خدا عاقبتشو بخیر کنه

رجانیوز، آب رو جایی بریز که میسوزه

جناب فیروزآبادی، مگر دوستان ما در تیم مذاکره کننده نمی گفتند این قطعنامه انقدر با اهمیت است که شش قطعنامه قبلی را حذف می کند، خب حالا وقتی سوال می کنیم این بندهای خطرناک موشکی و انتقال سلاح چیست می گویند نقض قطعنامه نقض برجام نیست، یک نفر به ما بگوید قرار است این قطعنامه اجرا شود یا نه. نمی توانیم بگوییم این قطعنامه هم افتخار است هم آن را نقض می کنیم. ما می فهمیم و بی شعور نیستیم..

ماهم فکر میکردیم نزدیکتری مقام نظامی به رهبری هستند البته همانطور که فکر میکردیم ولایتی نزدیکترین مشاور ... و.....

كجايند سردار شهيد باكري ها، همت ها و وووو
ملت خودش بايد كاري كند.