هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 02:44
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 13 شهريور 1401 ساعت 14:59
يكشنبه 13 شهريور 1401 14:18 ساعت
2022-9-4 14:59:13
شناسه خبر : 360399
با گذر زمان و فرا رسیدن زمستان، کشورهای اروپایی دیگر جای مناسبی برای زندگی نخواهند بود؛ چراکه عدم تامین انرژی به مقدار کافی و در نتیجه آن بیکاری و گرانی، زندگی در این کشورها را با معضلاتی روبه‌رو خواهد کرد که حل آن‌ها تنها با تصمیمات سیاسی و اعلام بی‌طرفی دولت‌ها در مناقشه‌ی با اوکراین امکان‌پذیر است.
با گذر زمان و فرا رسیدن زمستان، کشورهای اروپایی دیگر جای مناسبی برای زندگی نخواهند بود؛ چراکه عدم تامین انرژی به مقدار کافی و در نتیجه آن بیکاری و گرانی، زندگی در این کشورها را با معضلاتی روبه‌رو خواهد کرد که حل آن‌ها تنها با تصمیمات سیاسی و اعلام بی‌طرفی دولت‌ها در مناقشه‌ی با اوکراین امکان‌پذیر است.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: کشورهای قاره‌ی سبز که همیشه خود را برتر از دیگر کشورها دانسته و سعی‌بر جلوه دادن وضعیتی مطلوب از خود بوده‌اند، اکنون با تصمیمات دولتمردان خود، دچار بحران‌هایی شدند؛ بحران‌هایی که ریشه در وابستگی اروپا در عرصه انرژی به کشورهایی همچون روسیه دارد و رویکرد این دولتمردان در مسئله جنگ روسیه و اوکراین عامل اصلی بوجود آمدن این بحران‌ها است. 
 
به گزارش رجانیوز؛ دولتمردان اروپایی بدون در نظر گرفتن شرایط داخلی خود، در مناقشه روسیه و اوکراین سیاست‌هایی را در پیش گرفتند که تنها مردم کشورهای خود را تحت‌الشعاع قرار داد. در واقع یکی از بازنده‌های جنگ روسیه و اوکراین شهروندان از همه جا بی‌خبر کشورهای اروپایی هستند.
 
البته با توجه به وضعیت داخلی کشورهای اروپایی و وابستگی این کشورها به منابع لازم برای تولید انرژی، صرفا مردم را متضرر نخواهد کرد. وضعیت کنونی قاره‌ی سبز بحرانی شده و اثرات و تبعات تحریم‌ها علیه روسیه خبر از آن می‌دهد که تحریم‌ها شاید اثرات ناچیزی بر اقتصاد روسیه گذاشته باشد، اما متقابلا این تحریم‌ها اثرات مخرب خود را بر اقتصاد کشورهای غربی و اروپایی گذاشته است.
 
اروپا قاره‌ای وابسته به انرژی بوده که نیاز خود را از طریق روسیه برآورده می‌کرد. انرژی که یکی از نیازهای اصلی برای تولید و گذران زندگی است در پی حمایت‌های اروپا از تحریم‌های گسترده علیه مسکو، دیگر به اندازه‌ی کافی به کشورهای قاره‌ی سبز وارد نمی‌شود. 
 
کمبود انرژی در اروپا موجب شده تا وضعیت این کشورها بحرانی شده و با افزایش قیمت‌ متعلقات انرژی مردم توان برآورده کردن نیازهای خود را نداشته باشند. عدم برآورده کردن نیازهای وابسطه به انرژی نه تنها زندگی را برای شهروندان اروپایی سخت می‌کند، بلکه در تولید و اقتصاد این کشورها نیز ضربه‌ی مهلکی خواهد زد و بیکاری را به حداکثرترین حالت ممکن خواهد رساند.  
 
در صورتیکه زندگی در کشورهای قاره‌ی سبز روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، کنشگران اجتماعی و برخی از چهره‌های سیاسی هشدار وقوع این اتفاق را داده و مسئولین اروپایی را نسبت به تبعات حمایت‌های بی‌قید و شرط خود، آگاه کرده بودند.
 
در پی وضعیت بحرانی کشورهای اروپایی که ناشی از کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها بوده، حال بیکاری نیز بنزین رو آتش این بحران شده و توانایی مردم را برای پرداخت هزینه‌های زندگی به حداقل‌ترین حالت ممکن رسانده است.
 
وضعیت کشورهای اروپایی چنان وخیم شده که کاسه‌ی صبر مردم این کشورها لبریز گشته و خشم آن‌ها در اعتراضات خیابانی قابل مشاهده است.
 
 
اعتراضات در کشور ایتالیا
ایتالیا در پی مناقشه اوکراین و روسیه و تحریم‌ها علیه روسیه، دچار بحران شده است. افزایش ناگهانی هزینه‌های زندگی و وجود بیکاری در این کشور، نارضایتی افکار عمومی را به همراه داشته و موجب اعتراضات گسترده مردمی شده است. 
 
مردم در شهر ناپل ایتالیا در اعتراض به افزایش ناگهانی هزینه‌های زندگی و شرایط بیکاری، به خیابان‌ها آمدند و قبوض انرژی را به آتش کشیدند.
 

 

 
خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) در این ارتباط نوشت: معترضان در مقابل دفتر پست مرکزی این شهر تجمع کرده و اعلام کردند که دیگر زمان وعده دادن نیست و در شرایط بیکاری، پرداخت قبوض سه برابر شده انرژی، ممکن نخواهد بود.
 
وضعیت اسپانیا چگونه است؟
اعتراضات در شرایطی جنبه علنی یافته که وضعیت دیگر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا نیز بهتر از ایتالیا نیست. کشوری که مهارت خاصی در کنترل تورم داشت، طبق اعلام روزنامه لو فیگارو رکورد چندین دهه‌اش شکسته شده و حال با تورم دو رقمی روبه‌رو گشته است.
 
گسترش اعتراضات و اعتصابات عمومی به ویژه در بخش‌های حمل و نقل ریلی و هوایی نیز دردسرهای بسیاری برای رهبران و شرکت‌های اروپایی به دنبال داشته است و علاوه بر ضررهای هنگفت اقتصادی، منجر به گسترش بی‌نظمی‌ها و نارضایتی‌ها در این قاره شده است.
 
انگلیس نیز دچار بحران شد
در انگلیس، از کارکنان اداره پست و وکلای دادگستری گرفته تا افراد شاغل در خطوط هواپیمایی و فرودگاه‌ها، نسبت به شرایط کاری خود معترض هستند و اعتصاب را یگانه راه انتقال پیام اعتراضی خود به مسئولان می‌دانند.
 
وضعیت بحرانی اقتصاد در بریتانیا به حدی است که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که روزهای پایانی مسئولیت خود را طی می‌کند، به تازگی درباره نرخ بالای تورم و رشد سریع هزینه‌های زندگی و بهای انرژی در این کشور گفته است: «در ماه‌های آتی شرایط سخت و شاید بسیار دشوار خواهد بود. قبوض انرژی اشک را در می‌آورد».
 
روزنامه «لو فیگارو» نیز چندی پیش در گزارشی به تحلیل شرایط گرانی در بازار مسکن اروپا پرداخت و نوشت: «در برخی از شهرها مانند برلین، تظاهرکنندگان از حضور منظم در خیابان‌ها برای محکوم کردن افزایش قیمت املاک و همچنین اجاره‌بها که دیگر سقفی ندارند، تردید نمی‌کنند».
 
این اتفاقات در حالی‌ست که آنالنا بائربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان به تازگی در اظهاراتی گفت: «اهمیتی ندارد که رای دهندگان آلمانی چه فکری می‌کنند یا چقدر زندگی آن‌ها سخت می‌شود؛ من اوکراین را در اولویت قرار می‌دهم».
 
وی همچنین تاکید کرده است که حتی اگر اعتراضات به افزایش قیمت‌ انرژی، زیاد شود، برلین تحریم‌ها علیه روسیه را رفع نخواهد کرد.
 
 
 
وجود بحران در فرانسه
افزایش تورم و گرانی مسکن در فرانسه نیز طاقت مردم را طاق کرده است. شرایط تورم در فرانسه طوری دامن شهروندان فرانسوی را گرفته که علاوه‌بر گرانی، خرید و اجاره‌بهای مسکن نیز تبدیل به معضلات این شهروندان شده است.
 
در همین راستا روزنامه‌ی «لو فیگارو» در گزارشی به قوانین جدید دولت فرانسه مبنی بر لزوم بازسازی عایق‌های حرارتی ساختمان‌ها و نقش آن در بروز مشکلات جدید پرداخت.
 
سناتور دومینیک استروزی سَسون در زمینه‌ی مسکن شهروندان فرانسوی، هشدار داده است که نمی‌خواهد به واسطه تعهدات جدید، جلیقه‌زردهایی برای مسکن ایجاد کند.
 
تحلیلگران معتقدند که قانون جدید، مالکان فرانسوی به این دلیل که از یک طرف قربانی افزایش هزینه انرژی و از طرف دیگر قربانی از دست دادن ارزش دارایی خود به دنبال رتبه‌بندی ضعیف ساختمان‌ها شده‌اند را می‌تواند خشمگین کند.
 
اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن، صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲(دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود؛ راهبردی که نخستین قربانیان اجرای آن‌ها شهروندان اروپایی هستند.
 
تحلیلگران و کنشگران اجتماعی بر این باورند که که هرچه حلقه تحریم‌های اروپا علیه روسیه تنگ‌تر می‌شود، شرایط زندگی در قاره‌ی سبز نیز سخت‌تر می‌شود. 
 
تظاهرات ۷۰هزار نفری مردم در پراگ
در جمهوری چک نیز اوضاع بحرانی قیمت‌های انرژی مردم معترض را به خیابان‌ها کشانده است. روز شنبه هزاران نفر از مردم در شهر پراگ، پایتخت این کشور به خاطر گرانی سوخت اقدام به برگزاری تظاهرات کرده و در خیابان‌های این شهر علیه دولت، اتحادیه اروپا و ناتو شعار دادند.
 
به گزارش رسانه‌ها در این اعتراض گسترده، حدود ۷۰هزار نفر از مردم پراگ با برگزاری تظاهرات، خواستار اقدامات بیشتر دولت برای کنترل قیمت سوخت شدند.
 
 
 
تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی هدف خود را از برگزاری تظاهرات ناکارآمدی اتحادیه اروپا و دولت جمهوری چک در کنترل قیمت‌های انرژی به ویژه برق و گاز به خصوص برای فصول سرد سال اعلام کردند.
 
معترضان درخواست داشتند که ملت اروپای مرکزی باید از نظر نظامی بی‌طرف باشد و از قراردادهای مستقیم با تامین‌کنندگان گاز از جمله روسیه اطمینان حاصل کند.
 
یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراض در مصاحبه‌ای گفت: «هدف تظاهرات ما درخواست تغییر است؛ عمدتاً در حل مسئله قیمت انرژی به‌ویژه برق و گاز که اقتصاد ما را در پاییز امسال نابود خواهد کرد».  
 
پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک در اولین واکنش به این تظاهرات، عمده شرکت کنندگان در آن را گروه‌های افراطی و طرفدار روسیه خطاب کرد و گفت: «تظاهرات نیروهای طرفدار روسیه به هیچ عنوان خواستار منافع مردم کشور نیست».
 
وضعیت قاره‌ی سبز روزبه‌روز بحرانی‌تر شده و ادامه این روند خشم شهروندان اروپایی را بیشتر خواهد کرد. با گذر زمان و فرا رسیدن زمستان، کشورهای اروپایی دیگر جای مناسبی برای زندگی نخواهند بود، چراکه عدم تامین انرژی به مقدار کافی و همچنین بیکاری و گرانی، زندگی در این کشورها را با معضلاتی روبه‌رو خواهد کرد که حل آن‌ها تنها با تصمیمات سیاسی و اعلام بی‌طرفی دولت‌ها در مناقشه‌ی با اوکراین امکان‌پذیر خواهد بود. 
 


دیدگاه کاربران

رای منفی!
-5
یک دلقک یهودی جهان رو به گه کشید.....

طبق گفته قران
متجاوز کافر محکوم به شکست و ذلت است

کاش برای مردم ما هم امکان اعتراض مثل مردم قاره سبز وجود داشت .