هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 19:29
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 18 فروردين 1400 ساعت 17:23
چهارشنبه 18 فروردين 1400 17:20 ساعت
2021-4-7 17:23:33
شناسه خبر : 346160
 رفتارها و سخنان دولتمردان در سال‌های اخیر نشان از همین عارضه دارد. حسن روحانی امروز در سخنانی عجیب گفت: «آمریکا برای اجرای توبه آماده است و هل لی من توبه می‌گوید!»
رفتارها و سخنان دولتمردان در سال‌های اخیر نشان از همین عارضه دارد. حسن روحانی امروز در سخنانی عجیب گفت: «آمریکا برای اجرای توبه آماده است و هل لی من توبه می‌گوید!»
گروه سیاسی-رجانیوز: سندورم استکهلم عارضه‌ای است که به دلبستگی گروگان به گروگان‌گیر گفته می‌شود. به این صورت که فرد صدمه دیده از فرد صدمه زننده دفاع می‌کند و با علاقه و اختیار خودش را تسلیم او می‌کند و حتی کمک حال وی برای رسیدن به اهدافش می‌شود. این عارضه که در سال 1974 در استکهلم سوئد و در جریان یک گروگان‌گیری رخ داد بعدا مورد توجه روان‌شناسان قرار گرفت. 
 
به گزارش رجانیوز: رفتارها و سخنان دولتمردان در سال‌های اخیر نشان از همین عارضه دارد. حسن روحانی امروز در سخنانی عجیب گفت: «امروز آمریکا آماده است بنشیند و به اجرای برجام و به تعهداتش بازگردد. بازگشت به تعهدات به معنای دینی و مصطلح ما توبه است. برای برای اجرای توبه آماده است. هل لی من توبه می‌گوید! می‌گوید من آمده‌ام توبه کنم، من می‌خواهم به برجام برگردم»
 
این صحبت‌ها در حالی است که دولت بایدن نه تنها تاکنون از اجرای تعهدات خود سرپیچی کرده که حتی زیاده‌خواهی‌های دیگری را هم مطرح کرده و تاکنون از لغو تحریم‌ها و اصلاح سیاست‌های خود صحبتی نکرده است!
 
 روحانی در نشست خبری آذرماه 1399 که اولین نشست وی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود نیز، مواضع دولت بایدن در خصوص ایران را تکذیب کرد و گفته بود این مواضع برای دولت بایدن نیست بلکه مربوط به ترامپ است!
 
او  در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم، این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. 
 
روحانی پیش‌تر هم گفته بود باراک اوباما که بنیان‌گذار تحریم‌ها و قطعنامه‌های ضد ایرانی بوده فردی «مودب و باهوش» است. وی با این مواضع خود را در کنار دموکرات‌ها که سابقه وضع بیشترین تحریم‌ها علیه کشورمان را دارند قرار داده بود.
 
محمدجواد ظریف نیز مانند یک گروگان در توافقات برجام با تکیه بر روش خطرناک «هر توافقی بهتر از بی توافقی است» دلبستگی خود به گروگان‌گیر و کمک به آنها برای رسیدن به اهدافشان را نشان داده بود و منجر به امضای خسارت‌نامه‌ی محض علیه کشورمان شد. او همچنین به ترسیم روش بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها با چند امضا پرداخته  است. این ادعا بعدا هم توسط حسن روحانی با عنوان «خط خط کردن» و «استفاده از کاغذ خوب» مطرح شده بود و تلاش می‌کرد تا با دلسوزی بایدن را تشویق به اصلاح سیاست‌های آمریکا کند.
 
دولتمردان بارها با تقلیل دادن سیاست خصمانه «رژیم آمریکا» به «دولت ترامپ» تلاش کردند تا وضع تحریم‌های ناقض برجام در دوره اوباما و ادامه سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا در دورهه دموکرات‌ها را توجیه کنند و با الفاظی مانند «یک دیوانه برجام را پاره کرد» به ابراز خوشحالی از شکست ترامپ به عنوان عامل دشمنی آمریکا با ایران بپردازند!
 
صالحی نیز چند روز قبل در گفت‌وگویی در کلاب هاوس به صراحت اعلام کرده بود که به اتفاقات اخیر و نشست وین خوش‌بین است و بسیاری از موانع رفع تحریم برطرف شده است!
 
مشابه همین صحبت‌ها را عراقچی معاون ظریف مطرح کرده است. او روز گذشته در مصاحبه‌ای نشست وین را «سازنده» خواند. این درحالی بود که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اکنون در وین حاضر است با زیاده‌خواهی خطاب به دولت ایران گفت پافشاری بر لغو همه‌ی تحریم‌ها به معنای نداشتن اراده جدی تهران است!
 
این مواضع عجیب از سوی دولتمردان حتی اگر نشانه‌ای از سندروم استکهلم نباشد اما سیاست‌های خطرناکی را نشان می‌دهد که از جانب غربگرایان پیگیری می‌شود و عارضه آن سال‌هاست دامن مردم ایران را گرفته است.
 


دیدگاه کاربران

به نظرم باید از ایشان تست هوش گرفت.

مجلس و قوه قضائیه باید وارد عمل شوند و اختیار هرگونه توافق با غرب را از دولت دو ماهه سلب کنند و گرنه بازهم این روحانی و این ظریف که ما می شناسیم و بویی از روحانیت و ظرافت نبرده اند ممکن است دسته گل به آب بدهند مانند تحریم داوطلبانه خرید و فروش اسلحه به مدت پتج سال و توافق های مخابراتی با آمریکایی ها و عضویت مخفیانه در پالرمو و ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ و معاهده آب و هوایی پاریس و...

یاد حکمیت ابوموسی افتادم

البته این هم نباید ازنظر دور داشت چون ظریف دوباره رفت بهشون گفت تحریم هارو برندارین بعدازما تندروها سرکارمیان وشاید فرصت مهار هسته ایی ایران پیش نیاد .شاید این حرف امریکا رو دست پاچه کنه تاسریع یک چراغ سبزی بدن به ایران

آقای ظریف جاسوس نیست اما چون سی سال نان امریکایی ها را خورده انسان واداده و ضعیفی شده است اما روحانی الله اعلم