هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 19:20
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 10 آبان 1399 ساعت 13:55
شنبه 10 آبان 1399 12:27 ساعت
2020-10-31 13:55:29
شناسه خبر : 341276
دولت قرار است به بهانه کسری بودجه و مشکلات مالی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی که در سفارتخانه‌های کشورهای همسایه درحال خدمت هستند را فرا بخواند. با این اقدام دولت عملا این جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذار از چارت سفارتخانه‌های ایران حذف خواهد شد.
دولت قرار است به بهانه کسری بودجه و مشکلات مالی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی که در سفارتخانه‌های کشورهای همسایه درحال خدمت هستند را فرا بخواند. با این اقدام دولت عملا این جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذار از چارت سفارتخانه‌های ایران حذف خواهد شد.
گروه اقتصاد-رجانیوز: اهمیت تجارت خارجی در رشد و پیشرفت کشورها مسئله‌ای انکار نشدنی است به گونه‌ای ‌که سهم آن در تولید ناخالص دنیا از رقم ۵ درصد در سال ۱۹۵۰ به بیش از ۲۰ درصد در سال‌های اخیر رسیده است. یکی از مهمترین عوامل توسعه تجارت خارجی در کشورها وجود اطلاعات بازارهای هدف و شناسایی چگونگی ورود به آن‌ها و تسهیل توافقات دوجانبه است؛ در همین راستا حضور رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی در سفارتخانه کشورها و نقش تسهیل‌گری آنان بسیار مهم قلمداد می‌شود. با این حال دولت یازدهم و دوازدهم به حضور رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی کم توجه بوده‌ و اخیرا نیز خبری مبنی بر فراخواندن تعداد اندک رایزنان بازرگانی و اقتصادی منتشر شده است؛ خبری که در این شرایط اقتصادی نشان از عدم فهم درست از دیپلماسی اقتصادی داشته و تبعات زیادی برای تجارت خارجی کشور خواهد دارد.
 
به گزارش رجانیوز، دولت قرار است به بهانه کسری بودجه و مشکلات مالی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی که در سفارتخانه‌های کشورهای همسایه درحال خدمت هستند را فرا بخواند. با این اقدام دولت عملا این جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه تجارت خارجی از چارت سفارتخانه‌های ایران حذف خواهد شد.
 
براساس پیگیری‌های خبرنگار رجانیوز اقدامات لازم برای این کار نیز انجام شده است. همچنین رایزنان اقتصادی و بازرگانی در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود اینکه مدت زیادی تا اتمام ماموریتشان زمان باقیست فراخوانده شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور نیز دیگر رایزنان اقتصادی و بازرگانی به کشور بازخواهند گشت.
 
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در شرایط اقتصادی فعلی کسب درآمد ارزی از طریق صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
 
لازم به ذکر است که رایزن اقتصادی توسط وزارت خارجه تعیین می‌شود اما رایزن بازرگانی توسط وزارت صمت به وزارت خارجی معرفی می‌شود.
 
ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به ۱۵ کشور همسایه
۱۲ آذر ماه سال ۹۸ حمید زادبود، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه کشور‌های همسایه مهمترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم بوده‌اند، گفت: در این شرایط تمرکز ما در صادرات روی همین کشور‌های همسایه بوده و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است. تحلیل‌ها برای شناسایی گروه کالا‌هایی که این کشور‌ها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست. از سوی دیگر به تحلیل انواع صادراتمان به این کشور‌ها پرداختیم و دریافتیم که در بیشتر کالا‌های مورد نیاز آنها، ما توان صادارت داریم. محاسبات ما نشان داد با توجه به نیاز‌های این کشور‌ها و توان تولید ما، امکان صادارت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.
 
درحالی که حجم واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران ۱۱۶۰ میلیارد دلار است ولی در سال گذشته ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشته است؛ یعنی سهم ایران از بازار منطقه تقریبا دو درصد می‌باشد!
 
وعده ارسال ۲۰ رایزن بازرگانی به کشور‌های مقصد تجارت
۳۱ تیرماه سال جاری رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران پیرامون وضعیت رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های ایران گفت: سال گذشته مهلت ماموریت ۲۰ رایزن بازرگانی ایران به پایان رسید و به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم مهلت آن‌ها را تمدید کنیم در نهایت این تعداد رایزن بازرگانی به کشور بازگشتند. سازمان توسعه تجارت با وزارت صمت برنامه دارند که  بزودی برای ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه تعداد مشخصی رایزن بازرگانی اعزام کنند تا فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. کشور‌های روسیه، هند، قزاقستان، ترکیه و پاکستان جزو کشور‌هایی هستند که در اولویت اعزام رایزن بازرگانی قرار دارند. امیدواریم با تحولاتی که در وزارت صمت ایجاد شده، رایزنان جدیدی که به کشورهای خارج اعزام می‌شوند افرادی متخصص و با تجربه باشند که بتوانند در شرایط تحریم درهای اقتصادی کشورهای هدف را روی اقتصاد ایران باز کنند. ضرورت دارد رایزنان اقتصادی در شورایی مرکب از دستگاه های مختلف تعیین شوند که روابط شخصی نقشی در انتخاب رایزنان نداشته باشد.
 
ایران فقط سه رایزن بازرگانی  و شش رایزن اقتصادی در کشورهای همسایه دارد
۵ مرداد ماه امسال محمد مهدی جوانمرد، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، پیرامون عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: «ایران هم اکنون تنها ۳ رایزن بازرگانی دارد که این سه در کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان فعالیت می کنند. در حالی که کشورمان دارای ۱۵ همسایه یعنی ۱۵ بازار هدف است. عدم پرداخت به موقع حقوق رایزنان بازرگانی و همچنین اهمیت قائل نشدن به فعالیت خطیر این فعالان و به نوعی سفیران اقتصادی ایران منجر به کاهش تعداد آن ها در این رسته شده است. قطع به یقین یک رایزن بهتر از دیپلمات‌های سفارت خانه می تواند با تجار کشورها ارتباط برقرار کرده و نیازهای هر دو طرف را بررسی کند. روزانه بالغ بر ۱۰۰ پیام در ایمیل شخصی ما مبنی بر درخواست مشاوره برای ایجاد فرصت صادراتی از ایران به کشور افغانستان مشاهده می شود.»
 
همچنین براساس گزارش «نود اقتصادی» مقایسه وضعیت ایران در حوزه رایزنان اقتصادی با برخی کشورهای منتخب نشان می‌دهد، درحالی ایران فقط ۶ رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف (دو رایزن در شهرهای بغداد و بصره عراق، یک رایزن در هر یک از کشورهای ترکیه، ارمنستان، جمهوری‌آذربایجان و پاکستان) دارد که تعداد رایزن‌های کشور سوئد ۲۳۵ نفر (۳۹ برابر ایران)، چین ۲۲۱ نفر (۳۷ برابر ایران)، آلمان ۲۱۳ نفر (۳۶ برابر ایران)، هند ۱۹۸ نفر (۳۳ برابر ایران)، فرانسه ۱۵۶ نفر(۲۶ برابر ایران)، آمریکا ۱۵۰ نفر (۲۵ برابر ایران) و دیگر کشورهای ذکر شده در نمودار نیز بین ۱۴۰ تا ۱۴۶ رایزن دارند که این تعداد، ۲۴ برابر تعداد رایزن‎‌های بازرگانی ایران است.
 
 
بدیهی است که برای استفاده از ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری بازار منطقه و مقابله با تحریم‌های آمریکا حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی در سفارتخانه‌ها ضروری می‌باشد اما باوجود اینکه در ماه‌های اخیر نیز سازمان توسعه تجارت ایران از اعزام ۲۰ رایزن بازرگانی به بازارهای مهم صادراتی از جمله بازار روسیه، ترکیه، کردستان عراق، عمان، چین، هند، افغانستان و ارمنستان خبر داده بود، نه‌تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه دولت قصد دارد با فراخواندن تعداد اندک رایزنان اقتصادی و بازرگانی ضربه‌ مهلکی بر پیکره دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی کشور وارد کند. معلوم نیست در شرایطی که انتقادات از کم بودن تعداد رایزنان اقتصادی و بازرگانی در کشورهای همسایه و سهم ناچیز ۲ درصدی از صادرات به این کشورها به اوج خودش رسیده است، فراخوانده شدن این رایزنان چه معنی می‌تواند داشته باشد؟!
 


131
پسندیدم

دیدگاه کاربران

این رئیس وابسته به اجانب کمر به نابودی این مملکت بسته تماشا کنید

رای منفی!
-60
یعنی این ۸ سال خدمت دولت برای مردم معادل ۸ سال دفاع مقدسه..
خدا قبول کنه..
اون یکی با مرگ سرخ این یکی مرگ سفید