هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 17:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 19:38
سه شنبه 27 خرداد 1399 19:14 ساعت
2020-6-16 19:38:12
شناسه خبر : 337334
ایران که چندین دهه واردکننده خالص بنزین بود، سال گذشته اعلام کرد در تولید بنزین خودکفا شده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با ظرفیت 350 هزار بشکه در روز در بندرعباس افتتاح کرد.
ایران که چندین دهه واردکننده خالص بنزین بود، سال گذشته اعلام کرد در تولید بنزین خودکفا شده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با ظرفیت 350 هزار بشکه در روز در بندرعباس افتتاح کرد.
گروه سیاسی-رجانیوز: ورود بدون دردسر نفتکش‌های ایرانی به آمریکای جنوبی آن هم در دورانی که آمریکایی‌ها تمام توان خود را برای ایجاد محدودیت علیه ایران به کار بسته بودند پیامی واضح برای جهانیان داشت. پیامی که نشان می‌داد جمهوری اسلامی ایران با منطق ایستادگی و مقاومت خود جلوی یک‌جانبه‌گرایی و زورگویی ایالات متحده را گرفته است و دو کشور تحریمی با تعامل با یکدیگر فشارهای خارجی را کم اثر خواهند کرد.
 
به گزارش رجانیوز: بعد از اینکه خط و نشان های آمریکا به جایی نرسید و پنج نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا رسیدند حالا بار دیگر رویترز ادعا کرده که نفتکش دیگری از بندرعباس به سمت ونزوئلا بارگیری و حرکت کرده است.
 
رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران احتمالا ماهانه دو تا 3 محموله بنزین به ونزوئلا بفروشد. ایران از ماه آوریل تاکنون 5 نفتکش که مجموعا حدود 1.5 میلیون بشکه بنزین حمل می‌کردند به ونزوئلا که به شدت به سوخت نیازمند است، ارسال کرده و این محموله‌ها اندکی از صف‌های طولانی در پمپ‌های بنزین این کشور کاسته است.
 
دولت ترامپ که هم به دنبال متوقف کردن تجارت انرژی ایران است و هم می‌خواهد دولت نیکلاس مادورو را سرنگون کند، بارها تهدید کرده و به بنادر، شرکت‌های کشتی رانی و بیمه در مورد تسهیل امکانات برای این نفتکش‌ها هشدار داده است. اما بنا بر گفته 5 منبع آگاه تجاری و صنعتی نزدیک به وزارت نفت ایران، تهران قصد دارد به ارسال این محموله ها ادامه دهد.
 
ایران که چندین دهه واردکننده خالص بنزین بود، سال گذشته اعلام کرد در تولید بنزین خودکفا شده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با ظرفیت 350 هزار بشکه در روز در بندرعباس افتتاح کرد.
 
یکی از منابع آگاه گفت: «مازاد بنزین ایران در هر ماه 15 تا 20 محموله مدیوم است. ایران هر ماه تنها 5 محموله به آسیا و آفریقا ارسال می‌کند. از این رو ونزوئلا تنها گزینه ممکن است.» ایران همچنین به این کشور آمریکای جنوبی کمک می کند تا بیشتر شبکه پالایش خود با ظرفیت 1.3 میلیون بشکه در روز را که از کار افتاده است، بازسازی کند.
 
بر اساس آمارهای تنکرترکرز، کشتی حامل این محموله با پرچم ایران به سمت ونزوئلا حرکت کرده است و تجهیزات پالایش نیز حمل می‌کند. بر اساس وب سایت رهیابی ریفینیتیو ایکون، این کشتی با نام گلسان (Golsan) با ترک بندرعباس در حال حرکت به سمت غرب اقیانوس اطلس است.
 
برخلاف بیشتر نفتکش‌های ایرانی که سیستم رهیابی خود را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خاموش می‌کنند، 5 نفتکشی که به ونزوئلا رفتند سیستم AIS خود را خاموش نکردند.
 
اما ایده و تصمیم صادرات بنزین به ونزوئلا برای چه کسی بود؟
قدرت گرفتن دولت روحانی همان و بسته شدن درب روابط با کشورهای آمریکای لاتین همان. دولت غرب‌گرای تازه به قدرت رسیده در سال 92 تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا و کشورهای اروپایی وابسته به آمریکا گذاشته بود و همین امر باعث شده بود تا به بهانه تنش زدایی رابطه ایران با کشورهای ضدامپریالیستی و استقلال طلب جهان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.
 
دولت تدبیروامید برای خوش آمد طرفین در حال گفت و گو در مذاکرات برجام تا سه سال ابتدایی خود هیچ گونه سفری به کشورهای آمریکای لاتین انجام نداد. تا جایی که رهبرانقلاب در تاریخ سه شهریور 1395 نسبت به غفلت روابط ایران و کشورهای مختلف جهان به هیات دولت انتقاد کرده و فرمودند: «ما [باید] توان دیپلماسی خودمان را در سطح دنیا درست توزیع کنیم؛ یعنی سهم آسیا به تناسب وسعت و توانایی آسیا باید به آسیا داده بشود؛ سهم آفریقا همین‌جور؛ سهم آمریکای لاتین همین‌جور؛ پس بنابراین [باید] دیپلماسی‌مان را خوب توزیع کنیم، متناسب توزیع کنیم»
 
پس از سه سال تاخیر وقتی اولین سفر دولت به ونزوئلا انجام شد شائبه‌های زیادی در خصوص هدف حسن روحانی از این سفر وجود داشت. برخی کارشناسان علت این سفر دیرهنگام را هم نه ضرورت تعامل با این کشور بلکه تحویل دادن ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا دانستند. 
 
با توجه به این سابقه نمی‌توان صادرات بنزین ایران به ونزوئلا را ایده و تصمیم دولتی دانست که با محدود کردن روابط خود با چند کشور غربی آسیب‌های فروانی به کشور زد.
 
ابراهیمی اصل معاون اسبق وزارت نفت در این خصوص معتقد است دولت روحانی صرفا مجری صادرات نفت بوده و ایده این اقدام مهم به آن بر نمیگردد. وی در این خصوص می‌گوید: «مطمئن باشید که ایده و تصمیم صادرات بنزین به ونزوئلا به هدایت مقام معظم رهبری و قوه عاقله نظام انجام شد و این کار وزارت نفت نیست، زیرا این وزارتخانه صرفا مجری بود. دولت تدبیر و امید پیش‌تر تمام همکاری‌ها با ونزوئلا در حوزه نفت و انرژی را متوقف کرد و حتی جلوی صادرات فرآورده به ونزوئلا را گرفت.»
 
ابراهیمی اصل برای اثبات این موضوع به تاریخ روابط ایران و ونزوئلا و دلایل قطع همکاری‌های تهران با کاراکاس در دولت روحانی پرداخت: «زمانی که کارمندان شرکت نفت ونزوئلا با تحریم آمریکا علیه چاوز رئیس جمهور این کشور اعتصاب کردند و کارهای صنعت نفت تعطیل شد، آقای چاوز 14 هزار نفر از این کارمندان را اخراج کرد. در واکنش به این اقدام آمریکا 6 هزار نفر از آنها را در داخل خاک خود استخدام کرد و مابقی را به عنوان گروه ناراضی در ونزوئلا نگه‌ داشت. با این اقدام نیروی مهندسی و طراحی وزارت نفت ونزوئلا تخلیه شد.
 
در همان دوران ما تصمیم گرفتیم در قالب دو پروژه یکی در بخش بالادستی و دیگری در بخش پتروشیمی در این کشور سرمایه¬‌گذاری کنیم و نیروهای خودمان اعم از بازنشسته، غیربازنشسته و بخش خصوصی را به ونزوئلا ببریم و از این طریق سرمایه به دست آمده را صرف پروژه‌های عسلویه کنیم.
 
با اجرای این قراردادها عملا ما قرارگاه مهمی در ونزوئلا به دست می¬‌آوردیم و نیروهای مهندسی و اجرایی زیادی از ایران به این کشور می¬‌رفتند. براین اساس ایران در فاصله کمی از آمریکا می¬توانست حضور معنادار فنی، اجرایی، سرمایه¬‌گذاری و تکنولوژیکی پیدا کند. در نتیجه این همکاری استراتژیک، مشکل ونزوئلا در حوزه خلاء نیروی انسانی در صنعت هم که آمریکا برایش ایجاد کرده بود، حل می¬شد. کار هم با ارسال دکل حفاری و حفر اولین چاه آغاز شد. اما دولت یازدهم در همان ابتدا همه اقدامات خوبی که دولت نهم و دهم انجام داده بود را تعطیل کرد.
 
در آن زمان شخص آقای روحانی و تیم همراهشان این تفکر را داشتند که اگر ما با ونزوئلا یا گروه بریکس (برزیل، آفریقای جنوبی، هند، چین و روسیه) کار کنیم، اروپا و آمریکا از دست ما ناراحت می¬شوند. دیدگاه این دولت این بود که با کلید تدبیر وارد تعامل با کدخدا شود و امتیازاتی بدهد و امتیازاتی بگیرد و از این طریق با ورود فناوری و سرمایه، شبیه کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و دبی شویم.
 
بنا به این تفکر، هر کاری که احتمال می¬دادند آمریکا را ناراحت کند، تعطیل کردند تا بتوانند برجام را جلو ببرند. در واقع گمان می‌¬کردند اگر برجام به نتیجه برسد و با آمریکا تفاهم کنند دیگر احتیاجی به همکاری و سرمایه‌¬گذاری با سایر کشورها نیست. بنابراین همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آنها گذاشتند و در نتیجه قرارداد صادرات فرآورده به ونزوئلا را هم متوقف کردند.»
 
شایان ذکر است، هر چند روابط با کشورهای آمریکای لاتین که توانسته منافع خود را به خوبی نشان دهد و ایده تعامل بلوک تحریمی‌ها را قوت ببخشد امروز کارآمدی خود را نشان داده اما جریان انقلابی سال‌ها برای اثبات این مهم تلاش کرد تا ناکارآمدی رویکرد غرب‌گرایی افراطی را ثابت کند.
 
مطالب مرتبط:
 


دیدگاه کاربران

هنوز هم از رو نمیرن غربگدایان کدخدا پرست

ضربه خوردیم از دولت تدبیرو امید

پسندیدم
49
واقعا اگه رهبری نباشن، با وجود چنین دولتی باید خود را یک تو سری خورهمیشگی دانست

لعنت بر این تدبیر و امید

ولی حقیقت چیز دیگریست از وقتی آمریکا از برجام خارج شد اوضاع خراب شد مانند زمان احمدی نژاد که ایران تحریم شد

مگه قبلش اوضاع خوب بود؟ چرا دولتی که مدعی است حقوق دان است و زبان دیپلماسی رو خوب بلده جوری قرارداد برجام رو تنظیم کرد که امریکا راحت و بدون هیچ هزینه ای خارج بشه؟

همین دیگه از اول هم مخالفان برجام همین را می گفتند. بحث همین بود که شما تعامل می کنید همه چیز را می دهید بعد آنها زیر میز می زنند. همه دعوا همین بود که آمریکا مرود اطمینان نیست و به چیزی غیر از نابودی جمهوری اسلامی راضی نمی شود

رای منفی!
-6
فراموش نکنیم پروژه های ایران در ساخت مسکن دز ونزویلا آوردهای خوبی برای حوزه ی مسکن داشت.

رای منفی!
-8
آقای علیرضا گفته حقیقت چیز دیگری است و در تشریحش خروج آمریکا را گفته است.
این حقیقت تلخ یعنی آمریکا با وجود انجام همه تعهدات توسط ایران از برجام خارج شد.
این همان حقیقتی است که چند دهه آن را عده ای در کشور فریاد زدند: آمریکا قابل اعتماد نیست.

میگه اصلاح طلبان غرب گرایان افراطی هستند
شما اصولگرایان هم شرق گرایان افراطی و بهتر بگیم غرب زدایی افراطی هستید

تا زمانیکه پیرو پاتال های کلید بدست رو داریم هیچ نیازی به دشمن خارجی وتحریم نداریم.خودشون اقتصاد،هسته ای،فضایی،امنیت مردم و... رو به باد فنا میدن.!!

خدارو هزاران مرتبه شکر که موشکی ودفاعی بدست اینها نیست.که بامنطق دنیا دنیای گفتمان هست نه موشک پرانی ایران را هزار برابربدتر از سوریه نابود کنند.

انشاالله برای همیشه خائنین و وطن فروشان را پای صندوق های رای دفن میکنیم.

رای منفی!
-8
آقای علیرضا نیکو فرمایش کردند که اصولگرایان غرب زدای افراطی هستند , مگر ونزوئلا و آمریکار لاتین که قبلأ اکثر آنها مستعمره اروپاییها. بودند شرقی هستند ولی از زمانی که جنبشهای ضد استعماری در اونها براه افتاد گفتند برچسب شرقی به اونها زدند . باید عرص کنم که ایشان همه چیز را بصورت صفر و یک میبینند مانند بوش که میگفت یا با ما یا بر علیه ما . الان جنبش ضد نژاد پرستی که در سرتاسر جهان بر علیه سرمایه داری لیبرالی براه افتاده شرقی هست یا غربی و یا اینکه اقتصاد چین لیبرالی هست یا کمونیستی . چه خوب است که سر از لاک خود در بیاوریم و تفکرات دگم و عصر حجری خود را بدور بریزیم و با تیز بینی خاص ایرانیها تمام تحولات جهانی را بصورت شبکه ای و متصل بهم بررسی کنیم .
آقای خامنه ای گفته بودند که سهم دیپلماسی هر کشور و منطقه و قاره ای را متناسب با همان کشور و قاره تنظیم کنید . نگفته بود که سهمی برای اروپا و غرب در نظر نگیرید و صمنأ گفته بود که حواستان باشد سرتان کلاه نرود چون این غربیها اصلأ قابل اعتماد نیستند , وقتی خرشان از پل گذشت برمیگردد و به ریش (خاکستری رنگ) شما میخندد و دیدیم که خندید . بقول قدیمیها آنچه را جوان در آینه میبیند پیر در خشت خام میبیند . کمی انصاف در قضاوت و کنار هم چیدن وقایع تاریخی و مرور آنها بد نیست . البته همه اینها برای کسی مفید است که میخواهد بیدار شود نه اینکه خود را بخواب بزند .

سلام علیرضا
برادر عزیزم بحث شرق گرایی نیست، بحث اینست که آیا ما تاکنون از کشورهای غربی خیری دیده ایم. نه فقط ایران بلکه هیچ کشوری خیری از غربیها ندیده و دیگر چه کسی است که نام کشورهای غربی را قرین با صفت استعمار نداند. اما کشورهای شرقی روی هم رفته رفتار نسبتا مناسبی هم با ایران و هم با کشورهای دیگر داشته اند. نمونه اش پرونده هسته ای و جنگ سوریه. موفق باشید.

جمع کنید بابا..همه میدونن اگه تدبیر احمدی نژاد و کارهای دولت نهم و دهم نبود الان رابطه با ونزوئلایی هم نبود.
بیخودی نمیخاد کارهای نیک رو ب اسم عده ای دیگه بزنید.مرد باشید و بگید این کار احمدی نژاد بوده ن کس دیگه

مطالعه کردم من هم مطمئن بودم پشت موضوع صادرات بنزین به ونزوئلا، مقام معظم رهبری هستند.