هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 04:30
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 15 مهر 1397 ساعت 11:16
يكشنبه 15 مهر 1397 10:37 ساعت
2018-10-7 11:16:09
شناسه خبر : 294114
 سرانجام پس از بیان صحبت های موافقان و مخالفان و زمینه چینی مجدد لاریجانی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم  با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر، تصویب شد.
سرانجام پس از بیان صحبت های موافقان و مخالفان و زمینه چینی مجدد لاریجانی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر، تصویب شد.
گروه سیاسی- رجانیوز: وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموعه 271 نماینده حاضر در جلسه به کلیات و جزئیات لایحه رای مثبت دادند.
 

به گزارش رجانیوز، بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «CFT» یکی از لوایح «FAFT» ساعت 8:30 امروز صبح (یکشنبه) با ریاست علی لاریجانی و با حضور سرپرست وزارت اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی آغاز شد. 

 

نکته قابل‌توجه این رأی‌گیری مخفیانه بودن آن بود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه اعلام کرد: این نوع رأی‌گیری به خواسته خود نمایندگان صورت گرفته و به دلیل محفوظ ماندن رأی نمایندگان بوده است.

 

لاریجانی همچنین پیش از انجام رأی‌گیری اعلام کرد، دولت و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره پیوستن ایران به FATF نظر مثبت خود را اعلام کرده‌اند و از تصویب آن حمایت خواهند کرد.

 


پالس آخر لاریجانی به نمایندگان قبل از تصویب | دانلود فیلم 

 

سرانجام پس از بیان صحبت های موافقان و مخالفان و زمینه چینی مجدد لاریجانی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم  با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر، تصویب شد.در این رأی‌گیری تعداد آراء موافق و مخالف تفاوت چشمگیری نداشتند و تنها با اختلاف 23 رأی این لایحه به تصویب رسید.

 

صحن علنی 15 مهر مجلس شورای اسلامی

 

حاجی دلیگانی: طیب نیا ۴۱ تعهد به FATF داده است
ت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 15 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری در خصوص خروج لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستورکار مجلس، گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخلاف رویه و قانون رأی گیری و از دستورکار مجلس خارج شد در حالیکه این لایحه یکی از الحاقات به کنوانسیون ها است.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه سی ام تیر روی این موضوع تاکید کردند که قانون داخلی تصویب کرده و به کنوانسیون ها توجه نکنیم اما روز چهارشنبه گذشته قانون داخلی کنار گذاشته شده و کنوانسیون در اولویت قرار گرفت.
 
وی در اخطار اصول 125، 77، 152 و 153 قانون اساسی، ادامه داد: باید پاسخ داده شود که تعهدنامه ای که آقای طیب نیا در 25 خرداد سال 95 داده آیا یک تعهدنامه است یا خیر و آیا باید براساس اصل 125 اختلاف از مجلس مجوز می گرفت و سپس این تعهدنامه را امضا می کرد یا خیر.
 
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طیب نیا 41 تعهد داده است، اظهار داشت: از سوی دیگر طیب نیا عنوان کرده که از مجلس 4 مصوبه دریافت کرده و در راستای این تعهدنامه تقدیم می کند لذا رئیس مجلس چه برخوردی با این اقدامی که علیه مجلس صورت گرفته انجام داده است.
 
وی با اشاره به اینکه موضوع ارز را به FATF و CFT مرتبط می کردند، افزود: هیچ اتفاقی در خصوص CFT رخ نداد اما قیمت ارز کاهش یافت که این کاهش به دلیل تصمیمات داخلی بود بنابراین چرا مردم را فریب می دهند که آب و نان همانند برجام به CFT گره خورده است.
 
دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده با بیان اینکه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباطی به CFT ندارد، گفت: قوه قضائیه معتقد بود که لایحه ماهیت قضایی دارد و لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توسط قوه قضاییه به دولت ارائه شود و چون این مسیر طی نشده شورای نگهبان این لایحه را رد می کند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این لایحه در اواسط بررسی در مجلس بود برای یافتن راهی با شورای نگهبان مذاکره شد که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد که باید بررسی این لایحه در مجلس متوقف شود و اگر این لایحه در مجلس بررسی شود توسط شورای نگهبان رد می شود.
 
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تصمیم آقای مطهری درست بوده و اگر بنده نیز حضور داشته ام چنین اقدامی انجام می دادم، ادامه داد: زمانی که توسط آقای محبی نیا اخطاری مطرح می شود مبنی بر اینکه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماهیت قضایی دارد وارد است. مجلس نیز به وارد بودن این اخطار رأی داده و اشکالی بر آن مترتب نیست.
 
وی خطاب به این نماینده اظهار داشت: سوءظن نداشته باشید چرا که می توان از قوه قضاییه و سخنگوی شورای نگهبان صحت این موضوع را پرسید.
 
 لاریجانی در پاسخ به اخطار دیگر نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در خصوص امضای تعهد توسط آقای طیب نیا، افزود: همان زمان اعلام شد که تا زمانی که مجلس در این باره تصمیم گیری و آن را مصوب نکند این تعهدنامه قابلیت اجرا ندارد و امضای اولیه که توسط وزیر انجام شده و قابلیت نفاذ نداشته است.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس سه مورد را در خصوص پیوستن به FATF تصویب کرد، تصریح کرد: یک مورد از این موضوعات مربوط به قانون منابع مالی تروریسم بود که در مجلس تصویب شد که بخش دیگر مربوط به کنوانسیون ها بود و موضوع مطروحه در خصوص کنوانسیون ها بود که توضیحات لازم در این باره عنوان شد.

 

ظریف در صحن علنی مجلس:
 گرانی و ارزانی ارز به FATF ارتباط ندارد
، محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی  گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها، آمریکا را شکست می‌دهیم، بارها با مقاومت مردم و تدبیر ، آمریکایی‌ها را شکست داده‌ایم، این بار نیز با درایت و همدلی دشمنان را شکست می‌دهیم و تحریم‌ها حتما شکست خواهند خورد.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: شکست تحریم، نیازمند همراهی و همدلی مردم است و همچنین نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌هایی جناحی است. در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد و رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کند.

 

ظریف تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا با سوء استفاده از ریاستش بر شورای امنیت نه تنها که نتوانست این شورا را به ابزاری علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند بلکه جلسه‌ شورای امنیت تبدیل به یک نشست محاکمه سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه آمریکا شد. اینها همه از برکات درایت مردم و درایت مقام معظم رهبری و تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگیری برجام بود.

 

وی افزود: برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به مردم دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد. اینها از توفیقات مردم بزرگ ایران و نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است. امروز نیز مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است.

 

ظریف تصریح کرد: با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی‌شد، اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که یک تنه در برابر برجام ایستاده است.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام توفیق این ملت بود، گفت: توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم، لوایحی که در مقابل مجلس قرار گرفته و مجلس با درایت این لوایح را تصویب کرده و امروز نیز ان‌شاء الله در برابر جامعه بر اساس ملی تصمیم‌گیری خواهد کرد لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد، لوایحی است که آمریکا به همین بهانه‌ها مانع معاملات ما شده است، موارد مذکور نکاتی است که آمریکایی‌ها فشار بیاورند و اجازه انجام معاملات مالی را ندهند.

ظریف افزود: از قول بنده نکاتی مطرح شده که مایلم توضیحاتی درباره آن ارائه کنم. بنده و آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی در شرایط دشوار با نگرش دقیق و با بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده بهانه‌های آمریکا را بگیرد و زمینه‌‌ای برای مداخلات آمریکا فراهم نکند. شورای عالی امنیت ملی در رابطه با این 4 لایحه ساعت‌ها زمان گذاشته و در دولت و کمیسیون‌های مجلس به این موضوع پرداخته شده است.

 

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه موارد مختلف این کنوانسیون را بررسی کردند و حق شرط‌هایی را در این رابطه قائل شدند که بسیار مهم است. دوستان اعلام کرده‌اند که ممکن است حق شرط‌های ما را نپذیرند اشکالی ندارد، حق شرط ارائه می شود، نمی‌پذیرد اما این به معنای باطل بودن حق شرط نیست.

 

ظریف ادامه داد: در همین موضوع مخالفت با نامگذاری گروه‌های آزادیبخش به عنوان تروریست اکثر کشورهای منطقه حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند هر چند که برخی کشورها با این حق شرط مخالف هستند اما به این معنی نبوده حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است بنابراین مقررات بین‌المللی در مورد حق شرط باید ملاحظه شود. متوجه می‌شوند که با مخالفت این حق شرط‌ها از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود، بسیاری از مقررات و کنوانسیون‌ها مانند لوایح کنوانسیون حقوق کودک، مناطق دریایی جمهوری اسلامی با مخالفت‌های متعدد مواجه شده اما آیا اینها از درجه اعتبار ساقط شده بنابراین حق شرط ما برای ما معتبر خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی خط خود را مشخص خواهد کرد، دیگران هم می‌توانند به حق شرط ما اعتراض کنند، آنها هم کار خودشان را می توانند انجام دهند بنابراین باید به حدود و اختیارات و آثار توجه شود و اعتقاد دارم ممکن است برخی‌ها به آثار ایراد بگیرند اما از لحاظ حقوقی حق شرط ایران محترم است و مجلس حق دارد برای تصویب کنوانسیون همان طور که مخبر کمیسیون امنیت قرائت کردند شرط و شروطی را به عنوان شرط‌های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود.

 

وی گفت: برخی از مشکلات از طرف دوستان مطرح شده است، در این راستا  بر اساس سوالی که از رئیس بانک مرکزی کردم گرانی و ارزانی ارز به FATF ارتباط ندارد و بر اساس قانون پولشویی در زمان ممنوعیت ورود ارز و الان که این ورود آزاد شده اعلام شده باید بر اساس مقررات پولشویی انجام شود بنابراین مردم را نسبت به برخی مسائل که دلایل دیگر دارد نباید اشاره‌ای به FATF شود، باید توجه کرد FATF ارتباطی به این موضوعات ندارد اما FATF با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی و بازرگانان ارتباط مستقیم دارد، همچنین در عدم امکان پرداخت به ایران ارتباط دارد هر چند هم ممکن است دلایل مختلف مانند خباثت آمریکا داشته باشد که البته هست.

 

ظریف افزود: زمانی که با چینی‌ها صحبت می‌کنیم که نیات استکباری علیه ایران ندارند و از لحاظ مواضع بین‌المللی با ایران مواضع مشابهی دارد و چین و روسیه شریک راهبردی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند اما رئیس بانک مرکزی روسیه 3 روز گذشته به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم، همچنین چینی‌ها در این رابطه نظر مشابه داشتند بنابراین به من نگویید که اگر این کنوانسیون و شرایط FATF را اجرا کردیم همه مشکلات حل می‌شود اما یکی از مهمترین بهانه‌ها برداشته می‌شود و نمی‌توانند در این زمینه جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا با وجود شریک راهبردی آمریکا بوده ، هست و خواهد بود اما همین اروپایی‌ها یک ساز و کاری را ایجاد کرده که بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. مقرراتی که توسط اروپایی‌ها در حال طرح است به عنوان نقطه شروع و پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی شناخته می‌شود بنابراین نباید خودمان را دست کم بگیریم هر چند که نمی‌گویم این سریع انجام می شود اما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام چه توانسته بکند.

 

وی گفت: اروپایی‌ها به ما می‌گویند برای اینکه بتوانیم این ساز و کار ویژه مالی را درباره ایران اجرا کنیم نیازمند عضویت ایران در کنوانسیون‌ها هستم و شرایط FATF را بپذیریم، این موضوعات واقعیات محسوب می‌شود. واقعیات را عرض کردم و کسی را نمی‌ترسانیم و به قدرت، مردم و مقاومت مردممان ایمان داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم.

 

ظریف یادآور شد: با دادن بهانه به کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها خودمان را دچار خودتحریمی نمی‌کنیم و خودمان را محروم از این نمی‌کنیم که اولین مکانیزم مالی که برای دور زدن تحریم‌ها توسط نزدیک‌ترین متحدان آمریکا ایجاد شده به دلایل برخی نگرانی‌ها از بین برود، بنابراین نگرانی‌های خود را با ملاحظات جدی که در مصوبه کمیسیون‌ مجلس است رفع می‌کنیم و همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را شکست خواهیم داد.

 

 

گزارش  مغرضانه ویک طرفه  کمیسیون امنیت ملی درباره لایحه CFT 
 علی نجفی خوشرودی در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهرماه) در توضیح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: این لایحه برای بررسی مجدد از صحن علنی به کمیسیون ارجاع شد و طی دو نوبت در تاریخ 29 مرداد و سوم مهرماه در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و پس از طرح موضوع با تذکر آیین نامه ای اعضا با این مضمون که لایحه مذبور در خردادماه در کمیسیون مصوب شده است و از لحاظ آیین نامه ای امکان بررسی مجدد نیست مواجه شد.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعضا بر مصوبه خود که در 9 خردادماه به مجلس ارسال شده بود، تاکید داشتند. امروز نیز از ساعت 6 تا 8 صبح جلسه ای با همکاران خود برگزار و نظرات اعلام شد. در حقیقت به جز معدود کشورهایی همه به این کنوانسیون الحاق شده اند.

 

وی افزود: مباحث مختلف درخصوص لایحه CFT در کمیسیون مطرح و ابعاد این لایحه مورد بررسی قرار گرفت. از لحاظ حقوق بین الملل سیاسی، شرایط بین المللی و اقتصاد سیاسی داخلی این لایحه مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. همچنین تاثیر الحاق و عدم الحاق نیز بررسی و در جلسه غیرعلنی هم به آن اشاره شده است.

 

نجفی خوشرودی تاکید کرد: ما با پیوستن به این کنوانسیون می توانیم حق الشرط ها و اعلامیه تفسیری ارائه دهیم، لذا هیچ تعهدی خلاف مسائل و امنیت جمهوری اسلامی ایران وضع نشده و هیچ اطلاعاتی نیز به موجب الحاق به بیگانگان داده نمی شود. علاوه بر این از فرصت های بین المللی و تدابیر برای مقابله با جنگ اقتصادی به موجب الحاق به این کنوانسیون می توانیم استفاده کنیم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: برخی منتقدان لایحه را با تحریم ها ارتباط می دهند در حالی که تحریم ها یکجانبه از سوی آمریکا بوده و عدم الحاق به این کنوانسیون محدودیت های بین المللی جدیدی برای ایران درپی خواهد داشت.

 

وی افزود: به موجب بررسی لایحه CFT جلسات متعدد مشورتی با مسئولان اتاق بازرگانی، روسای همه اتاق های بازرگانی، روسای بانک های دولتی و خصوصی و سایرین داشتیم و همه متفق بر بروز محدودیت ها به موجب عدم الحاق به کنوانسیون تاکید کردند.

 

نجفی خوشرودی تصریح کرد: در بندهای مختلف این لایحه از جمله ماده 6، 7، 8 ، 10، 11 و 19 به سازوکار داخلی کشور متقاضی اشاره و به قوانین داخلی ارجاع می شود، لذا نگرانی از این جهت وجود ندارد. در ماده 27 نیز ترتیبات خروج از کنوانسیون تعبیه شده و در ماده 10 موضوع استرداد مجرمین و در ماده 24 ترتیبات داوری مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی افزود: طرفین به موجب این کنوانسیون می توانند در صورت بروز اختلاف در دیوان بین المللی دادگستری طرح دعوی و موضوع شکایت خود را پیگیری کنند. به موجب این مفاد، موافقین در کمیسیون تاکید کردند الحاق به کنوانسیون دفع ضرر قطعی می کند و در بهبود شرایط ایرانیان مقیم خارج از کشور و فعالیت ترانزیتی و همکاری های انرژی تاثیرگذار است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعضای این کمیسیون مطیع فرمایشات رهبری بوده و با نظرداشت همین مطلب الحاق به لایحه CFT را در کمیسیون تصویب کرده اند.

 

گفتنی است نجفی خوشرودی در پایان توضیحات خود در پاسخ به اعتراض ذوالنور نسبت به نحوه ارائه گزارش یادآور شد: در جریان توضیحات خود از مصوبه کمیسیون امنیت ملی مجلس دفاع کردم.

 

پژمانفر: مردم را نباید تهدید کرد/ لاریجانی درجلسات غیرعلنی با ادبیاتش در نمایندگان ایجاد نگرانی کرد

عضو فراکسیون نمایندگان نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای لاریجانی نباید با بیانات خود در جلسه غیرعلنی، نمایندگان را از عدم الحاق به CFT بترساند.

 

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT در تذکری شفاهی خطاب به علی لاریجانی اظهار داشت: آقای لاریجانی! متأسفانه امروز شما در بین صحبت‌های آقای نقوی حسینی وارد شدید و صحبت‌های وی را قطع کردید؛ این اقدام شما خلاف است و بنده معتقدم که انجام خلاف، بد است اما اینکه رئیس مجلس خلاف آئین‌نامه عمل کند، بدتر است.

 

وی تصریح کرد: بنده از صبح امروز چندین‌بار به دنبال بیان تذکر خود بودم، اما رئیس مجلس اجازه بیان این تذکر را به بنده نداد و از اختیارات رئیس است که هر کاری دلش می‌خواهد، انجام دهد.

 

عضو فراکسیون نمایندگان نمایندگان ولایی مجلس گفت: سؤال بنده این است که چرا مردم را نامحرم می‌دانید و بسیاری از مسائل مهم را در جلسات غیرعلنی مطرح می‌کنید؟ حق مردم است که درباره مسائلی چون الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به صورت شفاف بدانند که قرار است چه اتفاقی برای کشور بیفتد.

وی افزود: امروز مردم نگران هستند و چند هزار نفر از آنان جلوی مجلس جمع شده‌اند؛ دلیلی ندارد که برای بررسی این موضوع، دو ساعت جلسه غیرعلنی برگزار شود.

 

پژمانفر اظهار داشت: آقای لاریجانی! شما در جلسات غیرعلنی از ادبیاتی استفاده می‌کنید مبنی بر اینکه کشور در معرض مشکلات زیادی است، ضرورت الحاق به این کنوانسیون را مطرح می‌کنید و این اظهارات شما برای نمایندگان ایجاد نگرانی می‌کند.

 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم، خاطرنشان کرد: در زمان برجام هم گفته شد که مشکلات مردم حل می‌شود اما نتیجه آن را دیدیم و امروز باید صراحتاً مشخص شود که با این کنوانسیون قرار است چه مشکلاتی حل و فصل شود.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر بیان کرد: بنده از آقای نقوی حسینی عذرخواهی می‌کنم که وسط صحبتش حرف زدم، اما در قضیه برجام آنطور نبود که ایشان مطرح کرد. مشروح مذاکرات چهار ساعت بود و کمیسیون برجام هم ۱۶ جلسه در این باره تشکیل داد، در فراکسیون‌ها جلسات متعددی گذاشته شد، بنابراین نباید مدام گفته شود که برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد.

 

رئیس مجلس تأکید کرد: بنده در جلسه غیرعلنی چه کسانی را ترسانده‌ام!؟ آیا بنده چیزی گفتم که شما ترسیدید؟ شما از ساعت ۶ تا ۸ صبح جلسه غیرعلنی داشتید که بنده هم در آن جلسه حضور نداشتم.

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده، تهدید، پیامک‌هایی است که از بیرون می‌زنند و ما باید هنگام رأی‌گیری، خدا را در نظر داشته باشیم و شبهه‌ای هم در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

نقوی حسینی در مخالفت با الحاق ایران به CFT:
روحانی تضمین بدهد که باپذیرش CFT، مشکلات پولی ما بادنیا حل می‌شود

سیدحسین نقوی حسینی در جلسه علنی امروز در مخالفت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT اظهار داشت: مجلس امروز در آستانه تصمیم مهمی است که مربوط به منافع ملی و راهبردهای آینده کشور است.

 

وی ادامه داد: همه بحث های ماه های گذشته نشان می دهد که امروز بحث مهمی در مجلس مطرح است و مقام معظم رهبری مختصات این کنوانسیون را در جلسه با نمایندگان فرمودند که این لوایح در اتاق فکر استکبار جهانی پخت و پز می شود و ما نمی دانیم سر و ته این کنوانسیون ها چیست.

 

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی امروز در مجلس حضور دارند و ما امروز دعوای جناحی و گروهی با کسی نداریم و آرزوی ما موفقیت دولت جمهوری اسلامی است اما باید به این شبهات و ابهامات پاسخ داده شود که از عضویت در این کنوانسیون چه می‌خواهیم و چه مشکلی از مشکلات کشور با الحاق به این کنوانسیون حل می شود.

 

نقوی حسینی تاکید کرد: موسسات مالی و پولی غرب تحت هیچ شرایطی با ما کار نمی‌کنند و ما تاکنون راه های زیادی برای حل این مساله در نظر گرفتیم اما این مشکل حل نشد و با الحاق به این کنوانسیون حل نمی‌شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خطاب به موافقان الحاق به کنوانسیون مذکور بیان کرد: چرا مردم را می‌ترسانید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ چرا می‌گویید اگر عضو این کنوانسیون نشویم پروژه های کشور اجرا نمی شود؟ کالاهای اساسی با عدم الحاق به کشور نمی‌آید، چرا می‌گویید مردم با عدم الحاق به این کنوانسیون گرسنه می‌مانند؟

 

وی متذکر شد: یادتان است از همین تریبون گفتید اگر برجام تصویب شود، آب آشامیدنی، اشتغال، اقتصاد کشور، مشکلات پولی و مالی حل می‌شود اما برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد و هیچ یک از این مشکلات حل نشد.

 

در ادامه و پس از آنکه نقوی حسینی این اظهارات را مطرح کرد علی لاریجانی بیان کرد: برجام در ۲۰ دقیقه تصویب نشد بلکه ۴ ساعت در این باره بحث و تبادل نظر صورت گرفت اما نقوی‌حسینی همچنان مطلب خود را تکرار کرد و گفت در آن زمان اجازه بیان مخالفت، موافقت و تذکر به هیچ کس داده نشد و برجام صرفا در ۲۰ دقیقه تصویب شد.

 

نماینده مردم ورامین با انتقاد از مدیریت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخطار حق بنده است و بنده اخطار دارم و از صبح چندین بار خواستم اخطار خود درباره الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را بیان کنم اما این اجازه به بنده داده نشد.

 

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در ملاقات با نمایندگان به صورت صریح و روشن فرمودند این کنوانسیون‌ها در اتاق فکر استکبار جهانی پخت و پز می شود و این کنوانسیون ها را تصویب نکنید.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: خطاب بنده به لاریجانی این است که همانطور که در این سه هفته جلسات متعددی با روسای کمیسیون ها و فراکسیون ها در جهت تصویب FATF گذاشته است چرا بعد از دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب جلسه ای درباره مطالبات رهبری درباره این کنوانسیون ها نگذاشت؟

 

وی بیان کرد: فراکسیون ولایی دو بار از سوی علی لاریجانی برای بررسی این لایحه دعوت شد اما این دعوت را نپذیرفت چراکه می دانستیم در این جلسه قرار است درباره این لایحه توجیه شویم.

 

نقوی حسینی خطاب به وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقای ظریف ما برجام را تصویب کردیم و شرط هم گذاشتیم اما چه دستاوردی برای ملت ایران داشت؟

 

وی افزود: طیب‌نیا وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی، ۴۰ توصیه FATF را پذیرفت اما این مساله منجر به حل مشکلات پولی و مالی کشور نشد و مجلس شورای اسلامی سه لایحه پالرمو، قانون پولشویی و قانون مقابله با تروریسم را تصویب کرد و سوال ما این است که با تصویب این لوایح کدام یک از مشکلات ما حل شد؟

 

وی اظهار داشت: آیا مشکل کشور CFT است؟ چرا به مردم دروغ می گویید؟ اینکه برخی کشورها از ایران نفت نمی‌خرند، ربطی به FATF ندارد و حتی اگر این کنوانسیون هم تصویب شود مشکل پولی و مالی ما حل نمی‌شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متذکر شد: اگر رئیس جمهور فقط در یک سطر به ما تضمین دهد که با عضویت در کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، نظام مالی و پولی دنیا با ما همکاری می کند ما هم قول می‌دهیم که به این موضوع رای مثبت دهیم.

 

وی تصریح کرد: بنده منافع ملی کشور و دیپلماسی را می‌فهمم و زیر و بم این لایحه را خوانده‌ام و اگر الحاق ایران به کنوانسیون مذکور خطرناک نبود چرا دولت در آن اعلامیه تفسیری نوشته است در صورتی که این اعلامیه تفسیری هم قابل عمل نیست.

 

نقوی حسینی  با اشاره به اینکه ما سوریه و عراق نیستیم و جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد مشکلش با آمریکا حل شود باید سر جای قبلش برگردد، خاطرنشان کرد: پذیرش این کنوانسیون به معنای برگشت به عقب و دست برداشتن از ادعاهای انقلابی است.

 
 
فیضی در موافقت با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مطرح کرد:
با تصویب CFT از فشار اقتصادی به مردم بکاهیم
 

 محمد فیضی در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهرماه) در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به عنوان موافق، این لایحه گفت: ابتدا به برخی مواردی که دوستان به عنوان مخالف مطرح کردند، پاسخ می دهم، مجلس از ابتدا به صورت غیرعلنی و علنی با منطق و آرامش در حال پیش رفتن بود، اما برخی رفتارها سبب برهم ریختن این آرامش شد. لذا باید تاکید کنم هیچکس در مجلس سخنگوی حضرت آقا نیست. چرا برخی نمایندگان را متهم به دروغگویی کرده و در فضای مجازی و رسانه ها و مجلس موافقان با این لایحه را در صف یزید و مخالفانش را یاران امام حسین (ع) می نامید؟ چرا از خون شهدا خرج می کنید؟

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیام مقام معظم رهبری به دست رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است، ادامه داد: پیام حضرت آقا را آقای حجازی به صورت کتبی به دکتر لاریجانی رسانده است و مگر دکتر لاریجانی محتوای نامه را در صحن غیرعلنی قرائت نکرده است؟ و مگر نگفته است که مباحث حضرت آقا درخصوص تمامی کنوانسیون ها بوده است، لذا چرا به مردم دروغ می گویید؟

 

وی با بیان اینکه کشورهایی که از آنها نام برده اید، خود عضو این کنوانسیون ها هستند، افزود: واقعاً تاسف می خورم و از نمایندگان می خواهم به صورت منطقی و با استدلال این لایحه را بررسی کنید و در معرض آرا قرار داده و به دموکراسی احترام بگذارید، چراکه نباید با صف بندی های مختلف، نمایندگانی که از دل ملت به مجلس رسیده اند را مورد تهمت و افترا قرار داد.

 

فیضی با بیان اینکه تمامی کشورهای دنیا قوانین خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق می دهند، تصریح کرد: متاسفانه فقط ایران و کره شمالی این استانداردها را رعایت نمی کنند، اما اگر همچنان استانداردهای مذکور رعایت نشود، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد. اجرای استانداردهای بین المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق استانداردهای بانکی بین المللی است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خطاب به مخالفین این لایحه مطرح کرد، ما در شرایط سختی به سر می بریم، چرا باید خود را در شرایط سخت تری قرار دهیم. حتی اگر بانک های ایرانی استانداردهای AFTF و CFT را رعایت نکنند، بانک های طرف مقابل ما آنها را رعایت خواهند کرد و اگر FATF اجرایی و عملیاتی نشود، خود با دست خودمان کانال های بانکی خود را مسدود می کنیم. برخی دوستان می گویند خود قوانین پولشویی و مبارزه با تروریسم را وضع می کنیم، در حالی که بسیاری از کشورها این قوانین را دارند، اما FATF یعنی قبول کردن رویه های حداقلی در صحنه های بین المللی.

 

وی با تاکید بر اینکه این استانداردها دولتی نیست ، بلکه بنگاهی است، توضیح داد: بنگاه های مالی و بانکی بدون توجه به توصیه های دولت متبوع می توانند این استانداردها را رعایت کنند یا نکنند و حتی دولت ها نیز نمی توانند در این زمینه نفوذ داشته باشند. بانک های جهانی رعایت این استانداردها را از ما می خواهند و رعایت نکردن آن به معنی عدم برقراری روابط یا محدودیت در روابط است. نمایندگان عزیز فکر نکنید ما در مقام انتخاب هستیم، بلکه مقدمه داشتن روابط عادی در صحنه بین المللی پذیرفتن FATF است.

 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر لوایح تصویب نشود، بسترهای لازم برای اجرای قوانین لازم برای اجرای پولشویی و مبارزه با تروریسم فراهم نشود، اقدامات تقابلی علیه ایران صورت خواهد گرفت و این در حالی است که متاسفانه این لوایح برای رسانه و برای مردم در جامعه خوب تشریح نشده است، و به مردم پیامدهای نپیوستن به FATF و CFT توضیح داده نشده است. یکی از این پیامدها قطع شدن روابط بانک های دنیا با ایران است و حتی با بانک های کشورهای دوست مانند چین و سوریه نیز مشکل پیدا خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: مردم حتی برای افتتاح حساب و ساده ترین امورات بانکی به مشکل برخورده و باید تست راستی آزمایی دهند، لذا با دست خودمان برای مردم مشکلات فوق العاده ای ایجاد می کنیم. همچنین شرکت های ایرانی با عدم پیوستن به این کنوانسیون، تعطیل و دچار مشکلات عدیده می شوند، این در حالی است که حتی رانندگان کامیون های ایرانی برای سفر و حمل و نقل نیز به سختی خواهند افتاد.

 

فیضی با بیان اینکه ایران با عدم پیوستن به FATF حتی قادر نخواهد بود حق عضویت در نهادهای بین المللی و منطقه ای بپردازد، تصریح کرد: متاسفانه این واقعیت ها به شکل دیگری به مردم ارائه و در تحلیل ها به آنها اشاره نمی شود. همچنین مگر ما در مجلس شورای اسلامی کمیسیون تخصصی برای بررسی این موضوع نداریم، لذا بهتر است زحمات این دوستان را نادیده نگیریم. ضمن آنکه ایران ضمائم کنوانسیون را نپذیرفته و تعریف تروریسم با خود ما است و ماده 6 این کنوانسیون هیچ ارتباطی به حق مسلم مردم ندارد.

 

وی خطاب به مخالفان این لایحه گفت: مخالفان چرا نگرانند در حالی که اگر شرایط ما را نپذیرفتند می توانیم عضویت را لغو و این عضویت صورت نخواهد گرفت و در کمیسیون امنیت ملی برای این مسائل همچون روند الحاق و خروج از کنوانسیون نیز پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوقطبی کردن منافع ایران و گروه های فراسرزمینی نباید ایجاد شود، گفت: امام (ره) فرمودند که راه قدس از کربلا می گذرد. همچنین راه عزت ملت ایران از مسیر تامین معیشت آنها می گذرد. هدف FATF ممانعت از یاری و نهضت های آزادی بخش و محور مقاومت نیست، استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم وارد مصادق نمی شوند. کشورها خودشان فهرست سازمان های ترویستی را مشخص می کنند.

 

 نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشوری همچون لبنان هیچ مشکلی در اجرای این استانداردها ندارد، پس چرا ما با دست خودمان برای ایران مشکل ایجاد کنیم؟! اگر مشکلی بود حتما برای لبنان نیز تا به امروز پیش آمده بود. جمهوری اسلامی ایران با نپذیرفتن استانداردهای مبارزه با تروریسم دچار مشکل خواهد شد. ما نفت خود را می فروشیم و در امتدادش با کسانی که آن را خریداری کرده اند با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین هزینه و شهدا را درخصوص تروریسم داده ایم، گفت: همه این شهدا توسط عوامل، سلاح و مدیریت نظامی کشورهایی به وقوع پیوسته که خالق تروریسم بین الملل بوه اند. نزدیک به 17 هزار نفر از هموطنان ما توسط عناصری به شهادت رسیده اند که در چند سال پیش توسط خود آمریکا تروریست شناخته و معرفی شده بودند. آنان رئیس جمهور این مملکت را ترور کردند، نخست وزیر و نزدیک به 72 تن از منتخبان ملت ایران را به خاک و خون کشیده و شخصیت هایی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری را به شهادت رساندند، بنابراین بدون تعارف و با اسناد معتبر ایران اولین قربانی تروریست در جهان است.

 

وی ادامه داد: عدم عضویت ما در این کنوانسیون ها جارو زدن راه برای کشورهایی همچون عربستان سعودی و صهیونیست ها است، اما با عضویت خود محکم بر دهان آنهایی می زنیم که به دنبال فتنه و اعمال خشونت در ایران هستند.

 

فیضی در پایان گفت: از تمامی همکاران انتظار دارم با رأی مثبت به این لوایح، راه رونق با به بنگاه ها و شرکت های دولتی را باز کرده و نحوه مراودات بانکی شان را گره گشایی کنیم و از فشار اقتصادیبه مردم بکاهیم و راه بهانه جویی را بر دشمنان مردم ایران ببندیم.

 

 

دهقان در مخالفت با CFT:
دادن اطلاعات به دشمن در شرایط جنگ اقتصادی خیانت است

 در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

 

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، آمریکایی ها تمام توان خود را صرف کرده اند تا از طریق فشار اقتصادی، ملت را به زانو درآورند و زمینه ضربه زدن به جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

 

وی اظهارداشت: در این شرایط آیا ما باید شاگرد خوب کلاس FATF باشیم و هر چه دشمن گفت عمل کنیم؟ ما از ابتدای انقلاب تحریم بوده‌ایم. می دانیم که نوع تحریم ها متفاوت شده است اما در همان زمان نیز برای واردات اسلحه به داخل کشور نمی توانستیم به صورت رسمی اقدام کنیم. باید اقدامات غیررسمی انجام می‌دادیم.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در سال های ۹۰ و ۹۱ جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا و  شورای امنیت تحریم شده بود اما به صورت غیررسمی کارهای خود را انجام می داد اما الزاماتی که FATF برای ایران دیکته کرده بود، اجرا نکردیم و از این طریق دهها میلیارد دلار نفت فروختیم.

 

دهقان تصریح کرد: از سال ۹۵ دولت قبل از اینکه کنوانسیون ها به تصویب مجلس برسد، الزامات FATF را اجرا کرد. اجرای این الزامات موجب شد کشور در زمینه اقتصادی دچار بحران های جدی شود. در دو سال گذشته دولت به خاطر اینکه ثابت کند ملزم به تعهدات بین‌المللی است، اجازه نداد ارز از طریق غیررسمی وارد کشور شود.

 

نماینده طرقبه و چناران ادامه داد: علت افزایش نرخ دلار اجرای الزامات FATF توسط دولت بود. بخشی از علت بحران های اقتصادی در کشور، اجرای الزامات FATF بوده است.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تاکید کرد: نباید در شرایط جنگی، اطلاعات اقتصادی کشور در اختیار دشمن قرار گیرد. بحث هایی که در مورد حزب الله و گروه مقاومت مطرح است، بحث های فرعی است؛ اصل جمهوری اسلامی ایران است. هزار تا حزب الله و مقاومت فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته باشد، حزب الله و گروه های مقاومت وجود ندارند.

 

وی اظهارداشت: هدف دشمنان این است که کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند که با  ساده‌اندیشی های دولت این اتفاق افتاد.

 

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص علت کاهش قیمت دلار اظهار داشت: علت کاهش قیمت دلار این بود که شورای هماهنگی قوا واردات دلار را آزاد کرد و دلار ارزان شد.

 

وی ادامه داد: به محض اجرای الزامات FATF برخی بانک ها اعلام کردند که نهادها و افرادی که توسط آمریکا تحریم شده اند نباید در بانک های ایران حساب داشته باشند، حتی یکی از بانک ها در این خصوص بیانیه داد.

 

دهقان تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید ریسک کرد، باید تحریم ها را دور زد. اجرای این الزامات کشور را قفل می کند. به بهانه برجام ۵ سال کشور را قفل کردند، به بهانه FATF نیز دو سال دیگر کشور را قفل می کنند.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: از ۴۱ الزام FATF دولت ۳۷ الزام را اجرا کرده، ۳ الزام نیز در مجلس به تصویب رسیده، باید در مورد CFT با دشمن مذاکره کرد.

 

وی خطاب به عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارج که در جلسه حضور داشت، گفت: آقای عراقچی مذاکره این نیست که هر چه دشمنان گفتند ما عمل کنیم، مذاکره این است که شما بروید بگویید ما ۴۰ الزام را اجرا می کنیم، اگر ایران را از لیست سیاه خارج کنید، آخرین الزام را نیز تصویب خواهیم کرد.

 

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: آقای لاریجانی اعلام کردند که نمی توان تضمین داد که حتی با تصویب این لوایح، ایران از لیست سیاه FATF خارج شود.

 

دهقان تاکید کرد: در جنگ اقتصادی دادن اطلاعات به دشمنان خیانت است، ولی متاسفانه این اطلاعات به صورت برخط به دشمنان داده می شود. این کار منطبق با تدبیر نیست.

 

نماینده طرقبه و چناران گفت: عربستان سعودی حامی اصلی تروریسم است، با پول عربستان، داعش ایجاد شد. سوال ما این است که چرا عربستان سعودی عضو ناظر FATF است و در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی قرار نگرفته است؟

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: آقای لاریجانی می گوید قرار است عربستان و  آمریکا عضو دائم FATF شوند، در این صورت اجازه نخواهند داد که ما از لیست سیاه FATF خارج شویم.

 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مجددا تأکید کرد: عده ای به اسم شفافیت می‌خواهند کشور را قفل کنند.

 


نعمتی در موافقت با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مطرح کرد:
بابک زنجانی های جدید باعدم پذیرش CFT / اطلاعات محرمانه کشور به هیچ کسی داده نخواهد شد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم عضویت ایران در CFT یعنی دادن بهانه جدی به دست صهیونیست ها و آمریکایی ها افزود: ایران سال ها هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخت کرده و بسیاری از جوانان ایران بر اثر حوادث تروریستی به شهادت رسیده اند و خون بسیاری از آنها هنوز خشک نشده است، بنابراین ما که هزینه مبارزه با تروریسم را پرداخته ایم چرا نباید لایحه الحاق به مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کنیم.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهایی که در شرایط تحریمی به ایران کمک کرده اند، امروز به مسئولان نظام اعلام می کنند که اگر عضویت در CFT توسط ایران پذیرفته نشود، نمی توانند یک سِنت مبادله پولی با کشورمان داشته باشند، ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد از مراجع تقلید هزینه می کنند، اما همه این موضوع را می دانیم که مراجع تقلید سوالاتی را که ما از آنها مطرح می کنیم را پاسخ می دهند نه این موضوع که برخی دوستان القا می کنند که باید در این موضوع تصمیم به گونه ای دیگر اتخاذ شود.

 

وی با بیان اینکه برخی می گویند که با پیوستن ایران به CFT اطلاعات کشور افشا می شود، اظهار داشت: چه اطلاعاتی از کشور افشا می شود؟ مگر ما تاکنون یک دینار به تروریست ها کمک کرده ایم که نگران افشای اطلاعات باشیم.

 

نعمتی با تاکید بر اینکه تنها 4 گروه از سوی سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند، بیان کرد: این 4 گروه شامل القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره می شوند و مابقی موضوعات که مطرح می شود در اما و اگر است، بنابراین چرا باید برای اینکه محتمل است در آینده بمیرد، امروز خودکشی کند؟

 

وی با بیان اینکه ایران برای خود پیوستن به کنوانسیون CFT شرط ایجابی گذاشته است، تصریح کرد: ایران معتقد است که نباید به تروریست ها کمک مالی شود، اما ممکن است یک کشور برای ما حق تحفظ لحاظ کند که این موضوع بین دو کشور بوده و اگر کشوری به شروط ما ایرادی داشته باشد می تواند حق تحفظ را مطرح کند، اما آیا دادگاه صالحه ای وجود دارد که این اختلافات بین دو کشور را رفع کند؟ خیر، چنین دادگاهی وجود ندارد. بنابراین چرا باید با عدم پذیرش CFT برای دیگران حق تحفظ ایجاد کنیم؟

 

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بیش از 188 کشور عضویت در CFT را پذیرفته اند و ما نباید بهانه را برای دیگران ایجاد کنیم.

نعمتی با انتقاد از افرادی که مطرح می کنند برجام هیچ نفعی برای کشور نداشت، افزود: حداقل نفع برجام این بود که تمامی کشورهایی که در گذشته علیه ایران موضع گرفته بودند، هم اکنون در کنار ایران هستند و 4 قطعنامه سنگین که علیه ایران اعمال شده بود، امروز بلااثر است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران در گذشته نمِی توانست کوچکترین مذاکره ای با کشورهای دوست داشته باشد، ادامه داد: امروز ببینید چه کشورهایی به دنبال ارتباط و مذاکره با ایران هستند که نمونه آن را می توان در سفر رئیس جمهور در نیویورک جستجو کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مفاد کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در سال 2001 از سوی سازمان ملل پذیرفته شده و برای تمامی کشورها لازم الاجرا است، تصریح کرد: ایران در حال حاضر در شرایط تعلیقی است و پس از ایران فقط کره شمالی در لیست سیاه CFT است.

 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات محرمانه کشور به هیچ کسی داده نخواهد شد، افزود: حق شرط، حق حاکمیتی هر کشوری است و اگر کشوری در این زمینه اعتراض داشته باشد، طرف ایران همان کشوری است که اعتراض کرده و نه تمامی اعضای کنوانسیون و قانون اساسی هر کشوری برای آن کشور محترم است.

 

وی با تاکید بر اینکه سخت ترین بخش کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، موضوع حل و فصل اجمالی اختلافات است ادامه داد: ایران از ابتدای انقلاب تاکنون با خون ده ها هزار نفر هزینه مقابله با تروریسم را پرداخته است، بنابراین چرا می خواهیم به دنیا اینگونه القا کنیم که حامی تروریسم هستیم؟

 

نعمتی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری هم اکنون دستوری مبنی بر عدم تصویب CFT صادر کنند، قطعاً به این لایحه رأی نمی دهم، اما ارتباط مجلس با دفتر رهبری، رئیس مجلس است نه اینکه هر نهادی در هر موضوعی از رهبری خرج کند.

 

وی با بیان اینکه قرار نیست مردم همانند گذشته در بدترین شرایط مالی و اقتصادی زندگی کنند، خطاب به محمد دهقان افزود: شما که در شهرستان حوزه انتخابیه خود با هزاران مشکل مواجهید، آیا بخشی از این مشکلات به موضوع عدم تصویب FATF مرتبط نیست؟

 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین امروز نمی توانیم نفتی را که صادر می کنیم، پول آن را به داخل کشور وارد کنیم، تصریح کرد: اگر مبادلات مادی خارج از CFT انجام شود، باید بپذیریم که بابک زنجانی های جدیدی ایجاد شود و پول کشور را به حراج بگذاریم.

 



دیدگاه کاربران

تاریخ نام شاه سلطان حسین ها و امضا کنندگان ترکمانچای های جدید را خوب به خاطر خواهد سپرد. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

مگر چک نسیه برجام نقد شد؟
این چه مجلسی است؟
بیاد خاطره اعتراض بازاریان تهران به شهید مدرس افتادم .
شهید مدرس به بازارین و مردم آن زمان فرمودند :
بروید آدم بفرستید به مجلس ............

اوف برشما .غیرت هم چیزخوبیه؟زمان تاییدبرجام نافرجام هم همین روش غلط روپیمودیدآقای لاریجانی این لکه ننگ تاابد برپیشانی شما وهمفکران ترسوی شما باقی خواهدماند.آخه تاحالا چه اتفاقی افتادازاینکه جزو cftوfatf نبودیم مگراینکه بخواهیددل غربیها روشادکنید دهه هفتاد وهشتادماجزو سازمان تجارت جهانی نشده بودیم کجای کارمالنگید ؟این مغزها وافکارشماست که بماصدمه میزنه .دست ازاینکارابردارید مارومتهم به بیسوادی نکنید توصیه های حضرت آقا روتفسیربه رای نکنید .نترسیدنترسیدنترسیدنترسیدنترسید.....والله خدا هست والله شیطان ضعیفه ولی شما بزرگش میکنید.خدایاماروازدست این غرب گراها ولیبرالها وسهل اندیشان وتسوها ی سست ایمان نجات بده

به رای مجلس احترام بگذارید.. مجلس عصاره ی ملت و مظهر اقتدار است... رجانیوز از عدم شفافیت مالی چی گیرتون میاد؟

کدوم مردم...همون مردمی که 25 سال علی رو خونه نشین کردن یا ملتی که سجاده از زیر پای امام حسن کشیدن یا نه اون ملتی که سر امام حسین رو بریدن.امان از نبود بصیرت دینی و تحلیل سیاسی
همین مردم که علی هم باشی باید رو منبر اشک بر خیانت بریزی

یه هر حال وصل بودن به دنیا بهتر از قطع تمامی راه های ارتباطی هستش . لطفا مخالفت الکی نکنید

با سلام؛
چندوقت دیگه خنده اش را از رادیو اسرائیل می شنوید.

رای منفی!
-32
همان طور که تمام حرف های مخالفان برجام درست از اب در امد ، خواهید دید باز هم تمام حرف های مخالفان fatf از جمله تشدید تحریم ها به وقوع خواهد پیوست.
و این یعنی نفوذ و خیانت
چون هر چه قدر هم بیسواد باشی متوجه خسارت های fatf میشوید

آقای ظریف! شما و رئیستان هیچگاه اهل مقاومت در مقابل امریکا نبوده اید بیخود ژست نگیرید. اگر تحریمها شکست بخورد به شما ربطی ندارد چون خود شما به تحریم کمک میکنید.

پسندیدم
16
از ماست که برماست
ما برای مقابله با دشمن جوانانمان را آنسوی مرزها میفرستیم غافل ار اینکه دشمن مردم تا داخل مجلس ما و سایر قوا نفوذ پیدا کرده
دیروز بعضیها گفتند برجام مشکل گشای مملکت است و بدون دریافت تعهد از غرب امضا شد و نتیجه اش را دیدید
امروز همان اشتباه را در تکرار کردند اما در شکل و قواره ای دیگر
راستی حالا که دولتمردان ما عرضه تعهد گرفتن از غرب را ندارند ، چرا در مقابل ادعا و دفاع از این توافقهای خسارت بار که به زعم آنها راه نجات مملکنتد و در این راه سخن هیچ خیرخواهی رانیز نمیپذیرند به ملت تعهد نمیدهند .
آیا مسوولانی که علیرقم سفارش های منتقدین ، مملکت را به سمت و سوی هلاک سوق میدهند ، بعد از روشن شدن راه غلطی که رفته اند نباید پوست از تنشان کند ؟
راستی کسی از خود پرسیده که در مجلس چه اتفاقاتی در حال وقوع است که مرتب در آن موافقت نامه های خسارت بار امضا میشود ؟