هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 02:25
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 18 فروردين 1394 ساعت 15:37
سه شنبه 18 فروردين 1394 13:13 ساعت
2015-4-7 15:37:17
شناسه خبر : 207257
این هم از شگفتی‌های نوع برخورد دولتمردان با عرصه فرهنگ است که برای موفقیت در حوزه کاری خودشان، یک محصول هنری را نفله می‌کنند. کافی است تا تعداد سالن‌هایی که به فیلم «روباه» اختصاص یافته است را با فیلم‌هایی که همزمان درحال نمایش هستند مقایسه کنیم تا به عمق این فاجعه بهتر پی ببریم.
این هم از شگفتی‌های نوع برخورد دولتمردان با عرصه فرهنگ است که برای موفقیت در حوزه کاری خودشان، یک محصول هنری را نفله می‌کنند. کافی است تا تعداد سالن‌هایی که به فیلم «روباه» اختصاص یافته است را با فیلم‌هایی که همزمان درحال نمایش هستند مقایسه کنیم تا به عمق این فاجعه بهتر پی ببریم.
آرش فهیم-گروه فرهنگی رجانیوز: اهمیت برخی از فیلم‌ها به موضوع خاص آن‌ها بر می‌گردد. «روباه» نیز از همین نوع فیلم هاست که فارغ از ماهیت تکنیکی و کیفیت هنری خود، حایز هویتی است که آن را ممتاز و متمایز ساخته است. در شرح این اهمیت باید گفت؛ درحالی که در آن سوی مرز‌ها طی سال‌های اخیر چند فیلم و سریال در ارتباط مستقیم یا با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران ساخته شده، در این سو شاهد سکوت درباره این موضوع بوده‌ایم. در هالیوود آثاری مثل «اورشلیم؛ شمارش معکوس»، «هوملند»، «ستون پنجم»، «ترانفورمرز۳»، «حمله به کاخ سفید» ساخته شده است، ولی در این سو تنها فیلم‌هایی که در این دوران به برنامه هسته‌ای کشور به عنوان یک آرمان ملی پرداخته شده یکی «تنهای تنهای تنها» بوده و دیگری «روباه» که البته هر کدام از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع پرداخته‌اند. اولی به کنار حصارهای نیروگاه بوشهر رفت و مسئله را از زبان کودکی بوشهری بیان کرد و دومی به ماجرایی حساستر پرداخته؛ ترور دانشمندان هسته‌ای. موضوعی که فرا‌تر از جنبه ملی به خودی خود قابلیتی دراماتیک و سینمایی هم دارد.
 
به گزارش رجانیوز، ساخت فیلم «روباه» توسط بهروز افخمی را می‌توان توبه نامه سینمایی او نسبت به ساخت آثاری چون «شوکران» و به ویژه «فرزند صبح» دانست. بازگشت به «روز شیطان»؛ با تم شورش علیه شیطان! «روباه» یک تجربه متفاوت در کارنامه کارگردانی است که دوران پرفراز و نشیبی را گذرانده و همچنان درحال تجربه و آزمون و خطاست! «روباه» یک شاهکار نیست، اما برخلاف اغلب فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران که حتی ۱۵ دقیقه هم قابل تحمل نیستند، این فیلم را می‌توان تا انتها و بدون ملال تماشا کرد. أثری است که «مردم» را مخاطب قرار داده، یک فیلم داستانگو و استوار بر روایتی پرخون و پرشور است، لحنی ساده و صمیمی دارد و از همه مهم‌تر اینکه مضمون آن پاسخی است به مسائل مهم مبتلابه جامعه امروز ما. علاوه بر موضوع محوری فیلم -تروریسم و حذف فیزیکی نخبه‌های ایرانی توسط عوامل آمریکا و اسرائیل- خورده مضامین دیگری هم در این ترسیم شده‌اند. از قضیه داعش و جنگ در عراق و سوریه گرفته تا مشکلات معیشتی و اقتصادی و روابط خانوادگی و فرزندآوری و... آنچه به این فیلم شخصیت بخشیده، بازنمایی درست فضای شهری و تهران امروز است که در کمتر فیلمی به این ظرافت به آن پرداخته شده است. 
 
 
فیلم‌های متعلق به زیر ژانر جاسوسی، معمولا فیلم‌هایی پرجاذبه هستند. کمتر کسی ممکن است از تماشای این گونه آثار دچار خستگی و کسالت شود. فیلم «روباه» نیز از این قاعده مستثنی نیست. چون فیلم‌های جاسوسی به طور ذاتی، معماگونه هستند. تم این فیلم‌ها حتما باید توأم با تقابل و تضاد باشد. بهروز افخمی درکنار این جذابیت‌های ذاتی، عامل فانتزی را هم به کار افزوده است. عاملی که این فکر را در عده‌ای پدید آورده که این فیلم قصد تمسخر موضوع خود را دارد. اما این گونه نیست، چون فضای غالب بر فیلم، فانتزی است و در چنین فضایی، رخ دادن برخی حوادث خارق العاده که در زندگی عادی و روزمره امکان وقوع ندارند، امکان پذیر است. «روباه» آمیزه‌ای با ظرفت از طنز و طعن و واقعیت است. همه آنچه در این کشمکش تصویری می‌بینیم، می‌تواند واقعیت داشته باشد. اتفاقاتی مثل حضور برادر نتانیاهو در ایران برای اجرای عملیات ترور یک دانشمند هسته‌ای قطعا واقعیت ندارد، اما در فیلم به همین قطعیت واقعیت دارد. ترفند افخمی از به کارگیری چنین ماجرایی (آمدن برادر نتانیاهو) درواقع یک کنایه است، به این معنا که همه تروریست‌ها برادر نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند! این درست‌ترین حکمی است که در حوزه روابط بین الملل و سیاست می‌توان صادر کرد! آری! همه تروریست‌ها و جانیان بزرگ جهان امروز، برادر تنی و واقعی و خونی و ژنتیک بنجامین نتانیاهو هستند! هر کس چنین فکری ار انکار کند، دروغ می‌گوید و یا اینکه از واقعیت بی‌خبر است. 
 
با وجودی که فیلم در زمان کوتاه و با عجله و شتاب خاصی ساخته شده اما دارای لحظات سینمایی نابی است. مثل سکانس موتور سواری یوهان (برادر نتانیاهو) با حمید مفتون (حمید گودرزی) در کوچه پس کوچه‌های تنگ و باریک شهر که دوربین روی فرمان موتور کارگذاشته شده. 
 
استفاده از تکنیک غافل گیری روایی، یکی از ترفندهای به کار رفته در «روباه» است. این ترفند‌گاه در یک لحظه محدود رخ می‌دهند، مثل جایی که مأموران زنگ خانه‌ای را می‌زنند و در پاسخ به صاحب خانه می‌گویند: «از وزارت اطلاعات مزاحم می‌شویم»! و‌گاه در یک سکانس چند دقیقه‌ای پدیدار می‌شود. مثل جایی که عامل ترکیه‌ای با یوهان نتانیاهو در یکی از کافه‌های لب مرز قرار ملاقات می‌گذارند و طی یک درگیری مسلحانه، یوهان کشته می‌شود. اما بعد معلوم می‌شود که همه افراد کشته شده زنده هستند و این درگیری، یک معرکه ساختگی و نمایشی برای فریب دشمن بوده! 
 
 
اما «روباه» نقطه ضعف‌هایی هم دارد. علاوه بر غلبه نوعی شتاب زدگی بر فیلم، یکی از خلأهای قابل لمس، فقدان حس و حال حماسی بر کار است. یعنی‌‌ همان چیزی که نقطه قوت فیلم «قلاده‌های طلا» بود. روح حماسی فیلم ابوالقاسم طالبی اگر در فیلم بهروز افخمی هم تناسخ پیدا می‌کرد، «روباه» زیباتری را می‌دیدیم.
 
از این ضعف کلی که بگذریم، ایرادهای جزئی هم در فیلم دیده می‌شود؛ سکانس مربوط به ارمنستان خیلی مبهم است و اصلا نقشی تکمیلی روایت فیلم ندارد و شاید در صورت حذف، لطمه‌ای به اصل ماجرا نمی‌زد. برخی ماجراهای مطرح شده در فیلم هم قانع کننده نیستند. مثلا وقتی یوهان به حمید آدرس غلط می‌دهد و می‌گوید در یک سایت شرط بندی کار می‌کند، قاعدتا حمید باید نام و نشانی آن سایت را بپرسد.
 
 
بدشانسی «روباه» همزمانی اکران آن با اوج گیری مذاکرات هسته‌ای اخیر بود. درحالی که در همه جای دنیا سعی می‌شود تا آثار مدافع منافع ملی در مناسبت‌های مهم سیاسی و استراتژیک به نمایش دربیایند، در کشور ما سعی می‌شود در چنین مناسبت‌هایی این گونه فیلم‌ها نادیده گرفته شده و منزوی شوند! این هم از شگفتی‌های نوع برخورد دولتمردان با عرصه فرهنگ است که برای موفقیت در حوزه کاری خودشان، یک محصول هنری را نفله می‌کنند. کافی است تا تعداد سالن‌هایی که به فیلم «روباه» اختصاص یافته است را با فیلم‌هایی که همزمان درحال نمایش هستند مقایسه کنیم تا به عمق این فاجعه بهتر پی ببریم.


دیدگاه کاربران

مردم رو اگر قبول دارید دیدید که خوششان نمی آید و استقبال نکردند وگرنه همین سالن های موجود را هم پر می کردند.
حقیقت را قبول کنید.

خودمردم‌‌پنداری حاد دارید؟

جناب "سینمارو" مردم که خیلی وقته با سینما قهرند؟! سینماروها نباید خودشون رو جای مردم بزارن و به جای مردم نظر بدن! مفهومه؟!

با این سینمایی که شما برای مردم ساختید که صدای گاردین رو هم درآورده بود، بایدم مردم سینما نرن!

مردم بدبخت اصلا خبردار شدن این فیلم اکران شده؟ نه تیزر داره نه تبلیغات شهری داره نه سالن سینما

دقیقا... با این که فیلم خیلی خوبیه ولی تبلیغاتش خیلی ضعیفه، من خودم از همین رجا فهمیدم...

بدبخت خودتی! چون رانتخوار نیستیم پول نداریم بد بختیم.
نه جونم ما چون شیعه ال علی هستیم بدون سینما هم خوشبختیم.

اتفاقا برعکس من و خیلیهای دیگه خوشمون اومد و اوج تنفرمون رو بیدار کرد واین که چقدر پست وکثیف هستن این اسراییلیها وامریکاییها.... اما آدم های کوته فکر داخل که نظرشون بیشتر با لجاجت هست و الکی مثلا فکر میکنن همه چی دونن چشماشون رو به حقیقت بسته اند چون آدمی که خودشو به خواب زده نميشه به زور بیدارش کرد!!!!!اگه یکی از خانواده شما به وسیله اونا ترور میشد الان شنیدنی بود حرفهای شما!!!!!!!!

ای کاش فقط یه لحظه خودشون رو جای خانواده شهدای هسته ای میزاشتن که جوانهای دانشمند مومن دست گلشون رو از دست دادن و بعد یکی بیاد بگه اصلا ما به غنی سازی 20 درصد نیازی نداریم!!! اونموقع حالشون پرسیدن داشت... درکش فقط ذره ای وجدان می خواد!

خانواده شهدای هسته ای روی چشم ملت جای دارند ولی باید کشوری باقی بماند مردمی باقی بمانند که صنعت هسته ای داشته باشند. به خدا قصدم جسارت نیست ولی مگر فقط خانواده شهدا در این ملک زندگی میکنند؟ هزاران خانواده بی سرپرست و بد سرپرست و مستضعف داریم. هزاران کودک بی سرپرست و سرطانی و غیره داریم و میلیونها مشکل دیگر! یک سوال مرا منصفانه جواب دهید! از انرژی هسته ای تا به حال چقدر درآمد برای کشور حاصل شده؟ دولت اینهمه هزینه نگهداری و تولید سانتریفیوژ و بند و بساط هسته ای میکند تا به حال چه مزیتی از این همه هزینه ها عاید مردم بینوا شده؟ بی پولی نکشیدید. مریض بدحال نبردید توی این بیمارستانها. میدونم بدتون میاد و سانسور میکنید ولی به خدا شما رجا نیوزیها از سر شکم سیری حرف میزنید.

ببین محمد لطفا حرف مفت نزن! ما وضعیت زندگیمون زیر حد متوسطه پس نفسمون از جای گرم در نمیاد! مصارف انرژی هسته ای هم کاملا مشخصه ب خودت زحمت بده ی سرچ تو نت بزن می فهمی!به غیر از مصارف حیاتیش انرژی هسته ای الان نماد استقلال، غرور ملی و پیشرفت کشوره و یه وسیله ای بود که تا الان اسرائیل لعنتی رو نشونده بود سرجاش که جرات نطق کشیدن در مقابل ایرانو نداشت! مطمئن باش این قدم اوله و امریکاییها هرگز تو این نقطه متوقف نخواهند شد و بعد از تعطیل کردن تاسیسات هسته ای که حاصل کار جهادی و خون دانشمندان ماست به سراغ سایر مولفه های قدرت ایران از جمله موشکی و... میرن! بعدشم ما با توافق و مذاکره مخالف نیستیم و پیرو آقا هستیم اینو بفهم، فقط حرفمون اینه که باید یک توافق با امتیازات متوازن بکنیم! دوران جلیلی حرف بر این بود که در ازای غنی سازی 20 درصد لغو تحریم ها رو بگیریم، ولی الان با این توافق نامتوازن تیم مذاکره کننده کار رو به جایی رسونده که اونها در ازای تعلیق بخشی ازتحریمها اونم با هزار شرط و شروط بعد از تعطیلی 95 درصد از تاسیسات هسته ای و پذیرفتن فقط غنی سازی 3/67 ، حتی به دنبال جاسوسی و سرک کشیدن به مراکز نظامی ما هم هستند! من واقعا نمی فهمم شما چطوری به این توافق افتخار می کنید؟! چرا همه چیزو سیاسی و جناحی می بینید و دائما طبق رویه دولت سعی در کوبیدن و خفه کردن صدای منتقدان دارید؟! خوهشا برای یکبار هم که شده بدون تعصب به این قضایا نگاه کنید و فقط منافع ملی رو ببینید!

شما با این ادبیات ادعای مدیریت کشور را دارید؟ توقع هم دارید که من دانشجوی دکتری تحصیلکرده بگذارم بر من ریاست کنید؟ با حرف مفت نزن و متعصب و ...!!! البته تا اینجا هم جای تعجب داشت که رجانیوز تحمل کرد و حرفها را منتشر کرد. اولاً من که زیر متوسط بودن شما را باور نمیکنم! زیر متوسطید یعنی چه؟ یعنی مثلاً خانه تان آنقدر بزرگ است که نیاز به سه خدمتکار دارد ولی همش یک نفر خدمتکار دارید؟ جک نگو برادر!
من اصلا به مذاکرات و توافق و غیره افتخار کردم؟!!!! فکر کنیم که اصلاً تحریمی در کار نبود. آیا باز هم تولید اینهمه سانریفیوژ و تاسیسات نافع بود؟ من با مصارف انرژی هسته ای آشنا هستم جناب مودب! دور و برم ریخته دکتر و کارشناس ارشد هزار تا مهندسی مربوط به این انرژی. انرژی هسته ای هسته ای مصارف دارویی دار؟ کو تولیدات دارو؟ چرا تا تحریم کردند کمر داروسازی مملکت خم شد؟ مصارف پزشکی دارد؟ کو تولیدات تجهیزات پزشکیش که نخوایم وارد کنیم؟ مصارف در صنعت نساجی دارد؟ کو تولیدات دستگاهها و پارچه های مرغوب؟ چرا از ترکیه همش وارد میکنید؟ نگو مسئولین عرضه ندارند که واردات بی رویه از زمان رئیس جمهور محبوب شما درست شد! غرور ملی وقتیه که بگن ایران حتی یک فقیر هم ندارد. درمان حتی درمان بیماریهای صعب العلاج و آموزش در آن رایگان است. ایران بی خانمان ندارد. غرور ملی وقتی است که عربستان جرات نکند دم به دم بر همه دم ما را آماج تحقیر و توهین و جدیدا هم تجاوز جنسی به نوجوانانمان قرار دهد و صدا از هیچ جا درنیاد. استقلال با شعار درست نمیشه. و الله با شعار درست نمیشه.

دوست عزیز

تکلیف هزاران هزار شهدا جنگ چی میشه! مگر برادر شعار ما جنگ جنگ تا پیروزی نبود

اگر واقعا ولایت مدار هستید، ببینید رهبر انقلاب چی می گن!

این مملکت بزرگ تر داره عزیزم

بله مصطفی بزرگتر دارد. بزرگتر این مملکت، مشکلات واقعی مردم را میبیند که با اصل مذاکره موافق است. من از امریکایی و اسرائیلی جماعت متنفرم. به خاطر محروم کردن ملت ایران از حقوق طبیعی شان به خاطر کشتار کودکان و مردم بیگناه و به خاطر هزار و یک جنایت دیگرشان. اما ما هم خودمان کم در حق خودمان دشمنی نمیکنیم. حالا یا به خاطر منافع یا از سر حماقت. سوال مرا جواب ندادی! چقدر این صنعت برای مردم ما تولید ثروت و رفاه کرده؟ اگر استفاده پزشکی دارد "باید" ببینیم که هزینه ها در این حوزه کاهش دارد. اگر استفاده دیگری دارد یا فایده ای رسانده بیایند بگویند.

اولا که رهبری بارها اعلام کردند که به دلیل اعتراف مسئولین اجرائی کشور به ناکارآمدی در مدیریت تحریمها ، مذاکره با آمریکا بر سر مسائل هسته ای رو قبول کردند البته به حفظ فن آوری نوین هسته ای به شیوه ی نرمش قهرمانانه تاکید نمودند!نه واگذاری و تعطیلی دم و دستگاه هسته ای!
در ثانی دوره ی مصدق و آیت الله کاشانی هم مردم برای ملی شدن صنعت نفت تحت تحریم قرار گرفتند...
اگر میخواستند مثل محمد آقا ضرر و منفعت رو برآورد کنند که نسلهای بعدی یعنی ما از داشتن نفت محروم بودیم!
ثالثا جنگ تحمیلی هم برای ما هزینه هایی هنگفتی به بار آورد!با منطق شما ملت اونزمان باید حاکمیت و خاک رو دودستی تقدیم صدام میکردند که دیگه ملت متحمل این همه رنج نشوند!
رابعا ما بارها گفتیم و میگیم که مشکل دشمن با ما فقط سر مسائل هسته ای نیست و شما گوشتون بدهکار نباشه!هسته ای برطرف شد یه بهونه ی دیگه...!
خامسا شما بهتره برای رفع مشکلات داخلی نگاهت رو از فلج کردن مسائل هسته ای (نقطه قوت نظام) برداری و از مسئولین منتخبت پرداختن به مشکلات درون کشور رو خواستار باشی که از مذاکره و چشم دوختن به دست دشمن آبی برای این ملت گرم نمیشه که هیچ ،این عقب نشینیها و سیاستهای منفعلانه با ضعیف نشون دادن ایران امکان هرگونه برخورد شدیدتر و حتی جنگ بر علیه ما رو افزایش داده!
نگاه بلند مدت و افق دید وسیعتر را از محضر مخالفان و مغرضان منافع هسته ای خواستاریم!

رجاییها گفته اند مطالب حاوی توهین و الفاظ ناشایست را منتشر نمیکنند ولی گمان کنم این قانون فقط زمانی اجرا میشود که کسی به خودشان اهانت کند وگرنه ناشناس قبلی که کلی من رو شست و کنار گذاشت! باز اقلا شما مودبانه نقد میکنید. ممنون!
بعد هم مثالهای خوبی آورید. کمی - و البته نه کاملا و صد در صد - قبول دارم! قبول دارم که برخی سرمایهگذاریها و تحرکات درست سیاسی و فرهنگی در دراز مدت جواب میدهد. اما باز هم میگم حتی در اینگونه طرحها هم منافعی هرچند اندک پس از گذشت زمانی بروز پیدا میکنند. منظورم هم از منافع آن منافعی هستند که به بهبود سطح معیشتی مردم کمک کنند تا اقلا امثال وقایعی را که زمان پخش سبد کالا رخ داد نبینیم! نه مثلاً ترساندن و کم کردن روی اسرائیل و امثال اینها که درجای خودش پروژه ی مفید و مفرحی هم هست! شاید مثال بزنم شما هم به فکر من کمی نزدیکتر بشی رفیق: برای نمونه صنعت هسته ای پس از غنی سازی سه چهار درصد باید فورا شروع به ارائه خدماتی در آن حد غنی سازی در حوزه های مربوط میکرد و تجهیزاتی تولید و صادر میکرد و تولید ملی و صادرات را تقویت میکرد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تمام تمرکز ما رفت روی به وحشت انداختن اسرائیل و غنی سازی بیشتر و بیشتر. عاقبت بیفکریمون هم این شد که اونها تحریم کرند و ما چون درست بهره برداری نکرده بودیم روز به روز بیشتر بهمون فشار اومد و به نفت وابسته تر شدیم. الان حتی برای مردممون هم به جز مشتی شعار و حرف توجیهی نداریم که چرا باید این حد از غنی سازی رو حفظ کنیم! دروغ میگم؟ درست جلو رفتیم؟ ما خیر همون سه چهار درصد رو میدیم به خدا تا نود و نه درصدش رو حمایت میکردیم. ولی الان واقعاً حمایت کردن توجیهی نداره.

اگه رهبری رو قبول دارید ایشان اخیرا هم فرموده اند تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است. و فرموده اند مذاکره با آمریکا جز ضرر چیزی برای مملکت ندارد. لکن مسئولین اصرار کردند بر مذاکره...

بزرگتر داره جونم
ولی قرار نیست همه چیز رو بزرگتر بجود و توی حلقمان بریزد.یعنی حق نظر دادن نداریم.

درود بر انسان های باوجدان

من و همسرم رفتیم فیلم رو دیدیم. اونم تو سینما آزادی! همراه ما پنج نفر دیگر هم در سالن بودند. آخه چرا سالن بیشتر بردن به فیلمی که اصلا در حد و اندازه کارگردانی مثل افخمی نبود. بیخود تبلیغ نکنید. فیلم واقعاً ضعیف بود.
بعد هم مردم دیگر اعتمادشان را به برخی طیفهای سیاسی از از جمله طیف رجانیوزیها از دست داده اند. این هم واقعیتی است که نمیبینید!

شما هم ظاهرا به سندرم خطرناک خود مردم پنداری دچار شده اید..!

ما كه خبر نداشتيم،با اين حال علاقه و حوصله سينما رفتن نداريم،اگه CD فيلم بيرون بياد ميخريم .

بند آخر پیام نوروزی ریاست جمهوری :
در زمینه مسایل فرهنگی تلاش ما این است، آرامش بیشتری بوجود آوریم، فضای بهتری را بوجود آوریم، بگذاریم همه خلاقیت‌ها ظهور و بروز پیدا کند و در این زمینه امیدوارم ما بتوانیم به همه هنرمندان ما فضای بهتری را برای خلاقیت‌هایشان در اختیار آنها بگذاریم.

با سلام
به هر یک از کارمندان سازمان انرژی اتمی بلیط رایگان این فیلم داده شده است

ای کاش مردم کشور ماهم کمی باهوش و عاقل بودند !! کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و چین و روسیه که فناوری هسته ای دارند اگه دولت هاشون عوض شه و دولتی صد در صد مخالف دولت قبل بیاد رو کار اما همچنان حرفشون واسه فناوری هسته ایشون یکیه و همچنان دنبالش میکنن و هیچ کسی هم در داخل کشورشان اعتراضی نمیکنه بالعکس براشون مثل ی قانون شده و قابل احترام ...و اما کشور عزیز ما ایران !!متاسفم برای همین مردمی که فک میکنن مخالفت با این فناوری و هر چیز دیگه بهشون عزت میده !!ا تو خانواده اگر بچه ها به پدر ومادر اعتماد داشته باشن و احترام بگیرن موفقن و عزت دارن در غیر این صورت به خداوندی خدا ذره ای برای اون بچه کسی ارزش قائل نیست !!!اگه مردم به رهبرشان احترام بذارن و اعتماد کسی جرات نمیکنه واسه هر چیزی به ایران ایرانی بد نگاه کنه.

کسانی که می گن انرژی هسته ای کاربرد نداره برن از هموطنان عزیز که باید رادیو درمانی می شدن بپرسند در دوره تعلیق قبلی چه وضعی داشتند