هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 05:31
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 11 مهر 1400 ساعت 09:33
يكشنبه 11 مهر 1400 09:31 ساعت
2021-10-3 09:33:58
شناسه خبر : 351490

 

محیط کار چیست؟ ویژگی محیط کاری استاندارد

محیط کار فضایی فیزیکی است که شما در آن کار های خود را در آن انجام می دهید و این محیط کاری در عملکرد و بهره وری شما تاثیر بسیار مستقیمی دارد. برای تعریف محیط کار باید گفت که به عناصر و محیطی گفته می شود که افراد در آن فعالیت های خود را انجام می دهند و این محیط باعث می شود که شما احساس رضایت یا عدم رضایت، شادی یا غم داشته باشد و همچنین در افزایش و کاهش سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر مستقیمی دارد. پس با تعریف محیط کار چیست آشنا شدیم.

عواملی که باعث می شود محیط کاری خوب باشد این است که فضای فیزیکی مانند کاغذ دیواری، فضای سبز مانند گل و گیاه و... به خوبی وجود داشته باشد و از رنگ های شاد و متنوع در فضای فیزیکی استفاده شده باشد، همچنین فضای مثبت و شاد از نظر روانی حاکم باشد تا کارمندان به خوبی کارهای خود را انجام دهند.

انواع و ویژگی محیط کاری استاندارد چیست؟

برای تعریف محیط کار چیست باید بیان کنیم که به دو دسته محیط کاری فیزیکی و روانی تقسیم بندی می شود که  هر کدام باید شرایطی را فراهم کند تا کارمندان بهترین بهره وری را داشته باشند که در ادامه به برخی از هر کدام اشاره می کنیم.

محیط کاری فیزیکی استاندارد:

کنار هم قرار گرفتن کارکنان در محیطی مشترک و حذف اتاق‌ های جداگانه

جدا کردن کارکنان از یکدیگر به‌وسیله‌ی اتاق‌های مختلف می‌تواند مزیت‌هایی همچون افزایش تمرکز و دقت آن‌ها را به همراه داشته باشد. ولی میزان تعامل و مشارکت آن‌ها را کاهش می‌دهد. کم‌رنگ شدن روابط بین فردی سازنده، بهره روی تیم‌های کاری را کاهش خواهد داد. محیط کاری ایده‌آل محیطی است که کارکنان همواره برای یافتن راهکارهایی گره‌گشا در حال تعامل و همفکری باشند.

داشتن نور و تهویه مناسب

این نکته را مدنظر قرار دهید که کارکنان سازمان حداقل یک‌سوم از مدت‌زمان شبانه‌روز خود را در محیط کاری سپری می‌کنند.

روشنایی علی‌الخصوص نور طبیعی قادر است انرژی ازدست‌رفته‌ی آن‌ها را بازیابد. از طرفی کمبود اکسیژن نه‌تنها موجب خواب‌آلودگی می‌شود بلکه انرژی جسمانی آن‌ها را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کمترین میزان آلودگی صوتی

شک نکنید که این موضوع اصلا توقع زیادی نیست. هیچ‌کس در محیطی که مملو از انواع و اقسام آلودگی‌های صوتی باشد نمی‌تواند متمرکز بماند و احساس امنیت و آرامش کند. از بین رفتن تمرکز می‌تواند زمینه‌ساز بروز اشتباهات جبران‌ناپذیری شود. حذف آلودگی‌های صوتی در محیط کاری ایده‌آل خطر ابتلا به انواعی از بیماری از قبیل سردردهای مزمن، خستگی مفرط، ناراحتی معده و… را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه انتخاب یک موسیقی متناسب با حال و هوای سازمان، کیفیت عملکرد شغلی و روحیه‌ی آن‌ها را تقویت می‌کند. موسیقی آرامش‌بخش این قدرت را دارد که خستگی و فشار روانی را کاهش دهد و انرژی مضاعفی را در بدن کارکنان تزریق ‌کند.

 

 

محیط کاری روانی استاندارد:

ساعات کاری منظم و مناسب

به‌محض اینکه صحبت از کار و استخدام می‌شود اولین سؤالی که به ذهن همه می‌رسد درباره‌ی ساعت کاری است. ساعات کاری طولانی همیشه به معنای افزایش کارایی نیست. گاهی اوقات می‌تواند تبعاتی همچون افزایش مرخصی‌های استعلاجی، غیبت‌های وقت و بی‌وقت و بدون اجازه، اتلاف وقت و موارد بی‌شمار دیگری داشته باشد. یکی از پیش‌شرط‌های ایجاد یک محیط کاری ایده‌آل تنظیم یک ساعت کاری مناسب به‌منظور به‌کارگیری حداکثر بازدهی کارکنان است.

خودتان را تافته‌ی جدا بافته ندانید

متأسفانه در برخی از سازمان‌ها شاهد این هستیم که مدیران و کارفرمایان چنان جایگاه و قلمرویی برای خود دست‌وپا کرده‌اند که هیچ‌کس اجازه‌ی ورود و خروج به آن را ندارد. یکی از فاکتورهای اساسی محیط کاری ایده‌آل تعامل و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات کارکنان است. قبول داریم که شما در بالاترین جایگاه سازمان قرار دارید. اما نباید دچار غرور و تکبر شوید و خود را از همفکری با همکاران محروم کنید. اجازه دهید تعاملات سازنده میان شما و همکارانتان برقرار شود. به آن‌ها حس ارزشمند بودن را منتقل کنید تا در فضایی امن و قابل‌اعتماد بتوانید از یکدیگر انتقاد کرده و به رشد و ارتقای یکدیگر کمک کنید.

ایجاد تعادل بین تشویق و تنبیه

بی‌تردید کار کردن در محیطی که مدام نقاط ضعف شما به چشم می‌آید و تنها با تنبیه و تذکر شما را به دلیل عملکرد ضعیفتان شماتت می‌کنند چندان خوشایند نیست. به‌هرحال هر آدمی در کنار ویژگی‌های منفی، خصلت‌های مثبت بی‌شماری می‌تواند داشته باشد. تشویق و پاداش الزاما مالی نیست. همین‌که به زبان بیاورید کافی است. چنانچه کارمندان متوجه شوند که شما از تلاش و سخت‌کوشی آن‌ها به‌راحتی عبور نمی‌کنید به حمایت شما دلگرم می‌شوند و انگیزه‌ی مضاعفی برای تلاش بیشتر پیدا می‌کنند. محیط کاری ایدئال، محیطی است که کارمندان احساس می‌کنند زحماتشان دیده می‌شود و می‌توانند شاهد تأثیرگذاری خود بر چگونگی عملکرد سازمان باشند.

تیم حرف اول را می‌زند

در هر شرکت و سازمانی تیم‌های کاری به‌منزله‌ی ستون‌های اصلی هستند. در یک محیط کاری ایده‌آل حمایت از تیم‌های کاری حرف اول را می‌زند. استخدام افرادی که روحیه‌ی همکاری و کار گروهی بالایی دارند و تقویت روحیه‌ی آن‌ها می‌تواند سازمان را با سرعت بیشتری به سمت اهدافش سوق دهند. همچنین در بستر تیم‌های کاری جنبه‌های مثبت و منفی شخصیت افراد نمایان می‌شوند. در چنین شرایطی اعضای تیم می‌توانند با کمک و همدلی به توسعه‌ی جنبه‌های مثبت و خنثی کردن جنبه‌های منفی بپردازند

اما این نکته را مدنظر داشته باشید که حمایت افراطی از تیم‌های کاری ممکن است باعث شود افراد وابسته‌ای بار آورید. افراد دیگر نمی‌توانند به‌صورت فردی به قضاوت و تصمیم‌گیری بپردازند. درنتیجه بدون هیچ‌گونه اعتراض و اظهارنظری به هر تصمیمی تن می‌دهند. درحالی‌که در یک محیط کاری مطلوب کارمندان از وظایف شخصی خود آگاه هستند و این قابلیت را دارند که همسو با اهداف سازمان حرکت کنند. اما به هویت مستقل آن‌ها خدشه‌ای وارد نمی‌شود.  بنابراین به‌عنوان مدیر حواستان باشد که در کنار تقویت روحیه‌ی کار تیمی از ماهیت فردی آن‌ها غافل نشوید

سخن آخر

ابتدا با تعریف محیط کار چیست آشنا شدیم و در ادامه به نکاتی که یک محیط کار از نظر فیزیکی و روانی چه نکاتی را باید رعایت کند اشاره کردیم ولی این نکات و ویژگی ها متنوع است شما میتونید در شبکه اجتماعی روبرد تعاریف دیگر خود از محیط کاری، محیط کار استاندارد و ... را با دیگران به اشتراک بگزارید تا از تجربیات شما استفاده کنند. حتما نکاتی هست که در متن بالا به آن اشاره نشده است.