هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403
ساعت 05:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 29 فروردين 1403 ساعت 19:26
چهارشنبه 29 فروردين 1403 19:25 ساعت
2024-4-17 19:26:37
شناسه خبر : 379501

در طی فرایند کاشت، گرافت ها از ناحیه بانک مو برداشت می شود که منجر به ایجاد برش های بسیار جزئی در پشت سر خواهد شد. این زخم ها با سپری شدن دوره نقاهت (معمولا 10 تا 14) روز ترمیم می شوند. ما در این مقاله، یک راهنمای جامع برای درمان سریع تر زخم های پشت سر بعد از کاشت مو و جلوگیری از عفونت ارائه خواهیم کرد. این توصیه ها توسط متخصصان کاشت مو شیراز ارائه شده اند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

آیا زخم پشت سر بعد از کاشت مو طبیعی است؟ 

در طی فرایند کاشت مو، تارهای مو از ناحیه بانک مو (پشت سر) برداشت می‌شود و در نواحی کم تراکم یا طاس سر کاشت می‌شود. هنگامی که تیم پزشکی گرافت ها را با استفاده از پانچ های اتوماتیک از ناحیه بانک مو برداشت می کنند، زخم هایی جزئی در پشت سر ایجاد می شود. این زخم ها طبیعی و اجتناب ناپذیر است و به مرور زمان رفع می شود. 

نکته مهم: در روش قدیمی کاشت مو (FUT) نواری باریک از پشت سر برش داده می‌شد. در این روش، میزان درد و زخم ایجاد شده در پشت سر بیشتر است. اما در روش جدید کاشت مو (FUE) هیچگونه برش وسیع و جراحی وجود ندارد و گرافت های مو با استفاده از پانچ های بسیار ظریف و میکرو سایز استخراج می شود؛ در نتیجه حداقل جای زخم در پشت سر ایجاد خواهد شد. در رسانه هایی همچون دکترتو، شیراز بیوتی، پزشکا و پزشک 24 … بهترین کلینک های کاشت مو که از تکنیک های جدید کاشت استفاده می کنند، معرفی شده است. 

چه زمانی زخم های  پشت سر بعد از کاشت مو رفع می شود؟ 

مدت زمان لازم برای بهبود کامل این زخم ها در هر فرد متفاوت است. با این حال، اگر مراقبت های بعد از کاشت مو را به دقت پیگیری کنید، اغلب این زخم ها بعد از 10 الی 14 روز التیام خواهند یافت. البته ابتدا زخم هایی که در این ناحیه ایجاد می شوند، قرمز رنگ هستند و بعد از گذشت مدتی به رنگ سفید در می آیند و به مرور محو خواهند شد. در صورت طولانی شدن این فرایند و یا تشدید درد در ناحیه بانک مو حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. 

عفونت زخم پشت سر بعد از کاشت مو

 

عفونت زخم های پشت سر پس از کاشت مو می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله مراقبت نادرست از زخم، اقدامات بهداشتی ضعیف و قرار گرفتن در معرض باکتری ها رخ دهد. علائم عفونت ممکن است شامل افزایش قرمزی، تورم، گرما، درد و ترشح چرک از محل زخم باشد. عفونت ها می توانند روند بهبودی را به تاخیر بیندازند. مراقبت مناسب از زخم، از جمله تمیز نگه داشتن ناحیه، اجتناب از اصطکاک شدید، و پیروی از دستورالعمل های ارائه شده بعد از کاشت مو، برای جلوگیری از عفونت زخم ها ضروری است.

دلمه بستن زخم پشت سر بعد از کاشت مو

ایجاد دلمه در پشت سر پس از کاشت مو یک اتفاق رایج است و معمولاً بخشی از روند بهبودی است. در طی فرایند برداشت مو، زخم های جزئی در پشت سر ایجاد می شود که معمولا خونریزی جزئی دارند. پلاکت‌های خون فعال شده در محل برش ها، جمع می‌شوند و لخته یا دلمه ایجاد می‌کنند. این دلمه ها طبیعی است و در اغلب موارد بعد از گذشت دو الی سه هفته از کاشت مو به تدریج می ریزند. 

درمان زخم پشت سر بعد از کاشت مو

images_1713252310_661e27d6cdc88.jpg

1- شستشوی ناحیه برداشت مو (پشت سر قسمت بانک مو)

فردای روز کاشت (بعد از ظهر) پانسمان پشت سر را باز کنید، گاز استریل را با آب مرطوب کرده و به آرامی پشت سر را پاک کنید. کمی کف شامپو بچه، روی قسمت پشت سر بگذارید و با گاز مرطوب دوباره پاک کنید، در انتها یک لایه نازک پماد موپیروسین (یا تتراسایکلین) بزنید. توجه داشته باشید که دیگر نیازی به پانسمان نیست و پشت سر باید در معرض هوای آزاد قرار گیرد. تا زمان تمام شدن پماد روزی دو مرتبه در ناحیه برداشت شده استفاده کنید. پس از آن باید پمادهای ترمیم کننده روزی یک یا دوبار مصرف شوند.

 

2- مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده

در طی فرایند کاشت مو، زخم هایی در جلو و پشت سر ایجاد می شود. این زخم ها مستعد بروز باکتری‌های عفونی هستند و می تواند با علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و ترشحات همراه باشند. به همین دلیل، آنتی بیوتیک ها به عنوان یک جز اصلی از داروهای بعد از کاشت مو تجویز می شوند.  انتخاب نوع آنتی بیوتیک و مدت درمان نیز به تشخیص پزشک بستگی دارد. 

 

3- رعایت نحوه صحیح خوابیدن

بعد از جراحی نباید هیچ گونه فشاری به زخم ها وارد شود. بنابراین توصیه میکنم که به هنگام خواب سر خود را به نحوی قرار دهید که حداقل اصطکاک با بانک مو و نواحی کاشته شده را داشته باشد. همچنین، بهتر است که سر بالاتر از سطح بدن قرار گیرد تا تورم ناشی از تجمع مایع ادماتوز سریع تر رفع شود. 

 

4- استفاده از پماد موپیروسین 

پماد موپیروسین یک داروی موضعی قوی است که در دسته داروهای آنتی بیوتیک قرار می گیرد. در اغلب موارد پزشک توصیه میکند تا از پماد موپیروسین برای درمان سریع تر زخم های ایجاد شده در پشت سر بعد از کاشت مو استفاده کنید. استعمال این پماد خطر عفونت و باکتریایی شدن زخم های پشت سر را کاهش می دهد. 

 

5- اجتناب از مصرف داروهای رقیق کننده خون

توصیه یم کنیم حداقل یک هفته بعد از کاشت مو از مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون (مانند آسپرین، ایبوپروفن) اجتناب کنید تا زخم ها سریع تر بسته شوند و التیام یابند. به طور مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن که معمولاً برای کاهش التهاب و کاهش درد استفاده می‌شوند، ممکن است اثرات رقیق کنندگی خون داشته باشند. 

 

6- تغذیه و رژیم غذایی مناسب

بعد از کاشت مو هیدراته بمانید و رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی را در اولویت قرار دهید تا زخم های ایجاد شده در پشت سر به سرعت بهبود یابند.

  • پروتئین: پروتئین برای ترمیم و بازسازی بافت ضروری است (منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات و توفو). 
  • ویتامین C: برای سنتز کلاژن و بهبود زخم ضروری است (منابع غذایی مانند مانند مرکبات، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، بروکلی و گوجه فرنگی). 
  • ویتامین A: با افزایش رشد سلولی و ترمیم بافت از سلامت پوست و بهبود سریع تر زخم پشت سر بعد از کاشت مو حمایت می کند (غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم پیچ و جگر). 
  • روی: در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن و تکثیر سلولی نقش دارد (غذاهای غنی از روی مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، آجیل، دانه ها، غلات کامل و حبوبات). 
  • اسیدهای چرب امگا 3: دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند به کاهش التهاب و بهبود زخم کمک کنند (منابع امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین، بذر کتان، دانه چیا، گردو و سویا). 
  • آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کنند و باعث ترمیم بافت می شوند (غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، گیلاس، انگور، سبزیجات برگ دار و آجیل).

نتیجه گیری 

در روش های جدید کاشت مو، برش های ایجاد شده برای برداشت گرافت های مو بسیار کوچک است و توسط پانچ های اتوماتیک انجام می شود. با این حال، زخم های جزئی ایجاد شده طبیعی و اجتناب ناپذیر است. ما در این نوشتار، راه هایی را جهت رفع سریع تر زخم های پشت سر بعد از کاشت مو ارائه کردیم. 

منبع: شیراز بیوتی مرجع کاشت مو در شیراز