هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 04:54
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 03:30
يكشنبه 16 بهمن 1401 03:23 ساعت
2023-2-5 03:30:50
شناسه خبر : 364676
بچه زرنگ بی شک از بهترین آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر است و نشان می‌دهد مسیر طی شده در صنعت انیمیشن‌سازی ایران رو به جلو و امیدآفرین است.
بچه زرنگ بی شک از بهترین آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر است و نشان می‌دهد مسیر طی شده در صنعت انیمیشن‌سازی ایران رو به جلو و امیدآفرین است.
گروه فرهنگی-رجانیوز: صنعت انیمیشن‌سای در ایران، یک تاریخ حدودا هفتادساله دارد و طی این سال‌ها، تجربه‌ها‌ی خوبی از پس سعی و خطاهای بسیارحاصل شده است. حال این صنعت در کشور به مرحله‌ی شکوفایی رسیده و شاهد آثار موفقی در این زمینه هستیم.
 
به گزارش رجانیوز؛ بازنمایی ارزش‌های ایرانی اسلامی در راستای تربیت نسلی هویت‌مند آن هم در عصری که هجمه‌های فرهنگی از هر سو کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند ضرورت ویژه‌ای دارد. از این رو صنعت انیمیشن‌سازی در کشور اهمیت می‌یابد چرا که می‌تواند با ارائه آثاری با کیفیت و غنی از محتوا مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. 
 
اینک «بچه زرنگ» جدیدترین انیمیشن ایرانی و محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویا پیش‌روی مخاطب است. اثری که نتیجه‌ی آن در یک کلمه، «درخشان» است و در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور قابل توجهی دارد. انیمیشنی که از بلوغ این صنعت در کشور خبر می‌دهد و هم در تکنیک و هم در محتوا یک جهش بزرگ را در این عرصه رقم زده است. 
 
بچه زرنگ در حوزه‌های متعدد فنی و هنری حرف برای گفتن دارد. برای نمونه در مواردی چون مدلسازی، طراحی کاراکتر و طراحی فضا چشم‌گیر ظاهر شده است.
 
همچنین از لحاظ محتوا نیز غنی و قابل توجه است. داستان درباره پسر بازیگوشی است که عاشق ابرقهرمان‌های خیالی ساخته شده در فیلم‌هاست و سعی می‌کند برای کمک به دیگران مانند آنان عمل کند. داستانی روان، جذاب و با ساختاری مشخص که به خوبی روایت می‌شود. بعلاوه شخصیت‌پردازی‌ها نیز درخشان‌اند و با دوبله خوبی همراه شده‌اند.همچنین شوخی‌های کلامی  نیز از دیگر نقاط قوت اثر است.
 
 
با همه‌ی این اوصاف اما مهم‌ترین ویژگی این انیمیشن، موفقیت آن در ارائه یک الگوی ایرانی-اسلامی‌ در راستای هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان است. بچه زرنگ از مولفه‌های مذهبی به عنوان عناصر دراماتیک بهره برده و از دل یک روایت آئینی در ارتباط با امام رضا(ع) به یک طرح داستانی خلاقانه و جذاب می‌رسد و در دل داستان به مفاهیم عمیقی چون توکل، عالم غیب، معجزه و ارزش‌های اخلاقی می‌پردازد.
 
از سوی دیگر این اثر یک تصویر دقیق و مطابق با واقعیت از جامعه ایرانی ارائه می‌کند که با فضاسازی‌های جذاب از اماکن مهمی چون حرم امام رضا(ع)، شهر تهران و مواردی از این قبیل همراه شده است.
 
رسیدن به چنین فرم ملی مذهبی برآمده از جامعه ایرانی، دست‌آورد بزرگی است که می‌تواند الهام‌بخش  ساخته‌های بعدی در این حوزه باشد. بچه زرنگ بی شک از بهترین آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر است و نشان می‌دهد مسیر طی شده در صنعت انیمیشن‌سازی ایران رو به جلو و امیدآفرین است.    
 
انتهای پیام/


کلیدواژه ها »