هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 16:39
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 21 آبان 1401 ساعت 23:30
شنبه 21 آبان 1401 23:17 ساعت
2022-11-12 23:30:02
شناسه خبر : 362419
با شروع به کار صندوق املاک و مستغلات تمام شهروندان می‌توانند حتی با آورده‌ای خرد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و خود را در برابر تورم این بازار مصون کنند.
صفر تا صد سرمایه‌گذاری در «صندوق املاک و مستغلات ایران»

خرید متری خانه در بورس امکان پذیر شد/ سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با سرمایه خرد

با شروع به کار صندوق املاک و مستغلات تمام شهروندان می‌توانند حتی با آورده‌ای خرد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و خود را در برابر تورم این بازار مصون کنند.
گروه اقتصادی-رجانیوز: به دلیل پیشروی عجیب قیمت‌ها در بازار مسکن در دو دهه گذشته عملا ورود بخش قابل توجهی از شهروندان و به خصوص طبقات با درآمد ثابت مانند کارگران و کارمندان به این بازار محال شده است. 
 
صندوق املاک و مستغلات ظرفیتی را ایجاد کرده است که این اقشار تا زمان فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز برای تهیه یک واحد مسکونی کامل بتوانند به صورت متری و در قالب سهام خانه تهیه کنند و از افزایش قیمت یک واحد مسکونی و اجاره‌بهای آن سود کسب کنند.  
 
به گزارش رجانیوز؛ صندوق املاک و مستغلات با نام اختصاری REITS (Real Estate Investment Trust) از انواع صندو‌ق‌‎های سرمایه گذاری است که هدف آن کسب سود از بازار املاک است. نماد این صندوق‌ها مانند ETF در بورس قابل معامله است. 
 
در این صندوق‌ها که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد، سرمایه‌گذاران بر روی املاک و مستغلات غیر منقول مانند واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و با استفاده از منابع جمع آوری شده ملک مورد نظر را خریدار می‌کنند. 
 
بدین ترتیب با افزایش قیمت به مرور زمان ارزش هر واحد سهام افزایش پیدا می‌کند و سهامداران از این افزایش قیمت منتفع می‌شوند. 
 
همچنین با اجاره دادن این واحدها درآمد مستمری نیز برای دارندگان سهامداران ایجاد می‌شود که حجم این درآمد بستگی به رشد قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها دارد.  
 
بنابراین گزارش، حداقل ۶۰ درصد از دارایی‌های صندوق باید در فعالیت اصلی آن یعنی سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ساخته شده انجام شود و حداکثر ۳۵ درصد به سرمایه گذاری در اوراق بهادار مرتبط مثل اوراق مشارکت اختصاص یابد. هم چنین ۵ درصد از کل دارایی‌ها نیز قابل تخصیص به سهام ساختمانی شرکت‌های بورسی خواهد بود. 
 
از جمله مزایای این صندوق‌های می‌توان به امکان استفاده از تسهیلات، ورود سرمایه‌گذاران با سرمایه خرد، بالا بودن نرخ سود توزیعی (۹۰ درصد سود حاصل از فروش و اجاره باید بین سرمایه‌گذاران تقسیم شود) و از تمام موارد بیان شده مهم‌تر بهره‌مندی از بازدهی همیشگی بازار مسکن اشاره کرد. 
 
سرمایه گذاری در بازار مسکن با مبالغ خرد
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گفت: «سازمان بورس سیاست خود را بر معرفی ابزارهای غیرمستقیم بنا نهاده است و سعی در تشویق سرمایه‌گذاران در استفاده از نهادهای تخصصی دارد. در این راستا طی یکسال گذشته صندوق‌های اهرمی، تضمین اصل سرمایه و مختص اوراق دولتی برای اولین بار رونمایی شدند در ادامه صندوق املاک و مستغلات که یک ابزار کاربردی بوده به واسطه همکاری صندوق بازنشستگی، طراحی شده است.»
 
وی افزود: «حوزه مسکن از جمله مواردی است که علی‌رغم بزرگی و گسترگی آن در بازار سرمایه مغفول مانده و تنها پذیرش ۴۴ نماد ساختمانی و سهام تعدادی سازنده مصالح که در بازار سهام داریم، دیگر هیچ نقطه تلاقی در این بازار گسترده و بزرگ وجود ندارد اما به واسطه این صندوق امکان حضور سرمایه‌گذاران با هر مبلغ خُرد و ناچیزی ممکن می‌شود.»
 
وی افزود: «صندوق املاک و مستغلات می‌تواند در بحث جذب سرمایه گذاران بسیار موفق عمل کند، چرا که امروز شما برای سرمایه گذاری در املاک حتما باید مبلغ بالایی را در اختیار داشته باشید و عملا برای همه افراد که شاید سرمایه بالایی نداشته باشند تا کنون ممکن نبود که این امکان با احداث این صندوق فراهم می شود.»
 
عشقی بیان کرد: «امیدواریم با همین ابزار، فروش متری مسکن سهل شود و ازین پس این امر ممکن شود و این مدل در واقع مدلی، حتی ریز تر از فروش متری مسکن است.»
 
مشکل نقدشوندگی و هزینه بالای معاملات مسکن حل می‌شود
محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در تشریح عملکرد صندوق املاک و مستغلات ایران با اشاره به میسر شدن امکان سرمایه گذاری برای تمام افراد با هر میزان سرمایه در حوزه املاک و مستغلات گفت: «هدف بورس ایجاد مکانیزم و فرایندی است که در ان معاملات به صورت شفاف صورت گیرد، برخلاف اینکه شناخت ما از بازار سرمایه معمولا معامله اوراق بهادار است، سایر اشکال دارایی ها هم علاوه بر اوراق بهادار می توانند به صورت اوراق شده در بورس معامله شوند.»
 
شیرازی گفت: «بورس مجموعه‌ای پیشرفته است که نهادها در آن جایگزین افراد شوند، یکی از دلایلی که بورس در سال های دچار نوسان شد نبود نهادهای مالی تخصصی بود. این نهاد آورده‌های زیادی دارند به عنوان مثال می توانند هزینه معاملات را کاهش دهند، نقدشوندگی را زیاد کنند و مهم تر از همه رابط انتقال سیاست‌های پولی دولت به اقتصاد باشند.»
 
وی اضافه کرد: «بازار ملک به علت ناهمگونی، ارزش گذاری متفاوتی دارد و امروز سرمایه گذاری در ملک معطوف به بخش خاصی از مردم شده است و علاوه بر این موضوع نقدشوندگی پایینی هم دارد. صندوق های املاک و مستغلات خیلی از این مشکلات را برطرف می‌کند، هم بحث ناهمگونی، هم مورد نقد شوندگی و هم با پایین اوردن هزینه معاملات، بسیاری از مشکلات سابق را حل می‌کند.»
 
انتهای پیام/


22
پسندیدم