هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403
ساعت 09:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 15 مهر 1401 ساعت 18:35
جمعه 15 مهر 1401 18:06 ساعت
2022-10-7 18:35:03
شناسه خبر : 361243
جناب آقای جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران، در واکنش به سخنان آقای پناهیان مبنی بر نابودی اسرائیل مبتنی بر نص صریح قرآن و نفی «قُرب ظهور» و با مقایسه اندیشه «زمینه‌ساز» امام خمینی با تفکر داعش، در سخنانی کنایه‌وار، بیان داشتند: «داعش هم در شام با مسلمانان سنی‌مذهب همین کار را کرد و می کند. عثمانی ها پانصد سال آرزو می کردند اروپا نابود شود، اما نشد». جناب جحت‌الاسلام؛ «در گذشته و تاریخ ماندید». به آینده بنگرید.
جناب آقای جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران، در واکنش به سخنان آقای پناهیان مبنی بر نابودی اسرائیل مبتنی بر نص صریح قرآن و نفی «قُرب ظهور» و با مقایسه اندیشه «زمینه‌ساز» امام خمینی با تفکر داعش، در سخنانی کنایه‌وار، بیان داشتند: «داعش هم در شام با مسلمانان سنی‌مذهب همین کار را کرد و می کند. عثمانی ها پانصد سال آرزو می کردند اروپا نابود شود، اما نشد». جناب جحت‌الاسلام؛ «در گذشته و تاریخ ماندید». به آینده بنگرید.

گروه معارف -رجانیوز: جناب آقای جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران، در واکنش به سخنان آقای پناهیان مبنی بر نابودی اسرائیل مبتنی بر نص صریح قرآن و نفی «قُرب ظهور» و با مقایسه اندیشه «زمینه‌ساز» امام خمینی با تفکر داعش، در سخنانی کنایه‌وار، بیان داشتند: «داعش هم در شام با مسلمانان سنی‌مذهب همین کار را کرد و می کند. عثمانی ها پانصد سال آرزو می کردند اروپا نابود شود، اما نشد». جناب حجت‌الاسلام؛ «در گذشته و تاریخ ماندید». به آینده بنگرید.

 


حجت الاسلام پناهیان.mp4 | دانلود فیلم 

پناهیان: مطابق احادیث، ایرانی‌ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد

 

متن سخنان ایشان که منتشر نموده، بدین قرار است:«باز کسی (پناهیان) که بارها وعده ظهور نزدیک است را داده، گفت «بر اساس روایات، ایرانی‌ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد». بیش از هزار سال است، هر گاه عده‌ای بنای کاری دارند، این طور از مواریث در قالب های مختلف بهره برداری های متفاوت را می کنند. داعش هم در شام با مسلمانان سنی مذهب همین کار را کرد و می کند. اینها اغلب مردم را کم‌حافظه می پندارند. البته که امیدواریم اسرائیل به زودی از بین برود، اما راستش عثمانی‌ها پانصد سال آرزو می کردند اروپا نابود شود، اما نشد، و به خاطر بی‌درایتی، خودشان از بین رفتند».[1]

 

آقای عصر حیرت و تشبیه «انقلاب امام خمینی» به فروپاشی شوروی

 

البته ایشان در این عرصه، تنها نیست و آقای نصیری با انتشار مقاله‌ای از همفکران خویش در فضای مجازی، می‌افزاید: «تجربه شوروی پیش روی ما است. این كشور با داشتن عمق نفوذ استراتژیك در نهایت نتوانست تحقق آن ادعای انقلابی را كه جبر تاریخی تصور می‌كرد، را شاهد باشد و در نهایت شكست خورد و فرو پاشید و تلاش 70ساله كمونیست‌های آرمان‌گرا ناكام ماند».[2] و در ادامه با کنایه، بیان می‌کند:«معتقدم جمهوری اسلامی گفتمانی را انتخاب كرده است كه بی‌شباهت به تجربه شوروی نیست که زایل خواهد شد».

 

سخنی با آقای جعفریان، استاد همیشه در صحنه

 

برای اولین‌بار در تاریخ، قیام زمینه‌ساز با قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی در «جغرافیای ظهور» تشکیل و اقتدار شیعی، حاصل شده است. آقای جعفریان شما و همفکران‌تان، آیا قرار است بر طول غیبت 1000ساله امام عصر، بیافزایید؟ چرا با قُرب ظهور، دشمنی دارید؟ درحالیکه در احادیث، تاکید شده، دور پنداشتن زمان ظهور، از «قساوت قلب» است.[3]

 

جناب آقای جعفریان، بدانید اسرائیل از «ارض موعود» به «دیوار حائل» رسیده است و همانطور که در سال 2000، حزب‌الله لبنان و محور شیعی، پروژه «ارض موعود» یهود را نابود کرد. و در سال 2006، پروژه «خاورمیانه جدید» را متلاشی کرد و درد زایمان را به کاندو لیزا رایس برگرداند.ان شاء الله در آینده بسیار نزدیک، پروژه «اسرائیل کوچک» نیز به بایگانی خواهد رفت.

 

 

حکومت صفویه و عدم اتصال به ظهور

 

ممکن است سوال شود: حکومت شیعی در ایران در زمان صفویه نیز تشکیل شد، چرا ظهور رخ نداد؟ پاسخ این است: آیا سایر مختصات «پازل ظهور» در آن دوران، شکل گرفته بود؟  به‌ عنوان مثال، شما تاریخ را بنگرید آیا صفویه، داعیه و انگیزه مبارزه با یهود فاسد و آرمان آزادی فلسطین داشت؟ و اساسا آیا رژیم اسرائیل با محوریت اشغال فلسطین در زمان صفویه، تشکیل شده بود؟ خیر.

 

توضیح اینکه: هرچند استظهار علامه مجلسی نیز ایران را زمینه‌ساز ظهور می‌دانست[4] انما الکلام در تشخیص اشتباه فرمودند زیرا در زمان حکومت صفویه مختصات «پازل ظهور» که در ادامه بیان خواهد شد، وجود نداشت. درحالیکه بیان گردید از مهمترین ویژگی‌ها و «شاخص» انقلاب زمینه‌ساز طبق آیات سوره اسراء، جنگ ایرانیان شیعی با یهود ساکن فلسطین با محوریت مسجد الاقصی است:

«وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما... بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ»[5]؛ فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ يعني القائم و أصحابه .[6]

اصولا آن حکومتی زمینه‌ساز ظهور است که طبق آیات قرآن در سوره اسراء، مبارزه و جنگ با یهود فاسد در فلسطین، شاخصه اصلی آن است.

 

دیدگاه علامه مجلسی، حاکی از «اصالت» قیام زمینه‌ساز

 

هرچند برداشت علامه مجلسی (غواص بحار اهل‌بیت) در آرزوی اتصال حکومت صفویه به ظهور، حاکی از «اصالت نقش ایرانیان در زمینه‌سازی ظهور» بوده و هست، لکن ایشان به خطا رفته‌اند. زیرا علامه مجلسی به عدم وجود حکومت ناصبی آل‌فلان در عربستان و تشکیل دولت یهودی نامشروع اسرائیل در فلسطین و نیز فتنه منطقه شام که در زمان ایشان به وقوع نپیوسته بود، توجه نکرده‌اند (در واقع حوادث «جغرافیای ظهور» همچون قطعه‌های مختلف یک پازل است که باید در کنار هم دیده شوند).

 

پازل ظهور و سوال از اساتید دانشگاه

 

بیان گردید معیار برای شناخت بررسی مختصات عصر ظهور، توجه به «پازل ظهور» است و حاوی چند شاخص است:

1. تشکیل انقلاب زمینه ساز ظهور (آغاز قدرتمندی جبهه حق)

2. تشکیل دولت یهود صهیونیست در فلسطین (افساد جبهه باطل)

3. فتنه شام سوریه (نبرد تمدنی جبهه حق و باطل)

4. همپیمانی مشترک یمانی، خراسانی در جغرافیای ظهور برای مقابله با جریان سفیانی در عراق و حجاز (مقدمات فرایند ظهور)

5. آن حکومتی زمینه‌ساز ظهور است که طبق آیات قرآن در سوره اسراء، مبارزه و جنگ با یهود فاسد در فلسطین، شاخصه اصلی آن است.

 

 

به عنوان مثال، با بررسی حوادث جنگ سوریه درمی‌یابیم، چنین فتنه‌ای در طول تاریخ با چنین مختصاتی تاکنون وجود نداشته است. در کدام برهه از تاریخ، مجموعه «مولفه‌های حدیثی» که در احادیث ذکر شده است، یکجا و اینچنین در کنار هم قرار گرفته است؟ و کُدهای حدیثی اینگونه با «تحولات میدانی» فتنه شام، منطبق بوده است؟ واقع‌بین و مُنصف باشیم. مخاطب اصلی این پرسش آقای جعفریان و دیگر اساتید دانشگاهی رشته تاریخ است: آیا «پازل فتنه شام» با این شرایط و مشخصات، در تاریخ، وجود داشته و تکرار شده است؟

 

فلسطین و مخالفین مکتب امام خمینی

 

«مخالفین جدید» و طرفداران «عصر حیرت»، مدعی هستند: «فلسطینی‌ها هرچند مظلومند و قابل حمایت؛ ولی شعار محو اسرائیل از جهان، بسیار پُر هزینه بود»[7] و گاهی پا را فراتر گذاشته و با تشکیک در «اصالت» قیام زمینه‌ساز، بیان می‌کنند: علت دشمنی‌ها با ملت ایران به خاطر انقلاب و قیام امام خمینی در سال1357شمسی بود.

 

پاسخ این است: آیا موقع حمله وهابیت به عراق و قتل و کشتار شیعه در نجف و کربلا در سال1180شمسی هم انقلاب ایران تشکیل شده بود؟ آیا موقع اعلام ارض خیالی موعود یهود در فلسطین در 70سال پیش هم انقلاب ایران تشکیل شده بود؟ واقع‌بین باشیم.

 

مساله فلسطین و مسجد الاقصی، قضیه قرآنی «آینده تاریخ» متجلی در سوره اسراء و وعده تخلف‌ناپذیر الهی مبنی بر مجازات نهایی یهود صهیونیسم و رژیم اسرائیل است.[8]

 

مسجدالاقصی محل اقامه نماز جهانی امام زمان(عج) و اقتدای حضرت عیسی(ع) به ایشان است و هیچ منتظری نمی‌تواند ادعای انتظار فرج داشته باشد مگر اینکه مساله قدس و فلسطین را کلید رمزآلود فرج امت اسلام بداند.

 

از این‌رو مکتب زمینه‌ساز امام خمینی مطابق «دکترین قرآن» و به‌درستی، یکی از اهداف و آرمان‌های انقلاب را آزادی فلسطین و مبارزه با اختاپوس صهیونیسم بین‌الملل بنیان نهاد.

 

فلسطین و بازگشت به دوران شکوه امپراطوری ایرانیان

 

بیان گردید فلسطین، کلید رمزآلود فرج امت اسلام است. حتی از زاویه نگرش ملی‌گرایی ایرانی، بازگشت به شکوه تمدن ایران کُهن است. اما تمدن غرب از این مساله بسیار هراسناک است و تمام تلاش خویش را برای جلوگیری از آن به کار گرفته است.

 

و همه آنچه غرب به نمایندگی از جریان صهیونیست در پای میز مذاکرات هسته‌ای و برجام دنبال می‌کند، قسمتی از پلنِ تلاش برای عدم تحقق پیشگویی‌های آخرالزمانی در خصوص بازگشت ایران به دوران امپراطوری قوم سلمان‌فارسی است. تقریبا در هیچ گعده خصوصی یا حتی بعضا عمومی و غیررسمی نبوده که دیپلمات‌های غربی، مساله فلسطین و عدم پیگیری آزادسازی قدس و پایان دادن به تقابل با رژیم صهیونیستی را از طرف ایرانی پیگیر نشده یا حتی درخواست نکرده باشند.

 

«البته با توجه به مبانی نظری و اعتقادی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و با رسوخ «اندیشه توراتی» در سیاستمداران حاکم بر آمریکا و نفوذ قدرت یهود صهیونیسم که ریشه در الهیات جنگ اتمی «آرماگدون» دارد، ماراتن انرژی هسته‌ای ایران به پایان نخواهد رسید».[9]

 

در واقع مساله به بخشی از کتاب‌های پیشگویی کتب مقدس غربی‌ها و یهود باز می‌گردد که به‌صراحت از قوم ایرانی و امپراطوری پارس، به‌عنوان موضوعی ویژه در آخرالزمان یاد می‌کند؛ اما این فلسفه به‌ظاهر پنهان جهان غرب برای جلوگیری از ظهور دوباره امپراطوری ایرانیان و البته به‌نوعی جلوگیری از آمدن منجی، دقیقا به‌سان پازل‌چینی در نقشه خداوند و اتفاقا نوعی مقدمه‌سازی اجباری، برای رسیدن به‌همان کابوسی‌ست که آنها برای عدم رسیدن ایران به آن نقطه، در حال تکاپو هستند.

و همه تکاپوی ابلیس و نظام سلطه برای عدم تحقق پیشگویی‌های آخرالزمانی، تنها به تکمیل قطعات پازل ظهور، منتج شده و آرایش صحنه فعلی منطقه و جهان، نمایی امیدبخش از شمایل آخرالزمان موعود را تداعی می‌کند.

 

خاورمیانه اسلام، خاورمیانه عصر ظهور

 

با طلوع خورشید ولایت عظمی، «خاورمیانه عصر ظهور» با محوریت «کوفه، مکه و قدس» تحت هدایت و رهبری محور «مقاومت شیعی» شکل خواهد گرفت و اجازه تحقق رویای محور مثلث «غربی، عبری، عربی» برای تشکیل «خاورمیانه جدید» آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی را نخواهد داد ان شاء الله

 

همانطورکه امام خامنه‌ای در دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی فرمودند: «شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ اسلام خواهد بود».[10]

 

به نظر شما خاورمیانه اسلام با حضور اسرائیل -این غده سرطانی- شکل خواهد گرفت یا بدون حضور اسرائیل؟

 

قطعا بدون حضور اسرائیل. زیرا مفاد آیات4-8 سوره اسراء بیانگر این است در زمان ظهور، یهودیان ساکن فلسطین توسط امام عصر و محور مقاومت شیعی، مجازات خواهند شد.قرآن خطاب به یهود مُفسد میفرماید:

وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ. (آیات 4-8 سوره اسراء) فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ يعني القائم و أصحابه.[11]

بنابراین «خاورمیانه اسلام» قطعا رژیم اسرائیل در آن حضور ندارد. و سخن رهبری مطابق دکترین آیات قرآن است. تحلیل‌گران سیاسی و اساتید دانشگاه برای آگاهی صحیح از حوادث آینده، دلسوزانه به مطالعه کتاب«خاورمیانه‌ عصرظهور» دعوت می‌کنیم. شما می‌توانید به فضای «آستانه ظهور» رهنمون شوید. از قدرت روزافزون نظامی شیعه توسط ایران زمینه‌ساز و مقابله آنان با دشمن مهاجم خارجی موردحمایت غربی‌ها در عراق و لشکرکشی آخرین دشمنان بشریت به مکه و مدینه در عربستان برای مقابله با انقلاب نوپای امام مهدی و قدرت‌گیری سفیانی در سوریه (به عنوان آخرین حربه رژیم اسرائیل یهود صهیونیسم) برای مقابله با خطر محور مقاومت شیعی در مرزهای فلسطین (سناریوی آینده کشورهای خاورمیانه را در رجانیوز بخوانید).

 

نگاه «حداقلی» عصر حیرت به فرایند ظهور

 

اما برخی از «مدعیان» روشنفکری دینی، معتقد هستند «فرایند ظهور» نیاز به زمینه‌سازی ندارد بلکه احتمال دارد در بستر «اعجاز و معجزه» شکل بگیرد[12] و در واقع پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند:

 

 آیا با زمینه‌سازی، ظهور حضرت به تاخیر می‌افتد؟

 

 آیا قیام و انقلاب در عصر غیبت به «نیت زمینه‌سازی»، مشروعیت دارد؟

 

البته انقلاب امام خمینی در برابر «خورشید» امام عصر، همچون نور «شمع» است[13]. اما آیا روا است در تاریکی «شب عصر غیبت»، همین شمع را هم خاموش کنیم با این استدلال چون قرار است فردا خورشید طلوع کند؟

 

این «توهم اشتباه» در میان برخی «شریعت‌گرای‌های سنتی» با نگاه «حداقلی» به فرایند ظهور، نضج و شکل گرفته است که امام عصر(عج) نیازی به زمینه‌سازی و حمایت نظامی ندارد؛ در ‌حالی که با اندکی تدبّر در تراث مهدوی، متوجه می‌شویم: غلبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر «هیمنۀ پوچ استکبار» حتی بعد از ظهور که خود امام عصر(ع) نیز حضور دارند، با کمک و نصرت زمینه‌سازان اتفاق خواهد افتاد؛ و حضرت مهدی(عج) از نسل امام حسین(ع) با کمک سلاح یارانش و یاری زمینه‌سازان، دشمنان را شکست خواهند داد:

مَهْدِیاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ یحَرِّفُهُمْ بِسُیوفِ أَوْلِیائِهِ‏ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ.[14]

قوم زمینه‌ساز، که شعارشان «یا لثارات الحسین» است و آرزوی شهادت دارند و به وسیله آنان، امام مهدی(عج) یاری و نصرت خواهد شد:

یتَمَنَّونَ اَنْ یقتَلُوا فِی سَبیلِ اللّه شِعارُهم یا لَثاراتِ الحُسَینِ‏... بِهِم يَنصُرُ اللَّهُ إمامَ الحَقِّ.[15]

 


حجت الاسلام عالی- اتصال انقلاب اسلامی ایران به ظهور.mp4 | دانلود فیلم 

حجۀ‌الاسلام عالی در حضور امام خامنه‌ای:اتصال انقلاب ایران به ظهور

 

و همگان می‌دانند این مهم، یک‌شبه حاصل نخواهد شد‌، بلکه شیعه باید «اوج آمادگی و اقتدار نظامی» قبل ظهور را حفظ کند، زیرا مخاطرات فراوانی شیعه را تهدید می‌کند و از این رهگذر می‌توان برداشت غلط و اشتباه مخالفین «تشکیل قدرت منجسم شیعی» ـ تحت شعار واحد «زمینه‌سازی» در «جغرافیای ظهور» ـ را بیش از بیش احساس کرد؛ زیرا چگونه ممکن است نقشه‌های پیچیدۀ جبهۀ باطل را خنثی نمود، در ‌حالی که شیعۀ قبل ظهور از قدرت نظامی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به هدف یاری امام عصر(عج) برخوردار نباشد؟

 

درحالی‌که جبهه باطل و در رأس آن دشمن اصلی امام عصر[16] (سفیانی)[17] -که حمایت مثلث «غربی[18] ـ عبری[19] ـ عربی[20]» را به همراه خود دارد- تمام تلاش خویش را برای جلوگیری از ظهور امام عصر به کار خواهد بست، در مقابل باید جبهه حق و محور مقاومت شیعی نیز تحت پرچم واحد و شعار واحد «زمینه‌سازی ظهور»، قدرت نظامی خویش در «جغرافیای ظهور» و محیط پیرامونی را تحکیم بخشد.

 

البته این مهم برعهده ایرانیان نهاده شده[21] که نقش مدیریت و سرپرستی جهان تشیع و رهبری امت در مواجهه با دشمن و جبهه استکبار (مثلث شوم غربی ـ عبری ـ عربی)[22] برعهده آنان نهاده شده که توانسته است تحت پرچم «جبهه حق» و شعار واحد «زمینه‌سازی» با گردهم آوردن شیعیان از مناطق مختلف جغرافیای ظهور ـ عراق (عصائب العراق)[23]، یمن (اهل الیمن)[24]، لبنان و فلسطین (ابدال الشام)[25] ـ در مثلث «کوفه، مکه و قدس»، فرایند امر ظهور را برای تشکیل حکومت حقه جهانی حضرت ولیعصر(عج) مهیا و فراهم سازند.

 

سخن پایانی: دفن «مخالفین انقلاب» در زیر خاک

 

آیت‌الله خامنه ای: «سنّت‌های الهی، در محاسبات دشمنان نمی‌گنجد. دشمن در یک مقطعی، به یک کمبودی امید بسته و بعد ناامید شده... نتوانستند بفهمند که در عالمِ بشر غیر از محاسبات و مناسبات سیاسی، یک محاسبات و مناسبات دیگری هم وجود دارد که آنها قادر به فهم آن نیستند؛ آنها سنّت‌های الهی است».[26]

 

تحمیل جنگ هشت ساله، فتنه‌ها و کوران حوادث دهه۶۰، حمله به حزب‌الله لبنان و توهم درد زایمان خاورمیانه جدید، تقدیم عراق دودستی به ایران بعد از صدام، طراحی شطرنج فتنه شام توسط مثلث غربی، عبری، عربی اما تغییر موازنه قدرت به نفع تشیع و... از جمله مواردی بود که در محاسبات مادی دشمن نمی‌گنجید.

 

به تعبیر رهبری، «مخالفین انقلاب» و جریان «عثمانیان»[27]، یکی یکی خوراک مور و مار خواهند شد و زیر خاک خواهند رفت و در مقابل خواهد دید که انقلاب امام خمینی همچنان باقدرت ایستاده است و مخالفان در مقابل چشم شما نابود خواهند شد:

 


رهبر انقلاب.mp4 | دانلود فیلم 

امام خامنه‌ای: مخالفین، خوراک مار و مور می‌شوند

 

«ایران، کشور امام زمان است»[28]. ایران شیعه‌خانه و آشیانه آل‌محمد. درخشش قوم سلمان فارسی و ایران سربلند.

 

نابودی اسرائیل، «وعده قرآن در سوره اسراء» است. آزادی فلسطین، پیوند عمیق با موضوع امام عصر دارد و «مسجدالاقصی» محل نماز امام مهدی و اقتدای حضرت مسیح به ایشان است. در کتاب«خاورمیانه عصر ظهور»، مستندات قرآنی و حدیثی «نابودی اسرائیل»، بیان شده است.[29]

 

جناب حجت‌الاسلام و حجت‌برمسلمین، آقای جعفریان، چگونه از درک این مباحث، عاجز هستید؟ در کنار درس تاریخ، بهتر است قرآن و مهدویت را مجددا با استاد و تخصصی‌تر، مطالعه بفرمائید.

 

البته اگر اساتید محترم همچون آقای پناهیان، بعد از سخنرانی که حالت خطابه دارد، «مُستندات علمی» که در این نوشتار، بیان گردید[30]، را نیز منتشر می‌کردند، برخی جرائت نمی‌کردند ایران شیعی را با دوره ترکیه عثمانی و فروپاشی شوروی، مقایسه کنند.

 

امیدوارم آقای جعفریان و آقای عصر حیرت، در زمره موافقان واقعی انقلاب امام خمینی باشند و از اصالت قیام زمینه‌ساز امام عصر، دفاع نمایند. ما نیز نسبت به برخی اتفاقات و حوادث، منتقدیم[31]؛ ولیکن به انقلاب همچو شمع بنگرید که قرار است فردا خورشید، طلوع کند. نور شمع کجا و نور خورشید کجا؟ به تصریح رهبری، «انقلاب» امام خمینی در برابر «خورشید» امام عصر، همچون نور «شمع» است[32] و البته نباید تلاش شود نور شمع را در تاریکی شب عصر غیبت، خاموش نمائیم. 

 

جمله پایانی: این نوشتار، ثبت است و نوشته‌های دیگران نیز ثبت؛ در آینده نزدیک، می‌بینیم چه کسی سرافکنده خواهد بود: موافقان انقلاب زمینه‌ساز یا مخالفین؟

 

*مصطفی امیری، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم

 


[1] . کانال کتابخانه تاریخ اسلام و ایران.

[2] . کانال تلگرامی مهدی نصیری.

[3] . «فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ أَوْ ثَلاَثِمِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ  اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ» (کلینی، الکافی، ج1، ص369).

[4] . لايبعد أن يكون إشارة إلى الدولة الصفوية شيدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم‏ (مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۴۳).

[5] . سوره اسراء، آیه ۴-۷.

[6] . قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴؛ بحرانی، تفسیر البرهان، ج۳، ص۵۰۸.

[7] . کانال تلگرامی مهدی نصیری.

[8] . امیری، خاورمیانه عصر ظهور، ص160-191.

[9] . الهیات آرماگدون و انرژی هسته‌ای ایران، رجانیوز (لینک).

[10] . امام خامنه‌ای، دیدار با مبارزان فلسطینی (لینک).

[11] . قمی، تفسیر القمی، ج2، ص14؛ بحرانی، تفسیر البرهان، ج3، ص508.

[12] . کانال تلگرامی مهدی نصیری.

[13] . امام خامنه‌ای در دیدار با کارگزاران نظام، سال 72 (لینک).

[14]. بحرانی، تفسیر البرهان، ج1، ص368.

[15]. نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان، ص97. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص308.

[16] . «السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِم»‏ (صدوق، معانی الأخبار، ص346).

[17] . سفیانی، اسم رمز حاکم موقت منطقه شام در عصر ظهور برای بازه زمانی کمتر از دو سال که علاوه بر تسلط بر سوریه، به عراق حمله نظامی می‌کند. ضمن اینکه برای حمایت از حاکمان هم‌پیمان خویش در عربستان و در جهت مقابله با امام عصر نیز نیروی نظامی به مدینه و مکه اعزام می‌کند (کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص380).

[18] . سفیانی، موردحمایت غربی‌هاست: «يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ» (طوسی‏، الغیبة، ص463)؛ در عبارت «فِي عُنُقِهِ صَلِيب» دو احتمال مطرح است: سفیانی چون مسیحی و رومی است، صلیب بر گردن دارد و نماینده غربی‌هاست و یا به ظاهر مسلمان است، اما موردحمایت غربی‌هاست.

[19] . سفیانی، موردحمایت یهود است: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» (اسراء: 8) يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّ» (قمی، تفسیر القمی، ج2، ص14).

[20] . آل بنی‌فلان قبل از ظهور بر عربستان حکومت می‏کنند: «يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ... يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَان» (کلینی، الکافی، ج1، ص337)؛ سفیانی هم‌پیمان خاندان آل فلان حاکم در عربستان است: «فَيَبْتَدِرُ الْحَسَنِيُّ إِلَى الْخُرُوجِ فَيَثِبُ عَلَيْهِ أَهْلُ مَكَّةَ فَيَقْتُلُونَهُ وَ يَبْعَثُونَ بِرَأْسِهِ إِلَى الشَّامِيِّ... وَ يَبْعَثُ الشَّامِيُّ عِنْدَ ذَلِكَ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَة» (کلینی، الکافی، ج8، ص225).

[21] . در احادیث، برای ایرانیان عبارت «لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم» و نقش زمینه‌سازی ذکر شده است (نعمانی، الغیبة، ص273).

[22] . عبارت مثلث «غربی ـ عبری ـ عربی» و اصطلاحات مشابه دیگر در این نوشتار، برگرفته از احادیث است، به‌عنوان مثال در گذشته برای رومی‌ها، عنوان صلیبی اطلاق می‌شده است که معادل امروزی آن، «غربی‌ها» است و نیز سایر موارد در این نوشتار به همین منوال است. اصطلاح امروزی برای گفتار قرآنی «فساد بنی‌اسرائیل در فلسطین با محوریت مسجد الاقصی» نیز که در سوره اسراء به آن اشاره شده است، از آن به رژیم اسرائیل و یهود صهیونیسم یاد می‌شود. البته این رویه در مقالات پژوهشی در فصلنامه‌های علمی نیز متداول است (به‌عنوان نمونه: مؤدب، «واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنی‌اسرائیل»، فصلنامه مطالعات تفسیری، ش34، ص94-95؛ طباطبایی امین، «ارتباط سوره اسراء با مهدویت و نقد و بررسی آراء مفسران فریقین»، فصلنامه مشرق موعود، ش50، ص343).

[23] . طوسی‏، الغیبة، ص477.

[24] . طبری، دلائل الإمامة‏، ص466.

[25] . ابن‌بطریق، عمدة عیون صحاح الاخبار، ص433. لازم به ذکر است «ابدال الشام» از بیعت‌کنندگان با امام عصر در هنگامه ظهور با اصطلاح «ابدال» در کتب برخی عرفا فرق دارد. توضیح اینکه: در احادیث متعددی ذکر شده است بعد از ظهور و قیام امام عصر از کنار کعبه در مکه، شیعیان مناطق مختلف همچون «رایات من خراسان»، «عصائب عراق»، «اهل یمن»، «نجباء مصر» و «ابدال شام» با حضرت بیعت خواهند نمود (مفید، الإختصاص‏، ص208) در الغیبه شیخ طوسی بیعت شیعیان چنین گزارش شده است: «يُبَايِعُ الْقَائِمَ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ نَيِّفٌ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْرٍ فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ» (در نسخه کتاب عمدة عیون صحاح و کتاب الإختصاص‏، واژه «عصائب عراق» ذکر شده است) «مِنْ أَهْلِ الْعِرَاق.»‏ (طوسی‏، الغیبة، ص477). ضمن اینکه برخی از این افراد در زمره 313 نفر یاران امام عصر نیز قرار خواهند گرفت: «خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ... وَ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُبَايَعُ لَهُ بَيْنَ زَمْزَمَ وَ الْمَقَامِ يَرْكَبُ إِلَيْهِ عَصَائِبُ أَهْلِ الْعِرَاقِ وَ أَبْدَالِ الشَّامِ وَ نُجَبَاءُ أَهْلِ مِصْرَ وَ تَصِيرُ أَهْلُ الْيَمَنِ عِدَّتُهُمْ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْر» (طبری، دلائل الإمامة‏، ص466؛ مفید، الإختصاص‏، ص208).

[26] . سایت مقام معظم رهبری (لینک).

[27] . به جریانی که در انقلاب امام خمینی در برابر «جانشین وی» ایستاد و در رهبر اول، مُنجمد شد و به رهبر بعدی ایمان نیاورد، جریان عثمانی انقلاب، اطلاق می‌شود.

[28] . امام خامنه‌ای، پیام به مناسبت تشییع شهدا، سال1400 (لینک).

[29] . نابودی اسرائیل، جزو مبانی قرآن است (امیری، خاورمیانه عصر ظهور، ص160-191).

[30] . مباحث مهدویت رجانیوز (لینک).

[31] . ایران و دو بال «خوف و رجاء» (لینک).

[32] . سایت مقام معظم رهبری (لینک).

 



دیدگاه کاربران

این آقای جعفریان لا اقل تحلیل خودش را بعد این همه سال بودن در دانشگاه بگوید.
من که بیشتر مخالفت های ایشان را دیده ام تا بحث و تحلیل.