هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403
ساعت 04:18
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت 08:13
دوشنبه 2 اسفند 1400 08:10 ساعت
2022-2-21 08:13:08
شناسه خبر : 355741

مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان بطور کل مبحثی مهم از مباحث مشاوره روانشناسی است. سلامت روان بخش مهمی از سلامت کلی یک نوجوان را تشکیل می دهد و تأثیر عمیقی بر سلامت جسمی نوجوان و توانایی او در موفقیت در مدرسه و جامعه دارد . سلامت روان یک نوجوان وابسته به این است که چگونه فکر میکند ، احساس میکند و عمل میکند. مسائل بهداشت روانی میتواند تأثیرات بلندمدت بر توانایی نوجوان برای برآورده ساختن انتظاراتی که از او میرود و شکوفایی پتانسیل خود به عنوان نوجوان و حتی به عنوان یک بزرگسال داشته باشد .

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) برآورد کرده است که 15 میلیون نوجوان در ایالات متحده در حال حاضر در معرض برخی از انواع اختلالات روانی هستند و بسیاری دیگر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روحی هستند که به دلیل انواع مختلف مشکلات از جمله زیست شناختی و ژنتیک و صد البته محیط بوجود میایند.

در مشاوره نوجوان مسائلی چون خانواده ، مدرسه و تأثیرات جامعه ؛ و فشار مقایسه با همسالان از انواع مشکلات محیطی برای نوجوان را در برمی گیرد. همچنین برآورد شده است که تنها 7 درصد از این نوجوانان خدمات بهداشت روانی مناسب را از ارائه دهندگان خدمات بهداشت حرفه ای روان مثل مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی دریافت میکنند. مشکلات در مدرسه یا در خانه عوامل دیگری هستند که ممکن است نشان دهند این باشند که یک کودک یا نوجوان نیازمند است از مشاوره روانشناسی حرفه ای بهره مند شود.

عوامل دیگری شامل تاخیر رشد، معلولیت های یادگیری (مانند ADHD)، مسائل رفتاری، کاهش قابل ملاحظه عملکرد تحصیلی ، خروج از گروه دوستان یا خانواده و انزوا، تغییرات خلقی، بی خوابی، تغییرات ناگهانی در اشتها یا عادات غذا خوردن، به ویژه در نوجوانان مهم هستند و نیازمند مشاوره روانشناسی اند .

اهمیت مشاوره کودک و نوجوان

اهمیت مشاوره کودک و نوجوان در جوامع بشری امروزی بسیار زیاد است چرا که نوجوانان در معرض خطرات و آزادی های بسیاری قرار میگیرند که توانایی برخورد صحیح با آنها را ندارند. در مراقبت از استرس، متخصصان آموزش دیده در مراکز مشاوره خانواده، مشاوره و درمان برای کودکان و نوجوانان را در یک محیط امن، حمایتی و آرامش بخش، با استفاده از تکنیک های بهداشت روانی مبتنی بر تحقیق برای کمک به کودک یا نوجوان شما به کار میبرند. پس والدین نباید نگران چنین مسائلی باشند و باید به سلامت روان کودک خود اهمیت بدهند. باید بدانید که در مشاوره کودک و نوجوان ممکن است علم شما به تنهایی برای کمک به فرزندتان کافی نباشد. پیشنهاد مشاوران روانشناسی آویژه این است که در صورت بروز مشکلات ذکر شده به متخصصان مشاوره نوجوان مراجعه کنید.

اهمیت مشاوره نوجوان زمانی خود را نشان میدهد که دیگر برای کمک به نوجوان بسیار دیر شده است. کودکان باید از اولین سنین زندگی خود در معرض مشاوره کودک و نوجوان آن هم بصورت حرفه ای و تخصصی قرار گیرند. تربیت نوجوان برای شما به عنوان یک والد یک امر فردی نیست، تربیت ناصحیح فرزند شما میتواند عواقب جبران ناپذیری بر بستره اجتماع نیز داشته باشد. در مشاوره نوجوان هدف این است که نوجوان یا کودک تغییرات پایدار در حالت ها و رفتارهای احساسی از خود نشان دهد .

مشاوره تلفنی نوجوان

مرکز مشاوره کودک و نوجوان

به توجه به امکانات سازمان بهزیستی کشور امروزه مرکز مشاوره کودک و نوجوان در نزدیکی محل زندگی اکثر خانواده ها وجود دارد. کودکان و نوجوانان به طور متفاوتی زندگی را تجربه کسب میکنند و دچار اختلالات عاطفی و احساسی میشوند. آنها ممکن است از لحاظ اجتماعی با مشکلات مهمی دست و پنجه نرم کنند مثل :

  • دشواری یادگیری در مدرسه
  • برخوردهای تهاجمی نسبت به دیگران
  • شرکت در مراسمات غیر اخلاقی
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر
  • چسبیدن به والدین و تکیه همیشگی بر آنها
  • صدمه زدن به خود و خودکشی
  • یا اعتقادات و احساسات منفی در مورد ظاهر خود

نوجوانان با چنین رفتارها و احساسات اغلب با احساس اضطراب و نزول ظرفیت رشد عاطفی ، اجتماعی و فکری مواجه میشوند، اهمیت مشاوره کودک و نوجوان در چنین مواقعی نمایان میشود .

زمان مناسب مشاوره و درمان

درمان در مرکز مشاوره کودک و نوجوان  زمانی میتواند موثر باشد که مشکلات با گذشت زمان و پشتیبانی و حمایت و تلاش والدین ، معلمان یا دوستان حل نشده است .  فرایند ارزیابی و درمان ، بسته به سن کودک یا نوجوان متفاوت است . در طول جلسات اولیه ، اطلاعات از والدین نوجوانان درباره دلایل رفتار آنها برای درمان به دست می آید . به طور معمول ، کودک و مشاور به طور جداگانه برای چندین جلسه برای مرحله ارزیابی ملاقات خواهند کرد . طول این مرحله در مرکز مشاوره کودک و نوجوان متفاوت است . مشاور از اطلاعات جمع آوری شده برای تعیین نیازهای و اهداف درمان مناسب استفاده میکند . درمان یک فرایند همکاری با والدین است و اغلب شامل جلسات منظم برنامه ریزی شده است .

ضرورت مشاوره برای نوجوان

ضرورت مشاوره برای نوجوان را در توضیحات بالا بیان کردیم. از روشهای مهم مشاوره برای نوجوانان روش های مشاوره خانواده درمانی است که با کمک روش های ارتباطی و ارائه پشتیبانی و آموزش، بر کمک به عملکرد خانواده در شیوه های مثبت و سازنده تمرکز میکند. جلسات خانواده درمانی میتواند شامل فرزند یا نوجوان همراه با والدین ، خواهر و برادر و پدربزرگ و مادربزرگ باشد. این درمان اثری بسیار عمیق بر ذهن و فکر نوجوان دارد. خانواده درمانی در این موضوع یک فرم تخصصی و فشرده تر از مشاوره است که معمولا شامل چند جلسه در هفته میشود.

انواع درمان و مشاوره

با توجه به ضرورت مشاوره کودک و نوجوان درمان و مشاوره با استفاده از بازی شامل استفاده از اسباب بازی ها ، بلوک ها، عروسک ها،  نقاشی ها، و بازی هایی خاص برای کمک به نوجوان در تشخیص ، شناسایی و بیان کردن احساسات است. روان درمانگر مشاهده میکند که چگونه کودک از مواد بازی استفاده میکند و تم ها یا الگوها را برای درک مشکلات کودک شناسایی میکند. با ترکیبی از گفتگو و بازی فرصتی برای نوجوان و مدیریت افکار و ذهن، احساسات و رفتار خود را دارد. روان درمانی بر روی درک موضوعاتی تأکید میکند که بر رفتار ، افکار و احساسات نوجوان تأثیر میگذارند. این میتواند به شناسایی الگوهای رفتاری معمول نوجوان، دفاع و پاسخ به درگیری ها و مبارزات داخلی و درونی او کمک کند.

شرایط مشاوره برای نوجوان

شرایط مشاوره برای نوجوانان با توجه به خصوصیات مختلف نوجوانان بسیار متفاوت است. روانکاوی مبتنی بر این فرضیه است که رفتار و احساسات کودک بعد از اینکه درگیری های درونی حل میشود، بهبود می یابد. مشاوره و روان درمانی رفع سریع یا پاسخ آسان به نیاز های دوانی ما نیست. بلکه یک فرایند پیچیده و غنی است که با گذشت زمان میتواند نشانه های یک اختلال روانی یا شناختی  را کاهش دهد، بینش و عملکرد و کیفیت زندگی نوجوان را بهبود بخشد که نشان دهنده اهمیت مشاوره کودک و نوجوان در سنین پایین است .

مشاوره خانواده

تفاوت شرایط و شخصیتی نوجوانان

شرایط مشاوره برای نوجوان گاهی بسیار متفاوت است. برخی نوجوانان با مسائل پیچیده و بزرگتری دست و پنجه نرم مکنند. در برخی موارد، ترکیبی از رویکردهای مختلف روان درمانی ممکن است مفید باشد یا در بعضی دیگرترکیبی از دارو و روان درمانی ممکن است موثر باشد. مشاورین نوجوان در فرم های مختلف روان درمانی آموزش دیده اند و می توانند این روش های درمانی را با داروها ترکیب کنند تا بتوانند مشکلات عاطفی و یا رفتاری کودک یا نوجوان را کاهش دهند. در بیشتر مواقع اصلا نیازی به دارو نیست و کودک با یک الگوی درست از زندگی میتواند به راهی که درست تر است راهنمایی شود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده آویژه را مطالعه نمایید .

منبع:     psychology.avije.org    -----  verywellfamily.com