هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 21:57
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 21 تير 1397 ساعت 12:50
پنجشنبه 21 تير 1397 11:00 ساعت
2018-7-12 12:50:36
شناسه خبر : 289621
«پاریس، پاریس، نام  یکی از آثار و رمان‌های سعید تشکری است . نویسنده در این رمان سعی داشته تا بر اساس مستنداتی زنده و از نظر دورمانده به برملا کردن وجوهی از تاریخ معاصر ایران و موقعیت و دیدگاه‌ برخی روشنفکران دوران پهلوی در باب واقعه گوهرشاد بپردازد.»
«پاریس، پاریس، نام یکی از آثار و رمان‌های سعید تشکری است . نویسنده در این رمان سعی داشته تا بر اساس مستنداتی زنده و از نظر دورمانده به برملا کردن وجوهی از تاریخ معاصر ایران و موقعیت و دیدگاه‌ برخی روشنفکران دوران پهلوی در باب واقعه گوهرشاد بپردازد.»

گروه فرهنگ - رجانیوز: از آنجا که قرار بود هر دوشنبه و پنج شنبه به معرفی یک کتاب خواندنی به مخاطبان اهل کتاب بپردازیم در دوازدهمین گام از این طرح، به معرفی کتاب «پاریس پاریس» به قلم سعید تشکری خواهیم پرداخت. 

 

این کتاب در موضوع واقعه تلخ و دردناک مسجد گوهرشاد در تیرماه سال 1314 ، بر اساس مستندات تاریخی و به روایتی جذاب و خواندنی نوشته شده است. موضوع این کتاب واقعه ای است که شایدبجرات بتوان آن را تجلی گاه دینمداری، غیرتمندیِ مقدس زنان و مردان این مرز و بوم دانست که متاسفانه آن طور که باید و شاید بدان پرداخته نشده و مغفول واقع شده است. 

 

واقعه مسجد گوهرشاد تجمع مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس بود که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. این تجمع در تیر ماه سال ۱۳۱۴ و در زمان حکومت پهلوی اول رخ داده است. علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی بود.

 

در این تجمع شیخ محمدتقی بهلول سخنرانی کرد و بین و مردم و نیروهای دولتی درگیری رخ داد. این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر شدند و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند.

 


VID_20180713_113143_760.mp4 | دانلود فیلم 

 

کتاب «پاریس پاریس» نوشته‌ی «سعید تشکری» است. ناشر درباره‌ی کتاب آورده است: «پاریس، پاریس، نام تازه‌ترین رمان سعید تشکری است که به تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده. نویسنده در این رمان سعی داشته تا بر اساس مستنداتی زنده و از نظر دورمانده به برملا کردن وجوهی از تاریخ معاصر ایران و موقعیت و دیدگاه‌ برخی روشنفکران دوران پهلوی بپردازد.»

 

در قسمتی از داستان می‌خوانیم: «اکنون سال 1314 است و هزاره فردوسی در طوس خراسان در حال برگزاری است. ملک و مهیار که یکی یتیم‌زاده قوچانی است و دیگری دختری تازه از فرنگ برگشته که سرنوشتی مشابه مهیار دارد. در سالی که حکومت رضاخان میرپنج حوادث خون‌بار واقعه کشتار مسجد گوهرشاد را پی‌ریزی می‌کند با یکدیگر آشنا می‌شوند. رابطه آن‌ها روز به روز از سطح به عمق می‌رسد و هویتی خاص پیدا می‌کند. گویی شناخت هر کدام برای دیگری با شناخت تاریخ پرپر شده خراسان یکی می‌شود. سردار حشمت انگشتان دست مهیار را که عشق آتشین به شعر و ادب دارد در مخزن کتابخانه گوهرشاد در شب کشتار مثله می‌سازد و ملک که تا پیش از این سردار حشمت را پدر خود می‌دانسته در می‌یابد که او فرزند یکی از عشایر است که در کشتاری مشابه در ایل قشقایی پدر خود را از دست داده و مادرش به عنوان غنیمت به خانه سردار حشمت آورده شده است. و مادرش پس از تولد ملک خود را به آتش کشیده است. ملک ومهیار پا به پای قهرمانان حقیقت‌گو و کذاب کشتار مسجد گوهرشاد شعله می‌گیرند تا داغ این واقعه از ذهن و دل کسی پاک نشود. پاریس پاریس سودای تبدیل شدن شهری چون مشهد به شهری چون پاریس است؛ سودایی که پایانش به دالانی هزارتو و بی فرجام می‌ماند.» این کتاب را انتشارات «کتاب نیستان» منتشر کرده است.

 

برای خرید کلیک کنید.

-------------------------------------------------------------------

مطالب مرتبط: 

 

کتاب اول؛ «چغک»/ یک کتاب متفاوت برای نوجوانان 9 تا 15 سال/ روایتی خواندنی از 9 و 10 دی 57 در مشهد با محوریت آیت الله خامنه ای

کتاب دوم؛ رعد در آسمان بی ابر/ روایتی خواندنی از تاریخ شفاهی مبارزه اطلاعاتی با سازمان مجاهدین خلق

کتاب سوم؛ «غنچه دلتنگ»/ چگونه امام حسن(ع) در روزگار امروز الگوی تام بشریت است؟/ مجموعه کتاب های سبک زندگی معصومین(ع) که برخی مجلداتش به چاپ سی و یکم رسیده است

کتاب چهارم؛ «شبِ قدر»/ شرح حقیقت شب قدر، نگاه‌ تاریخی‌ به‌ رویدادهای‌ آخرین‌ سالهای‌ زندگانی‌ امام‌ علی(ع)، نگاهی مختصر بر خطبه متقین در کلام شهید آیت الله دکتر بهشتی

کتاب پنجم؛ «بازخوانی دیدگاه های فقهی و سیاسی آیت الله صانعی»/ نگاهی گذرا بر اندیشه ها و سیر تطورات فقهی و سیاسی آیت الله صانعی از دیروز تا امروز

کتاب ششم؛ «ابو وصال»/ «ابو‌ وصال» اسم رمز پیوند جوان دهه 90 با دهه 60 / روایتی جذاب و خواندنی از زندگی طلبه شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری

کتاب هفتم؛ «رقص برزیل با شیطان»/ روایتی جذاب از پشت پرده جام جهانی همراه با لنز سیاسی-ورزشی

کتاب هشتم؛ «ریزش خواص در حکومت امیرمومنان(ع)»/ ۶۶ تن از چهره های خوش سابقه و متنفذ حکومت علوی؛ از معرفی تا بیان لغزشگاه ها و عوامل ریزش

کتاب نهم؛ «آقا وحید»/ روایتی جذاب و خواندنی از زندگی و مبارزات شهید دیالمه از زبان دوستان، همسنگران و شاگردان/ چگونه دیالمه در صف اول مبارزه با جریان نفاق و التقاط قرار داشت؟

کتاب دهم؛ «پنجره چوبی»/ عشق، یک مفهوم سانتی مانتال نیست؛ روایتی از یک عاشقانه انقلابی را در این کتاب بخوانید!

کتاب یازدهم؛ «پیشوای صادق»/ روایت تحلیلی رهبر معظم انقلاب از سیره امام صادق(ع) با تاکید بر وجوه پنهانِ حقایقِ تاریخی