هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 14:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 7 فروردين 1399 ساعت 14:00
پنجشنبه 7 فروردين 1399 13:55 ساعت
2020-3-26 14:00:12
شناسه خبر : 335747
 موفقیت‌های چشم گیر انقلاب اسلامی و سربازان آن تاثیر ملموسی بر جریان های اسلامی در منطقه گذاشت. به طوریکه امروز نمیتوان ارتباط ضربات متعدد به آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی توسط گروه های مختلف اسلامی با گفتمان مقاومت ناشی از انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.
موفقیت‌های چشم گیر انقلاب اسلامی و سربازان آن تاثیر ملموسی بر جریان های اسلامی در منطقه گذاشت. به طوریکه امروز نمیتوان ارتباط ضربات متعدد به آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی توسط گروه های مختلف اسلامی با گفتمان مقاومت ناشی از انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.
گروه سیاسی-رجانیوز: سال 98 برای مردم شاید بیشتر با سختی‌هایش شناخته شده باشد، سالی همراه با سیل و زلزله، کرونا و حوادث پس از گرانی قیمت بنزین توسط دولت. اما در کنار این سختی ها خاطرات و ثمراتی هم ماندگار شد. از شکوه تعظیم ملت ایران در برابر فرزند مخلص انقلاب اسلامی یعنی حاج قاسم سلیمانی تا دستاوردهای نظامی و امنیتی و منطقه ای فراوان. البته نباید از نظر دور داشت که با وجود فشارهای فراوان خارجی و بی‌تدبیری فراوان غرب گرایان باز هم رشد بخش غیر نفتی ایران در سال 98 مثبت شد و نوید زوال تحریم و شکوفایی را به شرط همت و کار جهادی داد.
در این گزارش به بخشی از موفقیت‌های نظامی عملیاتی جبهه مقاومت در منطقه خواهیم پرداخت.
 
به گزارش رجانیوز: موفقیت‌های چشم گیر انقلاب اسلامی و سربازان آن تاثیر ملموسی بر جریان های اسلامی در منطقه گذاشت. به طوریکه امروز نمیتوان ارتباط ضربات متعدد به آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی توسط گروه های مختلف اسلامی با گفتمان مقاومت ناشی از انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.
 
ساقط کردن پهپاد آمریکایی
در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه 30 خرداد 98 یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
 
پهپاد گلوبال هاوک محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود. بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.
 
 
بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد. گلوبال هاوک را از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا است چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.
 
 
این ضربه به ارتش متجاوز آمریکا باعث شد تا ابزارهای نظامی این کشور به خصوص پهپادهای جاسوسی امریکا برای خریداران آن مورد تردید واقع شود. چند روز بعد رسانه‌های هندی گزارش دادند که هدف قرار گرفتن یک پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، دهلی‌نو را در خرید پهپادهای مسلح از آمریکا به تردید انداخته است. به نوشته پایگاه «هندوستان تایمز»، ارتش هند در حال بررسی طرحی برای خرید ۳۰ فروند پهپاد از آمریکا به ارزش ۶ میلیارد دلار بوده است اما پس از آنکه ایران توانست گران‌ترین پهپاد آمریکا را هدف قرار دهد، نظامیان هندی درباره توانایی پهپادهای آمریکا در پرواز در مناطق مورد مناقشه از جمله کشمیر به شک افتاده‌اند.
 
جواب عناصر مومن نظام به خباثت انگلیس: نفتکش در برابر نفتکش
سیزدهم تیرماه برابر با چهارم جولای سال 98 مقامات منطقه جبل الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، کشتی نفتی حامل نفت ایران را متوقف و ضبط کردند. اقدامی که تا لحظه آزادی یکی از مهمترین خبرهای روز جهان بود. همان روز خبرگزاری رویترز به نقل از دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات «رفنیتیو ایکون» (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) شواهد کافی نشان می‌داده مقصد نفتکش گریس ۱، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از این راهزنی دوستان انگلیسی اش در توییتی نوشت: «ایالات متحده و متحدانش به جلوگیری از منفعت بردن رژیم های تهران و دمشق از این تجارت غیرقانونی ادامه خواهند داد.»
 
اما نخستین واکنش ایران در این زمینه احضار سفیر انگلیس بود. مقامات وزارت امورخارجه ایران و دیگر مسئولان اقدام انگلیس را دزدی و راهزنی دریایی می‌نامند و تاکید دارند مقصد نفتکش سوریه نبوده است.
 
روز جمعه خدمه کشتی گریس درباره مقصد و محموله کشتی مورد بازجویی و تحقیق قرار می گیرند و مقامات جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایرانی را ۱۴ روز دیگر تمدید می‌کند. با وجود اسناد غیرقابل انکار از درخواست‌های آمریکا برای چنین اقدامی، جبل الطارق مدعی می‌شود که به درخواست کشوری کشتی ایران را توقیف نکرده است.۲۵ تیرماه رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه فرمودند: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند. جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.»
 
پنجشنبه ۲۷ تیرماه سپاه پاسداران در بیانیه ای از توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس خبر داده و تاکید می کند: «این کشتی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.»
 
 
-با توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» ماجرای نفتکش‌ها وارد فاز تازه‌ای می‌شود. پروپاگاندای رسانه‌ای از احتمال درگیری نظامی در منطقه خبر می دهد اما جرمی هانت با رد این احتمال؛ تنها به تهدید ایران بسنده می‌کند. برخی از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای هم اقدام ایران را توجیه پذیر نمی‌دانند. اما ظریف در توییتی تاکید می کند که «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما برای رعایت و اجرای قوانین دریایی بین‌المللی است.»رایزنی های بین المللی و منطقه ای با ایران به منظور آزادی نفتکش بریتانیایی شدت گرفته است اما اعلام طرح‌هایی مانند اعزام ناوگان دریایی اروپا به خلیج فارس در عمل موجب ناکامی این رایزنی ها می‌شود. 
 
گمانه زنی ها درباره آزادی گریس از سوی روزنامه سان بریتانیامنتشر می‌شود و همین احتمال آزادی را قوت می‌بخشد. این رسانه به نقل از «فابیان پیکاردو» یکی از مقامات دولت محلی جبل‌الطارق اعلام می‌کند که کشتی گریس روز پنجشنبه ۲۴ مرداد آزاد خواهد شد. سرانجام عصر پنجشنبه ۲۴ مرداد روزنامه محلی جبل الطارق خبر می‌دهد که دادگاه این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» رای داده و دولت انگلیس سرانجام بعد از پنج هفته تانکر نفتکش گریس ۱ را آزاد کرد.
 
 
آمریکا برای توقیف مجدد گریس ۱ بازهم تلاش می‌کند. با این حال دادگاه اعتنایی به درخواست‌های آمریکا نمی‌کند.گریس۱ پس از آزادی با نام آدریان دریا مسیر خود به سمت بنادر مدیترانه را ادامه داد تا نشان دهد اروپا و آمریکا فقط منطق قدرت را می فهمند. همچنین بنا بر گزارش‌ها، پاسخ قاطع ایران به انگلستان در پی توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز موجب سقوط اعتبار جهانی انگلیس در عرصه کشتیرانی شده است. در این زمینه راشاتودی گزارش داد: اقدام ایران در توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی تردیدهایی را درباره توانایی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی ایجاد کرده است که با پرچم این کشور تردد می‌کنند. در این گزارش یک فرمانده سابق نیروی دریایی در انگلیس ابراز نگرانی کرده است مالکان برخی کشتی‌های بازرگانی شاید تصمیم بگیرند پرچم قرمز رنگ مشهور انگلیس را کنار بگذارند! خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی به کنایه می‌گوید: وقتی پای کشتیرانی بازرگانی به میان می‌آید، عملکرد انگلیس بسیار عالی است!
 
وحشت در اردوگاه شیطان
ساعاتی از جنایت تروریستی آمریکا علیه سردار بزرگ جهان اسلام نگذشته بود که جمهوری اسلامی وعده انتقامی سخت را داد. راهبرد اخراج آمریکایی ها از منطقه به عنوان انتقام اصلی باعث نشد تا پاسداران انقلاب اسلامی مطالبه میلیونی «انتقام» و نشان دادن منطق بازدارندگی را رها کنند. ‏حمله موشکی ایران در اولین ساعات شروع روز چهارشنبه 18دیماه انجام شد. موشک های ایرانی درست در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد یعنی زمان شهادت سپهبد سلیمانی بر سر نیروها و تجهیزات آمریکایی فرود آمد.
 
 
این اتفاق در حالی رخ داد که ترامپ تهدید کرده بود اگر جمهوری اسلامی ایران اقدامی کند 51 نقطه از مراکز حساس و فرهنگی ایران را بمباران خواهد رفت. مقامات آمریکایی از وزیر خارجه تا وزیر دفاع به همراه رسانه های آنها آمریکا را مصمم در حمله به ایران به تصویر میکشیدند. وزیر دفاع آمریکا حتی اعلام کرد آمریکا در مقابل پاسخ ایران دست به اقدامات غیرمتعارف هم خواهد زد. اما تلفات و ضربه وارد شده به امریکایی ها انها را چنان در شک فرو برد که رئییس دولت این کشور برخلاف برنامه کاخ سفید نتوانست حتی مصاحبه خبری خود را انجام دهد. او پس از یک روز با صدا و دستانی لرزان پشت تریبون آمد و اعلام کرد عملیاتی انجام نخواهد داد. پرواز هلیکوپترها برای انتقال مجروحین به سرزمین‌های اشغالی، جلوگیری از اعلام آمار کشته‌ها، ممانعت از ورود خبرنگاران، رد درخواست CNN برای تصویربرداری از داخل پایگاه و حذف خبر آمار 270 کشته و زخمی در ابتدای حمله که روی خروجی سایت نیوزویک قرار گرفته بود نشان از خسارتی بزرگ دارد. سنا نیز از پمپئو خواست تا توضیحات لازم از ابعاد این حمله بدهد. همه این موارد خبر از عمق وحشت آمریکایی‌ها از سیلی قاطع ایران میداد.
 
 
با وجود گذشت ماه ها از این ضربه مهلک به آمریکا اما رژیم ترامپ با مخفی کاری ابعاد این رخداد را مخفی کرده است. (برای اطلاع بیشتر از کری خوانی آمریکایی ها اینجا را بخوانید)
 
دست برتر انصارالله در معاملات شبه جزیره عربستان: دود سفید از آرامکو دیده می‌شود
 بامداد شنبه 23 شهریور رسانه‌های خبری عربستان از حمله به دو پالایشگاه شرکت نفت «آرامکو» در شهرهای «بقیق» و «هجره حریص» در شرق این کشور خبر دادند. ساعاتی بعد انصارالله یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد در صورتی که عربستان سعودی به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد شد.
 
تاسیسات پالایش نفت بقیق مهمترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی است که در 2018 حدود نیمی از تولید نفت خام عربستان را پالایش کرد یعنی حدود 5 میلیون بشکه در روز معادل یک بشکه از هر 5 بشکه نفت تولید شده در جهان.  اهمیت تاسیسات نفتی بقیق برای عربستان سعودی از پایانه های صادراتی خلیج فارس در رأس «التنوره» و «جعیمه» و حتی از تنگه هرمز که خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می‌کند هم بیشتر است.
 
 
کارشناسان امور نفت و انرژی معتقدند که حمله انصارالله یمن به غول نفتی آرامکو عربستان که ستون فقرات اقتصاد و محور چشم‌انداز توسعه ولیعهد این کشور به شمار می‌رود، سیستم دفاعی و پدافندی ریاض را به چالش کشیده و در بلندمدت با تأثیر بر عرضه پنج درصد از سهام آرامکو در بازارهای جهانی و قیمت آن و همچنین کاهش جذابیت سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران، آینده نفتی عربستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
روزنامه عربی ۲۱ با انتشار گزارشی درباره حملاتیگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله به پالایشگاه‌های شرکت نفت آرامکو در بقیق و خریص عربستان نوشت: این حملات سؤالات قدیمی درباره عملکرد سیستم‌های رصد و پدافند هوایی ریاض، اثربخشی آنها در محافظت از اماکن استراتژیک مهم و مهم‌تر از همه آینده این شرکت نفتی بزرگ را بار دیگر مطرح می‌کند، شرکت نفتی که در نوع خود بزرگترین شرکت نفتی در جهان، ستون فقرات اقتصاد عربستان و محور چشم‌انداز توسعه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به شمار می‌رود.
 
گفتنی است در بخش عملیات موشکی ارتش یمن، یگان موشکی این کشور در سال گذشته میلادی ۱۷۴ موشک بالستیک و مجموعا در ۵ سال گذشته ۱۰۴۰ تیر موشک بالستیک را به سمت عمق خاک عربستان و یا مناطق حضور نیروهای ائتلاف در خاک یمن شلیک کرده اند.
در بخش عملیات پهپادی نیزدر ۵ سال گذشته ۳۴۹۰ عملیات شناسایی و ۶۶۹ عملیات تهاجمی توسط پهپادهای انتحاری خانواده قاصف و صماد صورت گرفته است.
 
با توجه به اینکه عملیات پهپادهای تهاجمی ارتش یمن از ابتدای سال ۲۰۱۸ آغاز شد در طول ۲ سال گذشته تقریبا هر روز به طور میانگین ۱ عملیات تهاجمی پهپادی علیه مواضع ائتلاف انجام شده است که آماری بینظیر و قابل توجه محسوب میشود.
 
آزادی خان طومان پس از سه و نیم سال
9 بهمن 98 ارتش سوریه پس از درگیری با تروریست‌های جبهه النصره، شهر راهبردی خان طومان در جنوب غرب حلب را به طور کامل تحت کنترل گرفت و وارد آن شد. خان‌طومان در منطقه "جبل سمعان" در فاصله 10کیلومتری جنوب‌غرب حلب قرار دارد و به‌خاطر آن که به اتوبان حلب ــ دمشق نزدیک است از اهمیت استراتژیک برخوردار است. خان‌طومان در دسامبر 2015 میلادی که عملیات جنوب حلب تازه آغاز شده بود، آزاد شد. فروردین 1395 هجری شمسی تروریست‌های النصره با همکاری چندین گروهک دیگر به خان‌طومان حمله کرده بودند اما نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب‌الله، نیروهای فاطمیون، نیروهای مقاومت عراقی و نیروهای ویژه مستشاری ارتش ایران، مقابل آن حمله شدید، با کمترین تلفات مقاومت کرده بودند در حالی که النصره با دادن تلفاتی (حدود 400 نفر) عقب‌نشینی کرده بودند.
 
شهرک خان‌طومان در نهایت روز جمعه 17 اردیبهشت 1395 به اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و هم‌پیمانانش درآمد. تروریست‌های تکفیری از روز پنجشنبه 16 اردیبهشت آن سال حمله سنگینی به شهرک خان‌طومان با تکیه بر تروریستهای انتحاری پرتعداد خود و با پشتیبانی همه‌جانبه حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود شروع کردند که این حمله در ‌‌‌نهایت منجر به عقب‌نشینی نیروهای مقاومت از این شهرک شد.
تنها دلیل از دست رفتن خان‌طومان این بود که ارتش سوریه به آتش‌بس پایبند بود و همچنین تروریست‌ها تعداد بسیار زیادی از نیروهای خود را به‌سوی خان‌طومان گسیل کرده بودند و با عملیات انتحاری و تروریستی توانستند کنترل این منطقه را در دست بگیرند.
 
گفتنی است نیروهای ویژه ارتش سوریه (گروه چهارم)، رزمندگان مقاومت حزب الله، فدائیان قدس، فاطیمون، النجباء عراق و... در عملیات علیه گروهک های تروریستی در محور جنوب غرب و غرب حلب حضور دارند و توانستند این منطقه راهبردی را بدست بگیرند.
 
گام نهایی مقاومت در سوریه: پیش به سوی آخرین قلعه تکفیری‌ها
شکست‌های پی در پی تکفیری‌ها باعث شد تا آنها در طی زمان محصور به استان ادلب سوریه شوند. استانی همجوار با ترکیه به عنوان یکی از حامیان جدی گروه های مسلح مخالف بشاراسد و تروریست ها حالا برای ارتش سوریه به عنوان آخرین پناهگاه و محل فتنه انگیزی تکفیری ها شناخته شده است. 
ارتش سوریه که جاده های مربوط به حلب و پل و ورود به ادلب را پاکسازی میکند در ماه های اخیر پیروزی های قابل توجهی را به دست آورده است.
 
از ظهر روز دوشنبه بیست و یکم بهمن ماه 98 نیروهای ارتش سوریه عملیاتی را در محور غرب استان حلب از شهرک های تازه آزاد شده «برقومه، کسیبیه و البوابیه» علیه گروهک های تروریستی انجام دادند. نیروهای سوری پس از درگیری های سنگین چند ساعته موفق شدند عناصر تروریستی را عقب برانند و شهرک های « الکماری، قناطر، جدرایا، کفرحلب و میزنار» را از اشغال خارج و پاکسازی کنند.
 
با آزادی و تثبیت مواضع در این شهرک های تازه آزاد شده، ارتباط تروریست ها در محور شرقی شهر مهم و راهبردی « تفتناز» با سایر گروهک های تروریستی قطع شد و جاده شهر ادلب به سمت شهر حلب نیز مسدود و امنیت منطقه راهبردی « العیس» تامین شد.
 
 
همزمان با درگیری ها در غرب حلب، تحرکات ارتش ترکیه در استان ادلب برای حمایت و تجهیز گروهک های تروریستی به انواع سلاح های سبک و سنگین ادامه دارد تا بتوانند پیشروی نیروهای ارتش سوریه را متوقف کنند.
 
براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، کاروانی از نظامیان اشغالگر ارتش ترکیه با دهها خودروی نظامی و سلاح های سنگین از گذرگاه مرزی « کفرلوسین» در شمال استان ادلب وارد مناطق تحت اشغال گروهک های تروریسیتی شدند.
 
در حال حاضر ادلب محل استقرار نیرو‌های شبه نظامی وابسته به ترکیه است که مهمترین آن‌ها نیروی ارتش ملی نام دارد و پیشتر با نام ارتش آزاد شناخته می‌شد. در صورتی که بشار اسد موفق شود ادلب را از وجود تروریست پاک کند، این سؤال مطرح می‌شود که اینها باید به کجا کوچ کنند؟ یک گزینه، سرزمین ترکیه است و گزینه دیگر انحلال این گروه‌هاست؛ بنابراین هر دو سناریو برای آنکارا بسیار نگران کننده به شمار می‌رود. اما اراده ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای ورود به آخرین سنگر تکفیری ها نشان میدهد که مقاومت قصد کرده تا کار پیروزی بر داعش را با از بین بردن آخرین قلعه تکفیری ها تمام کند. پشنیبانی ترکیه از آنها شاید بتواند زمان بیشتری برای آنها بخرد اما نهایتا محکوم به شکست است. 


دیدگاه کاربران

پسندیدم
2
سلام
پهپاد اسمش MQ 9 بود. نه RQ 4
مدلی ک شما گفتید مال حداقل ۱۵ سال پیشه
ولی این مدلی که ساقط شد مال همین چند سال اخیره

این هم برای پیهاد ...ت ...

پسندیدم
2
شمایی که این چنین شق القمر میکنید جرات چاپ یک نظر مخالف را ندارید.... همین مساله قدرت شما را برای ما مسجل میکند......