هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 12:38
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 23 مرداد 1401 ساعت 17:01
يكشنبه 23 مرداد 1401 16:05 ساعت
2022-8-14 17:01:22
شناسه خبر : 359839
نگاهی به کارنامه دولت‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد که هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم، میراث‌دار مشکلات برجای مانده از دولت پیش از خود نبوده است؛ با این حال بررسی وعده‌های انتخاباتی رئیسی در عرصه سلامت حکایت از برداشتن گام‌هایی بزرگ به نفع مردم دارد.
نگاهی به کارنامه دولت‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد که هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم، میراث‌دار مشکلات برجای مانده از دولت پیش از خود نبوده است؛ با این حال بررسی وعده‌های انتخاباتی رئیسی در عرصه سلامت حکایت از برداشتن گام‌هایی بزرگ به نفع مردم دارد.
گروه اجتماعی-رجانیوز: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بود که عمر دولت تدبیر و امید به پایان رسید و آیت‌الله رئیسی زمام قوه مجریه را در دست گرفت. نگاهی به کارنامه دولت‌های پس از انقلاب، نشان دهنده آن است که هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم، میراث‌دار مشکلات و کاستی‌های برجای مانده از دولت پیش از خود نبوده است؛ این مسئله بیانگر مسئولیت سنگین دولت سیزدهم در اداره و بهبود وضعیت کشور است. مدیریت قوه مجریه آن هم در شرایطی که اعتماد مردم نسبت به مسئولین دولتی از بین رفته، تنها با داشتن برنامه‌‌ی عملیاتی قابل قبول است؛ چراکه مردم در هشت سال گذشته وعده‌های پوچ زیادی شنیده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز، در زمان تحویل دولت شرایط کلان اقتصادی کشور در وضعیت نابسامانی قرار داشت. شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن از دست رفتن جان بسیاری از مردم، سختی این شرایط را دو چندان کرد. در ایام انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌های مختلفی را بیان می‌کردند؛ وعده‌هایی از قبیل حل مشکلات مسکن و بیکاری، افزایش یارانه‌ها، کاهش هزینه‌ها و تسهیل در امر ازدواج. آیت‌الله رئیسی در همان زمان اعلام کرد، سلامت و حفظ جان مردم در اولویت دولت وی  قرار خواهد داشت. 
 
وعده‌های رئیسی در حوزه سلامت چه بود؟
یکی از وعده‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی که در بازدید از بیمارستان میلاد هم بر آن تاکید کرده بود، اجرای قانون نظام پرستاری و اصلاح نظام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود.
 
حضور رییس‌جمهور در بیمارستان میلاد در ایام انتخابات
 
همچنین آیت‌الله رئیسی وعده تقویت نظام بیمه‌ و سطح‌بندی خدمات را برای احقاق عدالت در نظام سلامت داده بود.
 
مبارزه با مافیای دارو، اجرای کامل دولت الکترونیک در نظام سلامت، فعال شدن نظام ارجاع پزشک خانواده، توسعه خدمات ناباروری و همچنین توزیع عادلانه نیروی انسانی و شکستن انحصار، از جمله دیگر وعده‌های رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود.
 
رئیسی همچنین بر بحران کرونا و حمایت از تولید واکسن داخلی تاکید کرده و وعده کاهش هزینه‌های درمانی و دسترسی بیشتر مردم به خدمات درمانی را نیز وعده داده بود.
 
اکنون با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازار نقد و بررسی عملکرد این دولت در رسانه‌ها بسیار داغ است. رجانیوز در ادامه به بررسی وعده‌های تحقق یافته دولت سیزدهم در نظام سلامت می‌پردازد.
 
 


وعده‌های دولت سیزدهم در عرصه سلامت | دانلود فیلم 

 
تزریق بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن پس از گذشت ۱۰۰ روز
آمار ثبت شده در تابستان ۱۴۰۰، خبر از وضعیت وخیم کرونا در کشور می‌دهد؛ به‌ گونه‌ای که در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۰ بیشترین تعداد مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا با عدد ۷۰۹ نفر ثبت شد. آن روزها ناتوانی دولت روحانی در مدیریت بحران کرونا به وضوح قابل مشاهده بود. در واقع حسن روحانی درحالی دولت را تحویل رییس‌جمهور منتخب داد که بحران کرونا در نقطه اوج خودش قرار داشت. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تشکیل کابینه در شهریور ماه، روند شیوع کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن تغییر کرد. عزم جدی دولت در واکسیناسیون همگانی به شکلی صورت گرفت که در نهایت بعد از نه ماه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به صفر رسید. 
 
توئیت وزیر بهداشت پیرامون صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا
 
در ابتدا به دلیل عدم تامین واکسن مورد نیاز کشور، واکسیانسیون افراد بالای ۱۸ سال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت. ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۹۸۶۸۸۲ نفر نوبت اول، ۶۱۵۰۸۱۷ نفر نوبت دوم و در مجموع ۲۳۱۳۷۶۹۹ دُز واکسن تزریق شد. با تامین واکسن مورد نیاز کشور، سرعت واکسیناسیون در ماه‌های شهریور، مهر و آبان شدت گرفت؛ به‌ طوری که در شهریور همان سال، بالاترین میزان تزریق واکسن روزانه به نسبت سایر کشورها در کارنامه ایران ثبت شد.
 
از اواخر مهر ۱۴۰۰ تزریق دوز سوم واکسن کرونا در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر تعداد ۶۴۸۳۴۱۵۵ نفر نوبت اول، ۵۸۲۰۵۷۱۱ نفر نوبت دوم و ۳۰۳۲۵۸۹۲ نفر نوبت سوم  و جمعا تعداد ۱۵۳۳۶۵۷۵۸ دوز واکسن تزریق شده است. 
 
دولت رییسی با تکیه‌بر تولید واکسن ایرانی و سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون، توانست شیوع ویروس کرونا را مهار کند. همچنین واکسیناسیون ۲.۵ میلیون از اتباع خارجی و مهاجران نیز از دیگر اقدامات خوب رییسی به شمار می‌رود. به بیانی دیگر دولت سیزدهم با تلاش‌های خود در تامین داروهای مورد نیاز برای درمان ویروس کرونا و همچنین سایر داروها، حمایت از واکسن‌سازان داخلی و خرید از آن‌ها، تحولی در حوزه واکسیناسیون ایجاد کرد. 
 
 
بیمه رایگان برای افراد سه دهک پایین درآمدی
پوشش بیمه همگانی از جمله وعده‌هایی‌ست که آیت‌الله رئیسی در دوران انتخابات ریاست جمهوری داده بود. بر اساس طرح پوشش بیمه همگانی، افراد سه دهک پایین درآمدی که فاقد بیمه پایه هستند، باید بدون پرداخت هزینه تحت پوشش بیمه قرار گیرند. این طرح در واقع طرح بیمه رایگان برای افراد سه دهک پایین درآمدی است که در بودجه سال ۱۴۰۱ بر آن تاکید شده و اقداماتی در راستای آن اعمال شده است.
 
طرح بیمه رایگان که مصوبه قانونی آن به سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد، بیمه پایه برای تمامی ایرانیان را تکلیف دولت کرده است. از تصویب این قانون حدود ۲۸ سال می‌گذرد اما هیچگاه اجرایی نشده بود. در دولت یازدهم در قالب طرحی به نام تحول نظام سلامت اقداماتی صورت گرفت و حدود ۱۱ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند. البته دولت یازدهم به دلیل عدم تامین منابع مالی از اجرای این طرح ناتوان ماند. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح بر زمین مانده احیا شد. پس از گذشت دو ماه از سال ۱۴۰۱، در ۱۷ اردیبهشت، بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک پایین درآمدی برقرار شد. طبق این بیمه، خدمات بستری تا سقف ۹۰ درصد و خدمات سرپایی تا سقف ۷۰ درصد پرداخت می‌شود.
 
 
رئیس جمهور وقت با اشاره به اجرایی شدن این طرح در دولت سیزدهم و تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۵ میلیون نفر، گفت: «امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد».
 
درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
در راستای بند یک سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که در اردیبهشت سال ۹۳ که بر «ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» تاکید کرده و طبق تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خدمات ناباروری از تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۰ در تعهد سازمان‌های بیمه قرار گرفت.
 
براساس تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰، زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در یکسال بهره‌مند شوند. این خدمات شامل مواردی همچون FET و IVF،IUI، ICSI، است. افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند تا ۹۰ درصد از تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباوری دولتی و همچنین تا ۹۰ درصد از تعرفه بخش عمومی غیردولتی در بخش‌های عمومی غیردولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره‌مند می‌شوند. 
 
قانون تعرفه‌گذاری پرستاری پس از سال‌ها اجرا شد
قانون تعرفه‌گذاری پرستاری در سال ۱۳۸۳ تصویب شده است. تا قبل از روی کار آمدن دولت رئیسی، این قانون وارد مرحله اجرا نشد. اجرایی کردن این قانون را می‌توان از دستاوردها و افتخارات دولت سیزدهم دانست. در اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل این قانون شدند.
 
طبق این قانون تمامی خدمات درمانی که توسط پرستاران انجام می‌شود، در پرونده بیماران ثبت شده و تعرفه آن از بیمه بیماران دریافت خواهد شد. هزینه ویزیت پزشک عمومی در کشور کم‌تر از پزشک متخصص است و با اجرای این قانون تعرفه خدمات پرستاری کم‌تر از تعرفه خدمات پزشکی خواهد شد. در واقع اگر بیماری برای پانسمان دست آسیب‌دیده خود به بیمارستان مراجعه کند و خدمات او توسط پرستار انجام شود، هزینه درمانی کم‌تری را پرداخت خواهد کرد. این طرح موجب کاهش هزینه درمان از جیب مردم و افزایش کارانه پرستاران خواهد شد.
 
با حمایت وزیر بهداشت و مجلس شورای اسلامی، برای این قانون ردیف بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی تخصیص داده و از سال آینده در سرانه بودجه کشور لحاظ خواهد شد. این اعتبار طبق تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد.
 
ظرفیت رشته‌های پزشکی افزایش پیدا کرد
شکستن انحصار در حوزه سلامت از وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم بود. آیت‌الله رئیسی در برنامه‌های انتخاباتی خود، به موضوع کمبود پزشک، شکستن انحصار و جذب نیروی انسانی تاکید کرده بود. در دولت سیزدهم، افزایش ۲۰ درصدی رشته‌های پزشکی تصویب شد. افزایش ظرفیت به مدت ۴ سال است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پزشکی سالانه به اندازه ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و بدین ترتیب کشور در سال ۱۴۱۱ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت، به سرانه بیش از ۲۰ پزشک خواهد رسید.
 
مشارکت پزشکان در پروژه نسخه الکترونیک
 الکترونیکی شدن نسخه‌های درمانی یکی از مسئله‌های مهم نظام درمانی است که در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده است. از جمله نتایج این پروژه امکان شناسایی و نشان‏دار شدن بیمار برای هر اقدام و خدمت مراقبتی و درمانی، شناسایی و امکان حمایت از بیماران نیازمند، جلوگیری از جعل و تخلف و سوء استفاده از نسخ کاغذی، کاهش تقاضای القایی است. طبق گزارش مسئولان سازمان بیمه سلامت، تاکنون ۹۵ درصد پزشکان کشور در پروژه نسخه الکترونیک مشارکت کردند. 
 
ورود داروی بیماران «اس‌ام‌ای»
بیماری «اس‌ام‌ای» موجب کاهش پروتئین «اس‌ام‌ان» کاربردی در سطح بدن و در نتیجه تحلیل عملکرد عضلات در تمامی نواحی بدن می‌شود. «اس‌ام‌ای» یا آتروفی عضلانی-نخاعی یک بیماری ژنتیکی پیش‌رونده بوده و شایع‌ترین علت ژنتیکی مرگ نوزادان است. نخستین داروی خوراکی بیماران «اس‌ام‌ای» پس گذشت دو سال از تولید خود، وارد کشور شد. با ورود این دارو به کشور، نوزادانی که دچار این بیماری هستند، درمان خواهند شد.
 
سعید اعظمیان، مدیر عامل انجمن «اس‌ام‌ای» ایران پس ورود این محموله دارویی به کشور گفت: «این دارو نخستین داروی خوراکی بیماری «اس‌ام‌ای» در جهان بوده و با فاصله کمی بعد از ورود به بازارهای جهانی وارد ایران شده است. این دارو در سال ۲۰۲۰ تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و در سال ۲۰۲۱ تایید آژانس دارویی اروپا (EMA) را دریافت کرده است. سازمان غذا و داروی ایران نیز این دارو را در سال ۱۴۰۰ تایید کرد».
 
با توجه به بررسی کارنامه دولت سیزدهم در حوزه سلامت و بهداشت، می‌توان نمره قابل قبولی را به آن داد. لازم به ذکر است که تمامی وعده‌های دولت در حوزه سلامت و بهداشت تحقق پیدا نکرده اما با توجه به گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت، عملکرد درخشانی را در این حوزه داشته است. امید است تا در آینده سایر وعده‌های دولت نیز تحقق یابد و تحول عظیمی در کشور رخ دهد. 
 
خدمتی مهم به کودکان ناشنوا
کاشت حلزون شنوایی برای کودکانی که به صورت مادرزادی ناشنوا به دنیا می‌آیند تنها را بازگشت شنوایی محسوب می‌شود. این مهم به دلیل هزینه‌های بالا توسط برخی خانواده‌ها مقدور نبوده است. دولت سیزدهم برای رفع این مشکل دست به کار شد و کاشت حلزون برای کودکان زیر ۴سال باتوجه به هزینه بالایی که دارد را رایگان اعلام کرد. کودکان زیر ۴سال اگر شنواییشان رابازیابند، دچار مشکلات تکلم نمی‌شوند. به نظر می‌رسد با این سیاست بزودی شاهد صفرشدن تعداد کودکان نیازمند به کاشت حلزون شنوایی باشیم.


دیدگاه کاربران

رای منفی!
-16
آقای رئیسی قول داده بود وزرایش را با رعایت قانون تعارض منافع انتخاب کند پس چرا عین الهی پزشک را وزیر بهداشت کرد؟! بعلاوه افزایش آمارکرونا را همواره در این دوسال در ماه محرم و صفر و ایام مذهبی داشته ایم بخصوص امسال تا قبل از محرم آمارها بقول خودشان با واکسن صفر شد پس چرا با رسیدن ایام محرم و صفرآمارها به 100 رسید؟ مگر واکسن ها در ایام محرم و صفرکار نمی کنند؟! بنظر میرسد عده ای دروزارت بهداشت دلخوشی از محرم و صفر ندارند وبا برگزاری مراسم محرم و صفرمخالف هستند

رای منفی!
-17
درطول 1سال عمراین دولت اولا مبارزه با کرونا وپوشش سریع واکسیناسیون وبحداقل رساندن تلفات و عبور کم هزینه ترازپیک خود گواه تحول مدیریتی صورت گرفته است 2- افزایش ظرفیت رشته های پزشکی ودندانپزشکی یعنی انکه عزم دولت برایستادگی دربرابر انحصارها وتعمیق خدمت بمناطق محروم است 3- جراحی صورت گرفته بیمه ای 4- تحقق عدالت درباره قشر زحمت کش پرستاران و رسیدگی عملی به مشکلاتشات ---- گام دوم انقلاب یعنی همین --- ماتاسی به مکتب روحیه بخش حاج قاسم را به تمام عرصه ها می کشانیم

پسندیدم
8
چرا واکسن کرونا در کشور ما قبل از محرم موثر بود و کرونا را صفر کرد اما بعد از محرم کرونا را بالا برد؟ خیلی تابلو است که عده ای در وزارت بهداشت بر برگزاری مراسم امام حسین(ع) مخالف هست چرا سازمان اطلاعات سپاه ورود نمیکند؟!