هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 16:34
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 10:07
دوشنبه 2 خرداد 1401 10:06 ساعت
2022-5-23 10:07:23
شناسه خبر : 357836
تعارضات زوجین در تربیت فرزند میتواند مشکلاتی در روند رشد، روح و روان فرزند داشته باشد که در ادامه به نشانه های زوج دارای تعارض در زندگی زناشویی و تربیت فرزند خواهیم پرداخت.

تعارضات زوجین در تربیت فرزند و نشانه های زوج های متعرض

برخی از والدین در تربیت فرزند و امور دیگر زندگی باهم هیچ توافق نظر و تفاهمی ندارند، حال بهتر است بدانیم تعارض زوجین در تربیت فرزند چیست و کدام زوج ها با هم در تعارض هستند و نشانه زوج های دارای تعارض کدامند؟

نشانه های زوج های متعرض در زندگی زناشویی و تربیت فرزند

در ابتدا چند مورد از نشانه های زوجین دارای تعارض را بیان خواهیم کرد که شامل:

1. نداشتن همکاری با هم

برخی از والدین به جای قبول مسئولیت های مختلف زندگی از کلمات (به من چه) یا (به من مربوط نیست) استفاده میکنند که همین کلمات باعث سرد شدن و کمرنگ شدن عواطف و احساسات طرف مقابل و گاهی خود فرد در زندگی میشود؛ توصیه ی ما به چنین زوجی کمک گرفتن از یک زوج درمانگر با تجربه و متخصص میباشد.

2. کمتر کردن روابط خود با خانواده همسر

برخی از خانم ها یا آقایان زمانی که با همسر خود به مشکل بر میخورند سعی میکنند روابطشان را با خانواده همسر خیلی کمتر کنند و به جای آن روابط و رفت و آمد را با خانواده خودشان بیشتر کنند که این عمل از نشانه های تعارضات زناشویی میباشد.

3. نزدیک شدن به فرزندان و دور شدن از همسر

برخی والدین نیز سعی میکنند روابط خود را با فرزندانشان خوب کنند تا در مواقع دعوا و مشاجره با همسر، فرزندان طرف او را بگیرند و فرزندان را شریک دعواهای خود کنند و در مقابل چشمان آنها با هم بحث و مشاجره میکنند؛ تعارضات زناشویی در تربیت فرزند تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و روح و روان فرزند را درگیر خود میکند و بهتر است بدانیم کودکانی که در چنین خانواده ای زندگی میکنند دچار مشکلات سازگاری و رشدی خواهند شد و از دو طریق به این رفتارها واکنش نشان میدهند:

1. افسردگی

2. پرخاشگری 

4. وجود (من مالی) در زندگی زناشویی:

اینکه یکی از زوجین به خصوص زن به دنبال من مالی باشد و بطور مداوم بخواهد سهم خود را در تصرف بگیرد و از آن صحبت کند باعث فروپاشی و تعارض بین خود و همسرش میشود البته اشکالی ندارد که زن از خود مال و اموالی داشته باشد ولی داشتن من مالی بسیار برای زندگی زیان بار خواهد بود. 

5. تفاوت در نحوه ی ارتباط زن و مرد

بدین معناست که مردان زمانی که میخواهند درباره ی موضوعی صحبت کنند از ابتدا وارد موضوع اصلی میشوند و مقدمه چینی نمیکنند ولی زنان کاملا برعکس هستند در بیان موضوع سعی دارند وارد جزئیات شوند، مقدمه چینی کنند و بعد موضوع اصلی را بگویند؛ این مسئله گاهی باعث تعارض و اختلاف میان زوجین میشود.

تعارضات والدین بر فرزندان و تاثیرات آن

تاثیرات تعارضات والدین بر فرزندان

کودکان در برابر دعواها و تعارضات تربیتی والدین صدمات بسیار زیادی میبیند و دچار دوگانگی شخصیتی میشوند زیرا نمیدانند باید از کدام روش تربیتی والدین خود پیروی کنند و از لحاظ جسمی و روحی شکننده خواهند شد، کودک پرخاشگر و عصبی شده و با هم سن و سالان خودش نیز نمیتواند سازگاری داشته باشد و کتک کاری و دعوا خواهد کرد.

وجود تعارض در بین زن و مرد تا حدودی طبیعی است اما اینکه واکنش زن و مرد در برابر این تعارضات چگونه است مهم میباشد زیرا فرزندان نیز از این واکنش ها تقلید خواهند کرد.

در این مقاله میتوانید روش طلایی تربیتی برای والدین و روش تربیت فرزند را به صورت کامل مطالعه کنید.

تعارضات میان زوجین به دو دسته تقسیم میشوند

1. تعارضات مخرب

به تعارضاتی گفته میشود که بر کودک تاثیرات بد و منفی خواهد گذاشت مانند:
- کتک کاری
- پرخاشگری
- افسردگی
- انزوا
- ترس

2. تعارضات سازنده

به تعارضاتی گفته میشود که هیچ تاثیر بد و منفی بر کودک نخواهد گذاشت مانند:
- صحبت کردن با آرامش
- حمایت گری
- تلاش برای برطرف کردن تعارض
- داشتن احساسات و عواطف مثبت

نکاتی برای پیشگیری و کنترل تعارضات زناشویی در تربیت فرزند

نکات طلایی برای پیشگیری از تعارضات زناشویی

- زوجینی که به سردرد های میگرن دچار هستند بیشتر از دیگر افراد دچار تعارض و کشمش میشوند.

- زوجینی که در محیط خانواده زیاد به هم توهین میکنند بیشتر از افراد دیگر دچار آنفولانزا و سرماخوردگی میشوند.

- مردان در مقایسه با زنان خیلی زودتر از تعارضات خسته و کلافه میشوند.

- شناخت خود را نسبت به همسرتان بالا ببرید تا از روابط عاشقانه بیشتری در زندگی زناشویی تان برخوردار باشید و با این شناخت از به وجود آمدن مسائل و مشکلات جلوگیری کنید زیرا اکثر تعارضات زناشویی و مشکلات زندگی از نداشتن شناخت و آگاهی زوجین از هم به وجود می آیند.

- به جای توهین و سرزنش به همسر خود بسیار محبت کنید و بخاطر کارهایی که انجام میدهد او را تحسین کنید، با این کار پایه های زندگی خود را بسیار مستحکم خواهید کرد.

- نسبت به همسر خود بی توجه نباشید، بی توجهی باعث دلسردی و فروپاشی زندگی زناشویی خواهد شد، سعی کنید بیشتر با هم صحبت و مشورت داشته باشید، زمانی را برای درد و دل کردن همسرتان اختصاص دهید و از او بخواهید خواسته ها و نیازهایش را بیان کند.

- در زمان صحبت با همسر سعی کنید شروعی ملايم داشته باشد.

- یاد بگیرید که اقدامات اصلاحی را انجام دهيد.

- توافق داشته باشید.

- در برابر نقص های همدیگر صبر داشته باشيد.

منبع: مجله روانشناسی وبسایت گپچه