هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 06:49
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 20 بهمن 1400 ساعت 09:29
چهارشنبه 20 بهمن 1400 09:26 ساعت
2022-2-9 09:29:00
شناسه خبر : 355440

 

دلایل سرقت پلاک ماشین

سرقت پلاک ماشن مانند سرقت خود ماشین می‌تواند، مالکان را به دردسر بیندازد. در حقیقت جدا از اینکه دزدیده شدن پلاک خودرو شوک بزرگی به فرد وارد می‌کند؛ مشکلات قانونی زیادی را به همراه خواهد داشت. اگر مالک سریع اقدام نکند، اتفاقات زیادی دامن او را خواهد گرفت که او احتی نقش کوچکی هم در انجام آن‌ها نداشته‌است؛ اما باید چه کار کرد؟ در ادامه این مطلب، اقداماتی را که باید بعد از سرقت پلاک خودرو انجام دهید، برای شما نوشته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

چرا سرقت پلاک خودرو زیاد شده‌است؟

امروزه شاهد افزایش دزدی قطعات و حتی پلاک خودرو هستیم. سرقت خودرو برای سارقان دردسر زیادی دارد. اول از همه اینکه احتمال گیر افتادن آن‌ها حتی لحظه‌ای بعد از سرقت در خیابان زیاد است. دوم اینکه آب کردن یک ماشین بزرگ سخت‌تر از آب کردن قطعات آن است. سوم و از همه مهم‌تر اینکه، انجام عملیات سرقت اتومبیل سخت‌تر و دلهره آورتر از وسایل است. البته یک دلیل دیگر هم وجود دارد، وقتی شخصی پلاک چندین خودرو را سرقت می‌کند، فقط کافی است در هر تردد، یکی از پلاک‌ها را به جایگاه پلاک خودرو نصب کند. در حقیقت یک خودرو دارد که ممکن است مسروقه باشد یا خیر و برای آن از چندین پلاک استفاده می‌کند و اعمال مجرمانه انجام می‌دهد.

سارقان با دزدیدن پلاک ماشین از آن سو استفاده می‌کنند، پس بعد از دزیده شدن پلاک به سرعت به پلیس اطلاع دهید..

اولین اقدام بعد از سرقت پلاک خودرو چیست؟

اولین اقدامی که باید در هنگام مواجه با سرقت پلاک خودرو انجام دهید، تماس با پلیس ۱۱۰ است. دقت داشته‌باشید که این کار باید بدون هیچ اتلاف وقتی انجام شود. اگر هم نزدیک کلانتری هستید، می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

بعد از تماس با پلیس ۱۱۰، یک مأمور از طرف آگاهی به آدرس و موقعیت شما خواهد آمد و به بررسی محیط می‌پردازد؛ بعد صورت‌جلسهای را تنظیم می‌کند. مامور صورتجلسه را به شما می‌دهد و شما باید همراه با آن به کلانتری مورد نظر (نزدیک‌ترین کلانتری در آن منطقه) مراجعه کنید.  حداکثر زمان اطلاع به پلیس بعد از دزدیده شدن پلاک ۴۸ ساعت است.

 

 

سارقان بعد از سرقت پلاک ماشین از آن سواستفاده می‌کنند.

اگر به پلیس گزارش نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است که جواب به این سؤال را با یک پرسش بدهیم. عواقب خودروی سرقتی برای مالک چیست؟ وقتی خودرویی به سرقت برود و مالک به پلیس گزارش نکند یا تعلل کند، هر اقدام مجرمانه‌ای که سارق با خودرو انجام دهد، مانند تصادف با دیگر خودروها یا با افراد، به نام مالک خودرو ثبت می‌شود. در حقیقت همه مسئولیت‌های آن بر عهده مالک خودرو است. پلاک خودرو هم دقیقا همین است. وقتی مالک به هر دلیل دیر با پلیس تماس بگیرد یا اصلاَ سرقت پلاک را اعلام نکند، هر اتفاقی که با شماره پلاک خودرو بیفتد، مالک اصلی پلاک باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.

آیا بین گم شدن و سرقت پلاک تفاوتی وجود دارد؟

خیر. هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ حتی اگر پلاک‌ خودروی شما گم شود، باید در همان لحظه که متوجه شدید، سریع با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. برای اینکه معلوم نیست پلاک شما کجا گم شده‌است و چه کسی آن را پیدا می‌کند. شاید سارقی آن را پیدا کند و با آن اقدام به اعمال مجرمانه با خودروی خود کند.

نکته مهم دیگری که باید دقت داشته‌باشید، حتی اگر یکی از پلاک‌ها سرقت یا گم شود، باز هم باید به پلیس اطلاع دهید. پس همیشه قبل از سوار شدن به خودرو، از بودن پلاک‌ها مطمئن شوید. همچنین اگر تصادفی داشتید که به پلاک خودروی شما آسیب جدی وارد شد، آن را از سرجای خود کنده و پشت شیشه قرار دهید. بعد به یک تعمیرگاه یا مرکزی بروید تا پلاک را سرجای خود پرچ کنند.

اقدامات بعد از سرقت پلاک خودرو چیست؟

همان‌طور که در بالا نوشتیم، اولین اقدام تماس با پلیس ۱۱۰ است. در هر ساعت از شبانه روز و در هر جایی که بودید، باید با پلیس تماس بگیرید. بعد از مراجعه مأمور و تهیه صورتجلسه است که شما باید آن‌را همراه خود به کلانتری ببرید. در آنجا از پلاک خودروی شما استعلام گرفته‌می‌شود، سپس شماره پلاک در فهرست سیاه راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد. وقتی شماره پلاک در این فهرست قرار گرفت، دیگر هر اتفاقی با آن بیفتد، مسئولیتی به عهده شما نخواهد بود.

در کلانتری به شما یک کاغذ تردد کوتاه مدت تحویل داده‌می‌شود. شما ۴۸ ساعت فرصت دارید تا به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در حفظ این کاغذ دقت زیادی داشته باشید. برای اینکه اگر  پلیسی جلویتان را بگیرد، با نشان دادن برگه، دیگر مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد. در غیر این صورت، خودروی شما به پارکینگ منتقل خواهد شد.

برای آن‌هایی که در شهرهای غیر از مرکز استان‌ها یا کوچک و دورتر زندگی می‌کنند، باید خودشان مستقیم و سریع به کلانتری یا پاسگاه مراجعه کنند.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص سرقت پلاک خودرو و اقدامات لازم بعد از دزدیده شدن پلاک ماشین به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/car-license-plate-theft/

مراجعه به مراکز تعویض پلاک

بعد از دریافت کاغذ از کلانتری باید به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. نکته مهم اینکه همراه داشتن مدارک شناسایی مالک، سند یا برگ سبز خودرو و مدارک احراز هویت الزامی است. در مرکز تعویض پلاک، به شما پلاک با شماره جدیدی تحویل می‌دهند و همچنین تمامی مدارک خودریتان از جمله سند و کارت هم تغییر خواهند کرد. البته قبل از هر اقدامی، باید و عوارض و خلافی خودرو خود را تسویه کنید.

 

 

حتما پلیس را از دزدیده شدن پلاک ماشین خود، مطلع سازید.

پلاک قبلی خودرو چه می شود؟

احتمال پیدا شدن پلاک سرقتی یا مفقودی خیلی کم است. به هر حال، اگر بخت با شما یار بود و پلاکتان پیدا شد، امکان استفاده از آن وجود ندارد. در واقع شماره قبلی وارد فهرست سیاه شده و اگر مجددا از پلاکی که در لیست سیاه ثبت شده استفاده کنید، مشکلات قانونی برای‌تان به وجود خواهد آمد. در صورت پیدا شدن، آن را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل دهید. همچنین اگر یکی از پلاک‌ها (عقب یا جلو) گم شد، آن یک پلاک باقیمانده را در مرکز تعویض پلاک باید تحویل دهید.

خرید بیمه بدنه برای کاهش جبران خسارت

کسی که اقدام به سرقت پلاک می‌کند، به احتمال زیاد قطعات دیگر خودرو را هم به سرقت خواهد برد. به این صورت، مالک خودرو از دو جانب ضرر خواهد کرد. اگر هم خودرو کامل دزدیده شده‌باشد، زیان صددرصدی خواهد بود. در این دو حالت، مالک می‌تواند با خرید بیمه بدنه، خسارت‌های وارد شده را جبران کند. البته باید گفت که خود سرقت پلاک تحت پوشش بیمه بدنه نیست؛ اما با خرید پوشش اضافی سرقت درجا (سرقت کلی تحت پوشش اصلی بیمه بدنه است)، می تواند خسارت‌های ناشی از دزدیده‌شدن وسایل داخلی هم را هم جبران کند.

به هر حال، همان‌قدر که مراقب دزدیده نشدن خودرو و وسایل داخل آن هستید، باید حواستان هم به پلاک خودرو باشد. در صورت سرقت پلاک خودرو، باید اول از همه با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. در صورت عدم اطلاع به پلیس، عواقب تمامی اتفاقات برای پلاک بر عهده شما خواهد بود.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)