هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 15:46
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 23 آبان 1400 ساعت 20:49
سه شنبه 25 آبان 1400 14:26 ساعت
2021-11-14 20:49:55
شناسه خبر : 352731
امریکا می کوشد با اتهام حمله به الکاظمی و معرفی حشد به عنوان دشمن ملت، پروژه حذف آن را به مطالبه مدنی تبدیل کند تا هم خود را از دست داشتن در آن تبرئه کرده و هم بدون هزینه نظامی مانع خود را از سر راه بردارد.
امریکا می کوشد با اتهام حمله به الکاظمی و معرفی حشد به عنوان دشمن ملت، پروژه حذف آن را به مطالبه مدنی تبدیل کند تا هم خود را از دست داشتن در آن تبرئه کرده و هم بدون هزینه نظامی مانع خود را از سر راه بردارد.
رجانیوز-فائزه سادات یوسفی: عراق این روزها شاهد تحولات و تنش های پسا انتخاباتی است که در حمله به منزل الکاظمی به اوج خود رسیده است. تحولاتی که بسیار معنادار در مسیر تکمیل پازل از پیش طراحی شده، امنیت و ثبات عراق را هدف قرار داده است. در همین راستا نیز طی دو روز گذشته یک افسر دستگاه اطلاعات داخلی عراق مورد حمله قرار گرفت که نشان می دهد هدایت ناآرامی ها به سمت تشنج های شدیدتر و عمیق تر ادامه دارد.
 
از روز سوءقصد به الکاظمی مقامات امریکایی و رسانه های وابسته به رژیم سعودی و امریکا  به اتهام افکنی بر ضد نیروهای حشد الشعبی پرداخته و عاملان آن را شبه نظامیان مورد حمایت ایران معرفی کردند. آنها قصد دارند تا هم خود را از دست داشتن در این توطئه تبرئه کنند و هم اولین گمانه زنی ها را در جامعه ملتهب عراق به سمت این گروهها متمرکز کنند. دلیل واضح برای توطئه بودن این حمله، تهی بودن انگیزه برای معترضان نتایج انتخابات و واکنش سریع و بدون تحقیق رسانه ها و مقامات امریکایی و برخی مقامات امنیتی نسبت به آن است.
 
این واکنش ها و نتیجه آنها دارای ابعادی به صورت زیر است:
 
تلاش برای حذف حشد الشعبی
حشد الشعبی با پیروزی های متعدد در محور مقاومت و ایستادگی در مقابل اهداف منطقه ای امریکا، پایگاه اجتماعی قدرتمندی در جامعه عراق به دست آورده است. این امر سبب شده از یک سو امریکا و از سوی دیگر برخی گروههای سیاسی رقیب، آن را مانعی در مقابل خود ببینند. از این رو پروژه تضعیف و نهایتا حذف حشد الشعبی با زیر بنای توطئه هایی که آنها را ضد مردمی و خطر آفرین در بدنه جامعه عراق معرفی کند تعبیه شده است. به عنوان نمونه در تظاهرات اکتبر 2019  برخی مقامات امنیتی، حشد الشعبی را به تیراندازی مستقیم به تظاهرکنندگان متهم کردند. الکاظمی نیز 300 افسر دستگاه اطلاعاتی عراق را به دلیل قرابت به حشد الشعبی به یگان نیروهای مرزبانی انتقال داد و تیم اماراتی را جایگزین آن‌ها کرد. کمیسیون عالی انتخابات نیز شرکت آنها را در رای گیری خاص ممنوع اعلام کرد. شکل گیری حشد عتبات و انشقاق نیروی حشد الشعبی نیز یکی از نتایج دسیسه های زنجیروار بر علیه آن بوده است. تقلیل اهداف حشد از نیروی مقاومت منطقه ای و ضد غربی به نیروی مبارز ضد داعشِ محصور در داخل مرزهای عراق به قصد تضعیف آن تعریف شده است.
 
 اکنون نیز امریکا می کوشد با اتهام حمله به الکاظمی و معرفی حشد به عنوان دشمن ملت، پروژه حذف آن را به مطالبه مدنی تبدیل کند تا هم خود را از دست داشتن در آن تبرئه کرده و هم بدون هزینه نظامی مانع خود را از سر راه بردارد.
 
اختلاف افکنی بین ایران و عراق
امریکا در تلاش است تا خط محور مقاومت از ایران تا لبنان را منفصل کند از این رو موقعیت ژئوپلیتیکی عراق برای او دارای اهمیت فراوانی است. عنوان وابستگی به ایران در ادبیات اتهام زنی مقامات امریکایی که هم سطوح سیاسی و هم سطوح اجتماعی جامعه عراق را نشانه گرفته هدفی جز تخریب روابط نزدیک دو ملت و دو دولت ندارد. بدبینی و وجود اختلاف میان ایران و عراق، زمینه تضعیف محور مقاومت و نفوذ هر چه بیشتر امریکا را فراهم کرده و تنش و ناامنی را در منطقه افزایش می دهد.
 
بهره برداری مقتدی صدر و بروز اختلافات شدیدتر
مقتدی صدر دارای چهره ای چند وجهی و غیر قابل پیش بینی است که پتانسیل به آشوب کشاندن عراق را برای رسیدن به مقاصدش دارد. ترور الکاظمی فرصت مناسبی برای او فراهم کرده تا با موج سواری بر اتهامات وارده به رقیبان سیاسی،  عرصه فعالیت را برای آنها تنگ کند و بدون توافق با جریان معترض انتخابات به تشکیل دولت بپردازد. 
 
همچنین او از یک طرف همواره به لزوم انحلال حشد در برنامه دولت بعدی تاکید دارد و از طرفی دیگر در شروط اعلام شده برای استمرار روابط با امریکا اذعان دارد که امریکا را دشمن عراق نمی داند. این دو موضوع بسیار حیاتی و در تضاد کامل با دیدگاه بنیادین نیروهای حامی مقاومت و سایر گروه های سیاسی شیعی است. از این رو باید منتظر اختلافات شدیدتری در بین احزاب در دولت آینده بود.
 
خروج امریکا از عراق
امریکا طبق قانون پارلمان باید تا آخر سال میلادی خاک عراق را ترک کند که هم اکنون هم در حال مذاکرات برای سازوکارهای خروج از این کشور است. اما آن گونه که امریکا اعلام کرده نیروهای نظامی موجود در عراق، از نیروی رزمی به نیروی مشتشاری و آموزشی مبدل خواهد شد و تا پایان سال 2021 هیچ نیروی رزمی در این کشور باقی نخواهد ماند. این بدان معنی است که او با خدعه ی تغییر کاربری نیروها و مشروع کردن حضور خود، در عراق همچنان باقی خواهد ماند و با این مصونیت قانونی، نیروی حشد هم هیچ حمله ای را نمی تواند بر علیه او انجام دهند. از سویی دیگر امریکا خود را متعهد به پشتیبانی از عراق در مبارزه با داعش معرفی می کند تا در نقش یک حامی هم انگیزه جامعه عراق را برای اخراج نیروهایش کمرنگ کند و هم نیاز به حضور خود را تضمین نماید. در سایه ناآرامی ها و اتهام زنی به نیروهای حزب الله که پیگیر اخراج امریکا هستند او می تواند بدون فشار از درون به حضور مطلوب خود ادامه دهد. ورود 270 خودروی نظامی امریکایی از سوریه به خاک عراق در هفته اخیر گواهی بر واقعی نبودن خروج کامل است. 
 
مذاکرات با ایران
امریکا در مذاکرات پیش رو سعی دارد از هر حربه ای برای بالا بردن قدرت چانه زنی خود استفاده کند. بنابراین با متهم کردن ایران در توطئه حمله به الکاظمی در تلاش است تا با ایجاد زمینه اختلاف بین عراق و ایران و به تبع آن در تنگنا قرار گرفتن نیروهای مقاومت، اهرم فشاری برای خود ساخته و مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد. 
 
تسهیل عادی سازی با اسرائیل
اولین گام بیان صریح عادی سازی در سفر پاپ به عراق و گام جدی تر بعدی نشست شخصیتهای سیاسی عراق در کردستان بود. این نشست به منظور قبح زدایی، محک واکنش ها، ظرفیت سنجی و ایجاد آمادگی پلکانی صورت گرفت. روند عادی سازی در عراق همچنان توسط اسرائیل و برخی شخصیت های سیاسی در حال پیگیری است چنانچه بعد از نشست، کمیته های مختلفی برای ترویج آن تشکیل شده است. امریکا بزرگترین حامی اسرائیل خود را متعهد به گسترش پیمان ابراهیم اعلام کرده و هم اکنون اسرائیل هم به همین پشتوانه در قالب تیم های مهندسی شرکت های امریکایی درعراق حضور دارد. بنابراین با روی کار آمدن دولتی که امریکا را دشمن خود نداند، زمینه مساعدی برای گسترش این فعالیت ها در زیر ساخت های مهمی چون برق و نفت ایجاد می شود. اما لازمه تمام این فعالیت ها، مقدمه چینی برای منزوی کردن جریانات سیاسی مقاومت و انحلال حشد به عنوان عامل بازدارنده روند عادی سازی است. 
 
آنچه مشهود است هدف سلسله دسیسه های داخلی و خارجی برای ترغیب گروه های مختلف مردم و معترضان نتایج انتخابات برای تقابل با یکدیگر است. تنازعات سیاسی و اجتماعی و هرج و مرج موجب رخنه هر چه بیشتر امریکا و ظهور مجدد داعش و در نهایت ناامنی فزاینده ای خواهد شد که اثرات آن کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تصمیم هوشمندانه در این برهه زمانی تمکین کردن گروه های معترض به نتایج بررسی های بازشماری آرا است تا با عقیم کردن نقشه ها و انگیزه ها، اوضاع آرام گیرد.