هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 فروردين 1403
ساعت 14:12
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 3 آبان 1399 ساعت 18:45
شنبه 3 آبان 1399 13:08 ساعت
2020-10-24 18:45:14
شناسه خبر : 341113
مسئله کمبود روغن خوراکی در بازار جدای از افزایش قیمت مواد اولیه تولید روغن، که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است، به عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این کالای اساسی بازمی‌گردد.
رجانیوز از کمبود روغن خوراکی در بازار گزارش می‌دهد‌؛

بزرگترین شرکت روغن نباتی کشور تعطیل شد/ باز هم پای دلار جهانگیری در میان است!

مسئله کمبود روغن خوراکی در بازار جدای از افزایش قیمت مواد اولیه تولید روغن، که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است، به عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این کالای اساسی بازمی‌گردد.

گروه اقتصاد-رجانیوز: روغن خوراکی، به عنوان یکی از کالا‌های اساسی سبد خانوار‌های ایرانی، که در ماه‌های اخیر با کمبود و گرانی مواجه شده بود این روزها در بسیاری از شهرها نایاب شده است.

 

ابتدای شهریور ماه بود که کمبود‌ روغن جامد در بازارهای عمده‌فروشان خبر ساز شد. پس از مدتی این کمبودها به فروشندگان خرد رسید و در حال حاضر با گذشت دو ماه بسیاری از فروشگاه‌های خُرد روغن خوراکی، چه جامد و چه مایع، برای فروش ندارند. بنابر پیگیری‌های خبرنگار رجانیوز در بسیاری از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان، زنجان، خراسان رضوی و کرمان نزدیک به دو هفته‌ می‌شود که روغن خوراکی در فروشگاه‌ها وجود ندارد. 

 

همچنین بسیاری از شرکت‌های تولید روغن خوراکی به دلیل نبود روغن خام و دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا و کلزا یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند یا اصلا تولید ندارند؛ اما علت کمبود این کالای اساسی در کشور چیست؟

 

به گزارش رجانیوز، ۲۳ شهریور ماه «صفر فرهمندجم» در خصوص کمبود روغن جامد در بازار اظهار داشت: حدود دو هفته است که موجودی این کالا در بازار کاهش یافته است. البته توزیع کم شده و به نوعی انجام نمی‌شود وگرنه اگر موجود باشد، فروشندگان می‌فروشند.

 

رئیس اتحادیه خواربارفروشان در خصوص دلیل کمبود عرضه روغن جامد از سوی تولیدکننده گان گفت: دلیل کمبود روغن جامد در بازار ممکن است تغییر قیمت و یا کمبود مواد اولیه باشد که البته به احتمال زیاد دلیل آن تغییر قیمت است و باید منتظر بود و دید که چه تغییری خواهد کرد. 

 

شرایط بحرانی کارخانجات روغن بدلیل عدم تامین مواد اولیه

بنظر می‌رسد مسئله کمبود روغن خوراکی در بازار جدای از افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه‌های تولید روغن، که به طبع آن نیاز به افزایش قیمت نهایی کالا نیز وجود دارد تا تولیدکننده توان ادامه تولید داشته باشد، به عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این کالای اساسی بازمی‌گردد. 

 

در واقع کمبود دانه‌های روغنی که بخش زیادی از آن‌ها از خارج کشور تامین می‌شود به واردات آن‌ها و تخصیص ارز دولتی بازمی‌گردد چراکه باید دانه‌های روغنی به صورت مستمر در اختیار کارخانه‌های روغن نباتی قرار گیرد تا تولیدکنندگان بتوانند نیاز کشور به روغن خوراکی را تامین کنند.

 

روز شنبه، سوم آبان، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن پیرامون کمبود مواد اولیه شرکت‌های روغن نباتی و مسئله تخصیص ارز جهانگیری بیان کرد: «تمام کارخانجات روغن دچار مشکل هستند و در آستانه شرایط بحرانی قرار دارند، مشکل اصلی ما بحث تخصیص ارز قابل انتقال است. 

 

امیرهوشنگ بیرشک گفت: هم اکنون ۶۰ هزار تن روغن خام در گمرکات دپو شده است. حدود دو ماه است که این روغن‌ها در گمرکات مانده‌اند و مشکل همان بحث تخصیص ارز قابل انتقال است و مرتب در حال رایزنی و پیگیری هستیم که این مشکل رفع شود. 

 

وی با بیان اینکه تمام صنعت روغن کشور با مشکل مواجه شده است، گفت: از نظر وزنی واردات روغن خام ۵۰ درصد کاهش داشته است و ارزهای تخصیص داده شده یا به سختی قابل انتقال هستند یا اصلاً این قابلیت را ندارند.

 

بیرشک اظهار امیدواری کرد: مسئولان مربوطه تدابیری برای تأمین ارزِ قابل انتقال بیندیشند تا صنعت روغن دچار چالش نشود.»

 

قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه روغن جامد

جعفر علیان یکی از تولیدکنندگان روغن جامد و کره نباتی پیرامون علت اصلی نبود روغن نباتی در بازار گفت: دولت به یکباره دست از حمایت تولیدکنندگان روغن و کره نباتی کشید و تصمیم گرفت ارز دولتی به این بخش ندهد از این جهت تولید کننده که باید مواد اولیه محصول خود را از خارج وارد می‌کرد با مشکل مواجه شد، زیرا عملا برای بسیاری از تولیدکنندگان مقدور نبود تا مواد اولیه خود را با ارز آزاد یا ارز نیمایی وارد کنند به همین دلیل آن‌ها تصمیمن گرفتند به یکباره دست از تولید بکشند. علیان ادامه داد: این مسئله موجب شد تا با کمبود روغن نباتی و کره نباتی در بازار مواجه شویم.

 

این تولید کننده روغن نباتی خاطرنشان کرد: دولت با این تصمیماتی که امسال اتخاذ کرد رسما کمر به خشکاندن ریشه تولید در داخل کشور گرفت و در سال جهش تولید، تولیدکننده ما به جای انکه تولید محصول خود را چند برابر کند تا بتواند به خارج نیز صادرات داشته باشد دنده معکوس گرفت و اکنون بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده روغن ترجیح داده اند کار خود را تعطیل کنند.

 

وی با اشاره به اینکه محصولات این کارخانه تولید کننده روغن جامد به کشور عراق و حاشیه خلیج فارس وحتی به افغانستان صادر می‌شد خاطرنشان کرد: این تصمیمی که دولت گرفت موجب شد تا نتوانیم نیاز بازار داخل را تامین کنیم چه برسد که محصول خود را نیز صادر کنیم.

 

علیان با اشاره به موضوع تولید کره و افزایش قیمت این محصول گفت: دولت در تولید کره نیز همین سیاست را دنبال کرد و در نهایت قیمت کره افزایش یافت که این مسئله موجب شد تا مصرف کره در جامعه کاهش پیدا کند و عملا تولید کننده نتواند همانند گذشته کره به بازار عرضه کند، زیرا تقاضا برای ان کاهش یافته است.

 

وی گفت: در مورد روغن جامد هم همین اتفاق رخ خواهد داد اگرچه صحبت‌هایی در خصوص افزایش قیمت روغن جامد مطرح است، اما تولید کننده از این اتفاق خوشحال نیست، زیرا قطعا تقاضا برای این محصول نیز کاهش می‌یابد و تولید کننده با نصف ظرفیت کارخانه باید اقدام به تولید کند که این مسئله نتیجه‌ای جز بیکار کارگر در پی نخواهد داشت.

 

این تولیدکننده روغن نباتی تصریح کرد: دولت می‌توانست ابتدا برنامه ریزی کرده تا مواد اولیه این محصول در داخل تولید شود و در تولید دانه‌های روغنی به خود کفایی برسیم بعد به یکباره دست از حمایت از این صنعت بکشد.

 

شرکت بهشهر بزرگترین تولیدکننده روغن خوراکی کشور تعطیل شد!

در ادامه مشکلات واحدهای تولید روغن و کمبود این کالای اساسی در بازار روز گذشته شرکت بهشهر بزرگترین تولیدکننده روغن خوراکی کشور اعلام کرد که «احتراما به اطلاع سهامداران محترم می رساند به دلیل اتمام موجودی روغن خام شرکت عملیات تولیدی شرکت به مدت ۹ روز از تاریخ ۹۹.۸.۱ متوقف می گردد. با توجه به عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، دستیابی به ظرفیت تولید کامل شرکت در کوتاه مدت میسر نمی باشد.» 

 

 

بانک مرکزی در «اولویت بندی» نقشی ندارد

روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به انتشار اخباری مبنی بر عدم تامین ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان، که منجر به تعطیلی برخی از شرکت های تولیدی شده است، به آگاهی می‌رساند بانک مرکزی سقف تعیین شده در مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای تامین ارز، را به طور کامل اجرا کرده است و این، وظیفه وزارتخانه های مربوطه است که با «اولویت بندی» در سقف مذکور، تعیین کنند برای چه کالاهایی و چه شرکت هایی تامین ارز شوند. 

 

طی سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف ۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک ۵.۵ میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و ۱.۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.»

 

در واقع بانک مرکزی با صدور این اطلاعیه توپ را در زمین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و بهداشت انداخته است.

 

بنظر می‌رسد ناهماهنگی و سومدیریت دستگاه‌های اجرایی در تخصیص ارز آن هم در این شرایط اقتصادی خاص علت اصلی کمبود روغن خوراکی و توقف تولید کارخانه‌ها می‌باشد؛ این ناهماهنگی‌ها در حالیست که در میانه جنگ اقتصادی قرار داریم و شوراهایی همچون ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با هدف هماهنگی‌های بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و تمرکز تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد تشکیل شده است!



دیدگاه کاربران

فقط برای وارد کننده ها و دلالان خوب شده است روغن با مارک های خارجی فراوان ولی گران تر همه جا به نفع سرمایه دار !!!!!!!!!!!

بهتر است دولت برای تهیه مواد اولیه روغن نباتی ارز4200تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد،تا آلام مردم بیش از این زیاد نشود.

دانه روغنی وارد نمکنند بجاش کود انسانی از ترکیه میگیرن وای برما

اين چه توليد كننده اي است كه مواد اوليه اش بايد از خارج وارد شود؟

این تولید کننده های بلعنده ارزهای یارانه ای برای غارت مردم است که دولت از راه ایشان باندهای فساد چپ و راست و التقاط بنفش را برای فتنه های آینده شارژ می کند

بله این دولت ناکارآمد که تنها کارآمدیش در غارت بیت المال و فروش سرمایه های ملی به بیگانگان بوده و هست وبهمین دلیل ذخیره های ارزی را حراج و ارزش پول ملی را نابود کرده دقیقا همین توصیه شما را سالهاست در حال اجرا می باشد!

خاک بر سر ما ملت با این مدیران ومسئولان کشور