هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 30 فروردين 1403
ساعت 05:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 30 خرداد 1399 ساعت 16:28
جمعه 30 خرداد 1399 16:24 ساعت
2020-6-19 16:28:00
شناسه خبر : 337364
بالاخره آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد تا پایان سال‌ها عقب‌نشینی دولت روحانی از حقوق هسته‌ای کشور بازگشت به روزهای ابتدایی بازشدن پرونده هسته‌ای ایران باشد.
بالاخره آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد تا پایان سال‌ها عقب‌نشینی دولت روحانی از حقوق هسته‌ای کشور بازگشت به روزهای ابتدایی بازشدن پرونده هسته‌ای ایران باشد.
گروه بین الملل-رجانیوز: بیشتر از بیست درصد کل بازرسی‌های آژانس از کشورهای عضو این نهاد فقط مربوط به یک کشور و آن هم ایران است. همکاری‌های استثنایی ایران با این نهاد باعث شده بود تا آژانس 15 گزارش در خصوص پایبندی ایران به برجام و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بدهد. اما پس از مرگ مشکوک آمانو سندسازی‌های رژیم صهیونیستی برخلاف رویه حقوقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتبر شناخته شد. با پیگیری ادعاهای سیاسی و جعلی نتانیاهو توسط کشورهای اروپایی که ادعای حضور داشتن در توافق یک‌طرفه برجام را هم دارند، بالاخره آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد تا پایان سال‌ها عقب‌نشینی دولت روحانی از حقوق هسته‌ای کشور، بازگشت به روزهای ابتدایی بازشدن پرونده هسته‌ای ایران باشد! حالا به کمک اروپایی‌ها جعلیات رژیم صهیونیستی که دارای کلاهک هسته‌ای می‌باشد و حتی NPT را هم نپذیرفته مبنای عمل نهادی به اصطلاح حقوقی و فنی شده است!
 
به گزارش رجانیوز: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد.
 
این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.
۲۵ کشوری که به این قطعنامه رای مثبت دادند شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین هستند.
 
روسیه و چین نیز با مخرب و غیرسازنده خواندن این قطعنامه به آن رای منفی دادند. براساس این گزارش، کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به این قطعنامه رای ممتنع دادند. پاراگوئه نیز غایب بوده است.
 
گفتنی است، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس ضمن محکوم کردن قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی به شورای حکام اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود.
 
اروپایی که امید غرب‌گرایان ایرانی بود
با خروج آمریکا از برجام حسن روحانی به سرعت اعلام کرد که با کشورهای اروپایی به توافق برجام ادامه می‌دهد. امری که با ابراز بی اعتمادی مجدد رهبرانقلاب همراه شد. رهبرانقلاب با توجه به این واکنش عجولانه‌‍ی دولت، خطوط قرمز و شروطی را مطرح کردند که البته دولت روحانی و اروپایی‌ها به آن جامه عمل نپوشاندند. عدم محکوم کردن آمریکا، برقراری ارتباطات مالی و تضمین فروش نفت ایران از جمله خطوط قرمزی بود که دولت باز هم نتوانست آن را تحقق ببخشد. با این وجود روحانی ترجیح داد تا با ماندن در برجام و نشان دادن اعلام کاهش محدودیت‌های هسته ای البته به طور نمایشی اقدامی انجام داده باشد. سرانجام این انفعال در برابر اروپا امروز خود را در آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه منفی دیگری داد. طرح سه کشور اروپایی حاضر در برجام برای محکومیت ایران در حالی است که ایران فقط در سال 2018 مخاطب 88درصد از بازرسی‌های نامتعارف آژانس از کشورمان بوده است.
 
با این وجود تروئیکای اروپایی نشان داد که همانند آمریکا نه تنها تعهدی به برجام ندارد که با بازی جدید خود درصدد تنفس مصنوعی دادن به کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران است. این سه کشور با پیگیری شدید خود باعث شدند تا سندسازی‌های رژیم صهیونیستی به عنوان رویه ای غلط در آژانس به رسمیت شناخته شود و فنی و حقوقی بودن این نهاد بار دیگر به چالش کشیده شود.
 
مرگ مشکوک آمانو و زمینه‌سازی برای سیاسی‌کاری آژانس
رجانیوز قبلا در گزارشی با عنوان «خوش‌خدمتی مدیرکل جدید آژانس به صهیونیست‌ها» نوشته بود: «ادعاهای جدید آژانس یادآور بازی این نهاد با ایران در پیش از توافقنامه هسته ای است. بازی که بار دیگر میخواهد به هر طریقی که شده ایران را کشوری خطرناک برای امنیت جهان معرفی کند. در این پروژه فرقی ندارد ایران چه فعالیتی انجام میدهد و نتایج بازرسی‌های فراقانونی آژانس چه خواهد بود. هر چه باشد اروپا و آمریکا و سندسازی نتانیاهو و سیاسی کاری دبیرکل جدید آژانس محقق شده است.» برای مطالعه این گزارش (اینجا) کلیک کنید.
 
آیا غرب‌گرایان لکه ننگ برجام را از پیشینی خود حذف می‌کنند؟
این فضاسازی کشورهای اروپایی در آژانس با شکل و شمایل حقوقی با مخالفت چین و روسیه همراه بود اما نکته مهم پاسخی است که دولت روحانی باید به خنجر از پشت اروپایی‌ها بدهد. دولت روحانی با وجود سال‌ها عقب‌نشینی از حقوق قانونی هسته‌ای خود دستاوردی برای کشور کسب نکرده است. ایران اکنون هم با تحریم‌های اروپا و آمریکا روبه روست و هم محدودیت‌های هسته‌ای خود را حفظ کرده است. باید دید دولت روحانی با این اقدام که ظریف آن را نابود کردن راه حل توافق کردن عنوان میکند چگونه برخورد می‌کند؟ ادامه انفعال و یا جایگزین کردن مقاومت فعال در مقابله با دشمن لجوج؟
 
مطالب مرتبط