هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403
ساعت 02:44
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 ساعت 22:47
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 22:18 ساعت
2024-5-6 22:47:10
شناسه خبر : 380366
تنها با افزایش ۲ تا ۳ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین در پالایشگاه آبادان طی سال ۱۴۰۲ از خروج ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد. همین مقدار در سال ۱۴۰۱ نیز صرفه‌جویی ارزی شد که سهم پالایشگاه آبادان به تنهایی بود.
تنها با افزایش ۲ تا ۳ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین در پالایشگاه آبادان طی سال ۱۴۰۲ از خروج ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد. همین مقدار در سال ۱۴۰۱ نیز صرفه‌جویی ارزی شد که سهم پالایشگاه آبادان به تنهایی بود.
گروه اقتصاد-رجانیوز: پالایشگاه آبادان که یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور محسوب می‌شود پس از عبور از دوره رکود و زیان‌دهی چند ساله اکنون وارد دوره رکوردشکنی در تولید روزانه بنزین شده است. این اقدام دولت سیزدهم که با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی انجام شد، امتیاز مثبتی را درکارنامه دولت مردمی به ثبت رساند.
 
به گزارش رجانیوز، بی‌اعتمادی به نیروی داخلی و گره‌زنی تمامی مشکلات کشور به تحریم، نقطه ضعف دولت یازدهم و دوازدهم بود که در دولت فعلی تغییر کرد. بر همین اساس دولت رئیسی توانست علی‌رغم وجود تحریم‌های گسترده آمریکا، همزمان با افزایش تولید و صادرات نفت، افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین و گازوئیل را به دلیل تحریم‌ناپذیری فرآورده‌ها در دستور کار قرار دهد.
 
گام مثبت دولت در این بخش نه تنها می‌توانست موجب بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب شده و ارزآوری مطلوبی را برای کشور به همراه داشته باشد، بلکه می‌توانست نیاز مبرهن مردم به فرآورده‌هایی همچون بنزین را نیز تامین کند. این موضوع در حالی بود که مصرف بنزین در کشور طی چند سال گذشته سیر صعودی را تجربه کرده است. بر اساس اعلام وزارت نفت، اکنون مصرف بنزین در کشور به متوسط روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر در روزهای غیرپیک مسافرتی رسیده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به دولت قبل است.
 
 
انتخاب درست دولت سیزدهم برای رفع ناترازی بنزین
به طور حتم افزایش مصرف بنزین می‌تواند چالش‌های مختلفی را برای کشور به همراه داشته باشد. در همین راستا پالایشگاه‌سازی و احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی، افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های موجود، واردات و مدیریت مصرف، راه‌حل‌های پیش روی دولت بودند. این موضوع در حالی بود که دولت برای صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، راحت‌ترین راه‌حل مبنی‌بر رفع ناترازی که واردات بنزین بود را کنار زد و با تکیه بر توان داخلی سخت‌ترین گزینه‌های رفع ناترازی را انتخاب کرد. 
 
همین مسئله عاملی بود تا افزایش ظرفیت تولید بنزین خصوصا در پالایشگاه آبادان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار باشد و در تازه‌ترین اقدام نیز احیای کارت سوخت‌ها و الزامی شدن استفاده از این کارت‌ها در راستای مدیریت مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
 
ضربه مهلک بیژن زنگنه به صنعت پالایشی کشور
پالایشگاه‌سازی یکی از کلیدی‌ترین و اصولی‌ترین اقداماتی است که دولت‌ها می‌توانند در راستای رفع ناترازی و تامین نیاز مردم انجام دهند. البته این فرآیند حداقل ۵ سال زمان و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را می‌طلبد. با این حال رویکرد دولت و وزارت نفت در اجرایی کردن این اقدام موثر است. 
 
بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان این حوزه معتقدند که یکی از علل اجرا نشدن این طرح در کشور نشستن بیژن زنگنه بر کرسی وزارت است، چراکه وی اساسا پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری می‌دانست و اخیرا نیز آن را غیراقتصادی خوانده است. این در حالی بوده که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام تلقی می‌شود.
 
 
سرمایه‌گذاری چین برای ساخت پالایشگاه
پکن طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. از همین رو می‌توان به ضربه مهلکی که وزیر سابق نفت به صنعت پالایشی کشور زده است، پی برد.
 
نظر جواد اوجی در خصوص عملکرد بیژن زنگنه 
اخیرا جواد اوجی، وزیر نفت نیز در نشست هیأت دولت به ترک فعل زنگنه در خصوص تولید بنزین و رکود عجیب پالایشگاه آبادان اشاره کرده و بیان کرد: «در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن پالایشگاه آبادان گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند. پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است و سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.»
 
آمارهای مثبتی که از دولت منتشر شدند
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری خود در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در خصوص رشد اقتصادی کشور تصریح کرد: تابستان ۱۴۰۲ رشد اقتصادی کشور با نفت به ۷.۱ درصد و بدون احتساب نفت به ۴.۲ درصد رسیده بود.
 
همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در خرداد ۱۴۰۲ گفته بود: رشد اقتصادی زمستان ۱۴۰۱ هم با نفت و هم بدون نفت مثبت بوده است که هر دو عددهای قابل قبولی را به نمایش درآورده بودند. برای نمونه به زمستان ۱۴۰۱ اشاره می‌کنم که رشد اقتصادی بدون محاسبه نفت ۴.۷ و با نفت ۵.۳ درصد بوده است.
 
از دو برابر شدن تولید ال‌پی‌جی تا افزایش تولید بنزین
اقدامات دولت سیزدهم در حوزه انرژی معطوف به احیای پالایشگاه آبادان و از سرگیری استفاده از کارت‌های سوخت نبود. بر اساس آمارهای وزارت نفت، تولید گاز ال‌پی‌جی از ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۶.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. این در حالی بوده که هم در اروپا و هم در آسیا تقاضا برای گاز مایع وجود دارد و کشور می‌تواند با صادرات این محصول، میزان صادرات و ارزآوری به کشور را افزایش دهد.
 
همچنین ظرفیت پالایش کشور از ۲.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲.۳۷ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با ورود پالایشگاه آبادان به مدار، ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل کشور افزوده خواهد شد.
 
 
وزیر نفت از پالایشگاه آبادان چه می‌گوید؟
جواد اوجی، وزیر نفت در جلسه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هیات دولت گزارشی به فعالیت‌های پالایشگاه آبادان به عنوان مهمترین پالایشگاه تولید بنزین و گازوئیل کشور گریزی داشت و تصریح کرد: «میزان تولید بنزین پالایشگاه آبادان در ابتدای دولت سیزدهم ۸ و گازوئیل ۱۵ میلیون لیتر در روز بود اما در این دولت میزان تولید روزانه بنزین از ۱۵ و گازوئیل از ۱۹ میلیون لیتر در روز گذشته است. تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر پالایشگاه آبادان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن، ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.»
 
سهم ۴ میلیارد دلاری در صرفه‌جویی ارزی 
حکیم قیم، مدیرعامل پالایشگاه آبادان نیز با اشاره به وضعیت کنونی این پالایشگاه بیان کرد: در ایام کرونا مصرف بنزین به ۱۸ میلیون لیتر در روز کاهش یافته بود که حتی سبب شد تا بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم امکان صادرات پیدا کند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مبارزه دولت با کرونا و تقریبا حذف کرونا، میزان افزایش مصرف بنزین روزانه به تدریج افزایش یافت. این در حالی بود که ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۵ درصدی روبه‌رو شد و از ۸ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ و نیم تا ۱۲ میلیون لیتر در روز به طور متوسط رسید.
 
مدیرعامل پالایشگاه آبادان تاکید کرد: روند افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان ادامه داشت و در سال ۱۴۰۲ به متوسط روزانه ۱۵ میلیون لیتر رسید، حتی در برخی مقاطع به ۲۵ میلیون لیتر در روز هم رسید و عملا افزایش ۱۲۵ درصدی تولید بنزین در پالایشگاه آبادان طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رقم خورد.
 
 
پالایشگاه آبادان مانع واردات شد
همچنین این مقام مسئول اظهار کرد: تنها با افزایش ۲ تا ۳ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین در پالایشگاه آبادان طی سال ۱۴۰۲ از خروج ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد. همین مقدار در سال ۱۴۰۱ نیز صرفه‌جویی ارزی شد که سهم پالایشگاه آبادان به تنهایی بود.
 
انتهای پیام/