هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 1 خرداد 1403
ساعت 04:39
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 ساعت 14:11
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 14:09 ساعت
2024-4-30 14:11:53
شناسه خبر : 380263
ورق‌های فولادی را باید یکی از اجزای بسیار حیاتی در صنایع مختلف دانست. این محصولات با دارا بودن ویژگی‌های قابل توجه به خوبی توانسته‌اند تا پاسخگوی نیازها در طیف وسیعی از کاربردها باشند. تطبیق‌پذیری عالی و استحکام بالا تنها دو ویژگی‌ ورق‌های فولادی هستند که سبب محبوبیت این ورق‌ها در صنایع مختلف شده‌اند. در ادامه این مطلب از آهن ملت با انواع ورق از جمله ورق گالوانیزه آشنا شوید.
ورق‌های فولادی را باید یکی از اجزای بسیار حیاتی در صنایع مختلف دانست. این محصولات با دارا بودن ویژگی‌های قابل توجه به خوبی توانسته‌اند تا پاسخگوی نیازها در طیف وسیعی از کاربردها باشند. تطبیق‌پذیری عالی و استحکام بالا تنها دو ویژگی‌ ورق‌های فولادی هستند که سبب محبوبیت این ورق‌ها در صنایع مختلف شده‌اند. در ادامه این مطلب از آهن ملت با انواع ورق از جمله ورق گالوانیزه آشنا شوید.

آشنایی با انواع رایج ورق‌های فولادی

بر اساس فاکتورهایی همچون فرایند ساخت، پوشش سطح و ترکیبات ساختاری، می‌‌توان ورق‌های فولادی را به انواع مختلف دسته‌بندی نمود که در ادامه، به معرفی برخی از انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق فولادی نورد گرم

تولید ورق‌های فولادی به روش نورد گرم، در دمای بسیار بالا (بیش از 926 درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود. در طی این فرایند، به منظور شکل‌دهی و رسیدن فولاد به ضخامت دلخواه، باید از میان غلتک‌ها عبور کند. در طی این فرایند، ورق‌هایی ایجاد می‌شوند که دارای سطحی مقیاس‌شده هستند. به دلیل استحکام قابل توجهی که ورق‌های نورد گرم دارند، امروزه از آن‌ها در صنایعی استفاده می‌گردد که نیاز به پرداخت سطحی در آن وجود نداشته باشد.

ورق فولادی نورد سرد

پردازش ورق‌های فولادی نورد سرد در دمای اتاق انجام می‌گیرد. ورق‌هایی که به این روش تولید می‌شوند در مقایسه با ورق‌های نورد گرم، سطحی صاف‌تر و صیقلی‌تر دارند. بنابراین در کاربردهایی همچون لوازم خانگی، پانل‌های خودرو و... که در آن به پرداخت سطحی با کیفیت بالا نیاز است از فولاد نورد سرد استفاده می‌گردد.

 

 

ورق فولادی گالوانیزه

به منظور مقاوم‌سازی ورق فولادی در برابر خوردگی، یک لایه روی بر روی آن قرار می‌گیرد. در طی این فرایند که به نام گالوانیزاسیون شناخته می‌شود، یک لایه دفاعی از جنس روی بر روی ورق فولادی پوشانده می‌شود که سبب می‌شود تا از ورق در برابر محیط‌های خوردنده، محافظت شود. از ورق‌های فولادی گالوانیزه در فضاهای باز همچون سقف و سایدینگ در سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی گالوانیزه به خانواده ASTM A653 یا ISO تعلق دارند و با دارا بودن پوششی از جنس زینک، به یک محصول بسیار مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی تبدیل شده‌اند. لازم به ذکر است قیمت ورق گالوانیزه با توجه به فاکتورهای مذکور تعیین می شود.

ورق آلومینیوم آجدار

ورق‌های آلومینیوم به دلیل ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر خوردگی و وزن سبک، به جایگزین مناسبی برای ورق‌های فولادی تبدیل شده‌اند. می‌توان گفت این محصولات به دلیل مقاومت موثرتری که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند، می‌توانند در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

ورق فولادی ضد زنگ

ورق‌های فولادی ضد زنگ، با دارا بودن خواص بهداشتی و مقاومت قابل توجه در برابر خوردگی، به یکی از محصولات پرمصرف در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. فولاد ضد زنگ، در طیف مختلفی از گریدها در دسترس است اما دو گرید رایج ورق‌های فولادی زنگ نزن، ورق استیل 304 و 316 هستند. از چنین ورق‌هایی به طور گسترده در صنایعی همچون معماری، ساخت تجهیزات پزشکی و حتی صنایع غذایی استفاده می‌گردد. ظاهر تمیز و سطح صیقلی این ورق‌ها را باید دو ویژگی بسیار مهم آن‌ها دانست.

ورق روغنی

از دیگر ورق‌های محبوب در صنایع مختلف می‌توان به ورق‌های روغنی اشاره کرد. این محصولات در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند و محبوبیت بسیار زیادی دارند. دلیل این امر، داشتن ویژگی‌های مکانیکی و خواص فنی از جمله شکل‌پذیری بالا، انعطاف‌پذیری خوب، قابلیت کشش و استقامت و سطح صاف، صیقلی و یکدست در آن‌ها است.

ورق سیاه

ورق سیاه از جمله ورق‌های فولادی بسیار کاربردی در صنایع ساختمان‌سازی است. علاوه بر این، به دلیل اینکه این ورق‌ها حاوی درصد بالایی از کربن هستند، قابلیت استفاده در صنایع سنگین را نیز دارند. از آنجایی که این مقطع فولادی، از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است بنابراین نیاز است تا با توجه به کاربرد و نیاز پروژه، اقدام به انتخاب این ورق‌ها نمود.

نگاهی به خواص ورق‌های فولادی

به منظور آنکه بتوان بهترین نوع ورق فولادی را متناسب با نیاز پروژه انتخاب نمود لازم است تا همواره برخی ویژگی‌های کلیدی آن را در نظر داشت. برخی از این ویژگی‌های مهم را در این قسمت مشاهده می‌کنید.

استحکام و دوام

اولین و عمده‌ترین دلیل محبوبیت ورق‌های فولادی، دوام و استحکام استثنایی این محصولات است. با این وجود، باید در نظر داشته باشید که دوام این ورق‌ها می‌تواند با توجه به فاکتورهایی همچون فرایند ساخت و نوع فولاد، کاملا تغییر پیدا کند. برای مثال، ورق‌های فولادی نورد سرد، در مقایسه با ورق‌های فولادی نورد گرم از استحکام کششی پایین‌تری برخوردار هستند.

مقاومت در برابر خوردگی

از آنجایی که از ورق‌های فولادی عمدتا در محیط‌های خارجی استفاده می‌گردند بنابراین اهمیت دارد تا این ورق‌ها از مقاومت در برابر خوردگی بالایی برخوردار باشند. از این حیث، ورق‌های گالوانیزه و ضد زنگ به ترتیب به دلیل وجود پوشش زینک و عنصر کروم از مقاومت چشمگیری در برابر خوردگی برخوردار هستند.

جوش‌پذیری

از دیگر خواص بسیار مهم ورق‌های فولادی را باید جوش‌پذیری در این ورق‌ها دانست. در صورتی که در صنایع مختلف، نیاز به اتصال اجزا وجود داشته باشد، اهمیت دارد که ورق، قابلیت جوشکاری را در اختیار شما قرار دهد. هریک از انواع مختلف ورق‌های فولادی می‌توانند سطوح مختلفی از جوش‌پذیری را در اختیار شما قرار دهند.

 

 

 

نگاهی به کاربرد ورق فولادی

همان‌طور که گفتیم، ورق‌های فولادی به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند، در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند. در این بخش، نگاهی به برخی از کاربردهای مهم این ورق‌ها خواهیم انداخت.

  1. صنعت ساخت و ساز و استفاده در بخش‌های مختلف سازه
  2. صنایع خودروسازی
  3. حمل و نقل
  4. تولید ماشین‌آلات
  5. صنایع غذایی
  6. پزشکی و داروسازی
  7. معماری و هنر

بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت انواع ورق

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌تواند سبب تفاوت قیمت ورق در انواع ورق‌های فولادی شود. در این بخش، به طور خلاصه نگاهی به این عوامل خواهیم انداخت. این عوامل عبارتند از:

  • ترکیبات شیمیایی و آلیاژ ورق
  • نوع ورق
  • ویژگی‌های مکانیکی
  • پوشش و روش‌های پردازش
  • فرآیند تولید
  • اقتصاد جهانی و نوسان نرخ ارز
  • استانداردها و گواهی‌نامه‌ها
  • برند تولیدکننده

در بسیاری از صنایع، ورق‌های فولادی به عنوان یک ماده پایه شناخته می‌شوند و می‌توانند به منظور پاسخگویی به نیازهای صنایع مختلف، طیف وسیعی از خواص را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. ازاین‌رو، به منظور انتخاب بهترین نوع ورق فولادی متناسب با نیاز پروژه، افراد می‌بایست در مورد هریک از این ورق‌ها و خواص آن‌ها اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشند.

 

تفاوتی ندارد که در کدام صنعت، قصد دارید از ورق‌های فولادی استفاده کنید. در صورتیکه ورق فولادی مطابق با نیاز پروژه باشد، محصول نهایی از کیفیت قابل توجهی برخوردار خواهد بود. در پایان باید بگوییم قیمت آهن با توجه به ویژگی های یک محصول مشخص و توسط کارخانجات به صورت روزانه به مشتریان اعلام می گررد.

 



5
پسندیدم