هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 03:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 13 اسفند 1402 ساعت 00:57
يكشنبه 13 اسفند 1402 00:43 ساعت
2024-3-3 00:57:32
شناسه خبر : 376371
محبی بیان کرد: در لحظات اولیه، ۴۱ روستای ما با قطعی برق مواجه بودند که با تلاش‌های انجام شده، برق ۳۱ روستا تا به این لحظه وصل شده است. مشکل برق در ۱۰ روستا باقی مانده که برای حل مشکل آن‌ها، بحث دسترسی راه وجود دارد.
محبی بیان کرد: در لحظات اولیه، ۴۱ روستای ما با قطعی برق مواجه بودند که با تلاش‌های انجام شده، برق ۳۱ روستا تا به این لحظه وصل شده است. مشکل برق در ۱۰ روستا باقی مانده که برای حل مشکل آن‌ها، بحث دسترسی راه وجود دارد.
گروه اجتماعی-رجانیوز: حجم بالای بارندگی در استان سیستان و بلوچستان موجب بروز خسارت‌‌هایی همچون مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و قطعی برق شده که به گفته مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان مشکل قطعی برق ۳۱ روستا رفع و بسیاری از محورهای مواصلاتی باز شده است.
 
به گزارش رجانیوز، مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با رجانیوز بیان کرد: از ابتدای هفته گذشته بارندگی‌های شدیدی در این استان رخ داد و هشدار نارنجی در منطقه نیکشهر و قصرقند داده شد. روز چهارشنبه نیز هشدار قرمز هواشناسی صادر کردیم.
 
وی در ادامه افزود: پس از بارندگی در هفته گذشته، تقریبا سدهای پیشین و زیردان پر و لب‌ریز شده بودند و تداوم بارندگی موجب سرریز شدن این سدها شد و به تبع آن، شهرستان‌های پایین‌دست که شهرستان‌ دشتیاری و بخش‌هایی از شهرستان چابهار همچون پیرسهراب و پلان را شامل می‌شد، دچار آب‌گرفتگی و سیل شدند.
 
 
قطع دسترسی به بیش از ۲۸ محور مواصلاتی
محبی با اشاره به عمده خسارت‌های ناشی از این اتفاق اظهار کرد: عمده خسارات در بخش‌های راه و برق بوده، به طوریکه در لحظات اولیه این اتفاق دسترسی به بیش از ۲۸ محور مواصلاتی و بسیاری از راه‌های روستایی قطع شده بود که تا این لحظه با پیگیری‌ها و همچنین فروکش کردن آب، فقط راه مواصلاتی هنوز انسداد دارند که مشکل آن‌ها نیز انشاء‌الله تا فردا حل خواهد شد.
 
رفع مشکل قطعی برق ۳۱ روستا 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با ارائه گزارشی از قطعی برق در روستاهای این استان تصریح کرد: در لحظات اولیه، ۴۱ روستای ما با قطعی برق مواجه بودند که با تلاش‌های انجام شده، برق ۳۱ روستا تا به این لحظه وصل شده است. مشکل برق در ۱۰ روستا باقی مانده که برای حل مشکل آن‌ها، بحث دسترسی راه وجود دارد. در واقع اکیپ‌های خدمات آماده حضور هستند اما به دلیل سیل‌آبی بودن مسیر و عدم امکان حمل تجهیزات برقی، هنوز مشکل این ۱۰ روستا حل نشده است.
 
از پای کارآمدن گروه‌های جهادی تا توزیع غذای گرم 
این مقام مسئول با اشاره به همکاری و خدمت‌رسانی گروه‌های مختلف تاکید کرد: گروه‌های جهادی از همان لحظات ابتدایی برای امدادرسانی و خدمات در منطقه حضور یافتند. هلال‌احمر، گروه‌های بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز پای کار آمده و در بحث تشکیل آشپزخانه گرم، توزیع غذا و نان بین عزیزانی که دچار خسارت شدند، حضور داشتند.
 
 
آسیب به ۸۰۰ منزل مسکونی
وی همچنین اضافه کرد: برآوردهای اولیه بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد که حدود ۸۰۰ منزل مسکونی در این سیلاب، آسیب دیده‌اند. همچنین پیگیر بیمه صندوق حوادث طبیعی نیز هستیم تا هرچه سریع‌تر برآوردهای اولیه را انجام داده و ثبت خسارت کند. همچنین ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده و اکنون نیز محمدحسن  نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به اتفاق استاندار حضور داشته و در حال بازدید از خسارت‌ها و نوع خدمت‌رسانی هستند.
 
محبی: هیچ تلفات جانی و مفقودی تاکنون نداشته‌ایم
محبی در خصوص تلفات جانی و تعداد مفقودی‌ها و زخمی‌ها در این حادثه بیان کرد: تاکنون هیچگونه تلفات جانی و مفقودی نداشتیم. در بحث زخمی‌شده‌ها نیز آماری ثبت نشده است. شاید برخی از افراد به دلیل کهولت سن یا مشکلات قلبی مواجه بوده یا در این بین مادران بارداری وجود داشته باشند که نیازمند خدمات درمانی باشند که با امدادهای هوایی به این عزیزان نیز خدمت‌رسانی شده است.شرایط جوی از دیروز به گونه‌ای بوده که امکان خدمت‌رسانی از طریق بالگردهای هوایی فراهم بوده و بالگردهای اورژانس و هلال‌احمر در منطقه مستقر هستند که در صورت نیاز، خدمت‌رسانی انجام شود.
 
 
این مقام استان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اسکان افراد خسارت‌دیده بیان کرد: ما اسکان در سالن‌های تربیت بدنی و مدارس که در منطقه وجود دارند را پیش‌بینی کرده‌ایم اما نوع و سبک فرهنگ منطقه به گونه‌ای است که عزیزان تمایلی چندانی به جابه‌جایی ندارند. البته با توجه به شرایط جوی منطقه، مردم استان به این وضعیت عادت کرده‌اند. با این حال بحث توزیع چادر و اقلام ضروری در تمام منطقه صورت گرفته است.
 
محبی با اشاره به وضعیت جوی استان در روزهای آینده تصریح کرد: سدها در پایین‌دست هنوز لب‌ریز هستند و احتمال وقوع دوباره چنین اتفاقی وجود دارد. البته منطقه با شرایط جوی و این نوع رفتار آشنایی داشته و آمادگی دارد. همچنین میزان بارندگی تا روز سه‌شنبه در شارک ۲۸۰ میلی‌متر بوده است. هر کجا این حجم از بارندگی در فواصل زمانی اتفاق بیفتد، منطقه را با سیل‌آب و آب‌گرفتگی مواجه می‌کند. 
 
 
امدادرسانی در زمان بحران
گفتنی است که تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است. همچنین ۵۷ دستگاه خودروی عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند. همچنین بررسی‌ها حاکی از امدادرسانی به ۳ هزار و ۷۵۲ نفر از سیل‌زدگان است که به گفته محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ۲۳۵ خانوار شامل ۹۷۷ نفر اسکان اضطراری و موقت داده شده‌اند.
 
انتهای پیام/