هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 8 ارديبهشت 1403
ساعت 06:13
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 28 مرداد 1402 ساعت 19:16
شنبه 28 مرداد 1402 19:12 ساعت
2023-8-19 19:16:11
شناسه خبر : 370458
علی عوض خواه روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای در یادداشتی تحت عنوان «ذبح تاریخ به پای زن، زندگی، آزادی» نوشت:
۱- در سال‌های ابتداییِ پساکودتا آمریکا و انگلیس منکر نقش خود در براندازی مصدق بودند، اما گذر زمان بسیاری از زوایای پنهان کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، از جمله نقش CIA  و MI۶ در این کودتا را روشن کرد.
 
‌در مرداد ماه سال ۹۲ و در آستانه ۶۰ سالگی سرنگونی دولت مصدق، CIA  با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه، رسما به نقش خود در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرد.
 
‌در یکی از این همین اسناد روشن شد «هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت محمدرضا پهلوی و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده اداره کند.» آژاکس رمز عملیات آمریکایی‌ها در کودتای ٢٨ مرداد ۳۲ بود.
 
‌در مارس ۱۹۵۳ (اسفند ٣١-فروردین٣٢) وزارت خارجه آمریکا از CIA  می‌خواهد امکان ساقط کردن دولت مصدق از طریق عملیات مخفیانه را بررسی کند. نتیجه ارزیابی CIA این است که امکان چنین عملیاتی وجود دارد. پس از آن مقرر شد CIA به همراه سرویس اطلاعات سری انگلیس (SIS که به MI۶ شناخته می‌شود) عملیات سرنگونی مصدق را به انجام برسانند.
 
‌بنابر اسنادی که سال ۹۲ از سوی CIA منتشر شد، طرح کودتا برای تایید از طرف این سازمان به وزارت خارجه آمریکا و از طرف سرویس اطلاعات سری انگلیس به وزارت خارجه این کشور ارائه شد و پس از اخذ امضای تایید، در مرداد ماه ۳۲ به مرحله اجرا درآمد.
 
‌برخلاف آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها هیچ‌وقت نقش خود در کودتای ۲۸ مرداد را به صورت رسمی نپذیرفته‌اند. اما اخیرا روزنامه گاردین از زبان وزیر خارجه سابق این کشور نوشت: لندن باید به نقش خود در «کودتای ۲۸ مرداد» اعتراف کند. دیوید اوئن، وزیر خارجه انگلیس در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹: لندن پس از گذشت ۷۰ سال سرانجام باید نقش خود را در کودتای ۲۸ مرداد در ایران که به برکناری محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایران در سال ۱۹۵۳ میلادی (۱۳۳۲ خورشیدی) منجر شد، به‌طور رسمی بپذیرد.
‌۲-  جدای از اعتراف رسمی و غیررسمی آمریکا و انگلیس به کودتا علیه مردم ایران، وقوع یک «کودتا» در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نه روایت ج.ا که مورد قبول اکثر جریان‌ها و گروه‌ها بوده است. از حامیان ج.ا گرفته تا باقی‌مانده های نهضت آزادی و منافقین، جملگی بر نقش آمریکا و انگلیس در سرنگونی محمد مصدق تاکید دارند.
 
‌به جز سلطنت‌طلبان که دلیل حمایتشان از کودتای ۲۸ مرداد مشخص است و البته افرادی که در بغض و عنادورزی نسبت به ج.ا و برای خوشایند هرچه بیشتر اوباش زن، زندگی، آزادی، انصاف را کنار گذاشته و حاضر می‌شوند تن به تطهیر غرب در ماجرای سرنگونی دولت ملی مردم ایران دهند.
 
انتهای پیام/


کلیدواژه ها »