هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 02:16
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 28 اسفند 1401 ساعت 13:21
دوشنبه 29 اسفند 1401 11:42 ساعت
2023-3-19 13:21:49
شناسه خبر : 365732
فاز دوم پالایشگاه آبادان باوجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور در نهایت با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد.
فاز دوم پالایشگاه آبادان باوجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور در نهایت با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح شد.

گروه اجتماعی-رجانیوز: در پی افتتاح ابرپروژه‌های بر زمین مانده که در دولت‌های قبل تنها نام آن‌ها به زبان می‌آمد و در انتخابات‌ها از آنها یاد می‌شد، دولت سیزدهم فاز دوم پالایشگاه آبادان را نیز افتتاح کرد. 

 

به گزارش رجانیوز؛ فاز دوم پالایشگاه آبادان که فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده است، امروز ۲۹ اسفند ماه با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، افتتاح شد.

 

 

در فاز ۲ پالایشگاه آبادان واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی احداث می‌شود. 

 

طرح توسعه فاز دوم این پالایشگاه با طراحی، ساخت و همچنین نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا همراه بوده که توانایی ظرفیت تولید ۲۱۰ هزار بشکه در روز و واحد تقطیر در خلاء با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز را دارد که برخلاف وجود تحریم‌های گسترده غرب، متخصصین ایرانی توانستند به این مهم دست یابند.

 

 

 

این ابرپروژه نفتی که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است می‌تواند در برخی موارد رکوردهای جهانی و منطقه‌ای را ثبت کند. همچنین طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین هیدروکراکر (شکست کاتالیستی هیدروژنی) در منطقه خاورمیانه با ظرفیت بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز یکی از ویژگی‌های این پروژه عظیم است.

 

از دیگر ویژگی‌های این ابرپروژه می‌توان به طراحی، ساخت و حمل و نصب یکپارچه بزرگ‌ترین کوره هیدروژن در منطقه خاورمیانه به وزن یک هزار و ۵۰۰ تن و همچنین طراحی، ساخت و نصب بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی کشور به ارتفاع ۱۲۰ و ۱۲۵ متر، اشاره کرد که موجب شده تا این پروژه در منطقه صاحب یک رکورد خاص شده و از دیگر پروژه‌های نفتی متمایز شود. 

 

 

 

فاز ۲ پالایشگاه آبادان با بهره‌مندی از بزرگ‌ترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز، اهمیتی ویژه در صنعت نفت کشور خواهد داشت.

 

فرآیند اجرایی این پروژه نیز حائز رکوردهای بی‌نظیری است. ثبت رکورد ۳۴ میلیون ساعت کار بدون حادثه (ناتوان‌کننده) در ابرپروژه‌های پالایشی در کشور، ثبت رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در بخش اجرایی ابرپروژه‌های پالایشی در سال پایانی پروژه و در دولت سیزدهم و ثبت رکورد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر و مجموعاً به میزان ۶۰ میلیون نفر ساعت در سایت و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، مهم‌ترین ویژگی‌های طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است.

 

این طرح توسعه با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری با جزییات احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت از ۴۵ به ۲۶ درصد، افزایش تولید ۵۳ درصد گاز مایع و ۲۳درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار نفر از بومیان محلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

انتهای پیام/