هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 07:44
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 13 بهمن 1401 ساعت 17:31
پنجشنبه 13 بهمن 1401 16:53 ساعت
2023-2-2 17:31:28
شناسه خبر : 364657
«الهام علی اف» که بعد از پیروزی در جنگ قره باغ ۲۰۲۰ با حمایت ترکیه و رژیم صهیونیستی، بدنبال بلندپروازی‌هایی رفته است که در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران است. او با این کار بدنبال قماری رفته است که می‌تواند سرش را به باد دهد.
«الهام علی اف» که بعد از پیروزی در جنگ قره باغ ۲۰۲۰ با حمایت ترکیه و رژیم صهیونیستی، بدنبال بلندپروازی‌هایی رفته است که در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران است. او با این کار بدنبال قماری رفته است که می‌تواند سرش را به باد دهد.

گروه بین‌الملل-رجانیوز: روز سه شنبه باکو در ادامه شیطنت‌های دیپلماتیک-رسانه‌ای خود، به بهانه حمله یک فرد به سفارتخانه خود در تهران که با انگیزه‌ی شخصی همراه بوده است، به شهروندان خود توصیه کرد که از سفر به ایران خودداری کنند.  

 

همچنین در روز چهارشنبه هفته جاری نیز وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در سازمان‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شکایت کرده و باکو در یک بیانیه تند مدعی شده که ایران تلاش کرده تا از افشای گسترده این اتفاق در سطح بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی که عضو آن است و تصمیمات آن بر اساس اجماع است جلوگیری کند.

 

به گزارش رجانیوز؛ روز جمعه ۷ بهمن فردی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با یک اسلحه کلاشینکف حمله می‌کند و بعد از کشتن یکی از نیروهای این سفارت دستگیر می شود.

 

فرد مهاجم علت حمله خود را اینگونه بیان می کند که «در مراجعات مکرر خود به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم». بررسی سوابق متهم نشان داد که وی بیست‌ونهم فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده و همسر وی اهل باکو بوده است.

 

بعد از این حادثه ناگوار، جمهوری آذربایجان اقداماتی خارج از عرف را در قبال ایران در پیش گرفت؛ از اظهارات گستاخانه تا بی‌احترامی‌های دیپلماتیک و خارج از عرف از جمله در مراسم تحویل جنازه دیپلمات کشته شده این کشور در فرودگاه مهرآباد.

 

جالب اینجاست که پس از گذشت یک هفته از این اتفاق، باکو همچنان از پاسخ به فرد ضارب که همسر وی در جمهوری آذربایجان در چه مکانی مستقر است و اینکه آیا زندانی است یا خیر، طفره می‌رود و اطلاعات درستی از سرنوشت این شهروند ایرانی ارائه نمی‌دهد.

 

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داده بود که کارکنان سفارت این کشور در تهران روز یکشنبه هفته جاری ساختمان این سفارتخانه را خالی می‌کنند. درحالیکه «خلف خلف‌اف» معاون وزیر خارجه آذربایجان با تایید این خبر اعلام کرد که کنسولگری این کشور در تبریز به کار خود ادامه می دهد.

 

البته این حرکات نشان می‌دهد باکو در ادامه لفاظی‌ها و تفرقه علیه اقوام ایرانی، این بار قصد دارد با برجسته‌گرایی عنصر قومی‌گرایی، هموطنان آذری زبانمان را تحریک کند. چه بسا زمانی که کشوری در پایتخت کشوری دیگر سفارت‌خانه خود را می‌بندد و یا به تعبیر خود دارای امنیت نیست، لزومی ندارد در منطقه‌ای دیگر و حساس فعالیت‌های کنسولگری خود را ادامه دهد!

 

بیشتر بخوانید:

گفتگوی دکتر رئیسی با رئیس جمهور آذربایجان پیرامون اتفاقات اخیر

 

این اقدامات باکو در حالیست که جمهوری اسلامی از همان ابتدا با جدیت بدنبال روشن دشن ابعاد این ماجرا بوده و بعد از مدتی مشخص شد که این حمله ناشی از اختلافات شخصی بوده و نه اقدامی سیاسی و تروریستی. با این وجود مقامات باکو تاکید دارند که این یک اقدام برنامه ریزی شده و تروریسم دولتی است که اسنادی هم در این خصوص دارند اما به مانند لفاظی‌های گذشته‌شان تاکنون هیچ سندی ارائه نداده‌اند.

 

فاسدترین رئیس جمهور در جهان

الهام علی اف بعد از مرگ پدرش با تقلب در انتخابات از سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید. قدرت اصلی آذربایجان در دست علی‌اف و خانواده‌اش متمرکز است. فساد در این کشور بیداد می‌کند و طبق اسناد افشا شده پاندورا در سال ۲۰۲۱ «الهام علی اف» به عنوان فاسدترین مرد سیاستمدار جهان شناخته شد.

 

 

گزارش شبکه دویچه‌وله در مورد حکومت فاسد الهام علی اف  

 

نقض حقوق بشر در جمهوری آذربایجان(که شامل شکنجه، دستگیری و بازداشت خودسرانه و نیز آزار روزنامه نگاران و...) بسیار شدید است. اوایل ماه گذشته «لوری تراهان» نماینده کنگره ایالات متحده آمریکا با انتقاد از سیاست‌های جمهوری آذربایجان، اقدامات علی اف در انسداد گذرگاه «لاچین» که منجر به بحران انسانی شد را مورد انتقاد قرار داد. حتی وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام را ضدحقوق بشر خواند و خواستار بازگشایی این گذرگاه شد.

 

وقتی جمهوری آذربایجان راه و رسم همسایگی را نمی‌داند!

سعیده اسدی کارشناس روابط بین‌الملل در مصاحبه‌ی اختصاصی با رجانیوز پیرامون تاریخچه روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: «بعد از استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی سابق و تشکیل این کشور در قالب یک کشور مستقل، در همان سال‌های ابتدایی ما شاهد جنگ قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده‌ایم. جنگ اول بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بوده و جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی بوده که از مواضع و رویکرد جمهوری آذربایجان در قبال ارمنستان و در خصوص بحث قره باغ دفاع کرده و حتی قره باغ را به عنوان خاک اسلام معرفی کرده است. در همین جنگ اول قره باغ، ایران اقدام به کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی و حتی اعزام نیرو می‌کند که تعدادی از سربازان ایرانی در این جنگ شهید می‌شوند».

 

وی افزود: «اما در مقابل جمهوری آذربایجان بعد از مدتی اقدام به مواضعی می‌کند که در تضاد و ضدیت با امنیت و منافع جمهوری اسلامی است. یکی از آن مباحث موضوع آذربایجان واحد است که از دوره ایلچی بیگ این طرح مطرح می‌شود. بر طبق این طرح، بخش هایی از مناطق ترک زبان ایران به عنوان منطقه آذربایجان جنوبی و مناطق جمهوری آذربایجان به عنوان آذربایجان شمالی نام گذاری می‌شود».

 

الهام علی اف پا را فراتر از حد خود گذاشت و روز ۳۱ دسامبر هر سال را به عنوان روز همبستگی آذربایجانی‌های جهان نام گذاشته و خواهان اتحاد با آذری‌های ایران شد تا به نوعی بتواند محوریت خودش را به عنوان یک کشور آذری ثابت کند.

 

روابط باکو با رژیم صهیونیستی

روابط جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی در سال‌ها و بخصوص ماه‌های اخیر رنگ و بوی دیگر و شدت بیشتری پیدا کرده است و طرفین توافق کردند که سفارت‌های خود در دو طرف دایر کنند. جمهوری آذربایجان امروز در صدر فهرست خریداران سلاح از رژیم موقت صهیونیستی است و پهپادهای خریداری شده از این رژیم در جنگ  دوم قره‌ باغ علیه مواضع ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت.

 

اسدی درباره روابط باکو با رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد: «این روابط از ۱۹۹۲ بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان آغاز شده که در ابتدا رویکرد اقتصادی و دیپلماتیک داشته است ولی به مرور ماهیت امنیتی و نظامی نیز پیدا کرده است. بطور مثال در جنگ اخیر ۲۰۲۰ قره باغ شاهد آن بودیم که یکی از دلایلی که جمهوری آذربایجان توانست بر ارمنستان فائق یابد، کمک‌های تسلیحاتی است که اسرائیل به علی‌اف کرده است. بویژه پدافندهای هوایی که این کشور توانسته از رژیم صهیونیستی خریداری کند. علاوه بر این یکی از اقداماتی که اسرائیل انجام داده، حضور امنیتی در جمهوری آذربایجان است که تلاش کرده تا به نوعی با استقرار سامانه‌های جاسوسی بتواند علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اقدام خرابکارانه انجام دهد».

 

این کارشناس روابط بین الملل در خصوص در روابط اقتصادی بین این دو رژیم نیز توضیح داد: «۴۰ درصد از نفت وارداتی رژیم صهیونیستی توسط باکو تامین می‌شود و برای این رژیم مهم است که بتواند امنیت انتقال این خطوط انتقال نفت که از بندر سیهان در ترکیه، دریای مدیترانه و سپس به اسرائیل ختم می‌شود را حفظ کند. به همین جهت جمهوری آذربایجان برای رژیم صهیونیستی به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی و جاسوسی که بتواند علیه جمهوری اسلامی اشراف اطلاعاتی داشته باشد  اهمیت زیادی دارد و از طرفی دیگر، با لابی‌هایی که اسرائیل در اروپا  و ایالات متحده دارد و از طرفی کمک‌هایی که این رژیم به جمهوری آذربایجان می‌کند باعث شده روابط بین این دو تقویت شود و در آینده به سمت یک رابطه راهبردی قدم بردارند».

 

کریدور تورانی زنگزور

یکی از واقعیات ژئوپلتیک آن است کشورهای کوچک همیشه از کشورهای بزرگ هراسانند و درصدد آن هستند تا با فعالیت‌های تضادگونه کشور قدرتمند را تحت فشار قرار دهند. روابط جمهوری آذربایجان با ایران نیز بدین صورت است.

 

جمهوری آذربایجان کشوری کوچک و جدید التاسیس است که دارای پیشینه‌ی تاریخی نیست و حتی اسم آن کشور نیز از یکی از استان‌های ایران برگرفته شده است. به همین دلیل علی رغم تمام کمک‌های ایران به جمهوری آذربایجان، باکو بنا را بر تخریب روابط همسایگی گرفته است. از این رو دست به احداث دالان تورانی ناتو یا دالان جعلی زنگزور با همکاری ترکیه و اسرائیل زده است.

 

سعیده اسدی در مصاحبه با رجانیوز پیرامون این دالان تورانی توضیح داد: «بعد از جنگ اخیر قره باغ جمهوری آذربایجان ادعا تصرف این کریدور را کرده است. در واقع این کریدور راه ارتباطی ایران با ارواسیا و اروپا است. در صورتی که جمهوری آذربایجان بطور کامل این کریدور را تصرف کند بیشترین آسیب به لحاظ اقتصادی و تجاری و راه‌های ارتباطی به ایران زده خواهد شد. با این اقدام ضمن قطع راه ارتباطی ایران به اروپا، تهران در یک انزوای ارتباطی قرار می‌گیرد و بحث تجارت و مبادلات اقتصادی تحت الشعاع قرار می‌گیرد. این موضوع در بلند مدت می‌تواند منافع جمهوری آذربایجان و ترکیه را تامین کند چون از نظر آنها ایران زمانی یک کشور مطلوب است که بتواند بیش از بیش علیه آن تحریم اعمال شده باشد و در فشار اقتصادی و محدودیت قرار داشته باشد».

 

کریدور زنگزور

 

الهام بعد از حمایت‌های نظامی و لجیستیکی ترکیه و رژیم صهیونیستی سرانجام در جنگ ۲۰۲۰ قره باغ توانست بخش‌هایی از مناطق اشغال شده را از ارمنستان پس بگیرد. غرور کاذب و واهی الهام بعد از این موضوع نیز باعث شد تا گزافه گویی‌های وی علیه ایران شدت بیشتری پیدا کند و بر احداث کریدور زنگزور استمراری بیشتر ورزد.

 

باکو که بدقواره‌ترین بازیگر منطقه قفقاز در میان قدرت‌های بزرگی چون ایران و روسیه است، با حمله اخیری که به سفارت خانه جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد، بهانه‌ای برای گزافه‌گویی‌ها و یک حاشیه امنی برای اقدامات و مواضع ضدایرانی خود پیدا کرد و گزاره‌ی «اگر سفارت باکو در تل آویو باز شود باید در تهران تعطیل شود» در عمل به واقعیت نزدیک کند.

 

حال دستگاه وزارت خارجه باید بیش از بیش به این کشور کوچک در شمال غربی توجه کند. علاوه بر حضور صهیونیست ها در جمهوری اذربایجان و همچنین اینکه ملیت تروریست‌های حادثه شاهچراغ نیز از این کشور بودند، باید توجه وافری کرد که از این پس ایران با یک جمهوری یهودستان همسایه است نه صرفا آذربایجان؛ و تقلیل مشکلات ریشه‌ای به سوء تفاهم ساده در واقع مجوزی برای اقدامات این کشور علیه منافع جمهوری اسلامی در آینده خواهد بود.

 

همچنین الهام به این نکته باید توجه کند که دیگر به مانند دوران جوانی‌اش حیدر علی افی وجود ندارد که او را از قماری که باخته نجات دهد، چرا که در صورت اشتباه وی و مجبور شدن ایران به ورود مستقیم، تنها بخش‌های جنوبی ارمنستان آزاد نخواهد شد، بلکه سرزمین‌های دیگری نیز که در گذشته به کشورهای بزرگ متعلق داشته‌اند آزاد خواهد شد.

 

انتهای پیام/