هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 09:04
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 بهمن 1401 ساعت 22:06
يكشنبه 2 بهمن 1401 21:59 ساعت
2023-1-22 22:06:03
شناسه خبر : 364322
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به کم‌کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با صدور کد یکتا مشاغل، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بر بستر سامانه مودیان است و برای اجرای آن نیازمند یک بازه زمانی  یک ساله هستیم و در این مسیر باید موضوع صورت‌حساب الکترونیک تکمیل شود.
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به کم‌کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با صدور کد یکتا مشاغل، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بر بستر سامانه مودیان است و برای اجرای آن نیازمند یک بازه زمانی یک ساله هستیم و در این مسیر باید موضوع صورت‌حساب الکترونیک تکمیل شود.
گروه اقتصادی-رجانیوز، قریب به دو سال است که موضوع مالیات برعایدی سرمایه در ادبیات اقتصادی کشورمان مطرح شده و در این رابطه طرحی نیز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است؛ طرحی که مورد تایید دولتمردان نیز قرار گرفته و به عقیده کارشناسان در صورت نهایی شدن می‌تواند جذابیت بازارهای غیر مولدی مانند طلا و ارز را کاهش دهد و در نهایت منجر به کاهش التهابات اقتصادی کشورمان شود.
البته اجرای این طرح که به زودی تبدیل به قانون می‌شود نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که به نظر می‌رسد تاکنون به طور کامل ایجاد نشده‌اند و نیاز است تمام دستگاه‌های اقتصادی کشور پای کار آمده و برای تامین آنها گام بردارند. 
 
مهدی موحدی بک‌نظر رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با رجانیوز پیرامون این قانون جدید و کد یکتا مشاغل و خدمات به‌منظور صدور صورت‌حساب الکترونیک، گفت: الزام صورت‌حساب الکترونیک به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی برمی‌گردد و وزارت صمت باید شناسه کالا و خدمات را جهت خرید و فروش کلیه کالاها و خدمات ارائه کند که تاکنون این موضوع به شکل کامل تحقق پیدا نکرده است.
 
وی افزود: بخشی از هماهنگی‌ها برای وصول  مالیات بر بستر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الزاماً ماهیت مالیاتی پیدا نمی‌کند؛ بلکه مستلزم هماهنگی‌ بین نهادهایی نظیر وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های دیگر است و این نهادها باید پای‌کار آمده و مقدمات لازم برای تحقق این قانون را فراهم کنند. 
 
موحدی بک‌نظر ادامه داد: بنابراین، بخشی از وظایف به عهده سازمان امور مالیاتی است و بخش قابل‌توجهی از موضوعات بر عهده دستگاه‌های دیگر است که باید آن را محقق کند. همچنین پیگیری‌ها به شکل مکرر توسط مرکز تنظیم مقررات به‌عنوان مرکزی که مسئولیت پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را برعهده دارد صورت‌گرفته است؛ هم اکنون منتظر تکمیل کد یکتا مشاغل به جهت تکمیل‌شدن الزامات «صورت‌حساب الکترونیک» هستیم.
 
وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از شناسه کالا و خدمات توسط وزارت صمت اعلام شده؛ اما برای برخی از کالا و خدمات هنوز اعلام نشده است گفت: این موضوع نیازمند تفاهم بین صاحبان کسب‌وکار و پیگیری‌های وزارت صمت است که باید در خصوص اجرای کد یکتا کالا و خدمات انجام شود.
 
مالیات بر عایدی سرمایه نیازمند بستر اجرایی است
موحدی بک‌نظر تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به یک بستر اجرایی نیازمند است که بخشی از آن معطوف بر فعالیت و پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی است اما بخش دیگر می‌تواند به طور مستقل اجرایی شود. 
 
وی تأکید کرد: پیش‌بینی که در تحقق مالیات بر عایدی سرمایه رخ‌داده حاکی از آن است که اگر مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، شرایط و مدت زمانی به‌عنوان فرصت تنفس برای آن در نظر گرفته شده تا بتوان اقداماتی را جهت پیاده‌سازی کامل این قانون انجام داد. 
 
محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه چگونه است؟
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی افزود: اگر شخصی یک کالا را خریده و زیر یک سال آن را بفروشد، عایدی که از این خرید و فروش نصیب وی می‌شود، با بالاترین قیمت ماده ۱۳۱ به‌علاوه ۱۰ درصد که در مجموع شامل ۳۵ درصد مالیات خواهد شد، اخذ می‌گردد، اگر کالاهای مشمول مالیات به مدت یک تا سه سال نگهداری شود، ۱۰ درصد از نرخ کاسته شده و از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
 
موحدی بک نظر ادامه داد: همچنین اگر شخص کالاهای مشمول مالیات را به مدت سه تا شش سال نگهداری کند علاوه بر کاهش ۲۵ درصدی، ۵۰ درصد از این رقم مشمول تعدیل تورمی می‌شود به این معنا که ۵۰ درصد اثر تورم از آن کاسته خواهد شد و برای بعد از ۶ سال کل تورم از عایدی سرمایه کسر خواهد شد و فقط ۲۵ درصد شامل مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا معافیت‌های بلندمدت باعث سوداگری مالیاتی خواهد شد؟ گفت: ممکن است افراد با دید بلندمدت کالا و یا ملک خریداری کنند؛ اگر احتکار صورت گیرد به طور مثال شخص ۱۰ خانه خریداری ‌کند دو حالت دارد، یا آن را اجاره می‌دهد که این بسیار خوب است؛ و مالیات بر اجاره پرداخت می‌کند و اگر آن را خالی نگه دارد مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهد شد.
 
رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی گفتت: حال اگر فقط زمین خریداری شده باشد و این زمین خارج شهر باشد مشمول مالیات نخواهد شد و اگر از اراضی شهری باشد مشمول همان مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود.
 
انتهای پیام/
 


116
پسندیدم