هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 08:56
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 15 آذر 1401 ساعت 13:13
سه شنبه 15 آذر 1401 13:01 ساعت
2022-12-6 13:13:02
شناسه خبر : 363061
 در این روزها همچنین شایعه‌هایی پیرامون قطع همکاری فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش شنیده می‌شود. حال شاید بتوان بررسی کرد آیا تیم‌ملی نیاز به طرحی نو ندارد؟
در این روزها همچنین شایعه‌هایی پیرامون قطع همکاری فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش شنیده می‌شود. حال شاید بتوان بررسی کرد آیا تیم‌ملی نیاز به طرحی نو ندارد؟

گروه ورزش-رجانیوز: تیم‌ملی فوتبال کشورمان، در مسابقات جام‌جهانی علی‌رغم عملکرد خوب در بازی مقابل ولز، از گروه حذف شد. این موضوع به علاوه بازی‌های نه چندان با کیفیت مقابل انگلیس و آمریکا، انتقادها را نسبت به کادر فنی تیم‌ملی افزایش داده است. بسیاری معتقدند عملکرد این کادر، تفاوت چندانی با گزینه‌های دیگر نمی‌کرد.

 

به گزارش رجانیوز؛ در این روزها همچنین شایعه‌هایی پیرامون قطع همکاری فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش شنیده می‌شود. حال شاید بتوان بررسی کرد آیا تیم‌ملی نیاز به طرحی نو ندارد؟ با توجه به افزایش سن بازیکنان اصلی این نسل از فوتبالیست‌های کشورمان، آیا فوتبال کشورمان برای نسل جدید نیاز به ایده‌های فنی وذهنی جدید ندارد؟

 

در این سالها راه‌های زیادی امتحان شده است. از مربی داخلی تا مربی‌های خارجی که غالبا فلسفه تدافعی داشتند. اما نتایج کسب شده توسط تیم‌ملی در کمتر دوره‌ای پیشرفت یا پسرفت چشمگیری داشته‌است. برای مثال عملکرد فوتبال کشورمان در جام‌ملت‌های آسیا از سال ۱۹۸۰ تا کنون شباهت‌های زیادی داشته است. این درحالیست که مربی های زیادی بر مسند سرمربی‌گری تیم‌ملی کشورمان طی این مدت زمانی نشسته‌اند.

 

 

طرح نو تیم ملی و چالش‌هایش

به وجود آوردن طرحی نو برای تیم‌ملی اما کار سخت و پر چالشی است. از یک سو راه‌های ناموفق زیادی طی شده است که آنها هم حکم درس‌ عبرت را دارند، و البته باید گفت، بیانگر محدود بودن گزینه‌های ما نیز هستند. برای مثال مربی داخلی اگرچه ایده‌ای قابل تامل در سطح جهانی است (تیم‌های مانند ژاپن و برخی تیم‌های آفریقایی نتایج خوبی با این استراتژی کسب کردند) اما در تیم‌ملی کشورمان هرگز توفیق قابل‌توجهی نداشته است. از امیر قلعه‌نویی تا افشین قطبی، شکست این ایده برای تیم ملی همواره تکرار شده است.

 

مربی داخلی فارغ از اینکه در میادین بزرگ نتوانسته دستاورد عظیمی داشته باشد، ممکن است در مدیریت کردن حاشیه‌ها نیز به مشکل بربخورد. کمااینکه در این مدت دیدیم، مربی‌ها و پیشکسوت‌های زیادی درگیر حاشیه شدند و فشار زیادی نیز به تیم‌ملی آوردند. در موضوع به‌کارگیری مربی خارجی نیز، باید دید خود را وسیع‌تر کنیم. گزینه‌های بهتر از مربی فعلی و مربی‌هایی که پیش از این در خدمت تیم‌ملی بودند وجود دارد.

 

رقم قرارداد ما با مارک ویلموتس، بزرگترین پروژه شکست‌خورده فوتبال کشورمان سالانه چیزی حدود ۲میلیون و  ۲۵۰هزار دلار بوده است. این در حالیست که آندره ویاش-بوآش مربی اسبق مارسی که اکنون بیکار است و شاید به عنوان یکی از گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی می‌توان او را در نظر گرفت در مارسی، یک میلیون دلار برای هر فصل دریافتی داشته است.

 

سرمربی‌های صاحب سبک با فلسفه‌ای متفاوت نسبت به کیروش نیز، تعدادشان کم نیست. برای مثال مارسلو بیلسا، سرمربی سابق لیدز اکنون در تیم خاصی مشغول نیست. همچنین دی ماتئو که در سال  ۲۰۱۲ موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان همراه با چلسی شده بود نیز از سال  ۲۰۱۳ تا کنون بیکار است. گزینه های فدراسیون فوتبال، برای ایجاد تحول در فوتبال کشورمان محدود نیست، فقظ نیاز است نگاه مسئولین ذی ربط کمی وسیع‌تر و بلندپروازانه‌تر باشد تا نسل جدید فوتبال کشورمان مسیر متفاوتی را طی کند.

 

انتهای پیام/



کلیدواژه ها »

دیدگاه کاربران

واقعا برای رجا متاسفم.
این چه تحلیلیه؟
یعنی بدتر از این نمیشد مربی داخلی رو کوبید!
به قلعه نویی چقدر فرصت دادیم؟ فقط یک جام ملت ها که جلوی کره قدرتمند توی پنالتی ها حذف شدیم و بس. علی دایی اولین و آخرین باخت رسمیشو که داد اخراج شد. قطبی هم که سرمربی موقت بود!
اونوقت دی متئو که با اتوبوس پارک کردن چلسی رو قهرمان کرد و شش ساله که بیکاره رو به امیرقلعه نویی ترجیح بدیم؟
برید بیانات آقا درباره مربی ایرانی رو بخونید.