هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 29 اسفند 1402
ساعت 02:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 2 آذر 1401 ساعت 11:14
چهارشنبه 2 آذر 1401 11:09 ساعت
2022-11-23 11:14:37
شناسه خبر : 362656
فرض بر این است که با افزایش سن، میزان سلامتی بدن به تدریج کمتر می شود. اما یک عامل مهم در این زمینه آلودگی هواست که تشدید آن سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می کند.
فرض بر این است که با افزایش سن، میزان سلامتی بدن به تدریج کمتر می شود. اما یک عامل مهم در این زمینه آلودگی هواست که تشدید آن سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می کند.
گروه اجتماعی-رجانیوز: بدن افراد پیر می شود، چین و چروک ایجاد می شود، متابولیسم بدن کند می شود و در نهایت سیستم ایمنی ضعیف می شود. اما چه مقدار از آنچه که ما آن را به سادگی پیری طبیعی می دانیم در واقع با کنترل عوامل محیطی قابل پیشگیری است؟
 
یک مطالعه تازه که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ انجام شد، ارتباط جدی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و تضعیف توانایی ریه ها در مبارزه با عفونت های تنفسی را نشان داده است. این یافته‌ها روشن می‌کند که چرا افراد مسن در برابر بیماری‌های تنفسی مانند کووید-۱۹ و آنفولانزا آسیب‌پذیر هستند و یادآوراهمیت بهره مندی از هوای پاک است.
 
این تحقیق بیش از یک دهه پیش، با عنوان مطالعه ای بر روی سلول های ایمنی در بافت لنفاوی اهداکنندگان فوت شده آغاز شد. بررسی‌های اولیه نکته غیرمنتظره‌ای را نشان داد: بافت غدد لنفاوی ریه افراد غیرسیگاری با بافت غدد لنفاوی در سایر قسمت‌های بدن آنها بسیار متفاوت بود.
 
دونا فاربر، سرپرست تیم تحقیق، توضیح داد: «وقتی به غدد لنفاوی افراد نگاه کردیم، متوجه شدیم که چه تعداد از گره‌ها در ریه هر شخص سیاه رنگ به نظر می‌رسد، در حالی که آن‌هایی که در دستگاه گوارش و سایر نواحی بدن هستند، رنگ معمولی دارند.»
 
محققان شروع به جمع آوری بافت لنفاوی ریه تعداد بیشتری از اهداکنندگان مختلف کردند و به سرعت یک الگو را شناسایی کردند. هر چه گره لنفاوی جوان تر باشد، رنگ آن روشن تر است. و هنگامی که محققان به بافت لنفاوی سیاه شده نگاهی دقیق‌تر انداختند، متوجه شدند که مملو از ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا است.
 
بنابراین این مطالعه جدید که در Nature Medicine منتشر شد، به بررسی این موضوع پرداخت که آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به آرامی به غدد لنفاوی در طول زمان آسیب می رساند و در نهایت واکنش ایمنی فرد را در ریه ها مختل می کند یا خیر. برای بررسی این موضوع بافت غدد لنفاوی از ریه و روده ۸۴  اهداکننده متوفی در سنین ۱۱ تا ۹۳جمع آوری شد.
 
اولین مشاهدات نشان داد که بافت غدد لنفاوی ریه انسان با افزایش سن به طور فزاینده‌ای سیاه می‌شود، اما بافت غدد لنفاوی گرفته شده از روده همان تغییرات را در ارتباط با افزایش سن نشان نمی‌دهد.محققان با زوم کردن بر روی غدد لنفاوی ریه پی بردند که ذرات آلاینده در داخل سلول های ایمنی حیاتی بدن یافت می شود.
 
ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا به ویژه در سلول های ایمنی بدن موسوم به ماکروفاژها یافت شدند. این سلول های ایمنی مانند سربازان خط مقدم در ریه ها هستند که باکتری ها و سلول های مرده را از بین می برند. ماکروفاژها همچنین مولکول‌هایی را ترشح می‌کنند تا تقویت‌کننده‌هایی از سایر سلول‌های ایمنی را برای افزایش توان مقاومت فرابخوانند.
 
این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ذرات آلوده کننده هوا می‌توانند در بخشی از ریه‌ که ماکروفاژها را تولید می‌کنند تجمع کنند و این امر عملکرد آنها را مختل می‌کند. بنابراین طی دوره‌های طولانی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، ریه‌های ما در نهایت توانایی خود را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا به تدریج از دست می‌دهند و افراد بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرند.
 
انتهای  پیام/


36
پسندیدم
کلیدواژه ها »