هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403
ساعت 12:25
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 17 آبان 1401 ساعت 20:06
سه شنبه 17 آبان 1401 20:02 ساعت
2022-11-8 20:06:21
شناسه خبر : 362312
سخنان بی‌پایه و اساس مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان، واکنش بسیاری از علمای اهل سنت را در پی داشت.
سخنان بی‌پایه و اساس مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان، واکنش بسیاری از علمای اهل سنت را در پی داشت.
گروه سیاسی-رجانیوز: اظهارات تفرقه‌انگیز مولوی عبدالحمید که بار روانی بر شهر زاهدان داشته و عامل اغتشاشات اخیر در این شهر به‌شمار می‌رود، اینک نه تنها با واکنش کاربران فضای مجازی و علمای شیعه بلکه با واکنش علمای اهل سنت نیز روبه‌رو بوده است. 
 
به گزارش رجانیوز؛ ماموستا عبدالرحمن خدایی، شنبه ۱۴ ابان ماه در جمعی میان طلاب اهل سنت و جمعی از فعالان سیاسی شهرستان بانه به سخنان تفرقه‌انگیزانه روز جمعه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، خطیب مسجد مکی اهل سنت زاهدان واکنش نشان داد.
 
وی در این خصوص بیان کرد: ملت ایران از هر دین و مذهبی زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار همدیگر دارند و تاکنون هیچ کسی نتوانسته که بین آن‌ها اختلاف ایجاد کند. 
 
همچنین این عالم اهل سنت ادامه داد: دشمن همواره برای ایجاد شکاف در صفوف مسلمین مساله شیعه و سنی را مطرح می‌کند، لذا ما باید هوشیار باشیم و بدانیم چه بر زبان خویش می‌آوریم. بنابراین نباید با سخنان خود زمینه سوءاستفاده دشمنان این آب و خاک را فراهم آوریم، زیرا خروجی این سخنان انسجام شیعه و سنی را برهم می‌زند.
 
ماموستا خدایی تصریح کرد: ما مردم اهل سنت و تشیع با هم، نه تنها مشکلی نداریم بلکه برادروار باهم زندگی می‌کنیم، اما سخنان برخی عالمان دینی باعث می‌شود که این برادری و انسجام مخدوش شود که این همان برنامه دشمنان وحدت جهان اسلام است. 
 
همچنین وی تاکید کرد: متاسفانه مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه سخنانی به زبان آورد که نه تنها بوی تفرقه می‌دهد، بلکه به نوعی تمامیت ارضی کشور و نظام را زیر سوال می‌برد و به نوعی تهدید امنیت ملی کشور محسوب می‌شود.
 
امام جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: بیان این سخنان از تریبون نماز جمعه به نوعی تشویق مردم به اغتشاش و قانون‌گریزی است و باید گفت که این سخنان نقشه‌های دشمنان را برای اجرا تسهیل می‌کند. 
 
واکنش علمای اهل سنت سنندج
امام جمعه موقت اهل سنت سنندج نیز نسبت به سخنان تفرقه‌انگیز مولوی عبدالحمید واکنش نشان داده و اظهارات وی را نسنجیده و به سود دشمنان انقلاب و کشور تلقی کرده است.
 
ماموستا محمد امین راستی در این خصوص بیان کرد: افرادی که بی‌محابا سخنانی بی‌پایه و اساس بر زبان می‌آورند باید قبل از هر نطقی که می‌کنند، اندکی مطالعه داشته باشند و حد انصاف را رعایت کنند.
 
همچنین وی تاکید کرد: متاسفانه هفته گذشته یکی از ائمه جمعه اهل سنت کشور با تظلم‌خواهی و به نوعی با سخنان خود به دنبال ایجاد فضای ملتهب در کشور بود که بی‌گمان سخنان نسنجیده این شخص به سود دشمنان انقلاب و کشور است. 
 
امام جمعه موقت سنندج افزود: کسی که دلسوز مردم و جامعه اسلامی است و همواره خود را مصلح می‌داند، هرگز به خویش اجازه نمی‌دهد که با سخنانش زمینه تضعیف مسلمین را پیش بیاورد، ولی با وجود این در سطر سطر کلام این شخص شاهد یک دو گانه‌گویی و تفرقه بودیم.
 
ماموستا راستی ادامه داد: امروز ایران اسلامی در اوج اقتدار است و همین امر باعث شده که دشمنان بسیاری داشته باشد، بنابراین تریبون و خطابه این افراد معلوم‌الحال به نوعی به سود دشمنان و به زیان مصالح کشور است.
 
همچنین وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم که اینگونه حرکات تفرقه‌افکنانه که زمینه‌ساز تحریکات سیاسی و مذهبی در کشور می‌شود، تکرار شود. 
 
در پایان این عالم اهل سنت اظهار کرد: همه امیدواریم که دیگر شاهد بیان این سخنان بی‌پایه و اساس که تنها خروجی آن شاد شدن دشمنان و نیز تحریک جامعه می‌باشد در کشور و هیچ یک از استان‌های این مملکت نباشیم.
 
واکنش علمای اهل سنت شرق استان گلستان
مولوی عبدالجلیل فرهمند، عالم اهل سنت شرق استان گلستان نیز نسبت به اظهارات بی‌پایه و اساس مولوی عبدالحمید واکنش نشان داد و گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران برای مردم مقبولیت و مشروعیت دارد، به واسطه حضور گسترده و پرشور مردم در صحنه‌های مهم انقلاب و نظام اثبات شده است.
 
وی ادامه داد: وقتی مردم در صحنه‌های مختلف نظام و انقلاب شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی سر می‌دهند؛ حرف زدن از مداخله مجامع بین‌المللی زیر سوال بردن استقلال کشور و زمینه حاکمیت بیگانه است. 
 
این عالم اهل سنت افزود: حضور پرشور مردم در راهپیمایی را ببینید، کسانی که خود را به خواب زده‌اند و چنین جریانی را که با به میدان آمدن مردم انجام می‌شود نمی‌خواهند بفهمند؛ با برگزاری هر نظرسنجی برای هر قانونی هم زیر میز خواهند زد.
 
واکنش عالم اهل سنت بندر ترکمن
آخوند یوسف سخندان عالم اهل سنت بندر ترکمن، یکی دیگر از علمای اهل سنت بود که نسبت به اظهارات وحدت‌شکنانه مولوی عبدالحمید واکنش نشان داده و اظهار داشت: در حوادث اخیر برخی نوجوانان و جوانان از سر نادانی یا فریب مزدورانی که در داخل کشور ما هستند به مردم و اموال مردم تعرض کردند و توهین‌های دردناکی به شئونات اسلام داشتند و مردم در یوم‌الله ۱۳ آبان، جواب دندان‌شکنی به آن‌ها دادند و محاکمه آن‌ها را فریاد زدند.
 
وی ادامه داد: اینکه در این شرایط برخی از رفراندوم و مداخله خارجی و به باد دادن استقلال کشور حرف می‌زنند، معلوم نیست چه فکری در سر دارند.
 
انتهای پیام/