هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 08:13
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 12 آبان 1401 ساعت 15:09
پنجشنبه 12 آبان 1401 14:45 ساعت
2022-11-3 15:09:24
شناسه خبر : 362118
اگر فرماندار فلوریدا دوباره به این سمت انتخاب شود احتمالا رئیس جمهور سابق آمریکا را برای گرفتن کنترل حزب جمهوری خواه به چالش خواهد کشید. جمهوری‌خواهان او را گزینه‌ای مناسب‌تری از ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ می‌دانند.
رونمایی فایننشال تایمز از گزینه احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴؛

«ران دسانتیس» ترامپ عاقل و بدون دراما!/ آیا فرماندار فلوریدا رهبر احتمالی راستگرایان آمریکا خواهد شد؟

اگر فرماندار فلوریدا دوباره به این سمت انتخاب شود احتمالا رئیس جمهور سابق آمریکا را برای گرفتن کنترل حزب جمهوری خواه به چالش خواهد کشید. جمهوری‌خواهان او را گزینه‌ای مناسب‌تری از ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ می‌دانند.

گروه بین الملل-رجانیوز: انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هفته آینده، روز سه‌شنبه، برگزار خواهد شد. این انتخابات نه‌تنها در ترکیب سنا و کنگره اهمیت دارد بلکه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیز حائز اهمیت است. همچنین در برخی از ایالات نیز فرماندارها تغییر می‌کنند. 

 

به گزارش رجانیوز به نقل از فایننشال تایمز؛ شش روز پس از سیل ویران کننده فلوریدا، جایی که خانه‌ها ویران شده بود و زندگی بازنشستگانی که برای سپری کردن سال‌های آخر عمرشان به این ایالت آمده بودند، بدون آب تمیز و برق می‌گذشت؛ ران دسانتیس وارد می‌شود. مردی جوان و مطمئن با کت و شلوار مرتب شده‌ی خود رو به روی کتابخانه مرکزی فورت-مایرز فلوریدا (جایی که سیل بیشترین خسارت را به آن زده بود) به مردم وعده گذر از این بحران را می داد.

 

دسانتیس ۴۴ ساله، سریعا گروه‌های امداد را سر و سامان داد. برنامه‌های امدادی بدون غلو و خودنمایی در جریان بودند و در مدت زمان کوتاهی وضعیت بحرانی طوری سر و سامان یافت که دولت بایدن آرزوی آن‌ را دارد. از اینجا حیات سیاسی فرماندار جوان فلوریدا آغاز شد.

 

او در ادامه با خطابه‌های راست گرایانش چشمان مردم قدیمی فلوریدا و جمهوری‌خواهان را به خود خیره ساخت. برای مثال در واکنش به سرقت چند مهاجر از خانه‌های مردم اینطور گفت: «اینها خارجی هستند؛ به طور غیرقانونی در کشور ما ساکن هستند؛ بنظر من این‌ها باید به کشور خود برگردند؛ جایی که به آن تعلق دارند!»


دسانتیس همچنین با مهار موفقیت‌آمیز ویروس کرونا، مورد توجه و علاقه ملی قرار گرفت. از آن موقع به بعد در محافل نخبگانی آمریکا از او به عنوان یکی از چهره‌های مهم راستگرایان آمریکا برای رهبری مردمی این جریان یاد شده است. امروز صحبت‌های جدی‌ای وجود دارد که او گزینه جمهوری خواهان در ۲۰۲۴ باشد؛ زیرا او هرگز انقدر محبوب نبوده است.

 

البته شاید بردن یک مرد متوسط از خیابان‌های فلوریدا به کاخ سفید تهدیدی مانند خلق ترامپ دیگر را به همراه داشته باشد، فردی که چند اقدام مثبت و تعدادی توییت راست‌گرایانه در توییتر خود دارد و هنوز چهره‌ای ثابت شده نیست. ترامپ نیز در آنسوی پرده سعی در تخریب وی دارد. یکی از رسانه‌های نزدیک به وی ران دسانتیس را اینطور خطاب کرد «پسر چاق فلوریدایی رئیس جمهور نمی‌شود».

 

 

اما نقطه جالب این جدال، مبارزه‌ی دو شخصیت متضاد است. ترامپ فردی با ابزار تبلیغاتی خاص بودن و مبتکر بودن است و دیگری مردی حسابگر است که پیش از دست به کاری بزند همه آمار و ارقام را در نظر می‌گیرد. یکی به خودساخته بودن معروف است و دیگری به مرد خانواده بودن. لیست این تفاوت‌ها به ده‌ها مورد می‌رسد.

 

دسانتیس بر خلاف ترامپ مجری نیست؛ سخنرانی‌های او گرم و آرام است و در آن خبری از جوک‌های شالوده‌شکن نیست. ترامپ پیش از این با چهره‌های این چنینی مبارزه کرده و پیروز شده؛ افرادی مثل «تد کروز»، «مارکو روبیو» و «جب بوش». اما ران دسانتیس یک فرق دارد؛ او محبوب ترین فرماندار حال حاضر آمریکا است.

 

او برتری‌های دیگری نیز دارد. دسانتیس یک پدر و همسر معتهد است. بیشترین طرفدارانش چهره‌ی یک فرد خوب را از او با یادآوری حمایت‌هایش از همسرش در ماجرای سرطانش به یاد دارند. وعده دسانتیس رقابت است، مالیات کم، دولت کوچک و شفافیت در سیاست‌ها که بر خلاف ترامپ غیرقابل پیش بینی است.

 

در این لحظه برای سیاسیون جمهوری‌خواه، دسانتیس یک فرد معقول، از طبقه متوسط و با مدرک دانشگاهی بالا است. او یک مبارز فرهنگی است و اخیرا به جمع «مسیحی‌های ملی گرا» نیز افزوده شده است. هنوز مشخص نیست او چقدر کاتولیک است اما او بر خلاف ترامپ که این موضوع برایش بی‌اهمیت بود با سقط جنین مخالف است و آنرا خلاف اعتقاد به خدا می‌داند.

 

اما یک چیز مشخص است، هیچ کس فکر نمی‌کند با انتخاب دسانتیس، به شعار «دوباره آمریکا را خوب بسازیم» خیانت شده است. او برای ادامه مسیر جمهوری‌خواهی مطمئن‌ترین گزینه است. ضمن اینکه مشکلات حقوقی ترامپ خیلی بیش از حد است. به نظر الکس پاتون، فعال رسانه‌ای فلوریدا «او فعلا یک فرماندار است و خود را آماده ریاست جمهوری می‌کند؛ همه چیز بر طبق نقشه‌اش است.» 

 

به عنوان یک سیاستمدار؛ ران دسانتیس فردی عجیب غریب است. او در عین حال که یک پوپولیست نیست؛ خیلی درگیر مسائل آحاد مردم نیست، او بیشتر زمان خود را به مسائل سیاستمداران اختصاص می‌دهد. او مانند «چارلی کریست» رقیب فعلی‌اش فردی نیست که ۲۴ ساعته کار کند. رقیب دموکرات او که بین سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۱ فرماندار ایالت فلوریدا بود و امروز در انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. «طبق نظرسنجی‌های سایت ۲۳۸، دسانتیس ۷.۳ درصد از رقیب خود بالاتر است».

 

او را خیلی نمی‌توان با باند سیاسی‌اش شناخت و در واقع دارای باند و دسته نیست. اگر چه دوستان و مشاورانی دارد (که مهمترین آنان همسرش است) ولی چیزی به نام «آدم‌های دسانتیس» وجود ندارد. اکثر افراد معتقدند اگر دسانتیس به کاخ سفید برود، دسته‌ای پشت سرش وجود نخواهد داشت و این برای بدنه سیاسی جمهوری‌خواهان خبر خوبی است.

 

نزد منتقدان نوگرایش او فردی فرصت‌طلب است. ممکن است در روزهای اولیه خود در کاخ سفید فردی میانه رو باشد؛ اما سود حاصل از جنگ فرهنگی که به راه خواهد انداخت، خیلی زود او را به یک فرد افراطی در این زمینه مبدل خواهد ساخت. او «مالیات‌های قدیمی» «دیزنی لند» فلوریدا را بهانه‌ای ساخت تا آنرا به تعطیلی بکشاند، دلیل اصلی آن اما به اعتقاد کارشناسان حمایت آنها از همجنسبازان بود. همچنین تبلیغات همجنسبازان در مدارس ابتدایی فلوریدا را ممنوع اعلام کرد.

 

او همچنین از افراد معتقد به تقلب در انتخابات۲۰۲۰ است؛ لذا سازمانی جدید برای نظارت بر روند انتخابات در فلوریدا تاسیس کرده است. او همچنین از منتقدین دکتر فاوچی (مشاور امور سلامت کاخ سفید در دوران همه‌گیری کووید) است. بسیاری از منتقدین او را چهره‌ای مانند ترامپ می‌دانند؛ ترامپی عاقل‌تر و بدون دراما.

 

 

«او جمهوری‌خواهانی را نمایندگی می‌کند که دیگر از شرکت‌های بزرگ نمی‌ترسند». این نظر آدام گودمن، استراتژیست برجسته آمریکایی است. دسانتیس می‌گوید: «آنها (شرکت‌های بزرگ) باید با قوانینی مشابه قوانین ما زندگی کنند و این به آن معنی است که نه بیش از ما محدود شوند و نه کمتر از ما». به نظر گودمن این یعنی اوضاع روابط جمهوری خواهان و شرکت‌های چند ملیتی خوب نیست و ران دسانتیس، رهبری برای اصلاح این وضع است.

 

نکته‌ی مهم دیگر درباره ران دسانتیس، ارتباط خوبی است که با رسانه‌های جمهوری‌خواه من جمله فاکس نیوز، دارد. او این رابطه را از دوران نمایندگی مجلس به یادگار دارد. فاکس نیوز چندین بار دسانتیس را برای دفاع کردن از ترامپ دعوت کرده بود. او به خوبی تغییرات درون حزب جمهوری‌خواه در عالم رسانه را درک کرده بود؛ دسانتیس در عین همراهی با جریان نوگرای جمهوری‌خواه، با جمهوری‌خواهان کلاسیک نیز رابطه خوبی دارد.

 

به نظر می رسد در صورت انتخاب شدن مجدد دسانتیس به عنوان فرماندار فلوریدا (که به احتمال زیاد اتفاق خواهد افتاد)، ما شاهد رقابت ترامپ و دسانتیس برای رهبری حزب جمهوری‌خواه خواهیم بود. بنظر غالب سیاسیون جمهوری‌خواه، ران دسانتیس می‌تواند دموکرات‌ها و دولت بایدن را در ۲۰۲۴ به چالش بکشد و حتی شاید رئیس جمهور بعدی آمریکا بشود!

 

انتهای پیام/