هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 19:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 19 شهريور 1401 ساعت 14:08
شنبه 19 شهريور 1401 13:34 ساعت
2022-9-10 14:08:18
شناسه خبر : 360549

طرح توجیهی یک منبع راهنماست که در رابطه با کسب و کارهای مختلف نگارش شده و امکان اجرایی بودن یا اجرایی نبودن پروژه‌ی آنها را مشخص میسازد. و اما تعریف دیگری که می توان از این طرح ارائه داد؛ این است: طرح توجیهی، تمامی مطالعات مربوط به یک ایده را از بازار ایران گردآوری کرده و در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد. البته در کنار این مطالعات، محاسبات جامع (بررسی هزینه های 0 تا 100) در خصوص همان ایده صورت می گیرد. نتیجه این مطالعات و محاسبات هم در انتها اعلام شده و مشخص می گردد که آیا ایده مورد نظر، امکان اجرا دارد یا خیر. در واقع طرح توجیهی، امکان سنجی انجام داده و نتایج دقیق آن را هم بیان خواهد کرد. همچنین میتوان با استفاده از طرح توجیهی برای دریافت مجوز یا وام اقدام کرده و خیلی سریع وام یا مجوز خود  را بگیرید.

 

 

طرح توجیهی چیست؟ پرشین پلن

عدم نیاز به جستجو از تاثیرات خوب طرح توجیهی

وقتی می خواهید حرفه ای را آغاز کرده و آن را به عنوان شغل اصلی خود برگزینید، باید ابتدا اقداماتی را انجام داده و سپس وارد مراحل بعدی شوید. انجام این اقدامات برای وصول به نتیجه مطلوب، ضروری است. برای مثال باید ملاحظات فروش، تولید، فنی و ... را انجام داده و رقبای بازار را هم شناسایی کنید. باید هزینه ها را برآورد کرده و راجع به آنها اطلاعات کلی به دست آورید. همچنین باید بدانید آیا حوزه ای که انتخاب کرده اید؛ ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ اصلا توجیه اقتصادی دارد یا نه؟ اگر بخواهید خودتان به تنهایی، همه این امور را انجام دهید؛ یقینا به وقت و زمان زیادی بابت جستجو نیاز خواهید داشت. اما اگر از یک منبع و رفرنس درست برای جستجو کمک بگیرید، دیگر به جستجو نیازی نخواهد بود.

جستجوی مفصل و کامل

طرح توجیهی چیست؟ طرح توجیهی، همان منبع مورد نظر است که تمام جستجوها را به طور کامل و مفصل انجام داده و نتایج این جستجو را در قالب چندین صفحه (بین 60 تا 130 صفحه) بیان می کند. این نتایج، کاملا قطعی بوده و احتمال در آن وجود ندارد؛ پس می توانید به نتایج آن اعتماد کرده و طرح توجیهی را بعنوان یک منبع معتبر به بانکها یا موئسسات مالی ارائه دهید و یا آنرا در کنار خود داشته باشید تا اگر سوالی یا مشغولیت ذهنی برایتان به وجود آمد، درصدد رفع آن برآیید.

هدف از نگارش طرح توجیهی

می خواهیم بدانیم هدف اصلی از نگارش طرح توجیهی چیست؟ این طرح با هدف تحقق ایده ذهنی نگارش شده و یک ایده ذهنی و خام را بررسی کرده و سپس آن را در قالب واقعیت نشان می دهد. اصلا ایده ذهنی شما تا زمانی که دلایل کافی برای اجرا را پیدا نکرده، نباید عملی شود. طرح توجیهی با ارائه دلایل لازم، امکان اجرایی شدن ایده را فراهم کرده و سپس کمک می کند تا حرفه خود را با قدرت و یقین شروع کنید. بدون اینکه تردیدها در شما اثر گذاشته و مانع از حرکت شوند.

البته اهداف دیگری هم در پشت این کار وجود دارند. مثلا یکی دیگر از اهداف مهم مربوط به نگارش طرح توجیهی آشنا کردن سازمان های مهم مثل سازمان های نظارتی و مالی با ایده شغلی است. وقتی سازمان های ذیربط با ایده شما آشنا شده و اطلاعات کافی را کسب نمایند، آن را تایید کرده و در نتیجه منجر به تحقق اهداف کاری خواهند شد.

موضوعات قابل بررسی در این طرح

در طرح توجیهی، موضوعاتی با دسته بندی های مختلف عنوان می شوند. موضوعاتی که قابل انتخاب از سوی سرمایه گذاران بوده و می توانند مسیر کسب و کار را تعیین کنند. در اینجا به معرفی چند حوزه‌ کاری خواهیم پرداخت که بیش از 200 هزار زیر مجموعه دارند:

  1. طرح توجیهی گردشگری
  2. طرح توجیهی صنعتی
  3. طرح توجیهی کشاورزی
  4. طرح توجیهی خدماتی

تجزیه و تحلیل کامل در طرح توجیهی

طرح توجیهی، تجزیه و تحلیل های دقیق و جامعی را در رابطه با حرفه انتخابی شما ارائه می دهد. این تجزیه تحلیل ها، پیش نیاز لازم برای تصمیم گیری بوده و با وجود آنها تصمیمات بهتری خواهید گرفت. تصمیماتی که می توانند کارتان را در جهت پیشرفت حرکت دهند. مثلا یکی از تحلیل های صورت گرفته در این طرح، تجزیه و تحلیل فنی است. بر اساس این تحلیل، مکان یابی، انواع ماشین آلات، فناوری و تکنولوژی مربوط به تولید، نحوه تولید و مسائلی از این قبیل بررسی شده و مورد توجه قرار می گیرند.

تحلیل دیگر، تحلیل مالی است که سودآور بودن یا نبودن حرفه را بررسی کرده و دلایل زیادی را در رابطه با آن ارائه می دهد. هزینه، درآمد، سرمایه، استهلاک ماشین آلات و عوامل این چنینی مربوط به تجزیه و تحلیل های مالی می شوند. تجزیه و تحلیل بازار هم در این طرح صورت گرفته و نتایج آن مشخص می گردد. پیدا کردن بازار مرتبط با محصول، اصول بازاریابی، بررسی آینده محصول، آگاهی از میزان عرضه و تقاضا، مربوط به این بخش می شوند.

طرح توجیهی دارای مزیت های زیادی است. یکی از مزایای این طرح، بررسی احتمال موفقیت پروژه می باشد. این بررسی کمک می کند تا بیهوده یک پروژه را برای سرمایه گذاری انتخاب نکنید؛ بلکه اول متوجه می شوید آیا این پروژه، ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه و بعد اقدامات لازم برای تحقق آن را انجام می دهید. حتی زمان موفقیت پروژه را هم نشان داده و از این طریق، باعث افزایش بینش فرد نسبت به کار می شود. نحوه موفقیت پروژه و نحوه کسب سود و درآمد کلان هم از دیگر مزایای طرح توجیهی به شمار می آیند.

طرح توجیهی جهت اخذ وام یا مجوز

لازم است تا با بزرگترین فایده طرح توجیهی آشنا شوید که آن اخذ سریع وام و اعتبار از بانک های داخلی و خارجی است. در واقع این طرح، امکان مشارکت بانک ها و نهادهای مالی در پروژه را فراهم آورده و باعث می شود تا این نهادها، پروژه را توجیه پذیر بدانند. این توجیه پذیر بودن هم کمک می کند تا بانک ها طرح را تایید کرده و مسیر کاری سرمایه گذاران را هموار نمایند.

همانطور که می‌دانید وبسایت‌های زیادی میتوانند کارِ نگارش طرح های توجیهی را برای شما انجام دهند تا خیلی سریعتر وام یا مجوز خود را بگیرید، اما ناگفته نماند، برخی از وبسایت‌هایی که در زمینه طرح توجیهی فعالیت می‌کنند رزومه کاری ضعیفی داشته و ممکن است، پروسه وام یا مجوز گرفتن شما را دچار مشکل کنند. لذا لازم دانستیم تا سایت‌های مطرح در زمینه نگارش طرح توجیهی را برای شما معرفی کنیم (سایت پرشین پلن، ایطرح، ای توجیهی و سایت طرح فنی) تا با خیالی آسوده وام و مجوز خود را بگیرید.

  1. PersianPlan.com
  2. TarheFani.com
  3. etarh.com
  4. etojihi.com