هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 02:01
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 3 فروردين 1401 ساعت 04:55
چهارشنبه 3 فروردين 1401 04:53 ساعت
2022-3-23 04:55:34
شناسه خبر : 356629

 

سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین مسائل بهداشتی حال حاضر است؛ با توجه به رژیم غذایی نادرست جامعه که شامل فست فود و قند فراوان میشود، نیاز روزافزون به متخصص های این حوزه همچون متخصص ایمپلنت، متخصص ارتودنسی و دندانپزشک اطفال برای کودکان، بیشتر حس میشود. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل این موارد بپردازیم!

چرا از ایمپلنت دندان استفاده کنیم؟

ایمپلنتی که توسط متخصص ایمپلنت اعمال میشود، بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. بر خلاف سایر پروتزها مانند بریج ها، که در رفع زوال بافت استخوانی ناتوان هستند، ایمپلنت هایی که توسط متخصص ایمپلنت انجام میشوند، مانند دندان های طبیعی و ریشه های آنها عمل می کنند. این مرحله به جلوگیری از تحلیل بافت استخوانی کمک می کند و در عین حال لبخند فرد را بازیابی می کند.

سایر مزایای ایمپلنتی خوب توسط متخصص ایمپلنت عبارتند از:

  • یک راه حل دائمی بر خلاف سایر پروتزها مانند پروتزهای سنتی.
  • از جابجایی دندان های باقی مانده در تلاش برای پر کردن شکاف جلوگیری می کند.
  • احساس و ظاهری مانند دندان های طبیعی دارد.
  • تمیز کردن ایمپلنت مانند تمیز کردن دندان های طبیعی است.
  • نیازی به یک روال تمیز کردن دقیق مانند آنچه که با دندان مصنوعی سنتی ارائه می شود وجود ندارد.

نحوه انجام جراحی توسط متخصص ایمپلنت، به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان می تواند بسیار پیچیده باشد، بنابراین یک متخصص ایمپلنت دندان بهترین فرد برای انجام این نوع عمل است.

 

متخصص ایمپلنت کیست؟

به جایگذاری دندان خراب یا افتاده ایمپلنت گفته میشود؛ متخصص ایمپلنت با دانشی که در طی سالها تجربه بدست آورده است، شمارا معاینه میکند و پس از آن بهترین روش درمانی را برای شما برمیگزیند. متخصص ایمپلنت باید شرایطی را دارا باشد که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

تحصیلات

متخصص ایمپلنت باید مدارک تحصیلات تکمیلی فراتر از مدرک DDS و همچنین تحصیلات در زمینه های تخصصی، مانند پریودنتیک و جراحی دندان، را دارا باشد.

تجربه

در حالی که تحصیلات برای متخصص ایمپلنت مهم است، تمرین و تجربه به متخصص ایمپلنت دانش عملی از تکنیک ها و روش هایی که برای شرایط خاص هر بیمار کار می کنند را می افزاید.

شخصیت و رفتار

فرآیند درمانی متخصص ایمپلنت می تواند چندین ویزیت شامل تشخیص، برنامه ریزی، جراحی و معاینات بعد از عمل باشد. شما باید با متخصص ایمپلنت خود احساس راحتی کنید تا بتوانید آزادانه در مورد درمان خود سوال بپرسید و استرسی که ممکن است تجربه کنید را کاهش دهید.

دندانپزشکان علاوه بر اینکه یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز هستند، برای اینکه متخصص ایمپلنت دندان باشند، نیاز به:

  • 300 ساعت آموزش متخصص ایمپلنت یا مدرک پریودنتال، دهان یا پروتز
  • تجربه در اعمال جراحی ایمپلنت های دندانی
  • صلاحیت در سه نوع مختلف از موارد مورد اعمال متخصص ایمپلنت دندان
  • قبولی در امتحانات متخصص ایمپلنت کتبی و عملی

پس از بررسی مختصری از متخصص ایمپلنت به بررسی متخصص ارتودنسی میپردازیم.

 متخصص ارتودنسی کیست؟

به پروسه درمانی که جهت از بین بردن ناهنجاری های دهان بیماران توسط متخصص ارتودنسی صورت میگیرد، ارتودنسی میگویند. متخصص ارتودنسی نیز همانند متخصص ایمپلنت باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندان و فک آموزش دیده است. آنها ناهنجاری ها را اصلاح می کنند و برای پیشبینی مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود آموزش دیده اند. متخصص ارتودنسی بر خلاف دندانپزشک اطفال، با افراد در هر سنی از کودک تا بزرگسال کار می کنند.

وظایف متخصص ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی از دستگاه های ثابت و متحرک مانند بریس ها، نگهدارنده ها و باندها برای تغییر موقعیت دندان ها در دهان استفاده می کنند. متخصص ارتودنسی به از بین بردن ناهنجاری های دهان که بخشی از آنها در زیر آمده است میپردازد.

  • دندان های کج
  • مشکلات گاز گرفتن، مانند اوربایت یا آندربایت
  • دندان های شلوغ یا دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند
  • ناهماهنگی فک

هدف اصلی یک متخصص ارتودنسی ایجاد دندان هایی صاف و یکنواخت است که با دندان های مقابل در فک هم تراز باشد. ارتودنتیست ها در دانشگاه، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده ارتودنسی شرکت می کنند. پس از فارغ التحصیلی و قبل از متخصص ارتودنسی شدن، آنها دو یا سه سال را در یک برنامه رزیدنتی(کارآموزی) ارتودنسی می گذرانند. این آموزش اضافی ضروری است زیرا اکثر دانشکده های دندانپزشکی آموزش های متخصص ارتودنسی محدودی را ارائه می دهند.

برنامه های رزیدنتی ارتودنسی آموزش های فشرده و متمرکزی را برای متخصص ارتودنسی ارائه می دهد. مانند:

  • ارتودنسی: نحوه حرکت صحیح و ایمن دندان ها
  • ارتوپدی دندانپزشکی صورت: نحوه هدایت صحیح رشد در دندان ها، فک و صورت

و در نهایت به بررسی دندانپزشک اطفال میپردازیم!

 

 

دندانپزشک اطفال کیست؟

دندانپزشک اطفال یا پدونتیست، پزشکی است که نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان را درمان می کند. دندانپزشک اطفال نقش مهمی در سلامت و تندرستی کودک شما دارند. آنها طیف وسیعی از مسئولیت‌ها از انجام معاینات منظم سلامت کودک گرفته تا تشخیص و درمان بیماری‌ها، جراحات و... را بر عهده دارند.

دندانپزشک اطفال ابتدا باید مدرک لیسانس چهار ساله بگیرد. در دوره کارشناسی، دوره های پیش پزشکی مانند زیست شناسی و شیمی را بگذراند. سپس، دندانپزشک اطفال چهار سال در دانشکده پزشکی شرکت میکند. در دانشکده پزشکی، دندانپزشک اطفال دروسی مانند آناتومی و فیزیولوژی را می گذراند. و در نهایت دوره های بالینی سبب انتخاب گرایش دندانپزشک اطفال برگذار شده و دندانپزشک اقدام به گزینش تخصص خود میکند.

خدمات دندانپزشک اطفال چیست؟

دندانپزشک اطفال دارای مسئولیت های زیادی است. آنها همه کارها را از انجام معاینات تا مراقبت های پیشگیرانه و همچنین تشخیص و درمان عفونت ها، جراحات و بیماری ها را انجام می دهند. از جمله خدمات دندانپزشک اطفال:

  • فلورایدتراپی دندان های شیری به منظور کاهش پوسیدگی دندان شیری و افزایش طول عمر دندان.
  • باندینگ یا ترمیم دندان های آسیب دیده و شکسته
  • فیشور سیلانت و استفاده از شیار بندهای دندان شیری به منظور افزاش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی ها
  • ارتودنسی متحرک پیشگیرانه در اصلاح  ناهنجاری های دندانی و فکی کودکان
  • ترمیم دندان های شیری و دائمی

 

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم در حال حاضر افراد بسیاری در پی بهبود سلامت دندان و دهان خود هستند؛ بدین منظور دنیا به متخصص هایی مانند متخصص ایمپلنت، متخصص ارتودنسی و یا دندانپزشک اطفال نیاز روزافزون دارد. سعی کنید برای بهبود کیفیت زندگی خود با رعایت بهداشت دهان و مشاوره و درمان توسط این متخصص ها زندگی سالم تری برای خود فراهم کنید. برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با متخصصین مذکور به سیمادنت کلینیک https://simadentclinic.com سر بزنید.