هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 10:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 29 دى 1400 ساعت 09:23
چهارشنبه 29 دى 1400 09:21 ساعت
2022-1-19 09:23:22
شناسه خبر : 354691

باشگاه بدنسازی یا خانه؟ شاید قبلاً جواب درست به این سؤال باشگاه بود ولی امروزه با وجود افزایش هزینه‌های زندگی، پاندمی کرونا، شرایط دورکاری و لزوم حفظ سلامتی، افراد تمایل بیشتری به ورزش در خانه دارند و توصیه متخصصان امر نیز تمرین در خانه به کمک وسایل ساده نظیر کش ورزشی، هالتر یا خرید دمبل بدنسازی است.

سؤال جدیدی که مطرح می‌شود این است که چگونه در خانه تمرین کنیم تا کیفیت تمرینات افت نکند و اثرات آن را مانند حضور در باشگاه ورزشی حس کنیم؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که می‌بایست در تمرینات بدنسازی داخل خانه موردتوجه قرار گیرد تا اثر تمرینات بیشتر بوده و حال و هوای باشگاه برای شما تداعی شود. همچنین با رعایت این نکات، از بروز آسیب‌های جدی به بدن خود جلوگیری خواهید نمود.

خرید وسایل ساده بدنسازی برای اجرای تمرینات در خانه

وسایل ساده برای شروع ورزش تناسب‌اندام در خانه

باور عمومی بر این است که باید حتماً تمرینات ورزشی سخت و طاقت‌فرسا به کمک تجهیزات ورزشی گران‌قیمت در باشگاه‌های بدنسازی انجام شود. شاید این سیستم ورزش برای ورزشکاران حرفه‌ای لازم باشد ولی برای افرادی که تازه می‌خواهند ورزش را شروع کنند یا صرفاً جهت حفظ تناسب‌اندام حرکات فیتنس را انجام می‌دهند لازم به حضور حتمی در باشگاه نیست.

پیشنهاد ما بر این است که برای شروع نسبت به خرید دمبل و کش ورزشی اقدام کنید ولی اگر بودجه یا فضای کافی برای خرید و نگهداری از دمبل، هالتر، کتل بل، کش ورزشی و... ندارید می‌توانید تمریناتی انجام دهید که به کمک وزن بدن اجرا می‌شود. انجام تمرینات ساده و کاربردی در خانه بسیار سودمند است و به تناسب‌اندام و سلامتی شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 

برنامه تمرین و تغذیه داشته باشید

اغلب کارها بدون برنامه‌ریزی دقیق و مناسب به نتیجه نخواهند رسید. اگر می‌خواهید نتیجه تمرینات خود را ببینید بهتر است برنامه‌ای برای تمرینات و تغذیه خود داشته باشید. اگر دراین‌خصوص اطلاعات زیادی ندارید بهتر است از یک متخصص ورزشی و تغذیه کمک بگیرید.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی هستند که به شما در رسیدن به تناسب‌اندام کمک می‌کنند و برنامه تمرین و تغذیه به شما ارائه می‌کنند. برخی از آنها پولی بوده و بعضی نیز رایگان هست. همچنین با کمی گشت‌وگذار در اینترنت انواع برنامه‌های تمرینی با اهداف گوناگون نظیر عضله‌سازی، افزایش استقامت، فیتنس، چربی‌سوزی و... مواجه خواهید شد و می‌توانید از آنها الگوبرداری کنید. داشتن برنامه تمرینی درست باعث افزایش کیفیت ورزش شما شده و خطر بروز آسیب‌دیدگی را نیز به مقدار بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

اجرای تمرین های متنوع تناسب اندام

فضای مناسبی ایجاد کنید

تمرین در مکان شلوغ و پرسروصدا که دائماً حواس شما را پرت کند اصلاً مناسب و ایده‌آل نیست. سعی کنید فضای تمرین را از قبل آماده کنید و اعضای خانواده را در نیز در جریان تایم ورزشی خود قرار دهید. وسایل اضافی را از روی زمین جمع کنید تا در هنگام اجرای تمرینات باعث بروز صدمه به شما نشوند. همچنین تجهیزات ورزشی خود را دم دست قرار دهید تا در صورت لزوم موقع اجرای تمرین‌های مختلف به آنها دسترسی داشته باشید. بهتر است از یکی از اعضای خانواده بخواهید در کنار شما حضور داشته باشند و به‌عنوان یار کمکی در اجرای برخی تمرینات سنگین به شما کمک کنند.

 

گوش دادن به موسیقی

یکی از نکات جالبی که معمولاً در باشگاه‌های ورزشی اجرا می‌شود پخش موسیقی تند با صدای بلند است. موسیقی باعث تهییج بیشتر ورزشکار شده و افزایش حجم فعالیت و کیفیت ورزش را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین سعی کنید در هنگام ورزش به موسیقی گوش کنید. اگر در آپارتمان هستید و صدای بلند موسیقی باعث اذیت همسایگان است می‌توانید از هدفون‌های توگوشی یا روگوشی استفاده کنید.

 

از ورزش‌کردن لذت ببرید

شاید ورزشکاران زیادی را دیده باشید که پس از چند هفته ورزش‌کردن آن را کنار گذاشته و مشغله زندگی و عدم وقت کافی را بهانه می‌کنند. راستش را بخواهید اکثر افراد برای ورزش‌کردن روزانه وقت کافی دارند ولی عدم لذت از ورزش یا ورزش زدگی باعث ادامه نیافتن مسیر فیتنس خواهد شد.

سعی کنید برنامه تمرینی خود را طوری بچینید و فضای اطراف را طوری آماده کنید که ورزش‌کردن برای شما لذت‌بخش و مفرح باشد. تنها در این صورت است که ورزش را ادامه خواهید داد. در غیر این صورت پس از چند هفته تمرین خسته شده و همه چیز را کنار خواهید گذاشت.

برای ورزش کردن در خانه لباس مناسب بپوشید

لباس ورزشی مناسب بپوشید

بسیاری از ورزشکارانی که در خانه تمرین می‌کنند به اهمیت لباس و کفش ورزشی مناسب بی‌توجه هستند. ورزش در خانه تفاوتی با ورزش در باشگاه ندارد و همان‌طور که در باشگاه می‌بایست لباس و کفش مناسب داشته باشید در تمرینات خانگی نیز بهتر است لباس مناسب بپوشید و کفش ورزشی به پا کنید.

پوشیدن لباس ورزشی شما را از لحاظ ذهنی نیز آماده ورزش خواهد کرد و حس رفتن به باشگاه در ذهن شما تداعی خواهد شد. اما پوشیدن کفش علاوه بر این موضوع از بروز آسیب‌دیدگی به پای شما جلوگیری خواهد نمود. در حین تمرین با تجهیزات ورزشی سنگین مانند دمبل و هالتر ممکن است وزنه‌ها بر روی پای شما بیفتند که داشتن کفش ورزشی مناسب از بروز آسیب‌دیدگی شما را محافظت خواهد نمود.

 

زیاده‌روی نکنید. زبان بدن خود را بشناسید

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای زبان بدن خود را می‌شناسند و می‌دانند در چه روزهایی نباید تمرین کرد یا نیاز است فشار تمرین را کاهش داد. ورزشکاران تازه‌کار متأسفانه به این موارد توجه نمی‌کنند و باورشان بر این است همیشه باید ورزش تحت فشار سنگین انجام شود. ورزش بیش از حد یا زیاده‌روی در ورزش که اغلب افراد تازه‌کار به آن دچار می‌شوند باعث بروز دل‌زدگی از ورزش یا مشکلات جدی‌تر نظیر مصدومیت ورزشی می‌شود.

بدن انسان بعد از ورزش نیاز به ریکاوری دارد و اگر فشار ورزش مداوم باشد و فرصت کافی برای بازیابی به بدن و ماهیچه‌ها ندهید دچار آسیب‌دیدگی خواهید شد. نکته دیگری که قابل‌ذکر است موضوع تفاوت بدن‌ها با یکدیگر است. ممکن است یک برنامه تمرینی برای شما مناسب باشد ولی برای شخصی دیگر نامناسب! به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نباید عضلات، برنامه غذایی و برنامه تمرینی خود را با دیگران مقایسه کنید. اگر از اجرای یک برنامه تمرینی حس خوبی نداشتید بهتر است آن را عوض کنید.

 

از تمرینات متنوع استفاده کنید

برخی از ورزشکاران خانگی معمولاً به این نکته مهم توجه نمی‌کنند و یک برنامه تمرینی ثابت با چند حرکت محدود انجام می‌دهند. باشگاه‌های ورزشی وسایل و تجهیزات مختلفی دارند و ورزشکاران می‌توانند تمرینات مختلف بدنسازی را اجرا کنند ولی در خانه به دلیل محدودیت‌های فضا و تجهیزات انتخاب‌های شما را محدود خواهند کرد. در اینجا نیاز است که خلاقیت به خرج دهید و تمرینات خود را متنوع‌تر کنید. اجرای تمرینات هوازی، کششی، یوگا، پیلاتس و... را می‌توانید در برنامه روزانه خود بگنجانید. با جستجوی در اینترنت بانک حرکات ورزشی مختلف برای اهداف متفاوت وجود دارد که می‌توانید به آنها مراجعه کرده و چند جایگزین مناسبی برای هر مدل تمرین در نظر بگیرید.

 

خرید لوازم بدنسازی از فروشگاه تجهیزات ورزشی آگرین

اگر پس از خواندن این مقاله تصمیم جدی برای ورزش کردن در خانه گرفته‌اید و می‌خواهید وسایل و تجهیزات لازم برای شروع ورزش را تهیه کنید به شما فروشگاه تجهیزات ورزشی آگرین را پیشنهاد می‌کنیم. آگرین به دلیل اینکه محصولات خود را مستقیماً از تولید کننده اصلی خریداری و به کشور وارد می‌کند پایین‌ترین قیمت بازار را ارائه نموده و کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند. گروه ورزشی آگرین سال‌هاست باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای را تجهیز نموده و بهترین وسایل و دستگاه‌های بدنسازی از معتبرترین برندهای ورزشی را ارائه می‌نماید.

در‌صورتی‌که برای خرید تجهیزات تناسب اندام نظیر دمبل، هالتر، کتل بل، تجهیزات کراس فیت، یوگا، پیلاتس و... مردد هستید کافیست وارد وب سایت آگرین به آدرس www.grinsportgroup.com شده و از بین مدل‌های مختلف بر اساس راهنمای خریدی که در محصولات وجود دارد تجهیز مورد نظر خود را خریداری کنید. کارشناسان آگرین آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند تا خریدی مطمئن و کاربردی داشته باشید.