هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 23 ارديبهشت 1403
ساعت 06:18
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 21 آبان 1396 ساعت 15:19
يكشنبه 21 آبان 1396 14:39 ساعت
2017-11-12 15:19:14
شناسه خبر : 279605
حالا باید دید تاسیس چنین دفتری که به دنبال بهانه گیری جهت فشار بر کشورمان و تشکیل نطفه تحریم های جدید است با کدام اصول دینی و منافع ملی ایران همخوانی دارد که دولتی ها به دنبال باز کردن درهای این جاسوس خانه هستند و حتی باعث می شود اسحاق جهانگیری در دیدار فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپایی تاکید کند: «در ایران علاقه‌مندی سیاسی برای توسعه روابط با اتحادیه اروپایی به‌صورت جدی وجود دارد.»
حالا باید دید تاسیس چنین دفتری که به دنبال بهانه گیری جهت فشار بر کشورمان و تشکیل نطفه تحریم های جدید است با کدام اصول دینی و منافع ملی ایران همخوانی دارد که دولتی ها به دنبال باز کردن درهای این جاسوس خانه هستند و حتی باعث می شود اسحاق جهانگیری در دیدار فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپایی تاکید کند: «در ایران علاقه‌مندی سیاسی برای توسعه روابط با اتحادیه اروپایی به‌صورت جدی وجود دارد.»

گروه سیاسی - رجانیوز، در حالیکه انگلیسی ها معتقدند عضویت شان در اتحادیه اروپا نتوانسته منافع آنها را تامین کند و همچنین اقلیت هایی قدرتمند در فرانسه، آلمان، اتریش و ... نیز در گفتمان سازی برای خروج از اتحادیه اروپا به سرعت محبوبیت شان افزایش می یابد و صدای «برگزیت» و «فرگزیت» و سایر «اگزیت»ها، ستاره های اتحادیه اروپا را به وحشت انداخته، مساله باز شدن دفتر این آن  در تهران بحث برانگیز شده است.

 

درست زمانی که لندن در حال مذاکره در خصوص چگونگی خروج خود از اتحادیه اروپاست، مقام های دولتی در ایران صحبت از بازشدن دفتر این اتحادیه نه چندان مهم و حاشیه ساز در داخل کشورمان می کنند. موضوعی که با توجه به سابقه این اتحادیه، سیاسی کاری آن و تزلزل داخلی در خود اتحادیه واکنش های مختلفی را در پی داشته و حتی با واکنش منفی مشاورسابق حقوقی روحانی روبه رو شده است.

 

به گزارش رجانیوز، هیأت 70 نفره مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپایی که گفته می‌شود 25 نفر از آنان عالیرتبه هستند، روز گذشته وارد تهران شد تا در صورت مثبت بودن مذاکرات وعده تاسیس دفتر اتحادیه قاره سبز در ایران را بگیرند. کارشناسان معتقدند دولت روحانی که نتوانسته از قبال برجام وعده های اقتصادی خود را جامعه عمل بپوشاند درصدد است تا با امتیاز دادن به اروپایی ها آنها را به همکاری های اقتصادی با ایران تشویق کند که اینبار این امتیاز خود را به شکل تاسیس دفتر اتحادیه اروپا و لانه ای جدید برای شیطنت و جاسوسی خود را نشان داده است.

 

پیش از این نیز هیات های مختلف اقتصادی از کشورهای اروپایی در ایران حاضر شده اند که یا منجر به قراردادهای یک طرفه اقتصادی همچون قرارداد بلندمدت توتال شده و یا وعده های آنها تحت الشعاع فریادهای ترامپ به فراموشی سپرده شده است.

 

 اما این هیات اروپایی که به نمایندگی از اتحادیه اروپا اینبار وارد کشور شده با زمزمه های فراوان در خصوص تاسیس دفتر نمایندگی شان همراه بوده است. دفتر نمایندگی این اتحادیه مهمترین وظایف اش در کشور ما در حوزه های سیاسی همچون حقوق بشر بوده که بارها مورد نزاع و اختلافات جدی و شالوده ریزی برای تحریم ها قرارگرفته است.

 

در آخرین مورد ورود هیات اروپایی به ریاست اشتون و دیدار با مجرمان امنیتی و محکومان فتنه 88 خبرساز شده بود که در نهایت نیز هیچ یک از نهادهای مسئول همچون وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی مسئولیت آن را برعهده نگرفتند. طبیعی است که مصئونیت یافتن آنها تحت عنوان یک نهادقانونی و دارای مقر در تهران همچون اتحادیه اروپا می تواند به فعالیت های مخالف امنیت ملی دامن بزند و حتی بهانه های حقوق بشری را برای اعمال تحریم های جدید در مقابل پای آنها قرار دهد.

 

 

نکته جالب انکه در اولین دیدار اشتون با سران فتنه هیچ خبرگزاری داخلی به این خبر دست نیافت تا اینکه این خبر توسط "لیندی دوست" خبرنگار "بی‌بی‌سی جهانی" در تهران با انتشار پیامی در صفحه "توئیتر" خود خبر دیدار کاترین اشتون با برخی از فعالان فتنه از جمله نرگس محمدی را برای اولین بار منتشر کرد.

 

اشتون این دیدار با محکومین فتنه 88 را که ساعت ها پشت درهای بسته انجام شده بود را از قبل برنامه ریزی شده معرفی کرد. نرگس محمدی در همین خصوص می گوید: « این دیدار کاملا رسمی بود و من یک دعوتنامه رسمی از ایشان دریافت کردم و جواب دادم و اعلام شد و آدرس آن را هم به من دادند که سفارت اتریش در تهران بود و ملاقات ما هم تقریباً چند ساعت طول کشید.»

 

این دیدار غیرقانونی که با 7 تن دیگر از زنان فعال فتنه 88 به عنوان فعالین حقوق بشر در حوزه زنان انجام شده که به نظر می رسد اسناد و صحبت های تبادل شده در این دیدارها بن مایه تحریم ها و فشارهای حقوق بشری اتحادیه اروپا بوده است، مساله ای که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست که مقامات کشورهای دیگر از براندازان کشور دیگر در خاک خودشان دیدار کرده و اینگونه کلیت سیستم حاکم را زیر سوال ببرند.

 

چندماه قبل از آن نیز دیدار هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفارت یونان در تهران با 2 تن از محکومین فتنه سال 88 (نسرین ستوده و جعفر پناهی) خبرساز شد و جالب آنکه پارلمان اروپا در خاک کشورمان به خاطر تلاش های آنان در راه اعتلای حقوق بشر! جایزه ساخاروف را به انها اعطا کرد.
 
 
در مقابل نیز فتنه گران هدیه‌ای را به رییس هیئت اعزامی پارلمان اروپا (تاریا کرونبرگ) اهدا می‌کنند که وی در نشست خبری خود پس از پایان سفر، آن را با افتخار به خبرنگاران نشان می‌دهد و می‌گوید: «این را ستوده در زندان اوین با دستان خود ساخته است.» 
 

 

در پایان نیز نماینده اتحادیه اروپا دیدار با مجرمان امنیتی را مهمترین دیدار خود در ایران معرفی می کند که به خوبی اهداف مداخله جویانه آنها را نشان می دهد.

 

 حالا باید دید تاسیس چنین دفتری که به دنبال بهانه گیری جهت فشار بر کشورمان و تشکیل نطفه تحریم های جدید است با کدام اصول دینی و منافع ملی ایران همخوانی دارد که دولتی ها به دنبال باز کردن درهای این جاسوس خانه هستند. دولتمردان آنقدر مصمم به تاسیس این دفتر هستند که  اسحاق جهانگیری در دیدار فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپایی تاکید می کند:

«در ایران علاقه‌مندی سیاسی برای توسعه روابط با اتحادیه اروپایی به‌صورت جدی وجود دارد.»

 

اما واکنش مسئولان و صاحب نظران درخصوص پیوستن به اتحادیه اروپا نیز قابل تامل است:

 

معاون سابق رئیس جمهور: ایجاد دفتر برای تعاملات حقوق بشری با غرب ضرورت ندارد

 

الهام امین زاده که معاونت حقوقی حسن روحانی را در دولت اول وی برعهده داشته است در این خصوص می گوید: به نظر نمی آید که ایجاد دفتر برای تعاملات حقوق بشری خیلی ضرورت داشته باشد.

 

دستیار رئیس جمهور درامور حقوق بشری با اشاره به اینکه نمایندگان دیپلماتیک تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کشور ما حضور دارند، افزود: چون نمایندگان آنها در کشور ما هستند بنابراین هر نوع تعاملی که لازم باشد از طریق کشورها قابل انجام است.

 

معاون سابق حقوقی روحانی با بیان اینکه نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری در جهان نمی تواند این را بپذیرد که یک نسخه واحدی از یک بخش کوچکی از جهان برای سایر بخش های جهان نسخه حقوق بشری بپیچد، تأکید کرد: تمام کشورها دارای بنیان های فرهنگی ، تاریخی ، ارزشی واصولی هستند که در کشورهای آسیایی و در جای جای کشورهای شرقی ، آفریقایی وآمریکای لاتین قابل مشاهده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این بنیان ها وجود دارد بنابر این هیچ کس نمی تواند کشورها را مجبور کند که بر اساس الگوهای خاصی که از ایده های خاص در زمینه های خاص سیاسی تبعیت کرده ودنباله روی کند.

 

محمدجواد لاریجانی: کشور‌های اروپایی در تعامل اقتصادی با ایران منتظر اتحادیه نیستند

 

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشور نیز در مصاحبه ای تاسیس این دفتر را به ضرر دانست و گفت: راجع به حقوق بشر ما به هیچ وجه مصلحت نمی‌دانیم دفتری از اروپا در ایران فعال باشد و دلیل خیلی محکم داریم.

 

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: دلیل آن این است که پارلمان اروپا در سال گذشته مصوبه‌ای به اسم استراتژی روابط با ایران داشت که به کمیسیون اروپا ابلاغ کرد. در آنجا تاسیس دفتر ذکر و وظایف دفتر لیست شده است.

 

لاریجانی ادامه داد: در حوزه اقتصاد آمده است که باید این دفتر زمینه‌های توسعه صادرات کالا‌های اروپایی به ایران را باز کند. حالا مثلاً چه بازاری است که در ایران کالای اروپایی ندارد؟ امثال این موضوعاتی که هیچ کدام از لحاظ ما به اقتصاد خوش بنیان برای کشور خیلی معنا ندارد؛ اما در مورد حقوق بشر به این دفتر مسئولیت‌هایی داده که خیلی مسئولیت‌های رسوایی است.

وی بیان داشت: گفته شده این دفتر در تهران باید به طور منظم مانیتور کند که نیرو‌های سکولار در ایران تحت فشار قرار نگیرند! و یا نیرو‌های سکولار در ایران میدان فعالیت داشته باشند! و یا کسانی که در فتنه ۸۸ تحت فشار قرار گرفتند هم از زندان و ممنوعیت‌ها خارج شوند و میدان فعالیت داشته باشند و وضعیت اقلیت‌ها، همجنس گرا‌ها و خیلی موضوعات دیگر را دنبال کند. این دفتر با این لیست خیلی مشعشع از مسئولیت‌ها به هیچ وجه در ایران مورد استقبال و خوش آمد قرار نخواهد گرفت.

 

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: راجع به بقیه امور همچون امور اقتصادی باید گفت که حتی کشور‌های اروپایی در تعامل اقتصادی با ایران منتظر اتحادیه نیستند و همه با ایران دارند کار می‌کنند، مثلا آلمان منتظر خانم موگرینی نیست، این دفتر اقتصادی عمدتا برای کشور‌هایی آفریقایی و عقب افتاده است که یک بودجه‌های را اروپا هر سال می‌گذارد و این بودجه‌ها را مثل خیریه تقسیم می‌کنند و این مربوط به ما نیست؛ یعنی میخواهم بگویم حتی در مورد مسائل اقتصادی هم تشکیل یک دفتری به اسم دفتر اتحادیه اروپا در تهران کار معقولی نیست؛ اما در مورد حقوق بشر صددرصد مخالف هستیم.

 

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان  اظهارکرد: "سابقه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در طول دوره‌های مختلف به ملت ما نشان داده است که اینها با تاسیس چنین دفاتری اهداف دیگری به غیر از گسترش روابط با ایران را دنبال می‌کنند."

 

عضو مجلس خبرگان رهبری: اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر به دنبال دخالت درحاکمیت ایران است

 

آیت الله کعبی نیز با تأکید بر اینکه تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران ضرورت ندارد گفت: زیرا هر یک از کشورهای اروپایی درایران سفارتخانه دارند و می توانند روابط دیپلماتیک خودشان را از طریق سفارتخانه ها دنبال کنند.

 

آیت الله کعبی حقوق بشرغربی را یکی از اهرم های اتحادیه اروپا برشمرد و بیان داشت: مبنای ما در مسائل  حقوق بشری حقوق بشر اسلامی است نه حقوق بشر غربی چنانچه اعلامیه حقوق بشر اسلامی که پیش نویس آن در تهران تنظیم ودر سال 1992 در قاهره تصویب شد تعیین می کند کشورهای اروپایی باید در چارچوب حقوق بشر اسلامی فرهنگ اسلامی وا رزشها و باورهای اسلامی پیگیر مسائل حقوق بشر باشند.

 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: نباید امکان تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان فراهم شود

 

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در رابطه با اظهارات برخی افراد در مورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان اظهارکرد: اتحادیه اروپا شخصیت حقوقی برای خود دارد و در عرصه بین المللی نقش آفرین نیست.

 

وی افزود: اگر چه به نوعی سعی می کنند خودشان را یکدست و واحد نشان دهند و در بعضی از تصمیمات نیز از یکدیگر حمایت می‌کنند، لذا به این بهانه می خواهند دفتری هم در ایران داشته باشند. در حالیکه ایران هم از ارتباط نزدیکی با مجموعه اعضای این اتحادیه دارد، با آن‌ها در ارتباط است و این کشورها در ایران سفارت دارند و لذا اصرار آنها برای افتتاح دفتر ویژه این اتحادیه هیچ توجهیی ندارد و نمی‌تواند تاثیری هم داشته باشد.

 

پور مختار تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که چه اتحادیه و چه برخی کشورهای غربی همیشه درد دخالت در امور کشورهای دیگر از جمله ایران را داشته‌اند، همانگونه که شاهد بودیم سفارت انگلستان در فتنه88  در کشورمان فعال بود و بعضی از اعضای این سفارتخانه فتنه گران را نیز همراهی می کردند، لذا اجازه نباید داد که چنین امکانی فراهم شود.

 



دیدگاه کاربران

نقشه آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که محدودیت های هسته ای بر علیه ملت یران دائمی شود،
آمریکایی ها به شدت از موشک های ایرانی در هراس هستند و تمام تمرکز خود را برای کنترل ایران در زمینه دفاعی قرار داده اند و به همین دلیل به دنبال مجاب کردن اروپایی ها در این زمینه هستد، اروپایی ها نیز بدشان نمی آید بار دیگر میز گفت و گو و برجام دیگری به ایجاد شود، آنا نیز از آب گل آلود میهی می گیرند و به دنبال باج خواهی هستند.